Har i det siste diskutert flere saker hvor folk møter såkaldte vaktmestre, dvs åndelige vesener som passer på f.eks hellige steder, helleristninger osv. Såvidt jeg vet så passer de på stedet inntil andre tar over og f.eks verner det på noe vis. Det må ikke blandes sammen med at stedet er hjemsøkt eller noe, se mer på det som en vette, alv eller annet naturvesen.
Noen som har møtt slike, kjenner til dem, har hatt kontakt med dem osv?
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Hva kan dere om såkaldte vaktmestre?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Sep 2011 11:43
- 13
- Har takket: 35 ganger
- Blitt takket: 72 ganger
- Hva kan dere om såkaldte vaktmestre?
Vell det er vell riktigere og kallde de voktere enn vaktmestere.Ankh skrev:Har i det siste diskutert flere saker hvor folk møter såkaldte vaktmestre, dvs åndelige vesener som passer på f.eks hellige steder, helleristninger osv. Såvidt jeg vet så passer de på stedet inntil andre tar over og f.eks verner det på noe vis. Det må ikke blandes sammen med at stedet er hjemsøkt eller noe, se mer på det som en vette, alv eller annet naturvesen.
Noen som har møtt slike, kjenner til dem, har hatt kontakt med dem osv?
De jeg har "møtt" er helt nøytrale. Med nøytrale mener jeg at de er tydlige på hvem de er hvorfor de er der og du har ikke helt den store lysten og yppe deg mot de. ( min helt subjektive opplevelse)
Flawelli
Antall ord: 143
Innom av og til en skjelden gang
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2005 14:33
- 19
- Kjønn (valgfri): Gift heks
- Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
- Har takket: 50 ganger
- Blitt takket: 192 ganger
Jeg har altid hørt at disse blir klat vokter eller beskyttere.
disse ånden for å kalle dem noe har fått i oppgave og vokte en spesiell plass eller en spesiel ting slik at dens hemmlighet blir bevart til de riktig kommer forbi.
Jeg de er veldig fasinerde i enrgier for dem er virkelig til nesten og ta på og man merker utrolig lett om man er velkommen
Jeg har også opplevd og ha en sags enegi mur rundt speiellt heliige steder som er satt der samtidig som vokterne.
Tema er fasinerede syns jeg
disse ånden for å kalle dem noe har fått i oppgave og vokte en spesiell plass eller en spesiel ting slik at dens hemmlighet blir bevart til de riktig kommer forbi.
Jeg de er veldig fasinerde i enrgier for dem er virkelig til nesten og ta på og man merker utrolig lett om man er velkommen
Jeg har også opplevd og ha en sags enegi mur rundt speiellt heliige steder som er satt der samtidig som vokterne.
Tema er fasinerede syns jeg
Antall ord: 94
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
Spennende tema selv om jeg ikke har noen personlig erfaring med disse vokterne
Antall ord: 13
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Hide post links |
Mange navn på det, har også hørt voktere. Noen kjennetegn på dem iforhold til andre ånder og naturvesen?
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Jun 2009 01:36
- 15
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Tromsø
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 39 ganger
Åndene har fått mange navn og benevnelser opp igjennom tidene. F.eks. er å sette ut grøt til nissen noe som stammer fra den tiden man ofret mat og drikke til gårdens beskyttere, som oftest ens forfedre. Nissen, eller Godbonden som han også kalles, er jo egentlig en slags vaktmester for ættegården.
De fleste steder har sånne "vaktmestere", også helligdommer selvsagt.
De fleste steder har sånne "vaktmestere", også helligdommer selvsagt.
Antall ord: 65
How about that left hand, Ace?
Hide post links |