Universet & dets hemmeligheterOm buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

- - Om buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Innlegg av Asbjørn »

Thulr skrev:Hvis bibelen kaller jorden djevelens hule så sier det jo en hel del....
Og da skal man kanskje ikke ta alt som står i den boka så veldig bokstavlig (eller seriøst).
Skal faktisk si meg tildels enig i at jorden kan være en del av "djevelens hule" - med tanke på alt f... skap som finnes i verden, både ting som oppstår, og ting som er forårsaket av mennesker.

Jeg har sagt det før, og helvete er her på jord, for mange mennesker !

Krig, - sult, nød, tørke, naturkatastrofer, vær, temperaturer, forurensning ( tenker da ikke på CO men på andre stoffer vi har prodisert og spredd ( ddt, hormoner, kunstige fettstoffer (palmeolje), med mye mer ).

Jeg er mer redd for hva kunstige hormoner kan gjøre med verden, enn hva co2 forurensning kan medføre...

Bla.a. fordi at temperaturen på jorda som sådan varierer...

Ble litt offtopic, dette kansje , men ... Mod får evt splitte tråden om det er det riktigste..
A
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Jun 2009 01:36
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - Om buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Innlegg av Thulr »

helgemann skrev:
Thulr skrev:Hvis bibelen kaller jorden djevelens hule så sier det jo en hel del....
Og da skal man kanskje ikke ta alt som står i den boka så veldig bokstavlig (eller seriøst).
Nå var det jo jeg som satt det hele på s p i s s e n. Har du tilhørt en menighet, eller en sekt, så blir man oppdratt til at jorda er elendig, at djevelen går løs hverdag, og angriper alle 24/7. Og at man skal lengte etter å komme seg bort i fra dette grusomme stedet vi lever på.

Klart at det er fint å ha noe å tro på, noe man "se opp til", osv., men når det ekstreme tar overhånd, så ødelegges jo bl.a. kristendommen totalt med det.
Right on.
Antall ord: 135
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
15

Innlegg av Thulr »

Asbjørn skrev:
Skal faktisk si meg tildels enig i at jorden kan være en del av "djevelens hule" - med tanke på alt f... skap som finnes i verden, både ting som oppstår, og ting som er forårsaket av mennesker.

Jeg har sagt det før, og helvete er her på jord, for mange mennesker !

Krig, - sult, nød, tørke, naturkatastrofer, vær, temperaturer, forurensning ( tenker da ikke på CO men på andre stoffer vi har prodisert og spredd ( ddt, hormoner, kunstige fettstoffer (palmeolje), med mye mer ).

Jeg er mer redd for hva kunstige hormoner kan gjøre med verden, enn hva co2 forurensning kan medføre...

Bla.a. fordi at temperaturen på jorda som sådan varierer...

Ble litt offtopic, dette kansje , men ... Mod får evt splitte tråden om det er det riktigste..
A
Han Helgemann satte det på spissen, og siden jeg ikke går å pugger bibelen stadig vekk så trodde jeg faktisk at det kunne stå der det med djevelens hule. Men uansett så er det mye annet som står i bibelen som vi ikke må ta for god fisk - for å si det forsiktig.

Ja, jeg er enig i at jorden for mange kan være djevelens hule, men når det har seg sånn så må vi se til det åndelige og guddommelige for hjelp, slik at jorden kan bli et triveligere sted, og sånn at vår livskvalitet øker.

Regner med du er enig i det, eller hva..?
Antall ord: 288

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

- - - - Om buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Innlegg av Asbjørn »

Thulr skrev:<klippet ned bittelitt... >

Ja, jeg er enig i at jorden for mange kan være djevelens hule, men når det har seg sånn så må vi se til det åndelige og guddommelige for hjelp, slik at jorden kan bli et triveligere sted, og sånn at vår livskvalitet øker.

Regner med du er enig i det, eller hva..?
Selvfølgelig, - her har man litt av begge deler, - og symbolet på det er yin/yan ;)

Bilde
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

Innlegg av kråke »

Thulr skrev:
kråke skrev:Har ikke noe imot buddhismen jeg vel? Tror du må ha misforstått meg, Thulr?

Tromsø :like
Hold smiskingen for det selv, kråka.
I see what you did there :P
Du er smart du, og litt morsom!
*smiskesmisk*

:vink

:like
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
15

- Om buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Innlegg av Thulr »

Bare smisk i vei du..... Men renkespillet deres vil være forgjeves.
Å la deg og dine få innpass i det jeg driver med vil omtrent være det samme som å hente et gigantisk vepsebol inn i huset.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Om buddhismen/zen synsvinkel på selvet og meditasjon

Innlegg av Arven »

og hva er det egentlig du driver med ?
Antall ord: 8
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
15