Mye bra i den tråden her! Komplisert tema da
Husk at påvisning av allergier og intoleranse som regel bare viser seg i ekstreme tilfeller. Så man få prøve og feile. Slitsomt ja, men sånn er det. Å betale opp imot to tusen for noen av allergitestene alternativbehandlere tilbyr er stort sett bare bortkastede penger! Jeg har jo skrevet litt her tidligere om hvordan de (kraftige! veldig kraftige) allergiene mine nærmest var helt borte når pollensesongen kom og jeg hadde levd gluten- og lakstosefritt i ett år. Nyere forskning peker jo mot at det er sammenheng mellom intoleranse og allergier, men intoleransene vises sjelden på tester.
Vi er som sagt er vi forskjellige, både i hva vi tåler og hva som fungerer best for oss. Men i det store og hele er det likevel slik at de fleste ting som er bra for kroppen er bra for oss alle, og det er mange gode råd der ute. Å være bevisst på ph i maten har jeg stor tro på, jeg mener også at melk og gluten ikke er spesielt bra eller nødvendig for oss, og at ting fra søtviefamilien (nightshades) ofte er veldig lurt å begrense for de med innflamasjon i kroppen.
Men at kun kosthold i seg selv holder oss friske tror jeg ikke på. At det hjelper som faen, ja, spesielt for å
holde seg frisk. Likevel, det er masse annet som spiller inn på immunforsvaret også, men ved riktig kosthold, livsstil og bevissthet i forhold til hva som skjer oppi toppen kan det meste kureres og livskvaliteten økes.
Jeg har tro på at kroppen egentlig vet hva den trenger og ikke, vi har bare glemt hvordan vi skal lytte til den. Hvis man gjør yogaen og arbeidet på seg selv så skjer det automatisk. Da trenger man faktisk ikke tenke og planlegge alt man må forandre eller kutte ut. Spesielt effektivt for avhengighet, som ellers kan være vanskelig å bryte ut av.
Nå skal jeg si noe som går imot det jeg skrev over, det er alltid flere sider av en sak. Den kanskje best balanserte personen jeg har møtt, med ekstremt høy frekvens/energi drakk cola hvis han hadde lyst og spiste slik han følte for. Ikke noe overdrivelse, men han var så balansert at tålte det og han visste å nyte det med god samvittighet fordi han gjorde yogaen sin. Dessuten tror jeg at det er et viktig poeng hva vi tenker ift det vi spiser! Hvis du får skyldfølelse og tenker på hvor mye du gjør galt tror jeg det i seg selv gjør enda større skade enn det vi faktisk trykker i oss! Jeg har aldri tålt så lite som når jeg var fanatisk i matveien, den minste utskeielse gikk riktig galt og det hele ble en dårlig sirkel. Det gjelder å finne noen som fungerer for en personlig, uten å dra det ekstreme. Mitt nye slagord er "Når jeg synder så gjør jeg det med stor glede og nytelse!" Hva er vitsen ellers? Å velsigne maten er ikke dumt heller
Fruktose greiene var interessant! Alt av sukker bør nok unngås i annet enn små mengder, det finnes lite som er mer skadelig enn akkurat det. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor det er skal være så himla fokus på fruktspising. Ikke at frukt ikke er bra for en, men det er jo slett ikke bra i store mengder! Ah, alt med måte... meneh, lettere sagt enn gjort!