ludoburgero skrev:Undertrykkelsen er jo ikke bevisst, mann...
Hvis du sikter til seinere tid, altså. For eksempel så gikk vi i kirken til enhver anledning skolen kunne by på det, og dette var på barneskolen. Det ble tatt så for gitt at alle var kristne at 99% av elevene hadde også "Kristendom"-faget, mens "de merkelige med de rare foreldrene" hadde "Livssyn"-faget... men hvis du sikter til det som skjedde lenge før vi ble født, så er det vel noen som kunne fortjent et unnskyld der.
Hva er forresten merkedager MED reelt innhold, da?
Politiske? Grodagen? Pepsi-og-ryggoperasjon-dama som var statsministeren vår for mange år siden nå? Jeg er derimot helt enig med deg i å sette kristendom likt med andre religioner på skolen, men såvidt meg bekjent så er det vel allerede gjort det? For min del opplevde jeg iallefall det på videregående. Jeg tror det i all hovedsak her dreier seg om at en tusen år gammel tradisjon er vanskelig å endevende over natten..?
Søppel på TV for de forsøplede menneskesinn. Det er vel mer konstruktivt å få folk vekk fra TVen og ut i verden for å snakke med folk. Tiden der "offisiell indoktrinering" og "dette er Sannheten" er, takk og pris(!), over... håper jeg... og folk har altfor stor tiltro til det de leser i aviser og ser på TV, virker det ut som? Ikke engang nettet kan utkonkurrere diskusjoner i levende live. Vi må alle aktivt delta, og vi må tenke (også aktivt) alene og sammen.
Den Norske Kirke gjorde dette helt bevisst helt frem til 1960-tallet mann.
Romani-folket fikk tatt fra sine barn av Lensmann og Presten for å lære Norske Kristne verdier.
Samene har blitt grundig overhøvlet, og Fritenkere generelt har enten måtte svi eller klare seg selv.
Jeg vet værtfall at jeg hadde fått mer respekt for den Norske Kirke om de hadde tatt et offisielt unnskyld for grufulle handlinger, innrømt sine feil & mangler, gått ned fra sin høye hest og ønsket å UTVIKLE SEG i takt MED FOLKET og med tiden.
Ellers kan de umulig overleve, må pakke sakene sine, enkelt og greit.
De taler ikke til folket lenger, folket har faktisk gått FORBI dem,utviklet seg videre mens de har selv stagnert.
Det med likeverd i religioner på skolen er KUN i TEORI mann, og ikke i praksis.
Jeg har barn på skolen, så jeg VET.
De blir fora med 99% Kristendom og Bibelske historier de første åra, og er ikke det taktisk så vet ikke jeg. Sånn går det når Stat og Kirke er ett, og det er en farlig kombinasjon.
Lucia-feiring, Konfirmasjon og barnedåp utenfor religion er tullballmerkedager for meg, og er helt uten mening. Folk gjør det bare automatisk basert på enten forventninger, blind tradisjon eller uvitenhet.
Om man spør ungdom idag hvorfor vi har merkedager for ditt & datt så VET DE IKKE.
Innholdet, MENINGEN har enten blitt borte, ellers så taler meningen ikke lenger til de nye generasjonene, de er ikke lenger relevante.
Og ja, jeg er veldig rastløs når det gjelder fornyelse og at gamle utdaterte rammer må bort, kanskje til og med FOR rastløs og idealist, men det er i min natur..
Ja, TV er SØPPEL for menneskesinn, amen til den.
Det er omtrent INGEN virkelig gode,oppløftende,opplysende programmer, og vertfall ingen gode diskusjoner innen den spirituelle krisen vi er inne i disse dager.
Alle føler at den er der, men feier den under teppe.
Det vil bli problemer av det i lengden, noe må skje, parter må møtes, beslutninger må tas, før det når et kritisk smeltepunkt rent sosialt og religiøst sett.