Kvantefysikk blir mer og mer godtatt og tatt in i "varmen" av vitenskapen. Veldig spennende synes jeg. En hypotese/teori når det gjelder tid innen kvantefysikken er at tiden ikke er linjær. Alltså fortid må ikke nødvendigvis ha skjedd før, og fremtid trenger ikke ligge frem i tiden. Ifølge kvantefysikken kan ting du gjør imorgen påvirke dagen som var igår. Slik tankegang liker "Divine-Spirit"
Føles som at den moderne fysikk-vitenskapen begynner å komme seg svært nerme de gamle filosofene's tankegang. Zen-filosofi er vanskelige og utfordrende tanker som jeg liker svært godt, og som passer fint til mye av kvantefysikken mener jeg. "Hva er lyden av en klappende hånd"
Dyp vitenskap forlanger dype tanker...
Universet & dets hemmeligheter ⇒ Kvantefysikkens mysterier.
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Nov 2009 19:13
- 15
- Kjønn (valgfri): Far
- Lokalisering: Skien
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 44 ganger
Kvantefysikkens mysterier.
Antall ord: 128
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1725 ganger
- Kjønn:
- Kvantefysikkens mysterier.
Personlig tror jeg mye av det "Gudommelige" ligger i både kvantefysikk, og paralelle dimensjoner.
Fordi disse tingene ser ut til å henge sammen med en intelligens som har bygget det opp slik.
Det er så mye balanse i saker og ting, - noe som kaosteori og annet ville ødelegge...
Bare noen prosent endring i sola's kjemi og fysikk, ville kunne fått den til å eksplodere omgående.
Istedet brenner den noenlunde jevnt og trutt....
Slik balanse ser vi og på svigninger i naturen, her på jorda er det levelige forhold, men det skal ikke store ytre påvirkninger før jorda enten hadde vært gold, eller brent opp...
Så - jeg tror det er en intelligens bak som har fått alle slike faktorer til å gå i en balanse...
- og jeg tror og at uansett hva vi finner på, - vil balansen ikke rokkes særlig mye.
Vi kan gjør ting litt mer hellende til en eller annen side,- men det Gudommelige bestemmer om det skal tippe over eller ikke...
A
Fordi disse tingene ser ut til å henge sammen med en intelligens som har bygget det opp slik.
Det er så mye balanse i saker og ting, - noe som kaosteori og annet ville ødelegge...
Bare noen prosent endring i sola's kjemi og fysikk, ville kunne fått den til å eksplodere omgående.
Istedet brenner den noenlunde jevnt og trutt....
Slik balanse ser vi og på svigninger i naturen, her på jorda er det levelige forhold, men det skal ikke store ytre påvirkninger før jorda enten hadde vært gold, eller brent opp...
Så - jeg tror det er en intelligens bak som har fått alle slike faktorer til å gå i en balanse...
- og jeg tror og at uansett hva vi finner på, - vil balansen ikke rokkes særlig mye.
Vi kan gjør ting litt mer hellende til en eller annen side,- men det Gudommelige bestemmer om det skal tippe over eller ikke...
A
Antall ord: 171
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Om man deler opp ting i de minste bestandsdeler, så består absolutt alt av energi. Og hva er denne energien? Jo det er informasjon! Alt består alltså av informasjon, med andre ord så er det informasjon som gjør at ting eksisterer. Hvem eller hva står for denne informasjonen? Noe(n) må ha kommet med informasjonen i begynnelsen.
En annen ting er at selv de største ting her i universet består mest av tomrom. Har lest et sted at hvis all materia som menneskene samlet består av her på jorden hadde blitt samlet uten tomrom, så hadde vi (7 milliarder) kunnet presses sammen til størrelsen på en sukkerbit! Ganske intressant.
Nesten alt vi kan se og kjenne (den fysiske verden) består mest av ingenting. Og for 12-14 milliarder år siden eksploderte ingenting og ble til det vi idag kaller for universet. For meg er det helt klart at dette ingenting som eksploderte gjorde det av en grunn, alltså en tanke om noenting. Alltså informasjonen eller tanken om universet kom før selve universet. I dette ingenting som eksploderte (som åpenbart må være mer og større en det som ble noe) må det være uendelig mange muligheter for at ingenting har eksplodert fler steder ved fler anledninger. Det må derfor finnes mye mer av noe (universer) andre steder. Informasjonen (tanken) om universet eksisterer, derfor må det finnes flere.
En annen ting er at selv de største ting her i universet består mest av tomrom. Har lest et sted at hvis all materia som menneskene samlet består av her på jorden hadde blitt samlet uten tomrom, så hadde vi (7 milliarder) kunnet presses sammen til størrelsen på en sukkerbit! Ganske intressant.
Nesten alt vi kan se og kjenne (den fysiske verden) består mest av ingenting. Og for 12-14 milliarder år siden eksploderte ingenting og ble til det vi idag kaller for universet. For meg er det helt klart at dette ingenting som eksploderte gjorde det av en grunn, alltså en tanke om noenting. Alltså informasjonen eller tanken om universet kom før selve universet. I dette ingenting som eksploderte (som åpenbart må være mer og større en det som ble noe) må det være uendelig mange muligheter for at ingenting har eksplodert fler steder ved fler anledninger. Det må derfor finnes mye mer av noe (universer) andre steder. Informasjonen (tanken) om universet eksisterer, derfor må det finnes flere.
Antall ord: 239
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1725 ganger
- Kjønn:
Jeg har fulgt litt med på Discovery Science, angående universet, og andre interessante ting.
En for meg ny teori er at "the big bang" kansje er andre enden av et sort hull,- og at man på den måten får en parallell dimensjon bak et sort hull...
Slik at det som er vårt big bang, egentlig er det sorte hullets utgang / drenering...
Det vil i såfall bety at vi lever i et kosmos som stadig føder nye.... og parallelle kosmos...
A
En for meg ny teori er at "the big bang" kansje er andre enden av et sort hull,- og at man på den måten får en parallell dimensjon bak et sort hull...
Slik at det som er vårt big bang, egentlig er det sorte hullets utgang / drenering...
Det vil i såfall bety at vi lever i et kosmos som stadig føder nye.... og parallelle kosmos...
A
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Intressant Asbjørn!
Det vi diskuterer nå, idag. Kanskje hjalp Einstein å finne ut av relativitetsteorien før? Hmmm
Det vi diskuterer nå, idag. Kanskje hjalp Einstein å finne ut av relativitetsteorien før? Hmmm
Antall ord: 18
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Apr 2007 20:39
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: i den egentliges hode
- Har takket: 742 ganger
- Blitt takket: 472 ganger
Hva i all verden mener du med det?Divine Spirit skrev:Kvantefysikk blir mer og mer godtatt og tatt in i "varmen" av vitenskapen.
Kvantefysikken var jo en del av den "tyngste" vitenskapen fra aller første stund. Med tung mener jeg her helt i kjernen av vitenskapen. Den ble ikke anerkjent av flertallet av de tradisjonelle fysikerne i begynnelsen, selvfølgelig ikke - slik er det med veldig mye både i vitenskapen og ellers. Men tilhørt sentrum av vitenskapen har den gjort hele tida. Det er blant allmennheten at vi gradvis har blitt litt mer fortrolig med kvantefysikken - i den grad vi kan bli fortrolig med noe som hodet vårt egentlig ikke greier å forestille seg/fatte.
Det var bare denne jeg måtte kommentere.
Men noe av tankene du kommer med videre, kan være spennende nok
Antall ord: 140
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
- - Kvantefysikkens mysterier.
Det var dette jeg mente.Isan skrev:Den ble ikke anerkjent av flertallet av de tradisjonelle fysikerne i begynnelsen, selvfølgelig ikke -
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Apr 2007 20:39
- 17
- Lokalisering: i den egentliges hode
- Har takket: 742 ganger
- Blitt takket: 472 ganger
O kay
Antall ord: 2
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Mai 2008 05:41
- 16
- Lokalisering: Rena
Jeg tror at universet oppsto på samme måte som ett atom gjør, det oppstår utav intet og deler seg og klasker inni igjen i seg selv og legger igjen etter ett spor av det vi kan kalle i universet ett sort hull, men utifra skalaen som ikke engang har levetid til få ned her, er dette øyeblikket så lite at kun teoretiske beregner hittil støtter dette.
KANSKJE VI ER ENDA MINDRE ENN VI HAR TRODD HITTIL!
Menneskeheten kan være ganske så ARROGANT!
KANSKJE VI ER ENDA MINDRE ENN VI HAR TRODD HITTIL!
Menneskeheten kan være ganske så ARROGANT!
Antall ord: 87
mvh
Glenn Are Hovin
<<<Ghostbuster>>>
Glenn Are Hovin
<<<Ghostbuster>>>
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Mai 2008 05:41
- 16
- Lokalisering: Rena
Hvem vet folkens?
Kanskje er det nettopp det samme atomet som popper frem og fordufter hver gang, samme som vårt univers! Men i størrelse har vi ikke selv en målbar skala/levetid utav ett atom sett i sammenheng! twist your minds on that!
Kanskje er det nettopp det samme atomet som popper frem og fordufter hver gang, samme som vårt univers! Men i størrelse har vi ikke selv en målbar skala/levetid utav ett atom sett i sammenheng! twist your minds on that!
Antall ord: 46
mvh
Glenn Are Hovin
<<<Ghostbuster>>>
Glenn Are Hovin
<<<Ghostbuster>>>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
- - Kvantefysikkens mysterier.
Been there, done thatkaddis skrev:Hvem vet folkens?
Antall ord: 52
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Sep 2010 10:59
- 14
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Har takket: 77 ganger
- Blitt takket: 254 ganger
Dere burde alle se en dokumentar som heter BBC atom. Det er en serie med 3 forskjellige filmer. De handler da om (surprise!) atomet. Mer handler det om hvordan de gamle gode fysikerne klarte å finne ut av hvordan atomet så ut, hvordan det oppførte seg og hva det bestod av. Definitivt verdt å se hvis man er så åpen som dere.
Antall ord: 61
Hide post links |