Hei, hei. Ghosty ingjen
Jeg som elsker å drive med astronomi på fritida har noen spørsmål jeg har stilt til mange opp gjennom tidenen.
men det er jo nå bevist at det var et Big Bang som skapte universet, men det jeg ikke forstår er hvordan kunne det skje? hva skjedde det inni?
Er det selveste Gud som gjorde det?
Og hvorfo er det bare joda det er liv på i solsstemet egentlig?
Universet & dets hemmeligheter ⇒ Hvordan er sånt mulig?
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Nov 2011 17:00
- 13
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: I jungelen
- Har takket: 20 ganger
- Blitt takket: 1 gang
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
- Hvordan er sånt mulig?
Selveste Gud hadde kanskje en finger med i spillet? Man vet ikke at det ikke finnes liv andre steder i solsystemet vårt. "Liv" er mye mer enn mennesker, levende organismer kan finnes nesten overalt.. som er mye av grunnen til rakettene som blir skutt opp og sendt rundt i solsystemet. Bare for noen få dager siden ble det publisert at det kan finnes liv på "Europa", en av jupiters måner.
Det forskerne leter etter når de ser etter liv i verdensrommet er de tingene vi kjenner til som må være tilstede for at liv skal være mulig, deriblant vann og organiske molekyler.
Big bang er en "teori", og så langt har man ikke bevist at det var dette som skapte universet.
Det forskerne leter etter når de ser etter liv i verdensrommet er de tingene vi kjenner til som må være tilstede for at liv skal være mulig, deriblant vann og organiske molekyler.
Big bang er en "teori", og så langt har man ikke bevist at det var dette som skapte universet.
Antall ord: 126
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Apr 2007 20:39
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: i den egentliges hode
- Har takket: 742 ganger
- Blitt takket: 472 ganger
- Hvordan er sånt mulig?
Nemlig. Og kan legge til at innen vitenskapen opererer man egentlig ikke med bevis. Utfra hva man har observert og funnet ut på et gitt tidspunkt, bygger man en vitenskapelig teori, som sannsynliggjør at slik og slik henger det sammen, og forklarer hvordan sammenhengen er. Alle observasjoner og funn man gjør etterpå, vil bekrefte sannsynligheten for at teorien er riktig - helt til man finner/observerer noe som ikke stemmer. Da må man vurdere alt på nytt.
Antall ord: 78
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Nov 2009 19:13
- 15
- Kjønn (valgfri): Far
- Lokalisering: Skien
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 44 ganger
- Hvordan er sånt mulig?
Ifølge teorien om "Big Bang", (merk det er en teori). Så eksploderte ingenting for 12-14 milliarder år siden. Igrunn ganske harmløst når ingenting eksploderer.
Antall ord: 28
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no
http://www.divine-spirit.no
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
- Hvordan er sånt mulig?
To ting:
Ifølge forklaringen eksploderte det egentlig ikke. Når det eksploderer, går noe i stykker, og delene fyker utover. Det var ikke det som skjedde. Men et eller annet, som vi kaller big bang, skjedde, som gjorde at det vi ikke aner hva var eller hvordan det var, begynte å hyperekspandere - dvs. plutselig utvide seg noe enormt. Og det er ikke det samme som å eksplodere.
Og så det andre: Jeg vet det har vært tatt opp noen ganger før, men tar det igjen.
En vitenskapelig teori er på ingen måte det samme som vi mener når vi bruker ordet teori i hverdagen. En vitenskapelig teori ville hos mange i hverdagsspråket bli kalt noe som er bortimot sikkert. De som er enda litt mer unøyaktige, ville kanskje kalt det en sannhet.
En vitenskapelig teori forklarer på papiret, i formler, regnestykker, i definisjonssetninger - derav teoretisk - hvordan fenomenet teorien omhandler, henger sammen. Og teorien forutsier hva som er de mest sannsynlige funnene ved observasjoner som ennå ikke er gjort.
Dette er ikke nødvendigvis helt lettforståelig, så håper det ble mulig for folk å forstå det jeg skrev.
Ifølge forklaringen eksploderte det egentlig ikke. Når det eksploderer, går noe i stykker, og delene fyker utover. Det var ikke det som skjedde. Men et eller annet, som vi kaller big bang, skjedde, som gjorde at det vi ikke aner hva var eller hvordan det var, begynte å hyperekspandere - dvs. plutselig utvide seg noe enormt. Og det er ikke det samme som å eksplodere.
Og så det andre: Jeg vet det har vært tatt opp noen ganger før, men tar det igjen.
En vitenskapelig teori er på ingen måte det samme som vi mener når vi bruker ordet teori i hverdagen. En vitenskapelig teori ville hos mange i hverdagsspråket bli kalt noe som er bortimot sikkert. De som er enda litt mer unøyaktige, ville kanskje kalt det en sannhet.
En vitenskapelig teori forklarer på papiret, i formler, regnestykker, i definisjonssetninger - derav teoretisk - hvordan fenomenet teorien omhandler, henger sammen. Og teorien forutsier hva som er de mest sannsynlige funnene ved observasjoner som ennå ikke er gjort.
Dette er ikke nødvendigvis helt lettforståelig, så håper det ble mulig for folk å forstå det jeg skrev.
Sist redigert av Isan på 20 Nov 2011 22:57, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 194
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Sep 2010 10:59
- 14
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Har takket: 77 ganger
- Blitt takket: 254 ganger
- - Hvordan er sånt mulig?
Jeg synes du forklarte det vitenskapelige begrepet teori bra jeg. Og det du sier her er noe jeg ofte irriterer meg over når folk som tror på overnaturlige ting diskuterer. Ja, det er bare en teori, på lik linje med gravitasjonsteorien og bakterieteorien.Isan skrev:To ting:
En vitenskapelig teori forklarer på papiret, i formler, regnestykker, i definisjonssetninger - derav teoretisk - hvordan fenomenet teorien omhandrer, henger sammen. Og teorien forutsier hva som er de mest sannsynlige funnene ved observasjoner som ennå ikke er gjort.
Antall ord: 240
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
- Hvordan er sånt mulig?
Takk for detJeppski skrev:Jeg synes du forklarte det vitenskapelige begrepet teori bra jeg.
Antall ord: 15
Hide post links |