Haha, artig at du nevner det.. forrige kvelde kjørte vi forbi en plass hvor de sprenger vekk et gedigent fjell, og det første som falt meg inn var at "nå vælver vi".Diffusa skrev:Vi bygger jo som noen andre tullinger, enorme mengder vekt blir forflyttet på. Bare dette skaper jo en ubalanse i den naturlige balansen til jordkloden vår. Jeg mener, hvis jeg bærer noe tungt så prøver jeg å fordele det jevnt, evt legger noe fra meg slik at jeg ikke blir overbelastet på enkelte områder.. Kan ikke da kloden vår kanskje riste litt, spy ut lava o.l i et forsøk på å skape balansen igjen?
Det hersker jo en viss uvisshet om solas påvirkning av jorda/ sykliske endringer blandt "forståsegpåerne" også. Så at astronomiske begivenheter antas å påvirke jordlige begivenheter er ikke så rart. Når man adderer et uoversiktlig univers og alt ukjent som svever rundt der oppe vet man jo- gjennom hele den menneskelige historien- at nettopp det ukjente og ukontrollerbare skaper frykt og (dommedags)teorier.Isan skrev:Jordskjelv og vulkaner har definitivt med Jorda sjøl å gjøre, nærmere bestemt jordskorpa. Jordskorpa er delt inn i plater, som flyter oppå det som kalles mantelen, den store delen av Jorda som er smeltet steinmasse. Når disse platene støter sammen eller sklir fra hverandre, oppstår det vulkaner og jordskjelv. Jordskjelvene fordi disse bevegelsene skaper enorme spenninger i jordskorpa.
Det er gjennomgående ikke flere jordskjelv enn det har vært, men det varierer litt fra tiår til tiår, og det er mulig vi er inne i et tiår med høyere aktivitet nå, leste jeg for noen mnd. siden.
Synd at det er så mange rundt omkring på nettet som blander naturkatastrofer sammen med astronomiske begivenheter og eventuelle åndelige begivenheter. Men det er litt for mye manglende naturfagkunnskap ute og går blant dem som uttaler seg aller mest høylytt, virker det som Det dumme med det er at altfor mange som ikke har rukket å få forutsetninger til å vurdere innholdet i det som hevdes, blir feilinformert. Og det er alltid mye vanskeligere å avlære feil informajon enn å lære noe nytt.
Det er ikke så mange dager siden jeg leste at forskerne nå har funnet ut at jorda er langt eldre enn man har trodd til nå. Husker (selvsagt..) ikke hvor jeg leste det eller hvor mye eldre det var snakk om..
Men poenget mitt er at ikke engang jorda, som vi kjenner best av alle himmellegemer, "kjenner" vi. Man vet noe om hvordan den er bygd opp, hvordan den "fungerer", men mindre om hva og hvordan den blir påvirket utenifra og hvilke konsekvenser det får.