Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHuldra!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Ja, hun er nymfoman.
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chihiro
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Jul 2008 13:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Chihiro »

kan vi ikke ta opp denne tråden igjen? :mozilla_laughing: Jeg synes ikke vi har fått overveldende mange historier om huldra ennå :mozilla_oops: , kansje noen som faktisk har historier å bidra med vil skrive de??? :mozilla_undecided:
Antall ord: 35
What does man love more than life,
fear morer than death or mortal strife,
What the poor have, the rich require,
And what contented man desire,
What misers spend, and spendthrifts save,
And all man carry to the grave?

Nothing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skeptikerdama
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Aug 2007 15:21
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Asker

Innlegg av Skeptikerdama »

Huldra er et interessant fenomen innen hovedsakelig norsk, svensk og tildels russisk folketro. Men det som er enda mer interessant er at sagnene kan ha sitt opphav i det faktum at det fra tid til annen blir født barn med en rudimentær hale. Så sent som på 50-tallet var det en jordmor i Trøndelag som tok imot et slikt barn, og hun sverger på at det er sant. Jeg tviler ikke.
Det skal visstnok finnes to slags huldre. Den ene er lang og mørk i håret, med et gråstenk over det hele selv som ung. Hun har noe ulveaktig over seg, og er langt sterkere enn mennesker flest. Den andre sorten har gyllent eller rødt hår, er også usedvanlig sterk, og svært forførende. Felles for dem er halen. Den er omlag så lang som til knærne, og med en dusk i enden, og den kan beveges.

En annen ting huldrene har felles er sansen for menn og sex. Jeg har aldri hørt om mannlige huldre, men at huldra forfører menneskemenn, ofte i den hensikt å få barn med ham så hun kan føre slekten videre.
Det finnes så mange fortellinger om menn som er blitt forført av huldra. Noe må ha skjedd med dem.
Personlig synes jeg at bakgrunnen i disse historiene er sammenfallende med historiene om folk som blir bortført av UFO. Man blir borte for kortere eller lengre tid, det er gjerne seksuelle aspekter involvert, og den som er ute for slikt blir som regel latterliggjort. Med andre ord: For hundre år siden var det huldra, nå er det UFO.

For øvrig sverget min kjødelige bestefar på at han hadde sett huldra da han var ung. Hun gikk foran ham og smilte så vakkert, gjorde seg til og flørtet. Bestefar var en kjekk mann da han var ung (jeg har jo sett bilder), og tenkte at det var ei vanlig jente. Så snudde hun seg, og da så han halen. Da fikk han fart på seg...
Antall ord: 346

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Charlie-O skrev:er du en god knivkaster så sikt mellom øynene hennes, da faller vistnok halen av og dere kan leve lykkelig i alle deres dager=)

noen fler som har hørt dette? det er ihvertfall den historien jeg har vokst opp med i forhold til huldra;)
Ja, men det er ikke noe trivelig med at det står ut et knivskaft ut av panna på dama
Antall ord: 68
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Eaglespirit skrev:
Charlie-O skrev:er du en god knivkaster så sikt mellom øynene hennes, da faller vistnok halen av og dere kan leve lykkelig i alle deres dager=)

noen fler som har hørt dette? det er ihvertfall den historien jeg har vokst opp med i forhold til huldra;)
Ja, men det er ikke noe trivelig med at det står ut et knivskaft ut av panna på dama
Uhmm tror det rette er OVER hodet på dama.... stål over hodet på underjordiske holder de unna

Puma/f
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lönndom

- Huldra!

Innlegg av Lönndom »

Zitchin skrev:Lurte bare på om noen av dere har noen nye historier om huldra å bidra med med? Denne er fra noen år tilbake, men ganske skummel likevel...

Publisert 29.11.2002 09:33
Fakta

De slukket lyset og så ut. Der så de en jente som satt i snøen. Da de kom ut så de at hun satt i lys tynn kjole og hun var barbeint.

Kvinnen så på Berg-Lia og venninene og smilte til dem med "et kritthvitt smil".

Chanett Berg-Lia gikk inn i hytta igjen for å hente et kamera. Da hun kom ut reiste kvinnen seg opp og hun begynte å gå. Da så Berg-Lia at hun hadde en hale som hun holder i hånda.

I følge Berg-Lia var de bare 30 meter fra kvinnen og hun fikk også tatt et bilde personen. Hyttegjestene syntes dette var ubehagelig og har ingen god forklaring på hva de har sett.

Hun er ikke i tvil om at kvinnen som de så var ekte.

- Vi hadde bare spist og ikke drukket alkohol. Dessuten var det flere som så denne personen, sier Chanett Berg-Lia.

Andre observasjoner
Det er også andre som mener de har sett huldra på Gautefallheia. Drangedalsposten har fått flere telefoner fra lesere.

En person beskriver møtet slik:

"Jeg trodde jo først det måtte være noe gærnt, siden det jeg så gikk barbeint i snøen. Så jeg gikk etter noen skritt. Men jeg må bare si jeg syntes det var nesten litt uhyggelig, så jeg gikk inn i bilen igjen. Men da var skapningen borte!!!"

Huldra
I følge leksikonet blir hulder brukt som kollektivnavn på underjordiske. De er vetter som lever i hauger og hamrer.

Det finnes mange sagn om det kvinnelige vettet huldra.

Hun er vakker, men har en kuhale og er stundom innhul i ryggen.

Bildene finner du her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... k/1.297167
Den historien der er så fake og alt er bare skuespill, Rart ikke folk har bedre ting å gjøre.. Beklager å skuffe dere som tror på den historien ;)
Antall ord: 354

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Huldra!

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Hmmm, den kan være fake, men det vet vi ikke Lonndom...

Jeg tror nok at det er noe der ute. Men folk kan godt forveksle mennesker med overnaturlige vesen.

Jeg har opplevd det selv flere ganger. Jeg har veldig langt mørkt rødt hår, er ung, tynn og veltrent. Går gjerne en tur i skogen i ikke akkurat typiske "tur klær". Det jeg prøver å si er at jeg har blitt forvekslet med huldra :oops: ... Begynte jo å spille litt på det etterhvert, men jeg er jo glad i å løpe rundt i skogen :lol:

Haha ;)
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lönndom

- - Huldra!

Innlegg av Lönndom »

The Wolf skrev:Hmmm, den kan være fake, men det vet vi ikke Lonndom...

Faktisk så er den falsk, det er noen som har drivet med teater,det har de selv sagt i ettertid ;) folk gjøre mye rart for å komme i avisa vet du. hehe
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - - Huldra!

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Lönndom skrev:
The Wolf skrev:Hmmm, den kan være fake, men det vet vi ikke Lonndom...

Faktisk så er den falsk, det er noen som har drivet med teater,det har de selv sagt i ettertid ;) folk gjøre mye rart for å komme i avisa vet du. hehe
Det blir noe annet ;)
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links