Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderhuldra

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jan 2010 21:43
14
Blitt takket: 2 ganger

huldra

Innlegg av marius'en »

Hei alle sammen. Er helt fersk her på forumet, men har lenge hatt en stor interesse for alt det mellom himmel og jord som ikke alltid kan forklares enkelt.
Jeg er spent på om det er noen svar å få her. :-)

Som mitt første innlegg, skal jeg ta opp temaet Huldra. Jeg har lett og lett på nettet generellt angående dette mystiske fenomenet, men finner lite. Har blandt annet lest noen få historier fra øyenvitner her og der som sverger på at de har hatt kontakt med og sett huldra selv. Noen er jegere og turfolk, andre er helt ordinære folk som bare tilfeldigvis er i skogen.
Har også sett det bildet som ble tatt av noen voksne jenter i Telemark som viser noe som de ikke kunne forklare. Dette er et kornete bilde tatt i mørket av ei jente i en hvit kjole som vandret alene i skogen. Bildet skal også vise antydning til en hale, og de som tok bildet hadde reagert på at ei ung og tynnkledd jente gikk alene i skogen slik, men de fikk ikke noe ytterligere kontakt bortsett fra å ta det bildet.

Så hva trur alle dere her? Og er det noen nettsteder som tar opp dette temaet spesiellt og som kan ha spennende info om det? Noen som vet? Synes i allefall dette er utrolig spennende, akkurat som alt annet ved det paranormale. Er derfor en endelig har registrert seg her:-)

Hilsen Marius
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Jul 2006 21:55
18
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Re: huldra

Innlegg av Starchild »

Hei og velkommen til forumet. :)

Jeg er også interessert i huldra og har selv forsøkt å finne litt om temaet på nett, men er enig med deg at det er veldig lite... Enten det eller så er det bare veldig godt gjemt. Men har du vært innom et bibliotek og sett der? De har helt sikkert noe om huldra der, spesielt om du spør de som jobber der om hjelp så du kan finne absolutt alt de har.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Nov 2009 19:13
15
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Innlegg av Divine Spirit »

marius'en skrev: Har også sett det bildet som ble tatt av noen voksne jenter i Telemark som viser noe som de ikke kunne forklare. Dette er et kornete bilde tatt i mørket av ei jente i en hvit kjole som vandret alene i skogen. Bildet skal også vise antydning til en hale, og de som tok bildet hadde reagert på at ei ung og tynnkledd jente gikk alene i skogen slik, men de fikk ikke noe ytterligere kontakt bortsett fra å ta det bildet.
Dette kan jeg "desverre" avkrefte med engang. Fra sikkre kilder!

Min forlovede hadde satt opp et stort teaterstykke på gautefall i Telemark. Teatern var utendørs og stykket handlet om Huldra. Som et PR-stunt hadde ei av skuespillerne gjort dette. Vel og merke ingen annen en denne jenta visste noe om dette, selv ikke forloveden min. Hu gikk rundt og ble tatt bilde av. Det var til og med mye snakk om dette på radio, og jeg mener at TV2 nyhetene nevnte dette også? Jenta var flink til å spille, og gjorde dette på fritiden. Tror hu holdt på i et par uker. Gikk langs en vei, var innom hytter, gikk i skogen osv...

Så desverre akkurat den Huldra var bare tull...
Antall ord: 207
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Hei og velkommen til oss.
Jeg har funnet masse lese stoff om dette ipå bibloteke jeg med forbehold om feil i hukommelsen her så mener jeg at jeg spurte biblotekaren om hun hadde stoff om norsk folketro eller noe slikt.
Må huske at huldra, tusser og troll var store brikker i vår folke tro i gammle dager.
Jeg håper du finner mer om det.
Antall ord: 66
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beliveitornot
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2010 12:18
14

Innlegg av beliveitornot »

har blitt fortalt av noen eldre mennesker jeg var til en gang, at en mann som bodde på et gårdstun skal ha pratet med sine venner etter et par øl, det skal vistnok ha blitt pratet om huldra. noen trodde og andre ikke. Da reiste en av menne seg og sa,- nå skal jeg gå å finne huldra.
han gikk ut på åkeren, men alle de andre sto ved vinduet og kikket ut på åkeren der han gikk. det eneste mennen i vinduet så var en tykk tåke som kom. etter at mannen som gikk i mot tåken, kom inn i den, ble han ikke sett på en ukes tid. tåken forsvant helt plutselig, og mannen var borte.

det ble arrangsert letteaksjon, men uten finn. etter en uke, kom mannen plutselig hjem igjen. alle spurt hvor han hadde vært, men ingen fikk noe svar på det.
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av marius'en »

oki,, takk for velkomsten folkens:-)

Ja jeg og trur at det kan være litt info på bibliotekene. Får bli flinkere til å gå dit igjen. Moro å titte litt i bøkene om dette med gammel folketro. En skulle tru at det må være NOE i det når det er så godt innarbeidet i sinnet til så mange folk. Men akkurat HVA det er, er jo en annen sak. Men som i så mange paranormale temaer tror jeg nok det er noe som ligger bak alle historiene. Rykter kommer ofte fra et sted:-)

Så den saken i Telemark var bare tull? hehe.. jaja... en får gå ut i skogen selv og se om en får kontakt i stedet. hehe. Hvem vet. Kansje det er måten å treffe ei vakker jente som kan trollbinde hjertet mitt i stedet for å dra på byen:-)

En får forske videre. Får dra på biblioteket og spørre litt. Er merkelig lite på nettet om det, eller veldig godt skjult.

Hilsen Marius
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

marius'en skrev: En får forske videre. Får dra på biblioteket og spørre litt. Er merkelig lite på nettet om det, eller veldig godt skjult.
Det er nok fordi huldra er et fiktivt element i folkeeventyrtradisjonen. Du finner ikke noe faktastoff om huldra som virkelig skapning.

Var jeg deg ville jeg begynne enkelt, på Wikipedia, og jobbet meg videre derfra.
Gå på biblioteket og lån deg noen bøker om norske folkeeventyr og folketro.
Antall ord: 78
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av marius'en »

Kimbara skrev:
marius'en skrev: En får forske videre. Får dra på biblioteket og spørre litt. Er merkelig lite på nettet om det, eller veldig godt skjult.
Det er nok fordi huldra er et fiktivt element i folkeeventyrtradisjonen. Du finner ikke noe faktastoff om huldra som virkelig skapning.

Var jeg deg ville jeg begynne enkelt, på Wikipedia, og jobbet meg videre derfra.
Gå på biblioteket og lån deg noen bøker om norske folkeeventyr og folketro.

Ja jeg trur ikke det er stort mere fakta om dette temaet annet enn historiene som folk forteller om opplevelser de har hatt. Men det betyr ikke at det ikke er usant. hehe. Sannhet/fakta/bevis,,, vanskelige greier det der.:-)

Wikipedia har jeg sjekket før. Men det er nok skrevet en del bøker om folketro og sagn generellt. Her i distriktet er det jo mye artige sagn og historier fra de dype finnskogene. Der er det mye rart som ikke kan forklares så godt.
Spennende å se om en finner noe om det. Utelukker ikke noe selv om det ikke nødvendigvis er tatt så mye bilder av ting. En får ha et åpent sinn samtidig som en må være litt skeptisk og obs.

Hilsen Marius
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jul 2008 18:27
16
Kjønn (valgfri): Mann

Innlegg av Chronii »

Jeg tror Huldra ble skapt for å skremme unger fra å løpe rundt i skogen i mørket (de kunne jo gå seg bort osv.).

Men jeg er ingen ekspert på emnet.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lönndom

- huldra

Innlegg av Lönndom »

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... k/1.297167 & http://www.varden.no/kultur/jeg-krasjet ... 01.02.2010 = Fake, kom fram i ettertid att dette bare var pr stunt,bildene er åpenlyst fake også..

Jeg personlig har ikke sett huldra,men jeg har 2 venner som har sett hun på nært hold, det var i Sverige og Synnfjellet , Huldra så ut som det er beskrevet i historiebøkene, med ku halen etc , men klesstilen var forskjellig fra de to huldrene,mulig det er forskjellige type hulderer? .. var ikke noe særlig opplevelse etter det jeg hørte fra de.

http://www.youtube.com/watch?v=3xaccQJ0auI
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lönndom

- - huldra

Innlegg av Lönndom »

:)
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- huldra

Innlegg av jeditrond »

Les Willy Ustads roman Ulva fra Huldretjern, interessant vinkling på myten for å si det mildt :)
Antall ord: 15
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- huldra

Innlegg av Ankh »

http://www.scantrold.dk/vesener/huldra.htm