Hjemsøkt, Gjenferd & Åndertrenger hjelp..

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- trenger hjelp..

Innlegg av Nephandi »

Det er ikke sikkert Åndene forsøker å skremme deg. Ja jeg er enig han Kineseren virket ikke spesielt vennelig, men ofte blir folk redd for Ånder uten at de gjør noe skremmende, de bare er der, andre ganger gjør Ånder skremmende ting uten å mene å være slemme, akkurat som at når du tramper forbi en maurtue så blir nok maurene ganske redde, uten at du antageligvis mener å skremme dem eller gjøre dem noe vondt, men din eksistens og deres er så forskellig at det blir gnisninger av det når disse eksistensene møtes.
Antall ord: 98
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bamzekoz
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Sep 2011 01:59
13

- - trenger hjelp..

Innlegg av Bamzekoz »

Nephandi skrev:Det er ikke sikkert Åndene forsøker å skremme deg. Ja jeg er enig han Kineseren virket ikke spesielt vennelig, men ofte blir folk redd for Ånder uten at de gjør noe skremmende, de bare er der, andre ganger gjør Ånder skremmende ting uten å mene å være slemme, akkurat som at når du tramper forbi en maurtue så blir nok maurene ganske redde, uten at du antageligvis mener å skremme dem eller gjøre dem noe vondt, men din eksistens og deres er så forskellig at det blir gnisninger av det når disse eksistensene møtes.

Kanskje de ikke prøver å skremme meg, som du sa, om den maurtuen er jo ganske sant :P De er jo bare der.. De gjør meg aldri noe, for det meste står de i et vindu, eller i en mørk dør åpning, noen gang kan jeg også se de flyge, noen gang ser jeg at de går forbi meg..

Men jeg lurer på en ting, kan man se ånder i kirken? Er ikke den beskyttet av engler? Og jeg vet at det ikke var en engel, fordi jeg har sett en før, så hva kunne jeg ha sett? Jeg så en skikkelse gå ca 10 m unna meg, den bare gikk der, han var helt svart.. også gikk han gjennom døra, så han aldri igjen.. Men det kan ikke være en demon, fordi kirken er jo beskyttet, sant?
Antall ord: 245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2007 20:48
17
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

- - - trenger hjelp..

Innlegg av Chimera »

Bamzekoz skrev:
Nephandi skrev: Men jeg lurer på en ting, kan man se ånder i kirken? Er ikke den beskyttet av engler? Og jeg vet at det ikke var en engel, fordi jeg har sett en før, så hva kunne jeg ha sett? Jeg så en skikkelse gå ca 10 m unna meg, den bare gikk der, han var helt svart.. også gikk han gjennom døra, så han aldri igjen.. Men det kan ikke være en demon, fordi kirken er jo beskyttet, sant?
Presten? kapellanen? klokkeren? Satan? Nei, kirken er ikke beskyttet, det viser jo fyrstikker, lynnedslag etc.

Vigsling:
Vigsling av kirkehus, rom og inventar skjer ved at menigheten høytidelig tar dem i bruk for første gang ved en offentlig gudstjeneste og helliger dem ved Guds ord og bønn. Fra da av er de reservert for bruk i menighetens liturgiske liv.

Et rutinerituale som iallefall jeg vil definere som overtro.

Engel? hva het den, og hvordan så den ut?
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bamzekoz
Nybegynner
Nybegynner
13

- - - - trenger hjelp..

Innlegg av Bamzekoz »

Chimera skrev:
Bamzekoz skrev:
Nephandi skrev: Men jeg lurer på en ting, kan man se ånder i kirken? Er ikke den beskyttet av engler? Og jeg vet at det ikke var en engel, fordi jeg har sett en før, så hva kunne jeg ha sett? Jeg så en skikkelse gå ca 10 m unna meg, den bare gikk der, han var helt svart.. også gikk han gjennom døra, så han aldri igjen.. Men det kan ikke være en demon, fordi kirken er jo beskyttet, sant?
Presten? kapellanen? klokkeren? Satan? Nei, kirken er ikke beskyttet, det viser jo fyrstikker, lynnedslag etc.

Vigsling:
Vigsling av kirkehus, rom og inventar skjer ved at menigheten høytidelig tar dem i bruk for første gang ved en offentlig gudstjeneste og helliger dem ved Guds ord og bønn. Fra da av er de reservert for bruk i menighetens liturgiske liv.

Et rutinerituale som iallefall jeg vil definere som overtro.

Engel? hva het den, og hvordan så den ut?
Det jeg mener er at kirken skal være beskyttet av engler, sånn at onde demoner ikke skal komme inn i kirken.

Jeg så engelen stå inne i en skog, for sikkert 4-5 år siden, fikk ikke vite noe navn eller noe, den var hvit, ca 2 meter høy.
Antall ord: 219

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

- trenger hjelp..

Innlegg av Asbjørn »

Men jeg lurer på en ting, kan man se ånder i kirken? Er ikke den beskyttet av engler? Og jeg vet at det ikke var en engel, fordi jeg har sett en før, så hva kunne jeg ha sett? Jeg så en skikkelse gå ca 10 m unna meg, den bare gikk der, han var helt svart.. også gikk han gjennom døra, så han aldri igjen.. Men det kan ikke være en demon, fordi kirken er jo beskyttet, sant?
De aller fleste ånder som observeres er folk som du og jeg. Den eneste forskjell er at de mangler kroppen.
Og hverken du eller jeg blir nektet å gå inn i kirken ?
Selv om jeg ikke skal kalle meg kristen,- kan jeg likevel gå inn i kirker og bedehus - om jeg ønsker.
Så at ånder kan oppsøke kirker, og gravplasser for densagsskyld, - ser jeg ingen problemer med.
Demoner, dersom de faktisk finnes, - og ikke er misforståtte ånder - vil nok kansje reagere mot å komme for nær en kirke.
Forøvrig tror jeg ikke engler som sådan bruker tid til å passe på kirker , - men at en kirke kan være vigslet og eventuelt bli beskyttet av Gud, er en annen sak.

Jeg tror forøvrig at alle religioner,- uansett om man bruker kirke, natur, bedehus, synagoger, moske, tempel, osv, tilhører enten det gode eller det onde.
Altså slik vi ser det fra Yin og Yan .
En balanse mellom det lyse og det mørke.
Men jeg tror og at uten mørke, kunne vi ikke sett lyset, - og uten både lys og mørke kunne vi ikke sett nyanser.
Jeg personlig tror det gudommelige ( ikke en han eller en hun ), er en kraft som påvirker alle punkt på skalaen. For at vi som sjeler skal lære hvordan vi opplever / erfarer ting i forskjellige settinger. Sjelen sender ut en del av seg, en ånd, - som kan leve mange liv, for å lære.

Religioner , spesielt der hvor man har "svovelpredikanter" - skremmer mange til å ikke gå videre inn i lyset - fordi de tror de da vil bli sendt rett ned til et ganske så varmt sted.
Det er gjerne årsak til at noen ånder ikke kommer seg videre. Og at de derfor kan oppleves av folk som er åpen for denslags.
Og siden åndene stort sett ikke er mer negativ enn du og jeg, - vil du også kunne se de de fleste steder.... - hvis det er ånder der...

A
Antall ord: 413

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
13

- trenger hjelp..

Innlegg av Nephandi »

For det første noen av de mest berømnte stedene å se spøkelser er Kirker fordi så mange mennesker er så nær knyttet til dem, og mange har de mest følelsesladde øyeblikkene av sine liv i Kirker, dåp, bryllup, begravelser, konfirmasjoner, skrifting, alle opplevelser når man er full av følelser og som lett kan skape anker pungter for Ånder. Og hvorfor skulle ikke Ånder finne like mye et hjem i Kirken når de er Ånder som når de var levende? Ånder er ikke noe mer onde eller gode enn andre vesener.

Beskyttet av Engler, ikke universelt. En Kirke er bare en bygning, I noen Kirker er den Åndelige energien til de som har sentrum av sitt Åndelige liv der sterk nok til å være en beskyttelse, men en kirke i seg selv er bare tre og sten og mur, det er personene i Kirken og deres deidikasjon som gjør den hellig.

Nå hva er din ide av en demon? Er du Kristen så ideen din er at en demon er en fallen Engel eller mener du med demon en aggresiv ikke menneskelig Ånd eller kanskje du har Shinto synet at alle Ånder som er negative til mennesker og er skadelige er demoner? Nei en kirke er ikke alltid beskyttet, og desuten om man nå har det Kristene synet og en Engel passer på en kirke, hva skal hindre en annen Engel bare en fallen en i å være sterkere?

Hvis du så en Engel, noe som er mye mulig er det en ting, men det har ikke nødvendigvis noe med andre paranormale fenomener eller syn å gjøre.
Antall ord: 359
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bamzekoz
Nybegynner
Nybegynner
13

- - trenger hjelp..

Innlegg av Bamzekoz »

Nephandi skrev:
For det første noen av de mest berømnte stedene å se spøkelser er Kirker fordi så mange mennesker er så nær knyttet til dem, og mange har de mest følelsesladde øyeblikkene av sine liv i Kirker, dåp, bryllup, begravelser, konfirmasjoner, skrifting, alle opplevelser når man er full av følelser og som lett kan skape anker pungter for Ånder. Og hvorfor skulle ikke Ånder finne like mye et hjem i Kirken når de er Ånder som når de var levende? Ånder er ikke noe mer onde eller gode enn andre vesener.

Beskyttet av Engler, ikke universelt. En Kirke er bare en bygning, I noen Kirker er den Åndelige energien til de som har sentrum av sitt Åndelige liv der sterk nok til å være en beskyttelse, men en kirke i seg selv er bare tre og sten og mur, det er personene i Kirken og deres deidikasjon som gjør den hellig.

Nå hva er din ide av en demon? Er du Kristen så ideen din er at en demon er en fallen Engel eller mener du med demon en aggresiv ikke menneskelig Ånd eller kanskje du har Shinto synet at alle Ånder som er negative til mennesker og er skadelige er demoner? Nei en kirke er ikke alltid beskyttet, og desuten om man nå har det Kristene synet og en Engel passer på en kirke, hva skal hindre en annen Engel bare en fallen en i å være sterkere?

Hvis du så en Engel, noe som er mye mulig er det en ting, men det har ikke nødvendigvis noe med andre paranormale fenomener eller syn å gjøre.
mitt syn på en demon er en fallen engel.
Så med andre ord ånder kan gå inn i kirken? Dette var første gang jeg så en ånd i en kirke.. ellers har jeg bare sett dem i vinduer i hus, eller døråpninger, eller i skoger osv..

At jeg så en engel kan jo være pga gud, at han viste meg det... Jeg er kristen, jeg tror på gud osv. Mente ikke at det var noe paranormalt, men jeg mente at jeg vet hvordan en engel ser ut :P
Antall ord: 452

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2007 20:48
17
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

- trenger hjelp..

Innlegg av Chimera »

Jeg ser demoner som "tanker og tilbøyeligheter", ikke åndelige vesener. Demoner finnes kun i menneskesinnet, og er ikke noen vesener som fyker rundt og sprer ondskap. Når det gjelder kristendom, så er jeg oppvokst i en kristen familie, har vært på flere vekkelsesmøter, har hørt "tungetale", lest bibelen fra perm til perm, men følte meg aldri hjemme der, det var noe falskt over det hele.
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
13

- trenger hjelp..

Innlegg av Nephandi »

Hvordan mener du at en Engel ser ut? I følge Bibelen ser de ikke ut som vakre hvite mennesker med langt lyst flagrende hår og vinger, her er det mer kuler av ild, slanger og former geometrien ikke aksepterer med vinger strikkende ut overalt, det er mindre snakk om boyband gutter fra 1970 tallet og mer Final Fantasy bosser for å si det slik i utsende.

Foresten, og jeg sier ikke dette for å kverulere, det er mange Kristene som tror på Ånder, men i følge de fleste Kristene grupperinger så finnes det ikke Ånder, sjelene til de døde er enten i skjærsilden, i Himmelen eller i helvete og alle Ånder folk ser, hvis de ikke er Engler så er de Demoner, jeg sier ikke at jeg tror det er slik, jeg bare sier at det er det standard Kristene synspungtet på det.
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- trenger hjelp..

Innlegg av Arven »

Vil bare legge til at jeg kjenner mange kristne og har vært i mange ulike menigheter og tanken om en skjærsild er mer katolsk og ikke veldig utbredt blandt "vanlige" kristne. Dette er fordi valget om frelse blir tatt før vi dør og frelsen bærer i seg tilgivelse for det man evt har gjort galt, så det venter ingen dom i den forstand. Hvor man skal tilbringe evigheten er avgjort før man dør.
Antall ord: 80
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
13

- trenger hjelp..

Innlegg av Nephandi »

Nei selfølgelig skjersilden er et Katolsk konsept, noen få andre har det men det er mest de, grunnen til at jeg skrev det slik var rett og slett fordi det er ganske mange Katolikker så hvis vi ser på de store Kristene sektene så er folk generelt sett enten i Himmelen, Helvetet eller skjærsilden etter at de er døde og derfor er spøkelser demoner som prøver å lure folk og ikke faktisk er de dødes Ånder, ikke at jeg deler dette synet eller at jeg mener alle Kristene bør ha det, jeg bare sier at det er det vanelige synet på saken blandt de store Kristene gruppene.

Ellers så er nå Katolikker vanelige Kristene da, så vidt jeg vet er det fler Katolikker enn noen annen Kristen gruppe så man kan si at de er det vaneligste kristene selv om det jo selvfølgelig er flere Protestaner i Norge.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links