Fakta, teori & skepsisEr det virkelig så enkelt?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Patricoa3
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Mar 2011 15:34
13
Kjønn (valgfri): Mann
Har takket: 1 gang

Er det virkelig så enkelt?

Innlegg av Patricoa3 »

Lenge har jeg fundert og irritert meg over dette spørsmålet.
Jeg skjenner mange skeptikere som bare fnyser eller ler når de hører en paranormal opplevelse som skal ha skjedd i virkeligheten. (da retter jeg mesteparten av oppmerksomheten mot det åndelige)
De fleste av dem bortforklarer det på en så enkel og grei måte som å si at det bare var en hallusinasjon. når jeg en sjelden gang har delt mine paranormal opplevelser med mine venner så hørte jeg ord som "du innbiller deg ting" eller "Det er bare en luftspeiling" osv.
Så hvis vi prøver å se det fra deres side og tenker at alt jeg har følt, sett og hørt av det paranormale bare en var en hallusinasjon. hva er da den egentlige og naturlige forklaringen på disse hallusinasjonen. Hjernen kan da ikke starte å leke med deg helt uten grunn kan den vel?
Det er flere punkter som jeg personlig vet(eller tror) kan være grunnen til en hallusinasjon.

1. Man har brukt eller bruker en form for narkotika.
2. Man er Veldig sulten eller tørst. Og da tenker jeg spesielt på de luftspeilingende i ørkenen.
3. man har en form for fysisk eller mental lidelse.
(kanskje to og tre skulle gått sammen. men whateva, ser bedre ut :D )

jeg har aldri brukt noen form for narkotika.
jeg har også vært en dårlig forbruker når det gjelder alkohol.
Jeg er frisk på alle måter og har nesten ikke vært oss legen en eneste gang i mitt liv. heller har jeg ikke vært nær døden pga for lite drikke eller mat.

Min konklusjon er da at det ikke er noe sann som hallusinasjoner i mitt tilfelle. og meste parten av de andres.

Derfor syns jeg det er mer rasjonelt å spørre "hvilket stoff går du på?" enn å si at jeg innbiller meg ting.

Håper jeg fikk frem det jeg ønsket å dele med dere her inne på forumet.
Jeg har hatt flere dårlige erfaringer når det gjelder forklaring i fortiden så jeg må beklage hvis noe er uklart eller ufullstendig.

Det jeg lurer på nå er om noen er enige eller uenig med meg. jeg blir også veldig glad hvis noen har en bedre forklaringer på hallusinasjoner enn meg. 8) :D jeg tar vel ikke feil om alt? :mozilla_surprised:
Antall ord: 399

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Er det virkelig så enkelt?

Innlegg av Svartepus »

Det er vel en menneskelig greie å definere verden utifra sin egen boble. For skeptikere som aldri har opplevd noe ut over det vanlige eksisterer ikke det paranormale, og dermed klarer de ikke sette seg inn i andres situasjon og opplevelser på det området heller. De er bare mennesker de også :mozilla_wink:
Antall ord: 53
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

For den som aldri har opplevet noe virkelig paranormalt,- vil det virke umulig,- det vil virke som hallusinasjoner etc.
Det er bare slik verden er.
Det er som å forklare en døvblind om nyanser i farger og musikk.

Om man ikke har opplevet det selv, kan det ikke forståes.
-og da lager man alle mulige forklaringer som skal "forklare" hva det er som har skjedd,
eller at det hele er fantasi / og eller hallusinasjoner.

Til å begynne med - trodde jeg og at mine opplevelser var tankespinn, eller at fantasien gikk på full fart fremover...
Men etterhvert oppdaget jeg at andre opplevet akkurat tilsvarende ting, og beskrivelser fra andre sammenfaller med ting jeg selv har opplevet. og det på tvers av landegrenser.
At jeg har visst ting på forhånd, som så har vist seg å stemme, - ting jeg ikke skulle ha mulighet for å vite, f.ex.
Minuset for meg, er at jeg har ikke "kommando" over fenomenet, - det dukker opp når det selv vil. og det kan ta alt fra minutter til månedsvis mellom hver gang jeg opplever noe som logikken ikke kan forklare.
Men jeg har eksempler, og har vitner.

Men jeg forstår skeptikerene også, - fordi mange opplevelser er jo logisk sett ikke mulig. Ikke med det verdensbildet vi har idag...

OG vi har endel saker som faktisk kan ligne på paranormale opplevelser, - som hallusinasjoner, - med videre.
Men jeg liker å se på det som to forskjellige saker, -
-omtrent som det å komme seg fra a til b.
Det er mange veier å reise fra a til b, - og en person kan reise på en annen måte enn en annen...
som å gå, sykle, ri, gå på ski, - kjøre motorsykkel , bil, buss, reise med båt ( om det ligger ved vann / sjø ), eller fly ( flere varianter av muligheter).
Hvilken som helst av disse forflytningsmetodene bringer resultatet av forflytning fra A til B.
Så om en reiser med buss,- eller bil, - trenger nødvendigvis ikke alle andre gjøre det identisk.

Poenget er ; at det er flere mulige svar på hva som skjer,- og det paranormale er en av de forklaringene. Den ene forklaringen utelukker ikke at en annen forklaring også kan ha skjedd....

A
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Patricoa3
Nybegynner
Nybegynner
13

Innlegg av Patricoa3 »

hmm, ja dere har vel rett der. :mozilla_undecided:
Hvis en person for eksempel sier at de har sett en flyvende gris, så ville jeg også hatt litt problemer med å tru på de. :mozilla_laughing:
Det er vel akkurat samme greie for meg og flyvende griser som det er for dem og spøkelser.

men poenget mitt var egentlig å spørre om det var hallusinasjoner som virkelig er grunnen til de fleste paranormale opplevelser, som i mitt tilfelle er åndelige.

hva er det som forårsaker en hallusinasjon? hvis du tenker bort ifra det jeg skrev om fysiske lidelser og narkotika bruk osv.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Antall ord: 18
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ikke for å leke selvutnevnt ekspert her, men jeg tør påstå at det å hallusinere er noe hvem som helst kan være i stand til å gjøre under enkelte, "rette" omstendigheter. Uten premissene du satte opp.

Som Bearchild påpeker ovenfor her for eksempel. For mye koffein kan også være en grunn.
Men si at vi møtes litt på halvveien da, så tar vi med premissene dine, selv om det kanskje kan virke søkt ut dette - så spør jeg... er det nå egentlig det?

Hva om du har både fått i deg LITT narkotika? Flere bruker pengesedler til å sniffe kokain med.
De rulles sammen, og disse sedlene er i omløp. Mange av sedlene inneholder sporer av kokain. Eventuelt amfetamin eller andre stoffer man kan sniffe.
I USA er for eksempel dollarsedlene fulle av spor etter kokain.

Kombiner så dette med at du er LITT sulten en dag, type "har ikke spist siden frokost, og nå er klokka 21:00". Kanskje du i tillegg har drukket flere enn fem kopper kaffe den dagen?
Og hva med at du faktisk går med en midlertidig LITEN psykisk lidelse også, som for eksempel en forbigående depresjon over noe, eventuelt stress pga. jobben? Det kan jo også være grunnen til at du ikke har fått spist siden frokost...

Så... jeg kunne fortsatt slik, men jeg vil iallefall påpeke at det er så mye vi er igjennom iløpet av en dag som vi ikke engang tenker over, at det er vanskelig å sette opp en statisk fasit på hva som må til for å oppfylle kravene til hallusinasjoner. Dessuten er det jo vanlig "å se syner" iblant.
Dette er da vitterlig også hallusinasjoner, bare et penere ord for det?
Antall ord: 294
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Innlegg av Kiara »

Jeg har lurt på det samme selv! Mine syn har tiltatt kraftig i hyppighet. Det spørsmålet du stiller, har jeg stillt meg selv, og stiller meg selv hver gang det skjer.. og det er ofte nå for tiden!

Jeg kan ikke vite sikkert, men jeg tror at hvis jeg hallisunerte,, så hadde jeg sett det samme overallt.. Men det gjør jeg absolutt ikke! Det er enkelte steder/rom som er helt dagligdags for disse opplevelsene ( og da tenker jeg at dagsformen kunne spilt inn.. men den spiller ingen trille! ). Og det er rom/steder jeg skjelden, eller aldri merker noe!

Så min konklusjon foreløpig, er at dagsformen spiller ingen rolle. Og hendelsene er mer eller enda mere, enkelte plasser, mens jeg ser eller hører ingenting, andre plasser, på samme dag, og i samme dagsform. Jeg er en avbalansert person, og dypt snill, omtenksom, og har faktisk egentlig ikke tid til å dyrke denne interessen,, som jeg bare fikk, og ble nyskjerrig på, pga. mine egne opplevelser..

Når det er sagt og fortalt, så må jeg si at, helt utrolig nok.. så er det utrolig mange i min omgangskrets som tror på ånder, fordi de har opplevd dette selv.. men uten at de dyrker dette på noen måte! De aller fleste av mine både tidliger, og nåværende kolegaer tror på at det finnes ånder, pga. egne opplevelser, og det de får fortalt fra andre som de stoler på. Men de aller fleste er redd for dette fenomenet, men likevel nyskjerrig! ;)
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Patricoa3
Nybegynner
Nybegynner
13

Innlegg av Patricoa3 »

Ikke for å dra dette så veldig mye lenger nå. Men jeg er fremdeles ganske ung, og jeg har akkurat begynt å drikke kaffe. Mange av de "hallusinasjonene" skjedde da jeg var liten og lykkelig. jeg hadde ingen spesiell stress faktor på den tiden heller.

men jeg skjønner jo nå at det kanskje er noen logiske grunner.
og det vil jo ikke forundre meg at jeg kanskje HAR en liten sinnslidelse.
jeg er jo ikke akkurat den mest normale personen i verden for å si det sann :D 8)

men jeg kommer likevel ikke til å slutte å tro at alt jeg har opplevd ikke skjedde.
jeg vil heller tro at noe av det var en hallusinasjon. :mozilla_smile:

og forresten: takk for svar folkens :mozilla_wink:
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Ja, det er enkelt. Enda enklere enn du fremstiller det som...mener jeg.
Jeg tror du kan stryke alle de 3 punktene dine.....narkotika, sult/dehydrering og sinnsykdom fra lista.
Vi mennesker er spirituelle, ergo har vi alle anlegg for spirituelle opplevelser.....enten vi tar narkotika, faster, deltar i sweat-lodge, eller er naturlig synsk (sinnsyk pr psykiatrisk definisjon). Men i vår moderne verden har det vært om å gjøre å fremmedligjøre og/eller sykeliggjøre dette. Vår åndelige natur har plutselig blitt unaturlig, på noen få hundre år. Snart har vi ikke natur engang slik vi holder på..
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links