Universet & dets hemmeligheter ⇒ Måneformørkelse
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Måneformørkelse
Endel skyer her også men det har klarnet opp til kvelden de siste dagene så jeg håper ...
Antall ord: 18
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 09 Nov 2005 15:50
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Har takket: 30 ganger
- Blitt takket: 17 ganger
- Måneformørkelse
Her kommer det tordenvær over huset om noen minutter.
Antall ord: 10
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
- Måneformørkelse
Åhh. sola vil jo ikke gå ned her jo. ser absolutt ikke noen ting. Nå er jeg så skufet, for jeg gledet meg skikkelig. T.o.m guttungen skulle få lov til å være oppe lenger for å se en slik begivenhet og så ser vi ikke en d..... nå er den jo snart ferdig også!!!!!!!
Antall ord: 55
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
- Måneformørkelse
Jeg så heller ingenting
Til tross for at det var fint vær her, nesten skyfritt - bortsett fra massive flystriper som hadde bredt seg over hele himmelen i tykke, tykke, langstrakte lag i timesvis da - som gjorde alt "disete".
Typisk...
Snurt!
Til tross for at det var fint vær her, nesten skyfritt - bortsett fra massive flystriper som hadde bredt seg over hele himmelen i tykke, tykke, langstrakte lag i timesvis da - som gjorde alt "disete".
Typisk...
Snurt!
Antall ord: 41
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
- Måneformørkelse
Møkkaskyer!
.. ble ingen synlig formørkelse her heller. Enda jeg dro laaaangt oppå fjellet. Hadde ikke skydottene vært i veien hadde det vært det perfekte utsiktspunktet! Siden jeg alt hadde utstyrt meg med kamera, niste og varme klær legger jeg ved en liten bilderapport fra Golsfjellet.
Først et bilde (snapshot..) fra der fullmånen vanligvis står på utkikksplassen min, Det var jo liksom noe sånt jeg hadde håpet å få se i går også, men den gang ei.;
Jeg kom opp like før solen gikk ned. Skylaget så ut til å være i ferd med å sprekke opp.. det kom en liten regnskur som lagde kjempefint lys!
En liten regnbue dukket også fram
Men "hovedpersonen",- månen, var svært så beskjeden i sin framtreden. Dette var alt jeg så av den..
På vei hjem derimot forsvant brått skyene som dugg for månen. Alt for sent selvsagt. Ingen antydning til formørkelse igjen.
.. og et lite glimt av "Nibiru" fikk jeg også..
Jaja. Ein skal ikkje sova burt sumarnatta.
.. ble ingen synlig formørkelse her heller. Enda jeg dro laaaangt oppå fjellet. Hadde ikke skydottene vært i veien hadde det vært det perfekte utsiktspunktet! Siden jeg alt hadde utstyrt meg med kamera, niste og varme klær legger jeg ved en liten bilderapport fra Golsfjellet.
Først et bilde (snapshot..) fra der fullmånen vanligvis står på utkikksplassen min, Det var jo liksom noe sånt jeg hadde håpet å få se i går også, men den gang ei.;
Jeg kom opp like før solen gikk ned. Skylaget så ut til å være i ferd med å sprekke opp.. det kom en liten regnskur som lagde kjempefint lys!
En liten regnbue dukket også fram
Men "hovedpersonen",- månen, var svært så beskjeden i sin framtreden. Dette var alt jeg så av den..
På vei hjem derimot forsvant brått skyene som dugg for månen. Alt for sent selvsagt. Ingen antydning til formørkelse igjen.
.. og et lite glimt av "Nibiru" fikk jeg også..
Jaja. Ein skal ikkje sova burt sumarnatta.
Antall ord: 179
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Måneformørkelse
Du verden så vakkert du har det rundt deg ! Flotte bilder selv om hovedpersonen manglet. Hos meg striregnet det :mozilla_frown:
Antall ord: 21
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
- Måneformørkelse
Skriver under på den! Blir direkte sjalu på den naturen Bearchild har rundt seg...
Antall ord: 14
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
- Måneformørkelse
Åhhh. så flotte bilder Bearchild.. Misunner deg virkelig med naturen rundt deg. Selv kjenner jeg kroppen skriker etter skog og mark for tiden og ønsket om å flytte til et landsens sted gror for hver dag.
Men jeg får nok bo i byen en stund til
Her er mitt lille bidrag fra måneformørkelsen..
Bildene ble kjempedårlige. Vi fikk se den i hele 10 minutter før den forsvant bak trærne. og det var umulig for meg å se den fra noen andre vinkler enn fra stuevinduet...
og ikke kunne jeg åpne vinduet heller, for da kom vinduskarmene i veien..
men vi fikk et lite glimt iallefall Guttungen var strålende fornøyd over å få se formørkelsen iallefall
Men jeg får nok bo i byen en stund til
Her er mitt lille bidrag fra måneformørkelsen..
Bildene ble kjempedårlige. Vi fikk se den i hele 10 minutter før den forsvant bak trærne. og det var umulig for meg å se den fra noen andre vinkler enn fra stuevinduet...
og ikke kunne jeg åpne vinduet heller, for da kom vinduskarmene i veien..
men vi fikk et lite glimt iallefall Guttungen var strålende fornøyd over å få se formørkelsen iallefall
Antall ord: 121
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Apr 2007 20:39
- 17
- Lokalisering: i den egentliges hode
- Har takket: 742 ganger
- Blitt takket: 472 ganger
- - Måneformørkelse
Månen er der like herlig, den, men siden det jo er sollyset månen reflekterer, og det er det som gjør at vi i det hele tatt kan se månen, er det for lyst til at vi kan se den når sola er oppe (som i Nord-Norge om sommeren) sjøl om månen også har stått opp.Lilja skrev:Månen står lavt fordi den "sto opp" sent
Når det er fullmåne (som i morgen) kommer månen opp nøyaktig samtidig som sola går ned, og på motsatt side av jorda. (Sitter og klør meg i huet og lurer på hvordan pokker man sier dette, om ikke på fagspråket, så ihvertfall på en fornuftig måte)
Altså, det jeg prøver å si, er at hvis du står vendt mot sola i det den går ned, vil månen stå opp rett bak deg...
Nå om sommeren går sola ned seint, og månen kommer opp like seint!
(Og nå ble jeg nysgjerrig på hvordan det foregår der det er midnattssol, har de ikke fullmåne om sommeren???)
Var det noen som skjønte denne lange setningen?
Antall ord: 204
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
- Måneformørkelse
Skjønte den, jeg!
Men sollyset er ikke grunnen til at man ikke ser fullmånen i områder med midnattssol. Fullmånen kommer aldri over horisonten så lenge sola ikke går ned.
Men sollyset er ikke grunnen til at man ikke ser fullmånen i områder med midnattssol. Fullmånen kommer aldri over horisonten så lenge sola ikke går ned.
Antall ord: 34
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
- Måneformørkelse
Nei, Lilja, jeg har nok rett likevel. Månens bane rundt Jorda er sånn sett uavhengig av hvor lenge sola er oppe. Vi kan bare ikke se den i solskinn.
Du skrev jo sjøl (eller var det ikke deg?) at de i Nord-Norge hadde solformørkelse på natta noen dager tidligere. Det kunne de ikke ha hatt hvis ikke månen hadde vært over horisonten. Da hadde de ikke sett at den skygget for sola.
Du skrev jo sjøl (eller var det ikke deg?) at de i Nord-Norge hadde solformørkelse på natta noen dager tidligere. Det kunne de ikke ha hatt hvis ikke månen hadde vært over horisonten. Da hadde de ikke sett at den skygget for sola.
Antall ord: 79
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Måneformørkelse
Beklager, Isan, det har du nok ikke. Denne gir jeg meg ikke på
Jeg sier ikke at månen aldri er over horisonten når det er midnattssol, men fullmånen er det ikke!
Mvh Lilja
Jeg sier ikke at månen aldri er over horisonten når det er midnattssol, men fullmånen er det ikke!
Sakset fra http://nordnorsk.vitensenter.no/himmel/ ... eoskop.pdfMånen observeres best når det er halvmåne. Ved
voksende halvmåne står månen opp midt på dagen og står høyt
på himmelen ved solnedgang – en høvelig tid for observasjoner. Månen kan også observeres på
dagtid når fasen passer til det, men den greieste tida for å observere månen er ved soloppgang,
solnedgang eller når det er mørkt.
For de nordligste stedene i Norge, omtrent de samme som har midnattssol og mørketid, er det litt
annerledes. Siden månen alltid er i nærheten av ekliptikken, vil den være under horisonten hele
døgnet (som sola i mørketida) eller over horisonten (som midnattssola) deler av måneden.
Hvilken fase den har når den er under eller over horisonten hele døgnet, kommer an på årstiden.
Fullmånen står motsatt av sola. Om sommeren er månen under horisonten noen døgn rundt
fullmåne sett fra Nord-Norge, og over horisonten noen døgn rundt fullmåne om vinteren.
Mvh Lilja
Antall ord: 220
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
- Måneformørkelse
OK, skjønner
Vi diskuterte dette litt hjemme i gårkveld før jeg skrev det jeg svarte da, for jeg ville ikke være for skråsikker, og da resonnerte vi oss fram til det jeg så skrev. Men vi hadde ikke sjekket de vitenskapelige kildene.
(Beklager at det mange ganger tar lang tid før jeg er innpå igjen og kan svare Gjør gjerne litt andre ting, og i disse dager har vi i tillegg ustabil nettforbindelse )
Vi diskuterte dette litt hjemme i gårkveld før jeg skrev det jeg svarte da, for jeg ville ikke være for skråsikker, og da resonnerte vi oss fram til det jeg så skrev. Men vi hadde ikke sjekket de vitenskapelige kildene.
(Beklager at det mange ganger tar lang tid før jeg er innpå igjen og kan svare Gjør gjerne litt andre ting, og i disse dager har vi i tillegg ustabil nettforbindelse )
Antall ord: 80
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Måneformørkelse
Lørdag er det duket for vakre himmelfenomener igjen
http://www.storm.no/nyheter/loerdag-bli ... 53977.html
http://www.storm.no/nyheter/loerdag-bli ... 53977.html
Antall ord: 18
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Måneformørkelse
Bumper til ære for Arven og alle andre som har gått glipp av at det skjer store ting i morgen
Antall ord: 21
Hide post links |