Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMå man tro på gud for å tro på ånder..

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ramona78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Mai 2010 10:53
14

Må man tro på gud for å tro på ånder..

Innlegg av Ramona78 »

Eg var hos ein venn i går som er klarsynt, han kan spå...eg var veldig skeptisk først, men han treffer veldig bra på mye...
Eg har alltid vert veldig opptatt av paranormale osv...og som eg har skrive her så merker eg åneder/energier osv.. ( noke eg i utgangspunktet trur alle kan viss dei tør åpne opp )

Men så fekk eg slengt i trynet at vedkomne syns at eg har eit veldig dårlig fundament for min tro sida eg ikkje tror på Gud...Er det virkelig så rart å tro på ånder, men ikkje tro på gud eller djevelen..
Eg tror på gode og onde krefter, men at dei kommer fra mennensker..ikkje demoner, merkelige skapninger, tusser eller troll osv... Han som sa dette tror på alt dette.

Men er det rett å sei at eg har eit dårlig fundament sida eg ikkje tror på det samme som han...
Må ein virkelig kunne sette så nøyaktige ord på kva ein tror på.. ?
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Må man tro på gud for å tro på ånder..

Innlegg av Arven »

Tro er egen overbevisning og ingen kan definere hva akkurat du skal tro på. Hva som danner fundament for deg blir ditt valg og noe du selv må finne ut av.
Jeg har inntrykk av at de fleste tror på en høyere makt, årsak, kraft eller Gud/Gudinne som blir et samlende punkt og/eller en skapende kraft som alt springer ut ifra, men hvis ikke du tror det, så er det helt og holdent din sak :mozilla_smile:
Antall ord: 80
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Ramona78
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Ramona78 »

Takk for svar :)
Eg vart faktisk litt satt ut av den " påstaden" om at eg har eit dårlig fundament for min tro..altså berre fordi eg ikkje tror på det samme som han...

Eg tror på gode og onde krefter, men i menneske. onde mennesker som går over til den andre siden blir onde ånder...gode fortsetter å vere gode..vanskligere enn det er det ikkje for meg, treng jo ikkje gjere det meir innvikla enn som så..
Eg tror på Jesus som ein vanlig mann som kunne helbrede osv..men han var ein vanlig mann, ikkje guds sønn..Jomfru Maria måtte skjule fra sin mann at ho hadde vert utro..derfor jomfrufødsel..
Eg trur Jesus var gift med Magdalena, og at ha hadde familie..

Men samtidig så har eg full respekt for dei som trur noke annet enn meg, og syns at deira fundament er like bra som mitt, for dette er tro..og det e det fine med det..
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Det har vel aldri vært en forrutsetning å være Kristen eller tilhøre en eller anen religiøs retning for å være filosofisk, spirituell og åpen for diverse "paranormale" fenomen.

Bare det å foreslå noe slikt er tåpelig, og beviser litt hvor vennen din står, og vedkommendes ignorans og uvitenhet.

Kristendom og Jødenes skaper-gud Jahve har ingenting med spiritualitet i seg selv som prinsipp og gjøre, og iværtfall ikke Tarot, spådom osv, som stammer fra Antikkens tid fra FØR Kristendommen ble skapt som en religiøs retning.

Du trenger ikke betro deg til noen bestemt religion. Faktisk så tror jeg det hjelper mye å faktisk IKKE gjøre det, men å gå sin egen vei, slik folk har gjort siden Antikken. Det er ikke særlig populært hos de religiøse, men det har IKKE dem noe som helst med :coffe2
Sist redigert av Moonstone på 14 Jun 2011 17:53, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 147
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ramona78
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Ramona78 »

Takk for kloke ord :) veldig einig!

Trur på mye rart mellom himmel og jord eg, og syns i grunn ikkje det trenger å kompliseres så veldig..

Vedkomne bad meg gå heim å finne mitt fundament, og at han var bekymret pga av det dårlige fundamentet mitt.. fordi eg ikkje trodde på at Gud har skapt verden, eller at det finnes demoner som onde skapninger.. demoner betyr onde ånder, og ånder er etter min tro mennesker som har gått over til den andre siden, så enkelt..

Takker for støtten :)
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Et etterliv og at personligheter/menneskesinn kan ha en tidløs eksistens, både før vi lever og etter døden trenger absolutt ikke å betinge eksistensen av en skaper-Gud av noen som helst form.
Ideen og fenomenet trenger overhode ikke å være religiøst betinget.
Selvom det skrives om eksistensen av et etterliv i bestemte antikke bøker er ikke det samme som at ALT som står der faktisk er en realitet av den grunn.

For eks kan en bok, folk/kultur/religion kan ha rett i et par-tre ting, men at resten er svada og menneskers oppfinnelser som overhode ikke har noe hold i virkeligheten..

Følger man et bestemt perspektiv og religiøs disiplin og dogmer, får man veldig lett skylapper og snevrer ned mulighetene for vekst og oppdagelse. Så det er best å ikke følge noen bestemt religion om man ønsker å være åpen, vokse og seriøst søke Mysteriet med livet og i livet.
Antall ord: 164
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ramona78
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Ramona78 »

Eg tror på " hjelpere" men eg vil nok ikkje definere det som engler sånn som kristendommen definere dei...men veit ikkje kva annet eg skal kalle dei..men engler trenger jo strengt tatt heller ikkje forbindes med religion, men gode ånder som passer på oss.

Vedkomne meinte at min datter har ein engel ved sin side, og min samboer merker ofte noke på hennes rom når han går opp til ho viss ho er urolig, snakker i søvnet osv..så at noken er der for å passe på ho tviler eg ikkje på.

Og me har ein mann / ånd her som passer på huset sitt, veldig gammel hus..og me har eit par barn som springer rundt her , også ånder, men ingenting vondt her. sjølv om mannen gjerne kan virke som ein litt streng person, men han er snill føler me. barna berre leiker seg, og føler latter..

Men min venn som er klarsynt seier at mannen har behandlet barna dårlig..godt mulig det, men kan ikkje føle noke negativt her me iallefall...berre glade barn som springer litt rundt av og til, og ein mann som følger med på oppussinga av huset sitt..
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links