Drømmer, NDO & ut av kroppenMerkelig, gjentatt drøm

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Cami1
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mai 2011 16:41
13

Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Cami1 »

Jeg har tidligere hatt en ganske ubehagelig drøm gjentatte ganger. Det er lenge siden jeg har hatt den nå, det var mest der jeg bodde før. Jeg drømmer at jeg våkner, og at jeg skal til å reise meg opp, men det virker som det er noen som holder meg nede. Uansett hvor mye jeg prøver å komme meg opp, klarer jeg ikke å rikke meg en centimeter. Det fortsetter med at jeg kjenner en slags elektrisitet som går gjennom hele kroppen min, nesten som et elektrisk støt. Noen ganger hørte jeg også en fæl mannelatter. Til slutt våkner jeg opp. Dette har jeg altså drømt flere ganger. En annen ting som er litt spesielt, er at søstra mi har hatt en nesten helt identisk drøm. Er det noen som har drømt noe liknende? Kan dette bety noe, eller er det bare som et vanlig mareritt? Det var en periode jeg nesten var redd for å sovne, i frykt for å drømme dette igjen.. Skikkelig ubehagelig!
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Sep 2010 10:59
14
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Jeppski »

Hei, det du har opplevd høres veldig ut som søvnparalyse.

Dette er da en tilstand der man våkner opp paralysert. Dette skjer siden hjernen kobler ut bevegelse i kroppen når man drømmer. Dette er da praktisk, siden man ikke kan gjenta bevegelsene man gjør i drømmen i virkeligheten. Men noen ganger kan man våkne under denne tilstanden, da kan også drømmen henge igjen. Å føle press, sveve i lufta eller andre følelser på kroppen er normalt. Det kan også forekomme hallusinasjoner, ekstrem frykt eller man kan høre ting.

F.eks. til meg føles det ut som om jeg svever i lufta mens jeg hører et intenst sus i øret.

Dette kan virke skremmende hvis man ikke vet hva det er, og mange har sikkert mistolket det som en slags paranormal eller religiøs hendelse.

forøvrig kan du lese mer om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis og http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1740
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Sep 2010 17:42
14
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Me1991 »

Det kan hende det er søvparalyse du opplever, men hvis du kun drømmer at du våkner er det nok bare en drøm. Jeg har hatt en lignende drøm som jeg hadde mange ganger i løpet av et par måneder. Jeg drømte at jeg våknet, deretter var det noe som dro meg bakover slik at jeg falt ned på gulvet, deretter var det noe som dro meg mot døren. Jeg prøvde å rope om hjelp, men ingen ting kom ut, kun lav hvisking. Første gangen jeg drømte dette var skremmende, fordi drømmen virket så ekte og jeg visste faktisk ikke om det var en drøm, når jeg drømte jeg våknet. Dessuten virket alt så ekte, jeg falt ned på gulvet med et dunk og kunne kjenne det kalde gulvet presse mot siden av ansiktet.

Jeg har tenkt mye på denne drømmen og hvorfor jeg drømte det samme om og om igjen, men ikke funnet noe særlig godt svar. Jeg tror det handlet om noe som jeg måtte bryte ut av, og slippe litt på kontrollen. Gjentatte drømmer kan kanskje bety at det er noe du misforståer og må gripe tak?
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

Innlegg av Jeppski »

Me1991 skrev:Det kan hende det er søvparalyse du opplever, men hvis du kun drømmer at du våkner er det nok bare en drøm. Jeg har hatt en lignende drøm som jeg hadde mange ganger i løpet av et par måneder. Jeg drømte at jeg våknet, deretter var det noe som dro meg bakover slik at jeg falt ned på gulvet, deretter var det noe som dro meg mot døren. Jeg prøvde å rope om hjelp, men ingen ting kom ut, kun lav hvisking. Første gangen jeg drømte dette var skremmende, fordi drømmen virket så ekte og jeg visste faktisk ikke om det var en drøm, når jeg drømte jeg våknet. Dessuten virket alt så ekte, jeg falt ned på gulvet med et dunk og kunne kjenne det kalde gulvet presse mot siden av ansiktet.

Jeg har tenkt mye på denne drømmen og hvorfor jeg drømte det samme om og om igjen, men ikke funnet noe særlig godt svar. Jeg tror det handlet om noe som jeg måtte bryte ut av, og slippe litt på kontrollen. Gjentatte drømmer kan kanskje bety at det er noe du misforståer og må gripe tak?
Nei, er ganske sikker på søvnparalyse. H*n skriver at h*n føler at noen presser nede, dette er klassisk søvnparalyse. Det er der navnet mareritt kommer fra, det kan kjennes ut som om noen sitter på brystet ditt og "rir". I gamle dager trodde man det var en mare.

Kanskje du går i søvne?
Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
14

- - Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Me1991 »

Nei, er ganske sikker på søvnparalyse. H*n skriver at h*n føler at noen presser nede, dette er klassisk søvnparalyse. Det er der navnet mareritt kommer fra, det kan kjennes ut som om noen sitter på brystet ditt og "rir". I gamle dager trodde man det var en mare.

Kanskje du går i søvne?
Ja, det kan godt hende vedkommende opplever søvnparalyse, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det i mitt tilfelle, heller ikke at jeg går i søvne. Jeg hadde den samme drømmen når jeg sov i en seilbåt, men det er umulig at jeg kan ha falt ut av sofaen ettersom at bordet var slått ut/inntil (pluss at det tross alt sitter fast), spurte også de andre om de hadde hørt noe, men det hadde de ikke.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Cami1
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mai 2011 16:41
13

- - - Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Cami1 »

Me1991 skrev:

Kanskje du går i søvne?
Ja, det kan godt hende vedkommende opplever søvnparalyse, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det i mitt tilfelle, heller ikke at jeg går i søvne. Jeg hadde den samme drømmen når jeg sov i en seilbåt, men det er umulig at jeg kan ha falt ut av sofaen ettersom at bordet var slått ut/inntil (pluss at det tross alt sitter fast), spurte også de andre om de hadde hørt noe, men det hadde de ikke.
Etter det jeg har lest om søvnparalyse, er jeg ganske sikker på at det er det jeg opplever. Men nei - jeg går ikke i søvne. Men det jeg synes er ganske merkelig, er at søstra mi har hatt akkurat den samme drømmen, omtrent samtidig som meg. Det var ganske rart, da jeg fortalte henne om den ubehagelige drømmen jeg hadde hatt, og at hun da svarte at ho hadde opplevd akkurat det samme! Ganske skremmende :/
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
14

- - - - Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Me1991 »

Cami1 skrev:
Me1991 skrev:

Kanskje du går i søvne?

Etter det jeg har lest om søvnparalyse, er jeg ganske sikker på at det er det jeg opplever. Men nei - jeg går ikke i søvne. Men det jeg synes er ganske merkelig, er at søstra mi har hatt akkurat den samme drømmen, omtrent samtidig som meg. Det var ganske rart, da jeg fortalte henne om den ubehagelige drømmen jeg hadde hatt, og at hun da svarte at ho hadde opplevd akkurat det samme! Ganske skremmende :/
Den følelsen av å ikke kunne bevege seg er vanlig ved søvparalyse, det er fordi du befinner deg i en slags mellomtilstand, hjernen våkner fra en REM-tilstand (drømmesøvn), men kroppen er fortsatt paralysert. Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe. Så det at søsteren din også opplever at hun ikke kan bevge seg, betyr nok ikke at dere drømmer det samme, men at begge opplever søvnparalyse.
Antall ord: 337

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

- - - - Merkelig, gjentatt drøm

Innlegg av Jeppski »

Cami1 skrev:
Me1991 skrev:

Kanskje du går i søvne?
Det med søvngjengeri var til Me1991. Og mest sannsynligvis er det søvnparalyse.
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links