Deep space:
Jeg er enig i at verden godt kan forkaste 90% av gamle dogmer og teorier som ikke gjelder lenger, har blitt bevist feil, eller rett og slett er ødeleggende for enkeltmennesker og samfunn.
Mye av det har nettop blitt bevist gang på gang er enten feil eller negativt for mennesket og Jorda.
Nettop det at det ER ødeleggende og negativt er vel i seg selv et bevis på at det har vært vrangforestillinger.
Vi må ikke glemme at Mytologiene faktisk på en måte VAR en slags Vitenskap, et tidlig forsøk på å kartlegge den fysiske verden, dens mange former og funksjoner, og til slutt de usynlige mekanismene som Naturlovene.
Disse ble plassert inn i et system av myter og mytologier, historier som skulle fortelle om slike ting i billedlige analogier.
Det samme skjedde med psykologiske fenomener, moral, oppførsel osv.
Disse fikk mytologiske historier etter seg på lik linje som Havet som ble personifisert av Poseidon, fest, vin, sang & moro ble personifisert av Dionysos, og til slutt Universets opphav som ble personifiset av Amun-Ra, Aton, Zeus eller Jahve.
Problemet er at gjennom årtusenene har mennesker GLEMT dette, hva Gudebildene faktisk står for, og at de Mytologiske analogier, og det har ført til at det Religiøse mennesket tilber PERSONIFIRESINGENE/BILDENE istedet for å forstå prinsippene de representerer.
Det ER mye visdom i gamle Esoteriske systemer, hvis man vet hvordan de skal tydes, hva symbolikken står for, men nesten alle mennesker idag har MISTET nøkkelen til Mysteriet.
Dette har igjen ført til misforståelser, og har igjen ledet til negativ, destruktiv adferd.
Dagens religioner er livløse og tilber tomme gamle Gudebilder de ikke forstår hverken opphavet til, eller forstår prinsippet med.
Men en SANN esoteriker/mystiker lar seg ikke blinde av Gudebildene, men forstår hva bilde SYMBOLISERER.
Det er disse Mystikerne som har lagt mye av grunnlaget for dagens Vitenskap.
Det var en tid hvor faktisk ALLE tidlige Vitenskapsmenn også var Mystikere/Esoterikere.
Dette har over tid nesten forsvunnet, og det har blitt klarere skille mellom det som kalles Religiøse og de som er Vitenskaplig intressert.
Personlig liker jeg gråsonen, for jeg tror at de to er 2 sider av samme sak