Hei!
Hadde en opplevelse da jeg var rundt 10 år. Jeg hadde ridetime med ca 7 andre. Vi skrittet (gikk sakte) rundt på ridebanen. Plutselig satt jeg på bakken ved siden av hesten. Jeg datt ikke av, dette er noe jeg vet med sikkerhet. En av damene spurte om jeg hadde gått av hesten, og jeg hoppet på igjen og red videre. Følelsen var som noen tok meg ut av tiden, og satt meg tilbake, bare ikke på hesten. Får vel endel kommentarer på dette om at jeg datt av, slo hodet og ikke husker det. Dette har jeg gått igjennom med meg selv tusen ganger, og vet at ikke er tilfelle. Det hadde også blitt lagt merke til av de 7 andre + ridelærer. Noen som har en idé om hva som kan ha skjedd? Fortalte dette til en venninne, og hun mente det kunne være alien abduction, noe som jeg er veeeldig kritisk til. Hun fikk meg i allefall på tankene om at det var noe rart ved det, og derfor spør jeg dere!
Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Utviskelse av tid - hva skjedde?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Apr 2011 12:51
- 13
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Re: Utviskelse av tid - hva skjedde?
Gikk du noen gang til lege og fikk sjekket at du ikke lider av noen form for hukommelsessvikt? Hadde dette skjedd meg hadde jeg kontaktet lege for å sjekke at ikke noe var galt. Det finnes jo mye som kan gjøre at man glemmer ting som skjer, og i mange tilfeller hvor man slår seg i hodet kan det forsvinne hele perioder fra hukommelsen. Derfor er det litt vanskelig å garantere at du ikke falt av hesten.
Var det virkelig ingen som fikk med seg hva som skjedde? Har du spurt dem som var sammen med deg?
Var det virkelig ingen som fikk med seg hva som skjedde? Har du spurt dem som var sammen med deg?
Antall ord: 97
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Sep 2010 17:42
- 14
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 3 ganger
Det kan jo hende du falt av, men ikke husker dette, slo hodet og opplevde et kort tap av bevisstheten? De andre var kanskje uoppmerksome og så ikke selve fallet? Dette er bare ren gjetting, men jeg tviler veldig på venninnen din sin teori.
Antall ord: 44
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Som liten opplevde jeg i ny og ne selv at jeg plutselig befant meg andre steder uten å helt huske hvor hen jeg hadde vært eller hvordan jeg var kommet dit, men jeg tror faktisk dette med tiden kan være en slags illusjon pga. hypofysen (i hjernen) som typisk i den alderen du var i da kan lage forstyrrelser i tidsopplevelsen. Noen opplever at ting går veldig fort, andre at ting går veldig sakte, og man kan lett bli forvirret av det såklart...
Hvis dette var noe som skjedde noen få ganger (eller bare en gang) og ikke ellers har gjentatt seg, så tror jeg ikke du trenger være bekymret iallefall. Klart det jeg sier bare kan være en mulig teori på det som har skjedd, men det kan selvfølgelig ha andre årsaker.
Hvis dette var noe som skjedde noen få ganger (eller bare en gang) og ikke ellers har gjentatt seg, så tror jeg ikke du trenger være bekymret iallefall. Klart det jeg sier bare kan være en mulig teori på det som har skjedd, men det kan selvfølgelig ha andre årsaker.
Antall ord: 140
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
Jeg hadde en lignende opplevelse for mange år siden. Jeg sto å ventet på toget og plutserlig satt jeg inntil veggen på stasjonsbygningen litt bortenfor med noen folk rundt meg og skjønte ingenting. De fortalte at de hadde sett meg sjangle noen meter før jeg besvimte og sèg sammen. Jeg følte også at jeg var blitt tatt ut av tida og det var jeg jo også på et vis. Hvis ingen hadde sett meg og kunne fortalt meg hva som faktisk skjedde, hadde jeg også grublet veldig i ettertid.
Antall ord: 92
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Jaaa, når jeg leser Arvens beskrivelse kjenner jeg den veldig godt igjen fra den gangen jeg besvimte. Jeg skjønte ingenting når jeg våknet og måtte fortelles at jeg hadde besvimt før jeg skjønte det. Jeg husker i ettertid at jeg ble svimmel og dårlig, men så er alt bare "borte" før jeg befant meg på gulvet og lurte veldig på hva jeg gjorde der.
Vesla, har du noen gang besvimt og kjenner følelsen? Hvis ikke kan du jo rett og slett ha besvimt, falt av hesten og kommet til deg selv sittende på bakken. I et sånt tilfelle vil du ikke huske hele forløpet og føle deg litt forvirret over at en hel liten tidsperiode er borte. Det er ikke alle som blir veldig dårlige før de besvimer heller, så du kunne jo ha sittet på hesteryggen, fått et illebefinnende, svimt av og våknet rett etter at du havnet i bakken. Man slår seg mindre ved besvimelsesfall også, pga at kroppen er helt avslappet når man faller.
Vesla, har du noen gang besvimt og kjenner følelsen? Hvis ikke kan du jo rett og slett ha besvimt, falt av hesten og kommet til deg selv sittende på bakken. I et sånt tilfelle vil du ikke huske hele forløpet og føle deg litt forvirret over at en hel liten tidsperiode er borte. Det er ikke alle som blir veldig dårlige før de besvimer heller, så du kunne jo ha sittet på hesteryggen, fått et illebefinnende, svimt av og våknet rett etter at du havnet i bakken. Man slår seg mindre ved besvimelsesfall også, pga at kroppen er helt avslappet når man faller.
Antall ord: 186
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1725 ganger
- Kjønn:
I tilfeller hvor man besvimer, - vil korttidshukommelsen også svikte,- dvs at man gjerne ikke husker de siste 3-4 minuttene FØR man faktisk besvimte.
Dermed blir "Hullet" også større...
Det tar nemlig 3-4 minutter før ting i korttidshukommelsen overføres til langtidshukommelsen.
Og ved besvimelse, - forsvinner disse 3-4 minuttene, og blir ikke "lagret" i hukommelsen.
Så ; Ja, - du KAN Ha besvimt uten å vite det selv. Nettopp fordi du mangler litt forut for hendelsen...
Det er samme årsak som gjør at mange ikke husker hva som skjedde, når de har vært utsatt for et uhell, og besvimt...
mvh Asbjørn
Dermed blir "Hullet" også større...
Det tar nemlig 3-4 minutter før ting i korttidshukommelsen overføres til langtidshukommelsen.
Og ved besvimelse, - forsvinner disse 3-4 minuttene, og blir ikke "lagret" i hukommelsen.
Så ; Ja, - du KAN Ha besvimt uten å vite det selv. Nettopp fordi du mangler litt forut for hendelsen...
Det er samme årsak som gjør at mange ikke husker hva som skjedde, når de har vært utsatt for et uhell, og besvimt...
mvh Asbjørn
Antall ord: 107
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Jeg har opplevd å kjøre en strekning på 7 km (ca) uten å huske at jeg hadde kjørt dit jeg havnet. Jeg "kom til meg selv" og skjønte ikke hvorfor i alle dager jeg var der jeg var. Og ja, jeg var selv sjåfør. Og (ganske opplagt kanskje..), jeg hadde ikke besvimt, kræsjet eller annet. Ei heller drukket eller inntatt "annet skummelt".
I mitt tilfelle dreide det seg om en allergisk reaksjon som hadde ført til "auramigrene". I følge legen. Jeg hadde senere fler av disse "anfallene", men på langt nær så ille som første turen. Det var helt sprøtt,- jeg var "tilstede", men alikavel borte vekk. De rundt meg merket at jeg ble litt "stille og fjern", selv merket jeg at jeg fikk tunnelsyn.. men jeg registrerte det ikke mens det pågikk. Fryktelig ubehagelig! Jeg ble sjekket for både epilepsi og blodpropp i hjernen før legestanden konkluderte med denne "auramigrenen".
Det viste seg at jeg reagerte allergisk på p-piller, når jeg sluttet med dem forsvant også blackoutene. Delvis ihvertfall. Enkelte muggsopper utløser allergien, og fra tid til annen får jeg tilbakefall.. men nå kjenner jeg signalene, og setter meg ikke bak rattet dersom jeg merker noe er på gang.
I mitt tilfelle dreide det seg om en allergisk reaksjon som hadde ført til "auramigrene". I følge legen. Jeg hadde senere fler av disse "anfallene", men på langt nær så ille som første turen. Det var helt sprøtt,- jeg var "tilstede", men alikavel borte vekk. De rundt meg merket at jeg ble litt "stille og fjern", selv merket jeg at jeg fikk tunnelsyn.. men jeg registrerte det ikke mens det pågikk. Fryktelig ubehagelig! Jeg ble sjekket for både epilepsi og blodpropp i hjernen før legestanden konkluderte med denne "auramigrenen".
Det viste seg at jeg reagerte allergisk på p-piller, når jeg sluttet med dem forsvant også blackoutene. Delvis ihvertfall. Enkelte muggsopper utløser allergien, og fra tid til annen får jeg tilbakefall.. men nå kjenner jeg signalene, og setter meg ikke bak rattet dersom jeg merker noe er på gang.
Antall ord: 216
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Apr 2011 12:51
- 13
Takker for svar!
Tror nok jeg besvimte eller fikk hukomelsestap! Merkelig, før følelsen av å bli tatt ut, og plassert et annet sted var veldig rar! I tillegg red jeg på en shetlandsponny (som er veldig liten!), og satt mer enn jeg lå på bakken! Rart hvordan psyken kan tulle med en! Og nei, har aldri hatt hukomelsestap eller andre "hull" før
Tror nok jeg besvimte eller fikk hukomelsestap! Merkelig, før følelsen av å bli tatt ut, og plassert et annet sted var veldig rar! I tillegg red jeg på en shetlandsponny (som er veldig liten!), og satt mer enn jeg lå på bakken! Rart hvordan psyken kan tulle med en! Og nei, har aldri hatt hukomelsestap eller andre "hull" før
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 19 Feb 2011 22:15
- 13
- Kjønn (valgfri): gutt
- Lokalisering: Ålesund
- Har takket: 2 ganger
- Utviskelse av tid - hva skjedde?
Har hatt lignende opplevelser selv, men husker det som skjedde etter en stund. Som f.eks or noen år siden, gikk jeg ned trappen i huset, og husket ikke at jeg gikk ned når jeg var nede. Tror ikke det er noe Alien adaption eller hva du kalte det, er nok bare det som skjedde med meg:)
Antall ord: 58
Hide post links |