Universet & dets hemmeligheterHvorfor opplever vi grusomme tap?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hvorfor opplever vi grusomme tap?

Innlegg av Svartepus »

Jeg har forståelse for at det er vanskelig for utenforstående når folk opplever å miste noen, men enkelte ganger kan man jo begynne å lure på hva folk tenker før de åpner munnen. "Det er sikkert en mening med det" er ille nok, men jeg ble virkelig paff over den kommentaren ei jeg kjenner fikk mens hun var midt inni sorgen over sin avdøde bestemor: "men hun var jo så gammel at det var jo naturlig at hun døde". Selv om man vet at eldre mennesker nærmer seg tiden for å forlate jorden, hjelper det ikke å få sånne kommentarer når man sørger. Denne bestemoren var hennes beste venn og som en ekstra mor for henne, så det hjalp null og niks at noen kom med noe sånt.

Jeg liker heller ikke at noen anser kjæledyr som lite viktige, og dermed fnyser av dem som har mistet et pelskledd familiemedlem. Selv om man ikke er interessert i dyr selv eller aldri har opplevd å knytte seg til et dyr, kan man jo prøve å vise litt empati når noen sørger. Jeg fikk følgende kommentar fra min farmor når den forrige katta mi hadde blitt påkjørt: "men var ikke det like greit? Det er jo mye ansvar og jobb med å ha dyr, og du blir jo veldig bundet!" Jo takk du, det var jo virkelig fint å høre midt i sorgen... Men dette var et lite sidespor. Poenget er at selv om det er vanskelig å takle andres sorg og leve seg inn i den, er det litt lurt å tenke før man åpner munnen med velmente visdomsord.
Antall ord: 279
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Hvorfor opplever vi grusomme tap?

Innlegg av Astarte »

:666 :notworthy:

Kloke ord fra Svartepusen vår!

Sorg er ikke sammenlignbart. Man skal aldri mene noe om andres sorg, enten det er det ene eller andre.
Når det gjelder festelige kommentarer, kan jeg nevne en jeg fikk etpar måneder etter at vi mistet et barn:"Men du smiler jo? Da var det ikke så ille likevel da?"

Jepp, jeg slo. Og jeg skammer meg ikke over det heller.
Antall ord: 69
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links