Ja, dette er ingen stor sak akkurat, men jeg bare svarer på det du skriver.Kimbara skrev:Nå refererte jeg i første omgang til norske programmer. Har ikke sett så mye på de amerikanske.Metodisten skrev: Tja ;kimbera.
Sine 15 minutter på skjermen sier du. Mange, om ikke de fleste av dem vil jo ikke være på skjermen i frykt for å bli latterligjort. De er filmret i tussmørke og slikt så en ikke kan se hvem de er.
Og hvordan klassifiserer du det som useriøst ?
Programet sees i mange land og selger nå sikkert omtrent så godt som det var meningen så jeg er ikke sikker på att produksjonsselskapet er enig med deg att det er dårlig laget eller på annen måte useriøst.
Useriøst som faktastoff eller populærvitenskap ja, men det har jo disse programmene aldri sagt de er.
Jeg for min del ser disse programmene. Men jeg skjønner jo som de fleste att det er filmatisk dramatisert. Derfor er det viktigeste for meg hva disse personene som sitter i mørket ( for det meste), sier.
Jeg er sikker på at produsenten ønsker å skape et inntrykk av at programmet er seriøst, men når man ser hvordan det utføres ser man at det er snakk om ganske billig underholdning.
Enda sterkere inntrykk av at dette er useriøst får jeg når jeg ser programskaperne hevder at det de viser er fakta, eller nærmest påtatt oppfordrer seeren til å "bedømme selv", selv om de helt åpenbart forsøker å lede ham eller henne med filmatiske virkemidler i den retningen de ønsker iht. tematikken.
At en person sitter i mørket og prater er ingen garanti for at det ikke bare er oppspinn (faktisk kan man også se på det slik at vedkommende kanskje ønsker skjult identitet i tilfelle han eller hun blir avslørt som løgner).
HJEMSØKT var den serien vi snakket om og den er Amerikansk.
Det var du som dømmer det som useriøst, og sier de gjør det for å få sine 15 min. på skjermen.
Og ja, jeg er enig med deg att selv om de sier noe der de sitter i tussmørket redde for å bli latterligjort av nærsamfunnet, så er det ingen garanti for att det de sier er fakta.
Jeg vet det, men den vurderingen tar jeg i de enkelte tilfellene selv, slik sikkert mange andre gjør. For hva er egentlig garantert å være fakta ? Oppleste selfølgeligheter blir jo stadig utfordret som sannheter. Derfor har i alle fall jeg noe igjen for å se på denne serien, og også de Norske, selv om jeg skjønner att de er filmatisert dramatiserte.
Det kan kansje sammelignes litt med å høre 5 forskjellige folk utale seg om en spesiell begivenhet. Kansje de var med på ett ferjeforlis i ett land langt borte og som vi ikke har hørt om og har vansker med å få dokumentert skikkelig. 4 forteller noe forskjellige historier ut i fra de forskjellige ståstedene de sier de hadde , og den femte var kansje ikke der en gang og bare lyver om det hele. Da blir det opp til oss å sile hvor mye som kan være sant, eller om man vil velge å tro att dette er oppspinn hele greia. Opp til deg.
Er det faktisk noe i det, vil i alle fall jeg tro jeg er i stand til å dra noe ut av det.