Alva26 skrev:Jeg må si meg enig med DD, og forstår godt hva han mener med at det virker snålt å poengtere at man har funnet sin egen sannhet.
For "egen sannhet", hva er det?
Hvis alle og enhver har egne sannheter, er det da en sannhet? Eller kan man da kalle det innbildning, eller EGEN MENING? Mening og sannhet, er det det samme? :mozilla_wink:
Sannhet er et vanskelig begrep, og det kan selvfølgelig diskuteres hva som skal legges i det begrepet. For hva er en sannhet- en absolutt sannhet? De er ikke lette å finne.
Et eksempel er religion, i Norge idag har vi mange religioner f.eks Kristendom, Islam, Buddhisme, Hinduisme, vi har Human -Etikere og vi har Skeptikere, vi har Åsatro. Alle disse mener å ha funnet sannheten- alle mener at de har rett. Hvem skal vurdere hvem av dem som har rett- hvem som har funnet sannheten? Kanskje ingen av dem?
Et annet eksempel er Vitenskapelige sannheter, de forandrer seg hele tiden. Før man fant opp fly som kunne bevege seg så fort at det gikk gjennom lydmuren var det en sannhet at dette ikke lot seg gjøre. Nå er det en sannhet at det lar seg gjøre.
Verden går fremover og nye ting oppdages fordi mennesket utfordrer den etablerte Sannheten. Sannhet er dermed ikke statisk, den er i bevegelse hele tiden.
Når jeg snakker om min sannhet så tenker jeg på det som føles ekte og riktig i mitt liv. Og jeg er glad for at jeg bor i et land der jeg får lov til å utforske de ulike "sannheter" og selv få bestemme hva jeg skal tro.