Fakta, teori & skepsisPsykisk sykdom og paranormal åpenhet - en sammenheng?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Psykisk sykdom og paranormal åpenhet - en sammenheng?

Innlegg av Svartepus »

(Vet ikke om dette ble i rette forumet, men modsene står fritt til å flytte tråden.)

Jeg tror nok dette temaet har vært tatt opp før, men jeg synes det er et interessant tema som fortjener å tas frem. Inspirasjonen hentet jeg fra et innlegg av Gaute i cannabistråden der han sier følgende:
Gaute skrev:
Vrangforestillinger og hallusinasjoner kan være så mangt. Psykiatrien har opp gjennom årene oppkonstruert en vedtatt sannhet om at enhver ikkefysisk opplevelse er sykdom dersom en er nykter....eller sanseforvridning om en er påvirket. Stort sett er dette kun ikkefysiske virkeligheter eller kanskje gamle minner/trosystemer fra barndommen eller fra tidligere /parallelle liv. Dette vet jeg flere eksempler på. Kjenner også en klarsynt som har jobbet i psykiatrien i over 20 år som mente at ALLE av de "syke" som ser eller hørte ting kun var 'åpne'.
Men det er klart at man ikke skal ta kaleidoskopiske jungeldyr for god fisk heller om en tar syre her til lands. Poenget mitt er at man skal aldri si aldrig uansett om en er nykter eller ikke. Vi blir fortsatt flasket opp med mange usanne "sannheter" i dette enfoldige vestlige samfunnet.
Jeg mener at å anse alle psykisk syke og ustabile som misforståtte mennesker med spesielt åpne sanser for det åndelige, er å dra det vel langt. Det finnes sikkert en del åpne mennesker som ikke stoler på egne evner og blir diagnostisert som psykisk syk, men å helt utelukke muligheten for at psykisk sykdom finnes er temmelig dristig. Det finnes kanskje også noen åpne mennesker som sliter så mye med alle inntrykkene de mottar fra åndeverdenen at de utvikler psykisk sykdom, men da er det fremdeles snakk om sykdom selv om den er utløst av åpenheten deres.

Hvis psykisk sykdom er misforstått åpenhet for det åndelige, hva er da fysisk sykdom? Er det også noe åndelig? Vi mennesker er da både fysiske og psykiske vesener, og i den kroppen vi har fått utdelt her på jorden vil jeg tro at psyken også kan bli syk på lik linje med kroppen.

Hva tror dere?
Antall ord: 355
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Psykisk sykdom og paranormal åpenhet - en sammenheng?

Innlegg av ludoburgero »

Svarer for meg selv, siden du spør om andre synspunkter, men Gaute får forklare seg selv,
likevel - jeg vil presisere at det er nå ikke engang akkurat slik at du "siterer" ham riktig...

Det du uthevet lyder:
Kjenner også en klarsynt som har jobbet i psykiatrien i over 20 år som mente at ALLE av de "syke" som ser eller hørte ting kun var 'åpne'.
Jeg understreket nettopp dette fordi du generaliserer mer over det han sa.
Han sa jo ikke at "alle psykisk syke og ustabile som misforståtte mennesker".
Pirk, pirk... :coffe2

Når jeg skal si min egen mening om spørsmålet ditt om en eventuell sammenheng, så tror jeg kort og greit at det er slik at det kan fungere begge veier;

en person som er klarsynt kan i noen tilfeller bli diagnostisert som psykisk syk,
men en person som tror han/hun er klarsynt kan også i noen tilfeller være psykisk syk.
Uten å få diagnosen, altså. Og det er klart; hvorfor kan man ikke være begge deler?
Hvis psykisk sykdom er misforstått åpenhet for det åndelige, hva er da fysisk sykdom? Er det også noe åndelig?
Hvis det nå virkelig var sånn at det i alle tilfeller var det, hadde det jo sikkert også vært noe spesielt og åndelig ved fysisk sykdom også. Men så er det nok en gang ikke slik, selv om det kan nok være veldig logisk å trekke tette slutninger mellom psyke og åndelighet, spør du meg.
Jeg er nemlig av den mening at alt det åndelige rundt oss er av samme natur som det psykiske, psykologiske, det sjelelige, det emosjonelle og alle disse prosessene i oss alle - og at dette henger sammen på en svært kompleks måte. De gangene vi anser noe som paranormalt, tror jeg det kan ha psykiske årsaker. Ikke av den betydning at vi har vrangforestillinger eller hallusinerer - "misforstå meg riktig" - men at for eksempel telekinese og telepati er jo for eksempel prosesser som er initiert fra vår psyke og overfører energi via ikke-fysisk kontakt.

Forstår du hva jeg mener?
Føler det var det mest klare eksempelet jeg kunne komme med som forklarer hva jeg mener, her og nå. Uansett et veldig interessant tema du/Gaute er inne på, så jeg syntes det var bra at du dedikerte en egen tråd til det! :)
Antall ord: 403
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Joda, jeg skjønte at det var snakk om psykisk sykdom der man ser og hører ting Gaute snakket om, men jeg valgte å generalisere litt mer fordi det finnes noen som faktisk mener at all psykisk sykdom er paranormal åpenhet. Jeg skrev også derfor at jeg lot meg inspirere av Gautes innlegg.

Forøvrig hadde du mange fine innspill og jeg er enig i det meste, og da spesielt at det kan gå begge veier. Jeg tror egentlig vi er ganske så enige :)
Antall ord: 84
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av camillah »

forskjellen på de psykisk syke og paranormal åpenhet er vel kanskje det at de som er syke ikke har grensesetting. si at de hører en stemme som sier gå og hopp utfor den brua, så gjør de det.. (en del hvertfall) og de med paranormal åpenhet er vel ikke så lett påvirkelig til å gjøre det stemmen sier, hvis da stemmen befaler deg..? (en del hvertfall)
også har du jo de som tror hele verden er ute etter deg, at alt er konspirert rundt deg fordi du er den du er.. en psykisk sykdom kan være så mangt uten at det har noe med paranormale og gjøre..

vet ikke helt om dere skjønte hva jeg mente, men skal på trening så kan ikke utdype meg mer desverrre :)
Antall ord: 133
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Grevinne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Jan 2009 14:05
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Grevinne »

Jeg tror, som nevnt her, at det kan slå begge veier. Men generelt vil jeg nok påstå at f.eks syner sikkert har blitt sett på som hallusinasjoner og derfor som noe tilhører sykdom, opp igjennom tidene. Er slik hos meg på jobb og, hvor pasienter som "ser" noen, snakker med "noen" osv, blir dette knyttet til sykdom og/eller bivirkninger av medisiner. Men jeg sier ikke at jeg ikke tror dette stemmer, for ofte gjør det nok det.

Ellers så mener også jeg at mennesket må ses på som en helhet, med både det fysiske, psykiske og åndelige under ett. F.eks så tror jeg følelsesmessige blokkeringer kan påvirke den fysiske kroppen og gi sykdommer.

Snart på tide vi her i vest begynner å lære litt av østens filosofier og syn på sykdommer og behandling. En pille er ikke alltid beste løsning.
Antall ord: 150
Størst av alt er kjærligheten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links