Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFinnskogens onde energier.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jan 2010 21:43
14
Blitt takket: 2 ganger

Re: Finnskogens onde energier.

Innlegg av marius'en »

Grevinne skrev:
marius'en skrev:Flotte bilder, men det er lissom ikke så lett å se om det vokser eller ei nedi dette korset uten å være der og grave litt i jorda med fingrene. Ut i fra bildene her, så ser en jo fasongen på korset, men en ser også at det er mye ugress osv tett på selve korset, samt mye løv naturligvis.

Når det gjelder steinen som hviler på de små steinene, så kan det være så enkelt som at istiden ogissmeltingen den gangen var årsaken til dette fenomenet, slik det skrives her. Men fasinerende er det absolutt:-)

Skal forøvrig på julebord oppe på Skasen i vinter, og da skal jeg luke ut det jeg kan av info fra de der oppe, siden de påstår at de vet det meste om disse stedene og siste nytt. Får poste det jeg finner ut her.:-)
Du kommer ikke til å være edru nok til å huske det dagen etter.... Just forget it :badgrin:
Pøhh,,, Klinkende edru... NOE fornuftig må jeg jo få gjort på dette julebordet når jeg først skal opp i de Finnskogske trakter... :mozilla_wink:
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
blackcat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Des 2005 16:43
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av blackcat »

He,he.Det er nok ikke krøsar marja du mener,det er hun fra Astrid Lindgrens Emil Filmene det.Den du har hørt om er nok en med navn Lova Marja eller Loa Maja som hun kaltes og er en fjern slektning av meg det. ;) Hun var ei gammal "Tater kjærring" med meget spesielle evner det og går mange sagn om henne på Finnskogen,den dag idag :)
Hun hadde også en sønn ved navn Wilhelm som også hadde spesielle evner :mozilla_laughing:
Vi "tatere" er jo kjent for å være "trollkyndige" og desverre så har jeg ikke arvet like store evner som min fjærne slektning,men noen evner er der om de ikke er av hennes slag :D
nuss093 skrev:Hei!
morsomt dette emne om finnskogen!
jeg har hytte der og har hatt det i 10 år med familien. det er mye sagn og myter herfra, hvor mange også er sanne. rykter om småtroll, hekser og andre skapninger har jeg hørt historier om siden jeg var liten. min hyttenabo er fast boende, og han sier at på finnskogen skjer mye nifst.
som på gårdsplassen hans hadde krøsamarja og en annen finsk heks hatt heksekamper, hans bestemor kunne stoppe blod og flere fasst beboere har forskjellige spennende egenskaper.
jeg har vært på korset i røjden, sett det men ikke tatt på det. rimelig imponerede! jeg husker ikke så mye, men man fikk noen grøsninger av å være der, men det var kun morro. det finns også to tjern der, de ligger nærme hverandere, når det er tørke og alle tjern tørker inn er disse fulle og renner over til hverandre, mens når det er flom og masse regn er disse tørre. jeg var der en gang, det var ikke en god følelse. det er også snakk om hjemsøkte steder, det var en prest som dro til finnskogen for å undersøke et bruk, her ble bibler slengt rundt om han, og uforklarlige ting hendte. jeg har hatt hytte der såpass lenge at jeg ikke tenker over disse tingene lenger, men bare koser meg på hytta. aldri opplevd noe skummelt. torp der grunnmuren er vil jeg ikke anbefale å dra til. der ligger et gårdsbruk hvor noen bor, tror ikke de er interesert i ukjent besøk, i følge min hytte nabo. det er også en STOR sten som ligger inne i skogen, men det snåle ved denne er at den berører ikke bakken NOEN steder. den har på mystisk vis havnet oppå mange mindre stener som balanserer denne stenen. hvordan den havnet slik er det ingen som vet.
masse mer uforklarlig der oppe og spennende ting å se, vil virkelig anbefale å dra hit.
Antall ord: 464
Dine dager er som sandkorn i et time glass,ta vare på dem alle.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
blackcat
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av blackcat »

sliten skrev:Sånn ser det ut nå, korset. Jeg må si at jeg ikke ble så enormt imponert. Lurer på hva som skjer når alt løvet blir liggende, hva som skjer til våren?
Jeg kjørte veien fra Svullrya og litt videre og så nordover langs svenskegrensa tilbake mot Flisa, men en drøy mil eller så oppover går det en vei til Fall i Sverige, du er rett ved svenskegrensa hele veien, og så var det en kilometer eller så og dermed var du i Sverige. Deretter en halv mil eller noe sånt, og til høyre står det pil til korset. Hundre meter over et gårdstun og der er det. Ikke veldig imponerende. Men skogen bak det er veldig mørk og dyster, og ikke innbydende til en skogstur. Ville ikke gå inn der. En kollega sa for noen år siden at inne i den skogen var det mye vondt. Og slik føltes det. Men her er korsbildene.
En kilometer FØR korset var det imidlertid noe mye mer imponerende, det kommer som neste bilder.
Korset er nok like ens det til våren og ser det er flere enn meg som synes området bak korset var mer "ekkelt" enn selve korset var.Korset har vært slik i mange år nå og du var der på høsten ser jeg,da hadde vel de fleste bladene falt av trærne alt. Merkelig er det,uavhengig av våre teorier og tvil.Selv ekspertene kan ikke gi noe fullgodt svar.Men det er vel noe av spenningen med det hele at ingen skjønner stort av det hele.Selv er jeg en av de som både føler og vet og har opplevd selv at det finnes ting som ikke kan forklares,uansett metoder en bruker og hvor intelligent en er.Svaret får en vel først på andre siden som de så humoristisk påpeker.
Ser mange leker med dette ukjente og håper de kommer seg helskinnet unna sin lek med det ukjente. En skal respektere dette og det kan gi fatale følger for et sårbart/sensetivt sinn,men det er opp til hver og en å ta ansvar og følgene av sånne såkalte eksperimenter.Har selv opplevd mer enn nok til hverken å ville forsøke krysse eller teste grensene for hva det åndelige planet har av krefter.Er av erfaring en lærer sier en og har en først erfart så tror man og tviler ikke lenger på at det er mer mellom himmel og jord enn hva en kan forklare.
:roll:
Antall ord: 443

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
blackcat
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av blackcat »

marius'en skrev:
Grevinne skrev:
marius'en skrev:Flotte bilder, men det er lissom ikke så lett å se om det vokser eller ei nedi dette korset uten å være der og grave litt i jorda med fingrene. Ut i fra bildene her, så ser en jo fasongen på korset, men en ser også at det er mye ugress osv tett på selve korset, samt mye løv naturligvis.

Når det gjelder steinen som hviler på de små steinene, så kan det være så enkelt som at istiden ogissmeltingen den gangen var årsaken til dette fenomenet, slik det skrives her. Men fasinerende er det absolutt:-)

Skal forøvrig på julebord oppe på Skasen i vinter, og da skal jeg luke ut det jeg kan av info fra de der oppe, siden de påstår at de vet det meste om disse stedene og siste nytt. Får poste det jeg finner ut her.:-)
Du kommer ikke til å være edru nok til å huske det dagen etter.... Just forget it :badgrin:
Pøhh,,, Klinkende edru... NOE fornuftig må jeg jo få gjort på dette julebordet når jeg først skal opp i de Finnskogske trakter... :mozilla_wink:
Anbefaler deg en tur dit selv jeg.Egne erfaringer er uvurderlige.Finnskogen er spesiell uansett hva årsakene er,men det er hevet over enhver tvil at det er en spesiell stemning der.Vi føler alle så mangt og mye og forklare andre våre følelser for et sted er egentlig umulig,siden alle føler ulikt.Noen sanser mer enn andre og noen tror de føler mer enn det er der.Så den beste anbefalingen er et eget besøk for å kjenne på egne følelser for stedet.Finnskogen er ikke ond eller farlig i seg selv og hvert sted er hva det er for vedkommende. ;)
Antall ord: 307

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jan 2010 21:43
14
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av marius'en »

Anbefaler deg en tur dit selv jeg.Egne erfaringer er uvurderlige.Finnskogen er spesiell uansett hva årsakene er,men det er hevet over enhver tvil at det er en spesiell stemning der.Vi føler alle så mangt og mye og forklare andre våre følelser for et sted er egentlig umulig,siden alle føler ulikt.Noen sanser mer enn andre og noen tror de føler mer enn det er der.Så den beste anbefalingen er et eget besøk for å kjenne på egne følelser for stedet.Finnskogen er ikke ond eller farlig i seg selv og hvert sted er hva det er for vedkommende. ;)

Ja, jeg er helt enig i at det beste er å ta en tur selv og kikke og se hva en opplever eller føler.
En får se om en tar en sightseeing, gjerne sammen med andre "likesinnede".

Hilsen Marius
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

diabolus
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 15 Mar 2008 18:03
16
Lokalisering: Hamar

Innlegg av diabolus »

Hei
Jeg er ikke helt ny på dette forumet, men jeg tror dette er mitt første innlegg.
Etter å ha sittet her å lest denne tråden om finnskogen så måtte jeg bare ta meg en tur å se hva dette var.
Så i går(19/4) merket jeg av korset og dette torpet der bare grunnmuren står igjen på gps´n, puttet bikkjene og fotoapparatet i bilen å la ut på tur :P Etter en liten handletur på den "kjempestore" butikken rett innenfor grensa så satte vi kursen mot korset.Dette gikk egentlig greit å finne igjen da siste avkjøringen mot korset er skiltet som severdighet.Bortsett fra at jeg ikke hadde forventet at korset skulle ligge så nærme bebyggelse, så jeg klarte å kjøre rett forbi korset å rote meg inn på noen temmelig gjørmete grusveier.Kom meg til slutt tilbake igjen og så da korset med gjerde rundt med en gang :mozilla_oops:
Jeg gikk først litt rundt å tok noen bilder før jeg slapp ut bikkjene fra bilen å vi gikk oss en tur i skogen bak korset.Kan ikke si at jeg merket noe spesielt med stedet,jeg fulgte med på hundene også uten å se at de oppførte seg noe annerledes der enn det de pleier å gjøre i skogen.
Det var rett å slett flott vårvær å hyggelig å gå i skogen der :mozilla_smile:
Her er noen bilder jeg tok av korset.
Endret: Har fjernet noen bildelinker som ikke lenger virker.
Etter denne skogsturen så var det på tide å finne igjen dette gamle torpet.
Kjørte videre fra korset mot Norskegrensen igjen og svingte opp en vei til høyre like før grensa.Jeg har aldri vært der før, men dette var den veien jeg fant på kartet som skulle føre meg nærmest torpet.Holdt så til venstre i et par avkjøringer innover denne veien før jeg skulle svinge av en siste vei til venstre.Problemet da var at denne veien ikke hadde vært brøytet i vinter og fortsatt var full av snø!Så da måtte jeg ta egget(bilen) mitt å snu da :mozilla_frown:
Det kan godt hende at jeg var på helt feil vei og sted, men jeg var ihvertfall på den veien som førte meg nærmest torpet i følge kartet.
Jeg bor bare 7-8 mil unna så jeg får ta meg en tur til senere i sommer når snøen er smeltet helt.
Forsøkte også å se etter denne store steinen som skal ligge like ved veien et sted, men har ikke helt forstått hvor denne skal ligge så den fant jeg ikke.
Selv om jeg bare fant korset så hadde både jeg og bikkjene en fin tur i går :P
Antall ord: 467

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Innlegg av Vortex »

Aldri vært på Finnskogen..men det kunne vært spennende å tatt en tur nå i sommer.
Antall ord: 17
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
DiMalo
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 15 Mai 2007 22:08
17
Kjønn (valgfri): Male
Lokalisering: I en koffert

- Finnskogens onde energier.

Innlegg av DiMalo »

Prøve å få til en tur til i løpet av ei ukes tid... Men hvor fanden ligger det derre torpet?
Som SolA skrev fant vi vi aldri torpet
Antall ord: 29
tiocfaidh ar la

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 09 Sep 2009 22:35
15
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av 30cm »

Nei, vi gjorde inte det.
Antall ord: 5
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
DiMalo
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 15 Mai 2007 22:08
17
Kjønn (valgfri): Male
Lokalisering: I en koffert

Innlegg av DiMalo »

Men hvis noen kunne hjulpet meg litt, slik at jeg slipper Rally Finnskogen 2 hadde det vært knall. Regner med å være i området sånn i 19 tiden torsdag. Er det et kjennetegn der en skal gå inn i skogen, er det skilta, er det en stein som det er skrevet noe på?
Antall ord: 56
tiocfaidh ar la

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Supernatural Hunter
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2012 20:56
12
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Supernatural Hunter »

Jeg tok på korset for å sjekke om jeg følte noe, følte ingenting og hoppet ut av gjerdet.

Var det en dum ide å ta på korset??? Har hørt mange skrekkhistorier om dette stedet og kan det hende jeg gjorde noe dumt når jeg tok på korset?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links