Fakta, teori & skepsisHei, angående det Maya-kalenderen virkelig handler om...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

Hei, angående det Maya-kalenderen virkelig handler om...

Innlegg av Medi »

jeg kom over denne artikkelen, og synes den var veldig facinerende. Noen andre som har noen tanker?

http://mayakalenderen.com/mayakalenderen/

nå vet jeg ikke om andre har lagt ut denne før, og i såfall, unnskyld for spam :mozilla_surprised:

mvh Medi :mozilla_smile:
Antall ord: 46
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Re: Hei, angående det Maya-kalenderen virkelig handler om...

Innlegg av Asbjørn »

Medi skrev:jeg kom over denne artikkelen, og synes den var veldig facinerende. Noen andre som har noen tanker?

http://mayakalenderen.com/mayakalenderen/

nå vet jeg ikke om andre har lagt ut denne før, og i såfall, unnskyld for spam :mozilla_surprised:

mvh Medi :mozilla_smile:
Hei, jeg har ikke sett denne før, men den virker absolutt interessann...

Har bokmerket siden nå... ;) De har en facebook side også :
http://www.facebook.com/pages/Mayakalen ... 4772443458

A
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
avva
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jul 2008 20:01
16
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av avva »

Synes som du at Maya-kalenderen er veldig fascinerende! Og nå er jo den inne i en spesiell fase.
Vi gikk inn i ny syklus for bare noen få dager siden, og den 9. Mars 2011 starter en ny fase,
den niende energibølgen, den Universelle. Så her går det unna.

På denne siden fikk jeg en ny bekreftelse på at det ikke er 21. desember 2012 den stopper.
Men mer sannsynlig 28. Oktober 2011, dette ifølge Dr. Carl Johan Calleman som har studert
Mayakalenderen i 30 år.

Takk for link til en veldig bra side! :)
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
avva
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av avva »

For å legge til, som Mayakalenderen virkelig handler om, så er det jo absolutt ikke jordens
undergang, 28. Oktober 2011 (eller 21. Des. 2012 om du absolutt vil), men omveltninger
på det spirituelle plan. At vi går mer mot enhetsbevissthet som det nevnes i denne linken,
og bort fra dualitetsbevissthet. I det kan man si en styrende forandring i vår kolllektive bevissthet.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Hvordan kan vi vite at det som står nettopp her (eller andre steder) er det riktige da? Folk er jo ikke engang enige om datoen når kalenderen stopper?
Kan det tenkes at den opprinnelige mayakalenderen slett ikke eksisterer mer, og at det er bruddstykker og deler satt sammen i ettertid man prøver seg på?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror vi kan stole på at det har noe for seg at vi er på vei mot en endring i bevisstheten.
Generelt i samfunnet altså. Dette henger også sammen med hvordan samfunnet har utviklet seg ellers, og det er ikke helt irrelevante assosiasjoner til hva Maya-kalenderen forteller.

Verden - SLIK VI KJENNER DEN - vil ende.

Slik utviklingen har skjedd, i den rasende hastigheten de siste årene, hvor dagene føles kortere, årene føles som å løpe avgårde i forhold til før. Det er kanskje ikke bare "slik fordi man som barn syntes ting gikk treigere". Men det har også med at vi nærmer oss denne "aksen" der ute i senteret av galaksen vår. Tidsbegrepet vårt blir påvirket av dette. Vi når kanskje et høydepunkt der alt bare raser avgårder og "alt skjer på en gang", og så går det jo - selvfølgelig - andre veien igjen, med tidenes løp i fremtiden.

Takker for en interessant link, iallefall, Medi! :)
Antall ord: 170
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Godt datoen er framskyndet. Blir sprø av å lure på hva disse "endringene" innebærer sånn rent konkret, og fremdeles litt småsnurt fordi jeg ikke greier å kjenne at vi "er på vei mot noe".. :roll:

Takk for linken Medi, spennende! Liker spesielt godt at "The Mayan elders" avskriver 2012-greia som internet-hoax. :D
Antall ord: 53
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Sep 2008 22:40
16
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av NightHawk »

Takker for info Medi. Absolutt interessant lesestoff. Ikke minst hyggeligere enn alt annen elendighet om 2012 :) .
Antall ord: 16
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

NightHawk skrev:Takker for info Medi. Absolutt interessant lesestoff. Ikke minst hyggeligere enn alt annen elendighet om 2012 :) .
Som alltid misforstår massene, blåser det opp og skaper panikk av det.
De som har satt seg virkelig inn i Maya-mytologi og kalenderen deres, vet at dommedagshysteriet er bullshit og en misforståelse.
Det at vi går mot en anen bevissthet er lett og observere, det har allerede gått den veien en god stund allerede.
Det er evolusjon, og en evolusjon Mayaene ser ut til å ha kartlagt og satt i system ganske bra.
Og det ved å observere himmel-legemer, og den ur-gamle læren om "As above, so below", som går igjen hos de fleste ur-kulturer..
Antall ord: 122
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av NightHawk »

Moonstone skrev:
NightHawk skrev:Takker for info Medi. Absolutt interessant lesestoff. Ikke minst hyggeligere enn alt annen elendighet om 2012 :) .
Som alltid misforstår massene, blåser det opp og skaper panikk av det.
De som har satt seg virkelig inn i Maya-mytologi og kalenderen deres, vet at dommedagshysteriet er bullshit og en misforståelse.
Det at vi går mot en anen bevissthet er lett og observere, det har allerede gått den veien en god stund allerede.
Det er evolusjon, og en evolusjon Mayaene ser ut til å ha kartlagt og satt i system ganske bra.
Og det ved å observere himmel-legemer, og den ur-gamle læren om "As above, so below", som går igjen hos de fleste ur-kulturer..

Kan du forklare dette litt nærmere?
Antall ord: 131

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
avva
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av avva »

Alva26 skrev:Hvordan kan vi vite at det som står nettopp her (eller andre steder) er det riktige da? Folk er jo ikke engang enige om datoen når kalenderen stopper?
Kan det tenkes at den opprinnelige mayakalenderen slett ikke eksisterer mer, og at det er bruddstykker og deler satt sammen i ettertid man prøver seg på?
Skal man ha en egen mening om når Mayakalenderen ender må man bruke masse tid på å sette seg inn i den. Jeg er selvfølgelig ikke sikker, og det tror jeg ingen andre er heller. Heldigvis er det helst 2 datoer det strides om, 28. Okt 11 eller 21. Des. 12. Dr. Calleman har brukt 30 år av sitt liv på dette. Han har sammenlignet kalenderes sykluser og dens virkning på vår hverdag. De siste 16 årene har han jobbet heltid. Mens andre eksperter står fremdeles fast ved 2012 enigmaen som er skapt i vesten, er det mange som heller over til Calleman sin tolkning. Uansett tror jeg ikke det er verdens ende, bare enda en utopi etter milleniumskiftet for å skape mer sjokkartet fryd og tjene penger. :)

Mayakalenderen var vel beskrevet i gamle skrifter, de er bevart på museum rundt om i verden. I tillegg har man hieroglyfer, osv. Mye ble brent på bålet av den hvite mann, men ikke så mye at kalenderen og dens sykluser fremdeles var bevart i Mayaen's skrifter. Så jeg tror ikke at opphavet er så fragmentert og ødelagt at det blir ren gjetting. Og hvordan de kunne vite om alle planetene i solsystemet er en gåte, derfor mener mange at de hadde kontakt med utenomjordiske som lærte dem matematikk og fysikk. Så kanskje sluttdatoen er den dagen de utenomjordiske kommer tilbake og sender oss inn i en ny era? Noen mener jorden skal oppjusteres fra 3 dimensjon og gå inn i 5 dimensjon? Jaja. La oss håpe det, alt som er for det bedre er bra! :D
Sist redigert av avva på 06 Nov 2010 23:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 329

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Ingen dato vil hokus pokus forandre hele jorden og mennesket til det bedre. Det vet vi er bare eventyr. Når det gjelder verdens undergang, kan jeg jo ikke vite. kanskje kunne de forutse tidenes største komet-krasj, for alt vi vet... Håper ikke det, da.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

NightHawk skrev:
Moonstone skrev: Det at vi går mot en anen bevissthet er lett og observere, det har allerede gått den veien en god stund allerede.
Kan du forklare dette litt nærmere?
Jeg kan prøve.
Det er lett og observere en bevissthetsendring, og en som har pågått siden 1960-årene, værtfall her i Vesten.
Som linken sa, vi beveger oss mot en enkeltbevissthet istedenfor en splittet dualistisk bevissthet.
Det blir som i Alkymien det å forene Sola og Måne/Maskuline og Feminine, som er grunnleggende dualistiske krefter i Universet, i ett og samme sinn så vi blir mer "hele" mennesker.
Det kan stemme ganske godt om vi ser folks overgang fra fanatiske religioners hjernedøde Guds-dyrkelse, hvor de kun er håpløst bundet av system og hiearki med autoriteter.
Hele nasjoner delte så og si samme sinn, og fulgte slike dokrtiner og dogmer frem til 1960-tallet.
Et skifte skjedde, og individuell tro og spiritualitet tok over, selvom det gamle regime fortsatt holder stand og jergrep på de som henger igjen.
Jeg tror dette har en klar sammenheng mot det skifte planeten muligens skal gå igjennom nå.

Og om Alkemiske sannheter er rett, om om "As above, so below. As below, so above" som det så godt heter i "The Emerald Tablets og Toth/Thrice Great Hermes", så er vi kun et ledd mellom dimensjoner.
Mikroskop kan vise at det er mange verdener og små univers nedover i materien, tenk også på hvor mange dimensjoner det kan være fra oss og oppover?
Og om vi kan gjennomgå alkymiske prosesser, kan også Universet vi er en del av gjennomgå de samme alkymiske prosessene, gitt at Universet vi bor i har bevissthet, noe jeg tro det har.
Kanskje det til og med har en utvendig form, som en skapning, og som selv befinner seg i et høyere Univers igjen.
Håper det make sense, er litt vanskelig å forstå om man ikke er inne i Alkymi eller oppstigning.
Men du kan jo selfølgelig være en Alkymiker for alt jeg vet ;)

Konklusjonen er at hvis skille skjer, som Mayaene har spådd, er det pga at enten Planeten Jorda, eller en større del av Universet som helhet, gjennomgår et steg i sin Alkymiske prosess.
Den har lært/erfart en lekse, og beveger seg til neste steg med større visdom.
Dette vil da påvirke oss både fysisk, psykisk og spirituelt, siden vi er midt inne i systemet selv.
Og det er evolusjon..
Antall ord: 426
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

Innlegg av Medi »

Oi, så mange svar og teorier. Må si jeg blir hjerneblåst. Det er godt det er mange der ute som ikke tror på dette dommedags-mottoet som følger som en skygge etter den siste delen av maya-kalenderen. Og det er så mye å tenke på at man får hjernestrekk, men ja, det er herlig. Og uansett, tatt i betrakning om mayaene var geniale eller bare spenna gærne, gud det er spennende at vi skal leve nå ved dette kjente skiftet. Gleder meg, og skal sitte hjemme med popcorn og saft for å følge med på universets og jordens forandringer. Om de kommer. (noe jeg tror, og håper. Kanskje vi, i det store løpet da, kan redde isbjørnene og ikke drukne i disse polene :D )

mvh en forbløffet Medi
Antall ord: 135
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av NightHawk »

Takk for et godt svar Moonstone. Jeg er nok ingen Alkymiker da jeg måtte slå det opp på nettet :? . Vet ikke om jeg helt skjønner det ennå da det sto veldig lite om det. Er i allfall enig i at en forandring er i gang selv om jeg ikke helt kan forklare hvorfor.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links