Fakta, teori & skepsisEvner,psykiatrisk lidelse eller andre cerebrale "defekter"?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

HeleneV
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Okt 2010 16:42
14

Evner,psykiatrisk lidelse eller andre cerebrale "defekter"?

Innlegg av HeleneV »

Hvordan skille mellom mennesker med "evner" eller mennesker med en psykiatrisk lidelse? Er det mange her som tror på rått og røte? Eller har dere en viss skepsis til det andre kaller for evner? Eller har dere evner selv som dere selv kanskje ikke helt tror er reelle? Tror dere at disse evnene kan forklares med defekter i hjernen, over/underproduksjon av nevrotransmittere osv.?
Og hvor vil DERE sette skille mellom mennesker med evner og mennekser med psykiatriske lidelser?

Jeg er en troende skeptiker, med stor interesse for psykiatri... OG for paranormale hendelser.

Et tema som kan være betent enten du heller til ene eller andre retningen tenker jeg! Spennende å høre hva dere tviholder på og/eller forkaster teorier.
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Evner,psykiatrisk lidelse eller andre cerebrale "defekter"?

Innlegg av camillah »

Jeg personlig skiller folk med evner og en psykisk lidelse hvor av en med psykisk lidelse ofte er til fare for seg og andre, går inn i en psykose og er uberegnelig i hverdagen og mot andre medmennesker. En med evner klarer som regel å tenke rasjonelt og reflektere over hva som er rett og galt og fungerer i hverdagen.

Skriver på mobilen så blir kortfattet! :-)
Antall ord: 66
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Det er mange tilfeller der folk "har evner" som egentlig er mental forstyrrelse,
og -
Det er mange tilfeller der folk med "mentale forstyrrelser" egentlig har "evner".

Hypokondere kan for eksempel være det vi kaller "en empat" - en som føler andres smerter og plager, uten å vite at det egentlig stammer fra andre.
Dersom det er en empat som opplever dette, vil en lege som ikke aksepterer fenomenet "Empat" - kort og greit kalle denne personen for en hypokonder.
En empat er en som føler andres smerter, følelser osv på seg selv, man på en måte speiler den andres plager eller følelser.
En empat kan den ene dagen kjenne det vonde kneet til naboen på den andre siden av gata, og neste dag merke naboen i etasjen under som har mavesmerter...
Empaten opplever dette som ekte følelser, ekte smerter, og blir gjerne redd, og også usikker på hva som er galt med ham/henne. Legen sier "hypokonder" - og dermed vil vedkommende tro h*n er syk.
Selvfølgelig, "ekte" hypokondere finnes også, - da gjerne med et oppmerksomhetsbehov i tillegg...
Disse er reelt syke,
- mens empaten virker syk - nettopp fordi hverken empaten eller legen kan forklare plagene.

Man har folk med plager som "hører stemmer" - her er det en vesentlig forskjell på hvordan man hører dem, og hvordan man reagerer ;
en med evner kan i ettertid få bekreftet hva disse stemmene har sagt, ( f.ex. et medium som får fortalt detaljer som viser seg å ha sammenheng med ting som har skjedd )

En som er psykisk syk, og hører stemmer, kan ha diverse diagnoser, men ofte vil stemmene befale vedkommende å skulle gjøre diverse ting.
( mer som en kommandering fra stemmen
- Så IKKE følg slike kommandoer - det kan ære totalt galt avsted )

Det er vanskelig å skille mellom slike saker, også for den som selv opplever ting.
Men dersom de "input" man får, viser seg å stemme, enten i ting som skjer senere ,
eller man finner spor av at det man har fått vite faktisk stemmer med ting som har skjedd, så indikerer det at det er evner.

Mange innspill som ikke gir resultater i det heletatt, og som gjerne kan direkte motbevises - kan indikere sykdomstilstand.

Problemet for den med evner er at evnene er ikke konstant, de kan variere, og spesielt dersom man skal "prestere på kommando".

Derfor er dette et veldig vanskelig tema å bevise -- at det faktisk finnes evner.
Dette blir derfor ofte en subjektiv bedømmelse.

Men når man får mange nok tilfeller med "treff" på det man opplever, må man anse det som evner, - selv om vitenskapen ikke vil akseptere det ....

Derfor skulle tv-program a la "jakten på den 6 sans" - også vært fulgt av folk fra det vitenskapelige miljø, som kan se, og vurdere "hele pakka" .
Da kunne man fått vitenskapelige indisier på at disse ting faktisk eksisterer....

A
Antall ord: 486

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

:D veldig bra svart asbjørn, klokt og gjennomtenkt. :notworthy:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 13 Aug 2010 10:43
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Innlegg av Atmi »

Jeg syns det er vanskelig dette her. For eksempel tror jeg at mange med psykisk lidelse faktisk har evner som har gått over styr. Jeg tror også at mange med psykisk lidelse ikke har evner. Det er mange med psykisk lidelse som ønsker at det skal være evner. Det med å føle seg svært spesiell, utvalgt, på toppen av verdenstoppen - kan også være psykisk lidelse.

Videre tror jeg at en måte å definere hva som er hva på er å rett og slett ha nok kritisk sans til å etterprøve, både hos seg selv og andre. Det er vanskelig med slike evner, fordi det kan være diffust etc. Men det er noen ting som er enkelt likevel. Hvis noen hevder å vite hva som skal skje, og det gang på gang bare er tull - ja da vet man jo at det ikke er evner. Det trenger ikke nødvendigvis kategoriseres under psykisk lidelse heller, men i denne tråden, sett ut fra at vi prater om psykisk lidelse - så snakker jeg med utgangspunkt i at personen kanskje er någet ustabil.

Men jeg tenker at om noen er definert som psykisk syke, samtidig som de ser ting som faktisk skjer - ja da er de likevel psykisk syke. Det går jo for eksempel an at noen har mye spesielle opplevelser, at de ikke takler det - og blir syke av det.

Og dessverre - så er min overbevisning at mange som hevder å ha evner, ikke har det i den grad de tror, men at det er psykisk sykdom og ønske om å ha evnene som er størst. Det er mulig jeg er litt begrenset i min holdning her, jeg vet det. Men min udelte erfaring er nettopp det. De som roper høyst om evnene sine har ofte en del angst, depresjoner og uføretrygd. Det er ikke en generalisering av den norske befolkning, kun av de jeg kjenner. Jeg har en helt klar erfaring på at de som ser mest, de fungerer minst. Og det leie i det hele er at det de ser, det.... jeg tror i grunn ikke jeg har opplevd at det stemmer. Tvert om merker man seg at det ofte er totalt feil. Altså - det er fristende å konkludere med at det er fri fantasi.

Ellers kan absolutt mange på uføreytelse ha store evner, for jeg skiller ikke mellom funksjon og evner her. Jeg brukte det som eksempel kun fordi jeg kjenner en håndfull av disse personer. Den spirituelle interessen deres ble sterkt fokusert på i en periode, før alt falt sammen for dem. Jeg tror da at denne prosessen er en del av en søken etter noe med mening, eller en definisjon eller noe. Dessuten er det jo også slik at de som innehar evner av en slik sort, og klarer å kontrollere det - de har også evner til å kontrollere seg selv. De anser det ofte som en mening med livet som gjør at de ivaretar sitt eget liv på alle fronter.
Antall ord: 503

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Evighet
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Nov 2010 00:03
14
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av Evighet »

Jeg har angst og depresjon uten psykoser eller sånne ting, jeg hører ikke stemmer men jeg ser skygger, føler negative energier her og der og når jeg lukker øynene for å sove dukker det opp navn og ansikter til folk jeg ikke kjenner foran øynene mine, stort sett de samme hele tiden, har vært sånn i mange mange år. Måtte flytte fra en herlig leilighet fordi jeg følte at jeg ble overvåket og at jeg ble urolig når jeg var der- men jeg anser ikke meg selv som en person med "evner" jeg har bare psykiske problemer som gjør meg en smule sprø. Så jeg tror absolutt at noen med såkalte "evner" egentlig bare er litt feilskrudd sånn som meg, men fordi de ikke vil godta det, eller ikke vet, så sier de bare at de er i kontakt med åndeverdenen istedet, fordi da er man ikke "syk" man har en gave.
Antall ord: 164
Jeg mener det er negativt å ønske at man var en annen, når man først har fått seg selv utlevert ...
Wenche Foss

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links