Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Bamse besatt av ånd?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bamse besatt av ånd?
Jeg lurer på om det er mulig at gjenstander som f.eks dukker og bamser kan bli besatt av ånder? Jeg har en kompis som hevder at en bamsen snakker til han. Han ba en venn av han tenke et randomt tall fra 1 - 1000, og han hørte i siden av han " Han sa 487." Noe som faktisk var det rette svaret. Og bamsen satt på bordet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro her, men det med at dukker og bamser blir besatt av ånder, er det bare en myte? Eller ligger det noe i det? Jeg vil gjerne få litt meninger her om hva dere tror! Og muligens litt informasjon om det, om det er noe.
Antall ord: 120
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Re: Bamse besatt av ånd?
Jeg tror ikke det at en bamse kan bli besatt av en ånd, - og iallfall ikke kunne snakke.
Derimot ser jeg ikke vekk fra ett av to alternativer ;
- Han har evner han ikke er klar over, og bamsen fungerer som en slags "artifakt" - hvor denne ikke har annet enn symbolsk betydning. ( som en fotballspiller som bare MÅ ha den gamle skitne trusa på for å kunne få mål ... uten den, - mister han tiltroen til seg selv, og bommer...)
- Han har besøk av en ånd, som kommer og går som det passer, som gir ham svaret...
A
Derimot ser jeg ikke vekk fra ett av to alternativer ;
- Han har evner han ikke er klar over, og bamsen fungerer som en slags "artifakt" - hvor denne ikke har annet enn symbolsk betydning. ( som en fotballspiller som bare MÅ ha den gamle skitne trusa på for å kunne få mål ... uten den, - mister han tiltroen til seg selv, og bommer...)
- Han har besøk av en ånd, som kommer og går som det passer, som gir ham svaret...
A
Antall ord: 98
Hide post links |
Hmm, virker mer forståelsesfullt det ja. Takk takk
Antall ord: 9
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Aug 2006 15:02
- 18
- Kjønn (valgfri): kjærring
- Lokalisering: akershus
søstra mi hadde en gammel dukke,den lo og løfta armen engang,hun var våken,helt sant.og jeg tror på det vi bodde i ett spøkelseshus på den tiden,de kan sikkert gjøre sånt?spøkelsene?
Antall ord: 43
lellan
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Apr 2010 12:46
- 14
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
- Har takket: 560 ganger
- Blitt takket: 128 ganger
lellan skrev:søstra mi hadde en gammel dukke,den lo og løfta armen engang,hun var våken,helt sant.og jeg tror på det vi bodde i ett spøkelseshus på den tiden,de kan sikkert gjøre sånt?spøkelsene?
Ja hvorfor ikke... De gjør jo så mye annet rart!
Antall ord: 56
Hide post links |
Hmm, høres litt ekkelt ut. Selv om jeg aldri har likt dukker, tror jeg vi alle får dette fra filmer. Selv om jeg vet ånder kan høre til gjendstander. Noen som har sett Chucky? Hehe. De filmene er jo ikke så skumle. Men tanken på at den dukka klarer å drepe noen da. Hehe
Antall ord: 56
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Apr 2010 12:46
- 14
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
- Har takket: 560 ganger
- Blitt takket: 128 ganger
Hehe.. Tror neppe det er noen fare for at dukker el. bamser dreper.. Men ånder gjør jo så mye annet pek, at hvorfor ikke bevege eller lage lyder fra en dukke, når de ellers kan røre på ting?
Antall ord: 41
Hide post links |
Hehe, ja. Kan jo godt hende ånder har noe med det å gjøre.
Antall ord: 13
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
I overgangen mellom søvn og våken tilstand kan mye skje, så dersom hun hadde lagt seg, tillater jeg meg å tvile. Jeg opplevde selv som 6-7-åring at jeg lå "våken" og så mot klesskapet, der døra sto åpen. Plutselig så jeg en hel hær med tinnsoldater marsjere fram og tilbake i nest øverste hylle :mozilla_surprised: Jeg var livredd, men det rare er at jeg "sovnet", så fikk ikke fortalt det til mamma før morgenen etter. (Hadde jeg vært ordentlig våken, hadde jeg selvsagt løpt ut med en gang!)lellan skrev:søstra mi hadde en gammel dukke,den lo og løfta armen engang,hun var våken,helt sant.og jeg tror på det vi bodde i ett spøkelseshus på den tiden,de kan sikkert gjøre sånt?spøkelsene?
Men jeg tviler ikke på at det opplevdes som virkelig! Jeg var som sagt 6-7 år da dette skjedde meg, men jeg klarer den dag i dag ikke å sove med åpne skapdører, i en alder av 32
Utover det, for å komme tilbake til tema, så syns jeg Asbjørn sier mye fornuftig lenger opp her.
Lilja
Antall ord: 202
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Jun 2009 01:36
- 15
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Tromsø
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 39 ganger
Litt morsom diskusjon dette.
Men likevel interessant!
Jeg vil slutte meg til teorien om at det er en åndelig eksistens som har vært på besøk. Om man kan si at bamsen har blitt "besatt" kan man jo alltids diskutere, men jeg tror ikke det er den helt rette betgnelsen å bruke på en død materiell gjenstand som har blitt besatt av en ånd.
I hedensk tid brukte man å lage støtter/statuer og bilder (lik de kristne ikoner) som foretstilte de gudene de ba og ofret til. Det var ikke bare guder, men kunne også være avdøde slektninger og andre personer som ble dyrket av en større eller mindre krets. Når man så hadde laget disse støttene, statuene og bildene holdt man en seremoni der man innviet/innviterte den aktuelle ånd til å ta bolig i dem. Dette fordi man skulle gjøre ære på guddommene/åndene, men også for at man lettere skulle kunne kommunisere med dem. De åndelige eksistensene kunne på den måte benytte seg av disse materielle "æresbevisningene" alt etter som de ønsket.
Saken er den at ånder kan ta bolig i mange materielle ting, siden ånden her i vår dimensjon er ikke-fysisk. Derfor er det også ånder som kan "ta bolig" i bamsen til trådstarters kamerat. Det kan f.eks. være ånden av en avdød slektning som gjerne vil vise den levende sin omsorg og støtte ved å benytte seg av bamsen som et bilde på seg selv. Men dette forutsetter jo selvsagt at kameraten snakker sant.
Men likevel interessant!
Jeg vil slutte meg til teorien om at det er en åndelig eksistens som har vært på besøk. Om man kan si at bamsen har blitt "besatt" kan man jo alltids diskutere, men jeg tror ikke det er den helt rette betgnelsen å bruke på en død materiell gjenstand som har blitt besatt av en ånd.
I hedensk tid brukte man å lage støtter/statuer og bilder (lik de kristne ikoner) som foretstilte de gudene de ba og ofret til. Det var ikke bare guder, men kunne også være avdøde slektninger og andre personer som ble dyrket av en større eller mindre krets. Når man så hadde laget disse støttene, statuene og bildene holdt man en seremoni der man innviet/innviterte den aktuelle ånd til å ta bolig i dem. Dette fordi man skulle gjøre ære på guddommene/åndene, men også for at man lettere skulle kunne kommunisere med dem. De åndelige eksistensene kunne på den måte benytte seg av disse materielle "æresbevisningene" alt etter som de ønsket.
Saken er den at ånder kan ta bolig i mange materielle ting, siden ånden her i vår dimensjon er ikke-fysisk. Derfor er det også ånder som kan "ta bolig" i bamsen til trådstarters kamerat. Det kan f.eks. være ånden av en avdød slektning som gjerne vil vise den levende sin omsorg og støtte ved å benytte seg av bamsen som et bilde på seg selv. Men dette forutsetter jo selvsagt at kameraten snakker sant.
Antall ord: 263
How about that left hand, Ace?
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Sep 2009 00:55
- 15
http://www.youtube.com/watch?v=KF7488WHcok ta en titt på linken, den skremte hvetrfall meg! vte ikke helt hva jeg skla tro, men hvorfor skal ikke sjeler kunne sette seg overalt? de trenger vell ikke nødvendigvis blod kjøtt å hud for å "virke"?
Antall ord: 44
Hide post links |
Vet at endel antikvitetshandlere opplever hjemsøkinger som ser ut til å følge med enkelte av tingene.
Tror ikke på at tingene blir besatt, men mulig de kan ta opp en eller annen form for energi.
Endel medium leser jo også av ting man har med, og har også hørt at man bør energirense ringer da de tar opp mange energier.
Man har jo også de berømte bildene (Den gråtende gutten og jenta, the hand resists him osv) som også skal ha sine triks oppi ermet.
Tror ikke på at tingene blir besatt, men mulig de kan ta opp en eller annen form for energi.
Endel medium leser jo også av ting man har med, og har også hørt at man bør energirense ringer da de tar opp mange energier.
Man har jo også de berømte bildene (Den gråtende gutten og jenta, the hand resists him osv) som også skal ha sine triks oppi ermet.
Antall ord: 90
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Jun 2009 01:36
- 15
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Tromsø
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 39 ganger
Ånder av avdøde er også energi vet du, Ankh.
Antall ord: 10
How about that left hand, Ace?
Hide post links |
Er det noen her som har sett Destination truth da? Dere skjønner, det er en episode der som har med dukker å gjøre. Veldig spennende! Legger til linken her jeg om noen vil se ; http://www.youtube.com/watch?v=ahJoK6NT8VM
Destination truth har også masse andre spennende episoder!
Destination truth har også masse andre spennende episoder!
Antall ord: 50
Hide post links |
Veninna mi fortalte meg at for noen år siden,så hadde hun en luftballong oppi taket på rommet sitt..Sånn pipp ballong,med øyne og nebb og sånn..Så plutselig senker den ballongen seg,helt ned på gulvet,og begynner å "gå" bortover gulvet..Hun og veninna hennes,ble helt forskrekket,og veninna mi ble helt stiv,og klarte ikke røre seg..Så fløy ballongen helt opp i høyde,øye mot øye,og så var det akkurat som om denne ballongen stirra hu rett inn i øya..Da først reagerte hu,så henne og veninna hennes løper ut,å ser inn i vindu..De følger med på ballongen. Den går bortover gulvet,og titter ut av hvert vindu i rommet,akkurat som at den skal følge med på hva som skjer. De ble livredde. Så kommer foreldrene hjem,å de titter i vindu igjen for å se hva som skjer. Da gikk ballongen inn på rommet hennes igjen,og fløy opp i taket,akkurat der den hadde vært fra før.
Henne er ganske sikker på at det er bestefaren hennes som går igjen,for hun har sagt at hun har følt det.
Var en veldig spessiell og interresang historie syns nå jeg.
Etter den tid,har jeg vært redd for å ha luftballong her.
Henne er ganske sikker på at det er bestefaren hennes som går igjen,for hun har sagt at hun har følt det.
Var en veldig spessiell og interresang historie syns nå jeg.
Etter den tid,har jeg vært redd for å ha luftballong her.
Antall ord: 225
Hide post links |