Vermilion Oriol skrev:ludoburgero skrev:Kanskje Snåsamannen er mest opptatt av det han faktisk vet at han kan?
Jeg er forsåvidt enig med ham i at man ikke bør kontakte døde. Det er min personlige mening også.
Jeg er også enig. Samtidig ser jeg poenget til de hundre og ørten som ønsker å ta kontakt med sine avdøde. F.eks. om vedkommende døde brått og mye av det som involverte en forble uløst. Ting som gjerne skulle ha blitt sagt osv. Tror det at mange glemmer inni mellom at man må sette pris på dem man har for plutselig er de ikke der lengre. Man vil jo ta farvel og få sagt det som skal sies ikke sant?
Det du sier her rører ved essensen ved det hele, og det er mye av grunnen til at jeg
"har blitt sånn jeg er", som helt sikkert mange vil se som bittert og tvert og vanskelig av meg:
at man skal være åpen og nesten gjennomsiktig ærlig og alltid kunne tørre å si sin mening til hverandre. Jeg ønsker at alle forteller hverandre hva de synes om hverandre og hva de betyr for dem. For viktigheten med dette glemmes ofte, og jeg har selv vært offer for å miste mennesker rundt meg uten å få ordnet opp i løse tråden og ubesvarte spørsmål.
Offer, sier jeg, ikke bare fordi jeg selv har holdt tilbake, men også fordi de andre har det.
Det går like mye begge veier, og vi ser sjeldent hele bildet før vi får det på avstand.
Så man går gjerne rundt og ikke tenker over den biten noe særlig før det plutselig inntreffer en. Så de føler at de ikke fikk utrykket seg selv om vedkommende og derfor tenker at de gjerne vil ha den sjansen for å få fred med seg selv. Det er egentlig veldig trist.
Ja, det er veldig trist, men også egoistisk. Egoistisk ønsker jeg herved å bruke som et nøytralt ladet ord, altså helt i tråd med slik definisjonen er - uten å tillegge det negativ karakter.
Vermilion Oriol skrev:ludoburgero skrev:Det er ren og skjær egoisme som gjør at folk ikke gir slipp på mennesker som har passert.
Det er fullstendig menneskelig at folk ikke klarer å gi slipp på mennesker som har passert. Det tenkes at hele poenget med konseptet med å ta kontakt med de døde er for å nemlig klare å gi slipp. Få en avslutning.
Selvfølgelig er det menneskelig! Og forståelig.
Vi bruker likevel ofte å si disse tingene på en meget sympatisk ladet måte... at ting er "menneskelig", sier vi. Og så mener vi at vi bør kunne se gjennom fingrene på noe ved hjelp av å bruke dette utsagnet... eller å akseptere noe... "det er menneskelig å feile". Og alle gjør feil.
Ja, jeg kan ikke begynne å kritisere for mye rundt dette, for da virker det som om jeg setter meg på min høye hest og tror at jeg er noe bedre. Det er jeg altså ikke, og det prøver jeg på ingen måte heller å formidle. Poenget mitt er at det å gi slipp på noen er ikke alltid å vende ryggen til.
Noen forlater hverandre til fordel for karrierer, andre forlater hverandre fordi vennskapet rett og slett ikke lengre fungerer så bra som det en gang gjorde. Det å "måtte" la noen gå sin egen vei er noe vi alle må gjennom til en tid til annen.
Mennesker dør, og i ren egoisme ønsker vi å holde dem tilbake fordi vi trenger dem.
Eller vil ha dem her, rett og slett.
Min kritikk går mer til dem som utnytter dette og som utnytter disse menneskene som er i en sårbar situasjon. Alle med vett vet at mennesker i sårbare situasjoner og som er selv veldig sårbar, ikke klarer alltid kunsten å tenke rasjonelt! Det er kvalmt å tenke på at mennesker kan være så kyniske at man skal brødfø seg selv på andres elendighet.
Helt enig! Det er så grusomt at det finnes ikke ord for å beskrive det omfattende nok.