Hallo, jeg er en eldre mann i midten av 20 årene som bor i akershus.
I løpet av tidligere årene av mitt liv så har en del ting skjedd rundt meg og med meg. Uansett, hvor jeg bor eller er. Sjeldent i større grupper. For det meste når jeg sover eller rundt natt tider. Men, det har aldri vært kontinuerlig. Altså det kan hende det har skjedd ting et år og ikke skjedd noe på et par år. Så, plutselig blitt aggressivt og skjedd igjen osv osv. Tror første kontakt skjedde når jeg gikk tidlig på barneskolen og mest trolig avsluttet rundt siste året på vidregående.
Jeg lurer på om det er sånn at jeg burde oppsøke prest og få noe springvann kastet på meg eller om det er noen andre som kan "hjelpe" meg med å bli "kvitt" problemene.
Saken er den at etter jeg ble dratt i beinet nå for 2-3 uker siden når jeg sov (ikke beruset på noen måter. Har heller ikke vært borti noe sånt på flere år. Begynte å lure på om det var stress eller whatever.) og jeg kan si at jeg følte FRYKT. Holdte på å bli brunt i boksern og jeg sparket fra meg. Det luktet brent og jeg løp ut av rommet mitt siden jeg ble redd for at det kanskje hadde begynt å brenne i huset. Men, alt var greit i huset. Bare noe føltes feil.
Hver natt etter det så føles det ut som det er noe der og stirrer på meg... av og til ligger over meg eller er grusomt nærme og vil meg vondt. Seinest i natt så ble armen min løftet og det føltes ut som noe holdt på den.. vanskelig og absurd å forklare og den samme jævla lukta kom tilbake..
Jeg er godt voksen som lever i en normal verden uten paranormale ting og jeg liker det sånn.
Jeg vil bli kvitt det siden jeg ser det ødeleggende for forholdene mine, psyken min og ikke minst søvnen min (og dermed døgn rytmen).
Jeg vil under ingen omstendigheter kommunisere med det.
Er det psykisk så goodie, la oss bare finne på noe tull som gjør at hjernen min lar meg være.
Noe sier at det kanskje er lurt å stikke til en prest og be om hjelp... Men, noe annet sier det er kanskje ikke det smarteste å gjøre...
Fortalte ei venninne om dette og hun ba meg å sjekke ut denne siden her og be om råd før jeg gjorde noe som helst.
Har sittet her og prøvd å skrive denne posten på kanskje 5 forskjellige måter nå (I hva da? 2-3 timer) med alt for mye informasjon og alt for lite informasjon. Prøver å virke minst mulig gal. Nå gidder jeg ikke mer så nå bare poster jeg.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ situajon og behov for råd.
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Aug 2010 03:15
- 14
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Re: situajon og behov for råd.
Hei!
Høres slitsomt ut det der.. å ikke få sove i fred kan virkelig gå en på nervene. Har du hørt om søvnparalyse? Jeg har lite kunnskap og ingen erfaring med dette selv, men hvis du bruker søkefunksjonen på forumet får du sikkert mange treff og kanskje brukbar info.
Det kan høres som dette er noe som skjer når du sover/ har lagt deg (hvis jeg forstod deg rett), og dette er vel akkurat det som kjennetegner denne søvnparalysen. At hjernen i søvnmodus eller innsovningsøyeblikket kan spille deg puss. Som om at det er noen i rommet med deg, eller tilogmed sitter oppå deg og forsøker å kvele deg ("Mareritt" er en variant av dette, hvor man opplevde å bli "ridd"/sittet på av en Mare).
Har forstått at det kan oppfattes helt ekte og at personer som opplever dette er hellig overbevist om at de er våkne. Sikkert noen som kan svare bedre på dette.. men som sagt, søk litt på "søvnparalyse" og se om du finner noe du kjenner igjen.
Høres slitsomt ut det der.. å ikke få sove i fred kan virkelig gå en på nervene. Har du hørt om søvnparalyse? Jeg har lite kunnskap og ingen erfaring med dette selv, men hvis du bruker søkefunksjonen på forumet får du sikkert mange treff og kanskje brukbar info.
Det kan høres som dette er noe som skjer når du sover/ har lagt deg (hvis jeg forstod deg rett), og dette er vel akkurat det som kjennetegner denne søvnparalysen. At hjernen i søvnmodus eller innsovningsøyeblikket kan spille deg puss. Som om at det er noen i rommet med deg, eller tilogmed sitter oppå deg og forsøker å kvele deg ("Mareritt" er en variant av dette, hvor man opplevde å bli "ridd"/sittet på av en Mare).
Har forstått at det kan oppfattes helt ekte og at personer som opplever dette er hellig overbevist om at de er våkne. Sikkert noen som kan svare bedre på dette.. men som sagt, søk litt på "søvnparalyse" og se om du finner noe du kjenner igjen.
Antall ord: 184
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2005 16:45
- 19
- Lokalisering: somewhere over the rainbow
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 11 ganger
Har selv opplevd søvn paralyse, og det er absolutt ikke morsomt.. var overbevist om at det jeg så var ekte, det eneste var at jeg ikke klarte å røre meg.. prøvde å komme meg bort osv,men klarte ikke å røre på en muskel...
Aner ikke om det er det du har opplevd, men hørtes ikke morro ut.. håper noen kan komme med et bedre svar enn meg
Aner ikke om det er det du har opplevd, men hørtes ikke morro ut.. håper noen kan komme med et bedre svar enn meg
Antall ord: 71
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Feb 2007 11:17
- 17
- Har takket: 3 ganger
- Blitt takket: 51 ganger
Hei,
Søvnparalyse opplevde jeg og for mange år siden, en veldig spesiell tilstand som beskrevet over. Etter at jeg begynte å lese om emnet og astralreiser (handler om å ta kontroll over søvnparalysen) sluttet søvnparlaysen og selv den dag i dag håper jeg på å få den igjen for å prøve ut noe av de ting man liksom skal kunne gjøre i denne paralysen. Det er slik (i følge noen) at i søvnparalysen er "selvet ditt" utenfor kroppens kontroll, og du skal dermed kunne se deg selv utenfra, eller til og med forlate din kropp og dra på astralreise.
Jeg kunne fortsatt i det uendelig, men det ville bare bli kjedelig. Jeg vet ikke en gang selv hva jeg tror på i den sammenhengen, om det bare er en nevrologisk tilstand, og eller at denne tilstanden byr på muligheter. Jeg tror uansett at kroppen ikke må ha kontrollen om en skal utnytte bevisstheten maksimalt. Se dette opp i mot transer, meditasjon osv osv osv...
Ditt tilfelle har 2 spennende aspekt.
1. Du er over 16 år
2. Du kjente lukten av brent.
I en pubertal situasjon blir ofte topic'er svulstige og filminspirert. Dette gjør at saker med yngre mennesker er noe vanskeligere å forhold seg til.
Lukten av brent kan være tilfeldighet, et spesielt vinddrag med rester av tidligere grilling, et eller annet, men i noe mer seriøs literatur nevnes lukten av brent og lukten av roser oftes. Jeg har selv kjent lukten av brent i en sammenheng uten å finne kilden til lukten, og følt en tilstedeværelse.
Men som du sier. Vi er kreative og hjerne kan spille oss alle slags puss.
Jeg er nok ikke troende på vievann, ei heller lysportaler som noe magisk.
Min lille tese går i retning av rest-energier. Energier som ikke finner sin form i Einsteins teori om at energi aldri kan forsvinne, bare endre form. Disse energiene fusjonerer med energier skapt ved frykt (eller enkelte menneskers energi), og kan i sine beste tilfeller føre til materialisering. I de fleste tilfeller vil dette formes som lysfenomener.
Noen mennesker har en ubevisst evne til å harmonisere energiene, rett og slett ved at de absorberer dem på en helt naturlig måte. (Deres lysportal...) Disse energiene har ikke et liv, men et minne. Og det er disse minnene som gir bilder, assosiasjoner osv.
Men hvordan energiene kan ta tak i din fot og dra i deg, er straks verre å forklare.
Dersom dine energier er i uorden så tror jeg kanskje akupunktur kan hjelpe.
Spennede case. Håper du holder oss underrettet.
Søvnparalyse opplevde jeg og for mange år siden, en veldig spesiell tilstand som beskrevet over. Etter at jeg begynte å lese om emnet og astralreiser (handler om å ta kontroll over søvnparalysen) sluttet søvnparlaysen og selv den dag i dag håper jeg på å få den igjen for å prøve ut noe av de ting man liksom skal kunne gjøre i denne paralysen. Det er slik (i følge noen) at i søvnparalysen er "selvet ditt" utenfor kroppens kontroll, og du skal dermed kunne se deg selv utenfra, eller til og med forlate din kropp og dra på astralreise.
Jeg kunne fortsatt i det uendelig, men det ville bare bli kjedelig. Jeg vet ikke en gang selv hva jeg tror på i den sammenhengen, om det bare er en nevrologisk tilstand, og eller at denne tilstanden byr på muligheter. Jeg tror uansett at kroppen ikke må ha kontrollen om en skal utnytte bevisstheten maksimalt. Se dette opp i mot transer, meditasjon osv osv osv...
Ditt tilfelle har 2 spennende aspekt.
1. Du er over 16 år
2. Du kjente lukten av brent.
I en pubertal situasjon blir ofte topic'er svulstige og filminspirert. Dette gjør at saker med yngre mennesker er noe vanskeligere å forhold seg til.
Lukten av brent kan være tilfeldighet, et spesielt vinddrag med rester av tidligere grilling, et eller annet, men i noe mer seriøs literatur nevnes lukten av brent og lukten av roser oftes. Jeg har selv kjent lukten av brent i en sammenheng uten å finne kilden til lukten, og følt en tilstedeværelse.
Men som du sier. Vi er kreative og hjerne kan spille oss alle slags puss.
Jeg er nok ikke troende på vievann, ei heller lysportaler som noe magisk.
Min lille tese går i retning av rest-energier. Energier som ikke finner sin form i Einsteins teori om at energi aldri kan forsvinne, bare endre form. Disse energiene fusjonerer med energier skapt ved frykt (eller enkelte menneskers energi), og kan i sine beste tilfeller føre til materialisering. I de fleste tilfeller vil dette formes som lysfenomener.
Noen mennesker har en ubevisst evne til å harmonisere energiene, rett og slett ved at de absorberer dem på en helt naturlig måte. (Deres lysportal...) Disse energiene har ikke et liv, men et minne. Og det er disse minnene som gir bilder, assosiasjoner osv.
Men hvordan energiene kan ta tak i din fot og dra i deg, er straks verre å forklare.
Dersom dine energier er i uorden så tror jeg kanskje akupunktur kan hjelpe.
Spennede case. Håper du holder oss underrettet.
Antall ord: 435
StormS
http://www.paranormal.no
http://www.paranormal.no
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Sep 2010 17:31
- 14
- Blitt takket: 20 ganger
Jeg har en kamerat som er manisk depressiv, og han plages mye i perioder. Blant annet, i perioder da han VIRKELIG er syk, så må han passe på å ha dynen rundt føttene, altså slik at hele kroppen (bortsett fra hodet) er under dyna. Hvis ikke, så er det noe/noen som napper og klyper ham i tærne om natta, og når han våkner for godt om morgenen, så har han klypemerker på tærne - som kan sees av andre. Han er klar selv på at dette er demoner, men samtidig ser han at det skjer i de periodene som er vonde sykdomsmessig sett, så han mener at demonene ser når han er syk, eventuelt kan de framprovosere utbrudd, og så er det en eller annen destruktiv energi som de enten framkaller eller gjør bruk av, slik at disse skremmende greiene skjer.
Han er hardt plaget i perioder. Ikke morsomt. Jeg bare kom på det da jeg leste innlegget ditt.
Han er hardt plaget i perioder. Ikke morsomt. Jeg bare kom på det da jeg leste innlegget ditt.
Antall ord: 165
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
I tillegg til å føle at det er noen/ noe i rommet sammen med en er det visst også kjent at andre typer hallusinasjoner kan forekomme ved søvnparalyse, også lukter. Googlet litt på søvnparalyse og fant bla dette;
4.Hypnagoge hallusinasjoner: Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. Symptomet forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi og opptrer gjerne sammen med søvnparalyse.
http://www.nasjkomp.no/index.asp?id=26110
4.Hypnagoge hallusinasjoner: Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. Symptomet forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi og opptrer gjerne sammen med søvnparalyse.
http://www.nasjkomp.no/index.asp?id=26110
Antall ord: 149
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jul 2010 15:08
- 14
- Kjønn (valgfri): mann
Vil nok i utgangspunktet si meg enig med Bearchild her, at det kan minne om søvnparalyse. Har blitt skrevet litt om det i denne tråden nå, kan det være noe du kjenner deg igjen i?
Det er skrevet om dette i flere tråder i forumet så det kan du også søke på.
Har opplevd søvnparalyse selv, første gangen var det veldig skremmende for man vet ikke helt hva som skjer. Trodde at jeg ble holdt fast av noe for jeg kunne ikke bevege kroppen. Andre ganger har jeg våknet av at armene mine har beveget seg mot min vilje, og ved et par anledninger at de blir holdt fast foran overkroppen akkurat som om du skulle beskytte deg selv. Jeg føler meg temmelig sikker på at det jeg opplevde ikke var drømmer, jeg var altfor klar over hva som skjedde. Poenget er at det føles VELDIG virkelig. Det gjentok seg ganske ofte i løpet av en 1 årsperiode. før og etter har det vært rolig.
Søvnparalyse blir forklart med at bevisstheten eller hjernen, våkner FØR kroppen. På den måten er man fullt bevisst over hva som skjer, men ute av stand til å bevege kroppen. Drømmen blander seg med virkeligheten.. Det jeg leste opp om det etter mine opplevelser er at folk kan se eller fornemme skikkelser i rommet, høre høye lyder, og kjenne lukt osv. Virker som det kan oppleves i forskjellig intensitet.
Akkurat når det gjelder søvnparalyse så er det mine erfaringer at det kan skje når som helst i løpet av søvnfasen. Ble en vane når jeg kunne bevege meg igjen å kaste et lite blikk på klokken før jeg sovnet og det var ganske tilfeldige klokkeslett.
Håper du holder oss oppdatert, så kanskje vi kan komme til bunns i dette sammen enten det er den ene eller andre årsaken.
Pål.
Det er skrevet om dette i flere tråder i forumet så det kan du også søke på.
Har opplevd søvnparalyse selv, første gangen var det veldig skremmende for man vet ikke helt hva som skjer. Trodde at jeg ble holdt fast av noe for jeg kunne ikke bevege kroppen. Andre ganger har jeg våknet av at armene mine har beveget seg mot min vilje, og ved et par anledninger at de blir holdt fast foran overkroppen akkurat som om du skulle beskytte deg selv. Jeg føler meg temmelig sikker på at det jeg opplevde ikke var drømmer, jeg var altfor klar over hva som skjedde. Poenget er at det føles VELDIG virkelig. Det gjentok seg ganske ofte i løpet av en 1 årsperiode. før og etter har det vært rolig.
Søvnparalyse blir forklart med at bevisstheten eller hjernen, våkner FØR kroppen. På den måten er man fullt bevisst over hva som skjer, men ute av stand til å bevege kroppen. Drømmen blander seg med virkeligheten.. Det jeg leste opp om det etter mine opplevelser er at folk kan se eller fornemme skikkelser i rommet, høre høye lyder, og kjenne lukt osv. Virker som det kan oppleves i forskjellig intensitet.
Akkurat når det gjelder søvnparalyse så er det mine erfaringer at det kan skje når som helst i løpet av søvnfasen. Ble en vane når jeg kunne bevege meg igjen å kaste et lite blikk på klokken før jeg sovnet og det var ganske tilfeldige klokkeslett.
Håper du holder oss oppdatert, så kanskje vi kan komme til bunns i dette sammen enten det er den ene eller andre årsaken.
Pål.
Antall ord: 332
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Sep 2010 17:31
- 14
- Blitt takket: 20 ganger
Jeg har noen sånne "andre greier" i det jeg er i ferd å sovne. Det er som om jeg plutselig får et slags elektrisk støt, og så farer en arm eller et bein ukontrollert ut / opp / til siden i en brå bevegelse, mens jeg selv eller hjernen min bråkvepper til som om jeg har fått et støt. Og så er alt vanlig igjen, og jeg sovner rett etterpå. Men i begynnelsen skvatt jeg fælt, lurte på om det var infarkt eller noe sånn.
Antall ord: 90
Hide post links |
Umiddelbart så minte dette om en kombinasjon av søvnparalyse og infralyd, men skal ikke påstå
noe 100%.
http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse
http://no.wikipedia.org/wiki/Infralyd
Infralyd dannes oftest i tunneller og kan treffe hus i direkte linje til tunnellåpninger.
noe 100%.
http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse
http://no.wikipedia.org/wiki/Infralyd
Infralyd dannes oftest i tunneller og kan treffe hus i direkte linje til tunnellåpninger.
Antall ord: 48
Hide post links |