PS: Før du spør, les gjennom postene nedover, kanskje svaret ligger der

Moderator: Asbjørn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Bra, du har kommet langt med tankene, fornuften og filosofien dinmarkoberto skrev:Fra vi var små har vi lert å tro på gud, enten fordi vi har valgt det eller foreldrene våre har gjort det. Men til dere som går i kirken, ver så snill å ikke bruk tid på dennslags. Dere fortjener bedre! Nå er livet, og det skal leves ut i kvalitet. Gud finnes ikke, og bevisene er overvelmende. Hvor mange ganger har ikke kirken tatt feil, og vitenskapen har hatt rett? Tenk på hvor mange store menn som ville fram her i verden, menn ble drept av kirken, fordi "jorden, den var flat." "jorden, den er i sentrum av alt".. Og spør vi du kristne om bevis, får vi "det står i bibelen" og "det handler om tro". Eg tror ikke på Donald Duck fordi dett er pocketbøker av han. Dere tror på gud fordi dere har bestemt dere for det! Att den avanserte og inteligente menneskeheten har trodd på noe sånt, så lenge, er flaut. I framtida vil mennesker se til bake på dette og le, akkuratt som vi gjør med vikingene og deres guder. Eg er ikke sure på noen av dere, og eg er ikke ute etter å fjerne troen deres, men, eg synes dere fortjener å bruke tid på noe annet. Ikke for å støte noen, men eg mener att kristendommen er borte innen 500 år.
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Kanskje begge deler når du nevner det. Men her siktet eg til "gud, han der oppe, skaperen av alt"Moonstone skrev:Nå har ikke trådstarter skrevet om anet enn Jødenes Gud Jahve, som det står om i Bibelen.
At vi kan ha vårt personlige bilde av et "høyere system" eller "skapende kraft" har jo egentlig ingenting med begrepet "Gud" å gjøre, da "Gud" blir brukt hånd i hånd med Jødenes/Islams Gud.
Så da spør jeg deg trådstarter:
Mener du alle menneskers oppfatning av "et høyere system/kraft/Årsak" eller kun Gud i religionene?
Hide post links |
Vi er to!Moonstone skrev:Bra, du har kommet langt med tankene, fornuften og filosofien dinmarkoberto skrev:Fra vi var små har vi lert å tro på gud, enten fordi vi har valgt det eller foreldrene våre har gjort det. Men til dere som går i kirken, ver så snill å ikke bruk tid på dennslags. Dere fortjener bedre! Nå er livet, og det skal leves ut i kvalitet. Gud finnes ikke, og bevisene er overvelmende. Hvor mange ganger har ikke kirken tatt feil, og vitenskapen har hatt rett? Tenk på hvor mange store menn som ville fram her i verden, menn ble drept av kirken, fordi "jorden, den var flat." "jorden, den er i sentrum av alt".. Og spør vi du kristne om bevis, får vi "det står i bibelen" og "det handler om tro". Eg tror ikke på Donald Duck fordi dett er pocketbøker av han. Dere tror på gud fordi dere har bestemt dere for det! Att den avanserte og inteligente menneskeheten har trodd på noe sånt, så lenge, er flaut. I framtida vil mennesker se til bake på dette og le, akkuratt som vi gjør med vikingene og deres guder. Eg er ikke sure på noen av dere, og eg er ikke ute etter å fjerne troen deres, men, eg synes dere fortjener å bruke tid på noe annet. Ikke for å støte noen, men eg mener att kristendommen er borte innen 500 år.![]()
Det er riktig det du sier: Mennesker tror på Guder fordi de selv ØNSKER at det er sant og at det SKAL være sånn.
Og disse gamle normene og perspektivene fra antikkens verden fortsetter å ha påvirkning enda NETTOPP fordi nye generasjoner fremdeles lærer dette fra de er små. DER ligger problemet.
Mange mennesker går på autopilot, uten å være kritiske, og lærer bort dette av "tradisjon" uten å tenke over hva de faktisk lærer bort, og hvorfor de gjør det.
Vi må rett og slett SLUTTE å lære/indoktrinere nye generasjoner om Bibelen og alle dens regler, løfter om evig pine og den slags, og begynne med å lære de NYERE verdier basert på hva vi vet NÅ, mot en verden og ideal vi ønsker å oppnå.
Først da vil vi få forandring.
Jeg vil tippe at Religioners jernhånd vil forsvinne enda fortere om flere går aktivt inn for det.
Kirkens makt her i landet er nok helt borte innen en ca 100 års tid tenker jeg.
I midtøsten tar det nok lenger tid.... Der er jo folk helt fanatiske enda
Hide post links |
Så, hva har gud skapt? Menneskets evolusjon er bevist. Det vil si at bibelen lyver, og lyver den med en ting.. er det ofte flere.Kiara skrev:Har vi bevis for hva som finns, som vi ikke kan se? Neppe... Men jeg tror at det finnes noe som er høyere enn allt her i verden! Hva vi kaller det er neppe viktig.. Jeg tror ikke på det jeg lærte på søndagskolen, og skolen. Og en stund misslikte jeg all religion, fordi den var så undertrykkende, og har skapt så mye krig. Og slemme menn missbruker dens makt over barn og kvinner... i guds navn! FY F.... Kvalmt....![]()
Men jeg tror det finnes en god skapermakt, som jeg mest naturlig kaller Gud, eller den høyeste skaper over allt som er.
Hide post links |
Hide post links |
Den Greske filosofen Aristotoles mente at hvorfor ikke var så viktig, men at hvordan vi faktisk lever mens vi har tjangsen, var det viktigste..Kiara skrev:Jeg tror heller ikke på bibelen. Men ingen mennesker vet hva som har startet det hele...
Hide post links |
Hide post links |