Jeg tror kanskje jeg var litt uklar når jeg skrev sist. Oppgaven min er ikke å sammenlikne religionene i seg selv, men å bruke tekster som er sentrale i troen for å vise forskjellene og likhetene fra f. eks. Norrøn tro til Kristendommen.
"I norrøn tro gav gjerne gudene tegn til alle mennesker gjennom drømmene og dette kunne skje når som helst, gjerne med symbolikk. Man måtte derfor være på vakt for å se etter budskap fra gudene. (Tekst: Balders Daude.)
Forandringen som skjedde da kristendommen tok over var at Gud ikke lenger tok kontakt med alle mennesker, men holdt seg til en liten elite, blant annet Moses.
Guddommelige budskap kom ikke lenger fra drømmene og ut til alle mennesker, men Gud tok kontakt med de han ønsket, gjennom blant annet drømmer, men også gjennom fysiske hendelser som Moses sin brennende busk. (Historien om Moses og busken.)
Grunnen til dette (Kan være) at kristendommen hadde en mer sentralisert makt med kirken og prestene og derfor hadde ikke mulighet til å la folket tro at Gud var i kontakt med dem alle. Samfunns resultatet av dette var at man måtte lese bibelen for å komme i kontakt med Gud, istedenfor at han tok kontakt med deg mellom f. eks. drømmer slik som de norrøne gudene gjorde. slutt resultatet: Folk glemmer at Gudene har vært i kontakt med enkeltmenneske og starter å tro at man kun finner gud gjennom kirken."
Dette er en av eksemplene jeg tenkte på å bruke, men som igjen jeg trenger en mer moderne tekst for å kunne fullføre linjen frem til dagens moderne tro. Hadde jeg skult gjøre dette i RLE faget (Religion, Livssyn og ettik) så ville jeg nok fulgt ditt råd å fokusert på den måten, men oppgaven er i norsk og med fokus på sammenlikning av eldre og nyere tekster.
Innlegget ditt startet også en tankeprosess som fikk meg til å tenke og jeg tror kanskje jeg kan bruke den ideen og heller bruke det læreren min sier om at vi tar fra det gamle og gjør det nytt (Som du også nevner angående de moderne livssynene.)
Takker Moonstone

Du har reddet dagen!