Drømmer, NDO & ut av kroppenUkjente mennesker i drømmer

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Appelsin »

Er det noen som har tanker omkring ukjente mennesker som dukker opp i drømmer ?

- Er de resultat av en fantastisk underbevissthet som setter sammen nye fragmenter av ulike folk vi allerede har møtt? Altså at underbevisstheten "skaper" dem.
-Eksisterer disse menneskene allerede på et eller annet plan i virkeligheten (i fortid, fremtid, annet liv) ?
- Eller kan det være at de er deler av vår egen personlighet som blir "materialsert" i drømmen?
Disse forklaringene trenger selvsagt heller ikke å utelukke hverandre. Andre teorier?

Er det noen som for eksempel har drømt om noen som de aldri har sett før, for så å møte de i fremtiden? Enkelte ganger gjør disse ukjente menneskene jeg møter i drømmene mine veldig inntrykk, andre ganger er de bare bak i kulissene som f.eks tilfeldig forbispaserende.
Antall ord: 140
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Kimbara »

Det kan rett og slett være så enkelt som at disse ukjente menneskene er mennesker du har møtt eller rett og slett bare sett i løpet av den siste tiden. Den mest ubetydelige ting kan feste seg i hukommelsen uten at man er klar over det.
Antall ord: 49
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av TheTech »

Har tenkt veldig mye på det. Jeg får veldig ofte noen navn... En natt fikk jeg også det hele og fulle navnet på en person, jeg søkte det opp på facebook og fant en person jeg gikk i speideren sammens med. Personene lignet ikke noe da...
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Kimbara »

Hvis dette var et ganske vanlig navn, er det ikke rart du fikk et treff. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men selv om du skulle være ganske ung tør jeg tippe på at du har møtt et betydelig antall personer gjennom ditt liv. Og det er et vell av personer du sikkert har hørt navnet til (på TV og radio og liknende).
Antall ord: 68
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Hecate »

Jeg pleier å se ukjente mennesker i rask film rett før jeg sovner. Sikkert noen hjernen har registrert en eller annen gang, og så skal det bare ryddes i arkivet. Litt spennende noen ganger, da. En gang så jeg for meg en meget kjekk mann. Det er rart at jeg ikke har lagt merke til ham i våken tilstand...... :lol: :shock:
Antall ord: 60
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av puma/f »

Noen av menneskene jeg møter i drømmer har jeg skapt helt fint sjøl. Det er ikke noe problem ( for meg personlig lol ) å skape en personlighet og en person.

men det er noen drømmer som freaker meg ut, noen ganger drømmer jeg om mennesker og år seinere så møter jeg disse. Eller som et par ganger drømmer om noen og våkner med et melankolsk følse litt som når du har bladd i et fotoalbum over venner som ikke lenger er der...

Skriv ned de drømmene du husker legg de vekk et par dager og les de igjen. Det pleier og funke for meg

Lukke til

Puma/f
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Kimbara »

puma/f skrev:noen ganger drømmer jeg om mennesker og år seinere så møter jeg disse.
Se, det tror jeg rett og slett ikke er mulig - med mindre du er en savant som husker drømmer fotografisk i lange perioder.

Det jeg tror har skjedd - og dette sier jeg med bakgrunn i dyptgående studier i psykologi - er at du har møtt disse menneskene, og av en eller annen grunn har kommet på denne spesielle drømmen. Så har du sannsynligvis tolket drømmen på nytt slik at den passer med vedkommende du møtte. Informasjon vi tar til oss, enten det er fra sanseinntrykk eller fra drømmer, er ikke statisk. Den er svak på den måten at den lett kan blandes med ny eller gammel informasjon og fremstå feil i forhold til dens opprinnelige karakter.
Antall ord: 141
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av puma/f »

Kimbara skrev:
puma/f skrev:noen ganger drømmer jeg om mennesker og år seinere så møter jeg disse.
Se, det tror jeg rett og slett ikke er mulig - med mindre du er en savant som husker drømmer fotografisk i lange perioder.

Det jeg tror har skjedd - og dette sier jeg med bakgrunn i dyptgående studier i psykologi - er at du har møtt disse menneskene, og av en eller annen grunn har kommet på denne spesielle drømmen. Så har du sannsynligvis tolket drømmen på nytt slik at den passer med vedkommende du møtte. Informasjon vi tar til oss, enten det er fra sanseinntrykk eller fra drømmer, er ikke statisk. Den er svak på den måten at den lett kan blandes med ny eller gammel informasjon og fremstå feil i forhold til dens opprinnelige karakter.
Jeg tror alle her veit hva du tror, jeg svarte bare trådstarter

trådstarter spurte og jeg ga min mening og hva jeg tror

og jo jeg har drømt om mennensker og møtt de seinere.

Du kan tro hva du vil, jeg veit hva jeg har opplevd og sett. Og tror nok ganske sikkert at vi ikke blir enige så derfor så setter jeg slutt strek der for jeg gidder 1 ikke og diskutere med deg fordi du har fastatt din mening og det er helt fair
2 det vil ødlegge tråden og ikke fair for trådstarter

Puma/f
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av kristiane »

...Kan tyde på at menneskers hjerne tuller forferdelig om forskjellig.... ;) Bra noen har forklaring,men er dette bevist? Eller hvordan/hvorfor er du sikker på dine påstander,Kim? Hvor har du opplysningene dine fra?
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Kimbara »

Dette er noe man forstår når man setter seg inn i kognitiv psykologi og hukommelse. Det er fryktelig mye å forklare i et lite innlegg, men jeg kan henvise deg til noen bøker som kan gi deg en langt bedre forklaring enn jeg kan nå.

"How the Mind Works" av Steven Pinker og "Vitnepsykologi" av Svein Magnussen er gode bøker som tar opp problemene med hukommelse og tanker.
Antall ord: 71
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Onlyrenate
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 09 Feb 2010 21:09
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Onlyrenate »

Drømmene mine fins det også ukjente.
Antall ord: 7
Renate.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Appelsin »

Takker for fine innspill. Og jeg tror som deg Puma/f, at en kan drømme om ukjente mennesker som en deretter møter i fremtiden.
Kimbara skrev: Det jeg tror har skjedd - og dette sier jeg med bakgrunn i dyptgående studier i psykologi - er at du har møtt disse menneskene, og av en eller annen grunn har kommet på denne spesielle drømmen. Så har du sannsynligvis tolket drømmen på nytt slik at den passer med vedkommende du møtte. Informasjon vi tar til oss, enten det er fra sanseinntrykk eller fra drømmer, er ikke statisk. Den er svak på den måten at den lett kan blandes med ny eller gammel informasjon og fremstå feil i forhold til dens opprinnelige karakter.
Ikke umulig at vi kan ha falske minner. Interessant teori. Men som jeg sikkert har sagt før, viss dette er tilfelle er det jo det samme som å si at hjernen skaper sin egen virkelighet ut i fra hva som er viktig for en - eller hva en fokuserer på. Og dersom en kan falske minner fra drømmer, er det like sannsynlig for at vi kan ha falske minner fra vår fortid i våken tilstand (det er vel også dette du skriver om jeg forstår deg rett?) Da blir alt veldig subjektiv ikke sant? :mozilla_wink:
Antall ord: 226
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av Kimbara »

Appelsin skrev: Ikke umulig at vi kan ha falske minner. Interessant teori. Men som jeg sikkert har sagt før, viss dette er tilfelle er det jo det samme som å si at hjernen skaper sin egen virkelighet ut i fra hva som er viktig for en - eller hva en fokuserer på. Og dersom en kan falske minner fra drømmer, er det like sannsynlig for at vi kan ha falske minner fra vår fortid i våken tilstand (det er vel også dette du skriver om jeg forstår deg rett?) Da blir alt veldig subjektiv ikke sant? :mozilla_wink:
Spot on! ;)

Lagret informasjon er, som sagt, flyktig. Dette har blant annet å gjøre med at mennesker umulig kan huske alle detaljer (da det ville tatt enormt mye plass i hjernen). Vi siler ut det som er viktigst for oss, og dette igjen kan mikses sammen med annen informasjon og danne et falskt minne.

Dette er jo et problem, da veldig mange påstander ikke kan stoles på i utgangspunktet (hvilket også er grunnen til at dette kalles vitnepsykologi, da det er et utbredt problem for politi og rettsvesen).
Antall ord: 190
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av ludoburgero »

At det er falske minner og/eller retrofitting, er klart en mulig teori.
Jeg tror likevel også at det er mulig å drømme om mennesker man ikke har møtt.

Det kan være sånn at man har sett glimt av dem, men det trenger da slett ikke å være det heller.
Hvorfor skal man ikke kunne drømme om mennesker man simpelthen aldri i sitt liv har møtt?
Utseender er tross alt noe hjernen kan konstruere helt av seg selv.
Man trenger ikke ha sett alt fra før av - da ville vi aldri ha klart å skape noe nytt.

Nå er det selvfølgelig ofte slik at man trenger en viss kjent faktor å gå utifra,
men det kan være at du bare fikk blikkontakt med en annen, og dermed bare så øynene.
Da kan nok hjernen "bygge opp resten" av bildet selv. Og enten kan dette da vise seg å være
en mann som er identisk med slik du ser i drømmen - eller det kan være en som ligner såpass
at det vil bli en mellomting av dette og teorien om retrofitting.
Antall ord: 189
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Ukjente mennesker i drømmer

Innlegg av kristiane »

Men da HAR vi altså sett drømmepersonene våre før da. Thats it :salute:
Vel... Ikke helt overbevist da...
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links