Universet & dets hemmeligheter ⇒ vy canis majoris-vår største stjerne
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Okt 2009 21:20
- 15
- Kjønn (valgfri): jente
- Lokalisering: Brønnøysund
Re: vy canis majoris-vår største stjerne
ååå D: er det ekte bilder? (syns det så så animert ut XD) men det var veldig fint D:
Antall ord: 18
Jeg tror så lett på det ukjente...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Jan 2010 21:01
- 14
- Lokalisering: Hønefoss
En annen stjerne som også er jævli diger er den røde kjempen Beteleguse i orion (nederst til "høyre" i stjernebildet) denne stjernen er også variabel om jeg ikke husker feil, litt artig og observere i teleskopet hvordan de forandrer magnitude over tid. noen over så lite tidsrom son noen få dager et annet objekt som kan observeres i orion er oriontåken den kan ses med bare øynene på en mørk kveld, men er enda råere i en vanlig kikkert! den ligger på venstre side under orions belte. den blåhvite stjerna ved siden av er rigel, den er også et voksen stjerne, og veldig varm (røde stjerner er kaldest blåhvite er varmest) et anna objekt som virklig er verdt og få øye på er andromedagalaksen i pegasus..det er det fjerneste objektet som lettest kan ses med bare og bruke øynene..den ligger 2,2 millioner lysår unna. det betyr at du ser galaksen slik den så ut når de første menneskeapene oppsto på jorda man trenger ikke noe fancy utstyr for og glede seg over nattehimmlen, bare ha et mørkt sted langt unna byene.. (Hytta?) det i kombinasjon med øyer som har blitt vant til mørket gir et utsyn ut i universet som kan ta pusten fra noen og envær :mozilla_surprised:
Antall ord: 227
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Okt 2009 21:20
- 15
- Kjønn (valgfri): jente
- Lokalisering: Brønnøysund
rigel ja, den kjenner jeg til D: det er mange morsomme navn på stjernene XD særlig VEGA, fordi vi har en øy utenfor her jeg bor som heter vega og folkene som kommer derfra bruker vi brønnøyværinger som oftest å mobbe litt XD aner egentlig ikke hvorfor men.. (ylvingen i himmelblå er en del av vega)
og ja nattehimmelen er fantastisk på en klar kveld D:
jeg så faktisk for første gang i mitt liv, et stjerneskudd i gårkveld, det var fint, og det varte faktisk bare i 2 sekunder D:
og ja nattehimmelen er fantastisk på en klar kveld D:
jeg så faktisk for første gang i mitt liv, et stjerneskudd i gårkveld, det var fint, og det varte faktisk bare i 2 sekunder D:
Antall ord: 96
Jeg tror så lett på det ukjente...
Hide post links |