Dessverre så er det slik at absolutt alt som står i Bibelen forsvares av dens advokater nettopp med metafysikk.MikkelRev skrev: Det har egentlig ikke vært tema, hvorfor det er bra. Men stikkordene er vel tro, håp og kjærlighet. På siden av det, trenger ikke noe å være "bra" for å være sant. Det er ikke alt i bibelen som er så hyggelig, men det betyr på ingen måte at det derfor ikke kan være sant. Hva som beviselig (da utgår metafysiske spørsmål) ikke er sant i bibelen, er aktuelt å ta opp.
Jeg nevnte jo flere eksempler som strider imot virkeligheten slik vi kjenner den. Sånn sett er de tingene beviselig usanne.
Nei. Selv om man ikke evner å tenke særlig kritisk betyr det ikke at man ikke kan gjøre det bra på en IQ-test for eksempel.Å ikke evne å tenke kritisk er jo et tegn på dumhet, er det ikke?
La oss bare si det slik at hvis man tror på f.eks. skapelsesberetningen, så har man lagt kritisk tenking på hylla. Jeg trenger vel ikke vise til statistikk for at du skal forstå dette?Det er heller ikke sånn at alle voksne kristne uhemmet sluker alle bibelske beretninger for gode fisker. De fleste som tror på Gud har sin kritiske sans i beste behold faktisk. Om ikke du kan komme med noen objektive forskningsresultater eller statistikker på det motsatte, tror jeg vi skal legge dette på hyllen.
Jorden ble ikke til på syv dager. Solen er eldre enn jorden. Menneskene ble ikke til før milliarder av år etter at jorden ble til.
Tre enkle fakta som viser at (din versjon av) skapelsesberetningen er feil, og at de som tror på dette ikke har evaluert informasjonen de er blitt fortalt kritisk.
Du må gjerne lage en liste over kristne vitenskapsmenn, men da må du også redegjøre for hva "kristen" innebærer for hver av dem for at argumentasjonen din skal være gyldig. Det tror jeg ikke du klarer.Hjelper det med å liste opp eller komme med en link? Jeg tror ikke du skifter mening av den grunn, for jeg tror du tror jeg er fint i stand til det.Du har vel strengt tatt ikke vist til noe som helst? Du påstod at det finnes kristne vitenskapsmenn - intet mer.
Det er klart det er historisk interessant, men la oss holde oss på jorden her nå. Det finnes mange gamle tekster. Bibelen er helt klart den som jobbes mest med - og da er det ikke hovedsakelig av historisk interesse. Det er for det meste teologer som arbeider med dette, og da går det i tolkninger av religiøst påstandsytreri.Skummelt fordi??Bare det at man bruker så mye tid og krefter på å tolke en gammel samling med tekster er for meg ganske komisk. At så mange tusen mennesker lar disse tekstene påvirke og kontrollere sine liv er også komisk, men samtidig også rimelig skummelt.
Det er historisk interessant å forske på gamle skrifter. Og nettopp når skriftene er såpass betydningsfull i verden, er det ekstra interessant å prøve å komme frem til hva skriftene egentlig sa.
Det er skummelt at så mange mennesker lar seg kontrollere av gamle skrifter fordi det viser en alarmerende egenskap til å følge religiøs doktrine uten å stille spørsmål.
Hvor mange av de som tror på Bibelen tror du spør seg selv hvorfor de fester lit til en samling gamle skrifter som ble skrevet lenge før vi fikk noen pålitelig faktakunnskap om den verden vi lever i?