Universet & dets hemmeligheterFAKTA 2012

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: FAKTA 2012

Innlegg av ludoburgero »

Kort og greit dreier det seg jo om hva menneskene kollektivt klarer å utgjøre, og hvor de enes om veien videre. Om det er styrt av menneskene selv eller av "stjernene", vil jeg ikke uttale meg om.

Det er jo det tidsalderen dreier seg om, for å si det på en annen måte.
Antall ord: 53
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Jeg har understreket mitt poeng. Dette forbiser du bare i din iver etter å bli den stolte innehaver av Guiness Rekord i trangsynthet. Poenget mitt var at jeg ikke vet nøyaktig når endringene inntreffer, selv om vi går utifra "rundt 2012", når det skal være på sitt klimaks.
Poenget, Ludoburgero, er at det du beskriver er en naturlig utvikling med de forandringer som muligens kan skje. Jeg tror alle mennesker forstår at dette skjer hele tiden. Det er rett og slett ikke noe mystisk eller rart ved det.

Men vi snakker her om myter rundt 2012. Hvis du bare tror på en naturlig utvikling i vår kultur og vårt samfunn er det faktisk irrelevant i forhold til trådens emne. Men samtidig virker det som du egentlig støtter mytene rundt 2012, da du ikke har uttalt deg kritisk i forhold til dem.
Sist redigert av Kimbara på 08 Jan 2010 21:35, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 152
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
geysirland
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Okt 2008 16:48
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av geysirland »

Egentlig tror jeg ikke det skjer så mye i 2012 slik jeg ser det. Kanskje for Maya indianerne ...
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev: Jeg har understreket mitt poeng. Dette forbiser du bare i din iver etter å bli den stolte innehaver av Guiness Rekord i trangsynthet. Poenget mitt var at jeg ikke vet nøyaktig når endringene inntreffer, selv om vi går utifra "rundt 2012", når det skal være på sitt klimaks.
Poenget, Ludoburgero, er at det du beskriver er en naturlig utvikling med de forandringer som muligens kan skje. Jeg tror alle mennesker forstår at dette skjer hele tiden. Det er rett og slett ikke noe mystisk eller rart ved det.
Du tror så mangt og meget.
Jeg for min del vet at dette skjer hele tiden, men jeg vet også at det skjer mer denne gang og at vi står ovenfor en slags revoulsjon på mange måter - endringer som er større enn det som ellers har skjedd hele tiden. Fordi alt er mer energisk og levende enn noensinne før.

En kan selvfølgelig si at det var banebrytende å finne opp hjulet en gang i tiden også.
Det er ikke saken det dreier seg om her, så dessverre tar du feil. Dette var ikke poenget.
Men vi snakker her om myter rundt 2012. Hvis du bare tror på en naturlig utvikling i vår kultur og vårt samfunn er det faktisk irrelevant i forhold til trådens emne. Men samtidig virker det som du egentlig støtter mytene rundt 2012, da du ikke har uttalt deg kritisk i forhold til dem.
Jeg må ikke nødvendigvis uttale meg kritisk. Jeg ønsker heller å være tilsynelatende åpen, slik at jeg lettere kan høre andres synspunkter rundt ting. Skulle jeg hatt et markeringsbehov når det gjelder hva jeg skal stemple som "riktig" og "galt", så hadde jeg kanskje hatt noen eksplosive diskusjoner gående - men det er ikke det jeg søker. Selv om jeg på lik linje som deg har gjort opp min mening om enkelte ting jeg også, vil jeg likevel i offentlighet stille tvil til både mine egne tanker og andres og utfordre alt sammen. Altså i mine øyne å være åpen og mottakelig for videre diskusjon. Hvis ikke blir det fort for mye jo-nei-svart-hvitt-diskusjoner utav det.

Her er forresten et sitat jeg liker.
Mange av mytene rundt 2012 dreier seg om en slags verdens undergang.
Derfor synes jeg det egner seg her:

“The apocalypse is not something which is coming. The apocalypse has arrived in major portions of the planet and it's only because we live within a bubble of incredible privilege and social insulation that we still have the luxury of anticipating the apocalypse. If you go to Bosnia or Somalia or Peru or much of the third-world then it appears that the apocalypse has already arrived.”
Antall ord: 470

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Jeg for min del vet at dette skjer hele tiden, men jeg vet også at det skjer mer denne gang og at vi står ovenfor en slags revoulsjon på mange måter - endringer som er større enn det som ellers har skjedd hele tiden. Fordi alt er mer energisk og levende enn noensinne før.

En kan selvfølgelig si at det var banebrytende å finne opp hjulet en gang i tiden også.
Det er ikke saken det dreier seg om her, så dessverre tar du feil. Dette var ikke poenget.
Vi har hatt store omveltninger i samfunn og kultur tidligere - så som kristningen av Norge, for å nevne ett eksempel. Hvorfor i all verden skulle det skje noe "større" nå? Hva skal skje?
Altså i mine øyne å være åpen og mottakelig for videre diskusjon. Hvis ikke blir det fort for mye jo-nei-svart-hvitt-diskusjoner utav det.
Men likevel kommer du med motargumenter overfor meg. Hvordan samsvarer dette med tankegangen du ønsker å vise oss at du har?

Jeg tror nok heller dette dreier seg om at du syns teoriene rundt 2012 er spennende, og ikke har så mye til overs for de "kjedelige" menneskene som måtte stille spørsmål ved disse.
Hadde du virkelig vært så nøytral og åpen som du påstår, hadde du også stilt spørsmål ved påstander om "kundalinienergi" og liknende.
Her er forresten et sitat jeg liker.
Mange av mytene rundt 2012 dreier seg om en slags verdens undergang.
Derfor synes jeg det egner seg her:

“The apocalypse is not something which is coming. The apocalypse has arrived in major portions of the planet and it's only because we live within a bubble of incredible privilege and social insulation that we still have the luxury of anticipating the apocalypse. If you go to Bosnia or Somalia or Peru or much of the third-world then it appears that the apocalypse has already arrived.”
Fint sitat, men det bærer preg av en misforståelse av hva "apokalypse" er. Fra gresk kan det oversettes til "avsløring", og er ment (i religiøs forstand) å betegne en dommens dag for spesielt invidde.

Det er allright å bruke "apokalypse" metaforisk, slik forfatteren av sitatet gjør, men når man spår apokalypsen er det noe helt annet enn krig som menes.
Antall ord: 397
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Vi har hatt store omveltninger i samfunn og kultur tidligere - så som kristningen av Norge, for å nevne ett eksempel. Hvorfor i all verden skulle det skje noe "større" nå? Hva skal skje?
Det har utelukkende med religion og kultur å gjøre.

Hva er det du enda ikke har blitt fortalt skal skje?
Mennesker kommer til å se ting mer som at vi alle er ett. Vi kommer ikke lengre til å tenke så selvsentrert og materialistisk begjær oppløses mer og mer. Vi har en velstand i den vestlige verden og vi lærer stadig mer å utjevne/balansere vårt syn på dette. Vi går mer etter østlig filosofi, og det er mange faktorer som spiller inn sin rolle på disse endringene i holdninger:

Akssept for kinesisk medisin, akupunktur, akupressur, naturmedisin, osv.
Antikapitalismen når inn selv i popkulturen. Avsky mot hykleri og dobbeltmoralsk tyranni fra USA er utbredt og mennesker tar avstand fra den slags og viser i åpenhet sin motstand.
Globaliseringen - kommunikativt er store deler av verden på individuelt plan koblet sammen vha. nettet, alltid tilgjengelige på både internett og ved GSM/mobil. Facebook, åpenhet om identitet, alle er overvåket overalt, informasjonsteknologi når oss umiddelbart, alt er kartlagt...

Strømmen er så stor og gjennomtrengende på alle plan.
Hva er neste skritt, tror du selv? Hva er det å strekke seg etter og hvor går veien hen?

Spør du meg, så er det mye som tyder på at det ikke kan gå mye lengre enn dette før korthuset velter. Og med korthus mener jeg metaforisk sett de strebende kreftene som forsøker å stagnere utviklingen av åpenheten og friheten. Sensur, neokonservative politiske krefter, massemedier som manipulerer befolkningen som stadig er mer selvbevisste, skaper splid mellom klassene, de som står for overvåkningen og utnytter åpenheten til å potensielt kunne bruke mot oss og vårt eget beste... de som jobber med å dra fordelene utav motsetningene. Om du skjønner...

Det er enkelt og bare generalisere alt dette og si som du sier:
"Dette har alltid skjedd". Endringer er en kompleks ting, da saken har flere sider, og vi kan alle ty til å si som Bob Marley: "Some say, we're just a part of it; we gotta fulfill the book"
(Redemption Song)

I årene fremover tror jeg ikke vi vil kunne fortsette med overflod på den ene siden og mangel på den andre. Vi balanserer dette gjennom å tenke over forbruket vårt, sikte mer mot økologisk, og dette er også ting som har skjedd de siste årene. Det er også et ledd i endringene. Vi hadde også hippietiden, der vi fokuserte på andre verdier og det var på mange måter revolusjon på gang. 50-tallet og spesielt fra USA, der merkevarebygging var viktig og nådde nye høyder spesielt på 50-tallet har preget vestlig kultur med massiv påvirkningen; nærmest omfattende!

Det er dette jeg mener med at det jevner seg ut. Det er ikke snakk om noe som vil skje
"over natten 21. desember 2012". Endringene som kommer er allerede i gang og har allerede vært i gang i noen år nå - men de vil bli større. Samtidig har vi de strebende kreftene som jeg snakket om, som helst vil ha full kontroll over individene og med dette skape et totalitærstyre og føre verdens befolkning ytterligere bak lyset.
God nytte med globalisering, GPS og åpen identitet i et slikt samfunn, spesielt for de som sitter med makten. Ironisk nok biter vi på diverse "sikkerhetstiltak" i dette leddet hvor vi egentlig bare gir ifra oss enda mer av privatlivets fred. Patriot Act, osv. Det er helt absurd egentlig, og jeg sitter og lener meg litt tilbake og ler skremt av det...

Spør du meg har det f.eks. aldri vært mer (i min tid - vel og merke) kompleks og sofistikert propaganda rundt oss. I nyhetene og nesten samtlige mediekanaler.
Enkelte aktivister og krefter jeg kjenner til gjør sitt for å også utjevne dette, og en av mine favoritter blant disse aktivistene (ikke at de er så åpne om det), er kunstnere i alle farger og fasonger... musikere... (se mye til rapmusikk og artister som Immortal Technique, Jedi Mind Tricks) graffitiartister (Banksy, blant annet)... standupkomikere (Bill Hicks og George Carlin, R.I.P.) og mange flere samtidskunstnere.

Disse lykkes godt med å endre holdninger vi har til utnyttelse av andre, overforbruk o.l.
Men likevel kommer du med motargumenter overfor meg. Hvordan samsvarer dette med tankegangen du ønsker å vise oss at du har?
Jeg er vel vitende om at jeg gjør dette, og hvis du ser i flere av mine innlegg gjør jeg det som en liten gulrot til deg, men det er ikke alltid du engang legger merke til at jeg gjør det samme som deg. Det er i håp om at du skal kunne speile det litt.

Og noen ganger er jeg jo totalt uenig, da motargumenterer jeg selvfølgelig.
Ingen vits med å være helt gjennomsiktig åpen heller, er det?
Jeg tror nok heller dette dreier seg om at du syns teoriene rundt 2012 er spennende, og ikke har så mye til overs for de "kjedelige" menneskene som måtte stille spørsmål ved disse.
Hadde du virkelig vært så nøytral og åpen som du påstår, hadde du også stilt spørsmål ved påstander om "kundalinienergi" og liknende.
Både ja og nei. Du har helt rett i at jeg synes de er spennende, men det er ikke noe jeg vil mer enn at folk skal stille spørsmål ved disse. Det gjør det hele bare mer interessant.

Og ingen mennesker er kjedelige. Isåfall har man bare ikke sett det interessante ved dem enda.

Jeg har stilt spørsmål om kundalinienergi før, tror jeg. Det virket også spennende, men det var nok ikke i samtale med deg. Mon tro om det var qiqong, ?, zind eller noen andre en gang langt tilbake i tid... jeg husker ikke helt... men det finnes definitivt folk som har mer snøring på dette enn deg... :)
Fint sitat, men det bærer preg av en misforståelse av hva "apokalypse" er. Fra gresk kan det oversettes til "avsløring", og er ment (i religiøs forstand) å betegne en dommens dag for spesielt invidde.

Det er allright å bruke "apokalypse" metaforisk, slik forfatteren av sitatet gjør, men når man spår apokalypsen er det noe helt annet enn krig som menes.
Hvorfor tror du det?
Antall ord: 1096

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tosak
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Nov 2007 00:44
17

Innlegg av Tosak »

Kimbara skrev:"En ny tid"? Hva snakker dere om?

Skal plutselig alle, i 2012, forandre seg slik at verden blir mer preget av kjærlighet og harmoni?
Ja, vi går inn i en ny tid med total fred på jorden, og det er ikke det minste for tidlig spør du meg. :)
Antall ord: 53
Den beste gave man kan gi er litt positiv energi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Eneste som skjer i 2012 er at det går tomt for IP.v 4 adresser og IP.v6 tar over.
:bandit
Antall ord: 21
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Nov 2009 19:13
15
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Innlegg av Divine Spirit »

Deep Space skrev:Eneste som skjer i 2012 er at det går tomt for IP.v 4 adresser og IP.v6 tar over.
:bandit

Hehehe :beg
Antall ord: 25
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steelp92

Innlegg av steelp92 »

The Apocalypse is not the end of the world, but rather the end of the world as we know it...
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Jeg har lagt merke til at det er en del alternativ coachere som tjener fett på kurs og info ang 2012 for tida...
Det å spille på menneskers frykt har alltid vært god butikk..bare se på Katolismens "skjærsild" og "Limbo" som fungerte som mellomstadier og grader av Helvete, som folk kunne kjøpe seg fri fra...
Penger som gikk til de "lærde" prestene vel og merke ;)
Antall ord: 69
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Det som er litt dumt er at frykt egentlig er en viktig funksjon.
Noen kvitter seg helt med den, fordi det også er et verktøy for makt

Jeg vet ikke sikkert, men det er nok et bedre alternativ å være fryktløs.
Frykt er i mange tilfeller irrasjonell, men samtidig tjener det også til varsomhet og forsvar.
I disse tider er vi derfor uheldige, og noen ender opp med å være frykteløse som kan gå utover deres egen helse og hindringer, mens andre går og gruer seg ihjel og dermed forringer hele livskvaliteten.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:Jeg har lagt merke til at det er en del alternativ coachere som tjener fett på kurs og info ang 2012 for tida...
Det å spille på menneskers frykt har alltid vært god butikk..bare se på Katolismens "skjærsild" og "Limbo" som fungerte som mellomstadier og grader av Helvete, som folk kunne kjøpe seg fri fra...
Penger som gikk til de "lærde" prestene vel og merke ;)
Japp.. alt dreier seg om penger. Uansett. De tjener grovt på de uvitende og de som ikke har lest litt historie. Skulle vært artig å blitt med på et slikt "2012 kommer, og nå dauer vi snart", møte, og bevist hvorfor det de sier er ren løgn.
Slike folk skulle vært putta i fengsel.
Antall ord: 128
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mkt
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Jan 2010 21:29
14
Kjønn (valgfri): Jente

Innlegg av Mkt »

ludoburgero:
Takk for at du kunne sette ord på tankene mine!
Når jeg leste det du skrev, var det akuratt som jeg kunne ha skrevet det selv.. Akuratt det samme som jeg tenker..
Ville bare si det..:P
Det var veldig bra skrevet!:)
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steffen300
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Mai 2009 18:01