Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNoen som renser hus som kan ta med nysgjerrig?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ankh

Re: Noen som renser hus som kan ta med nysgjerrig?

Innlegg av Ankh »

YES! Da var første avtale i boks.
Får bli med et medium som skal besøke de tre gjenferdene jeg har nevnt.
Er en liten gutt, som er kledd i fillete klær og som gråter endel. Høres av mange, og sees av mediumer.
En mann som har hengt seg der, folk har krasjet inn i den hengte kroppen og ikke kommet forbi fordi kroppen sperrer (er i en trappeoppgang).
Siste er en nonne som har vært der siden krigen.
Er et gammelt bygg som har vært brukt til mye, og to medium og en eksorsist har forsøkt å fjerne dem uten hell.
Har ikke skadet noen og er vel sånn sett ufarlige, men det er mer det at de er ubehagelige for de som jobber der og så tenker man vel også at gjenferdene sikkert vil videre de også.
Gleder meg, og skal rapportere tilbake uansett hva som skjer.
:shock:
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2007 11:56
17
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Jampy »

Så flott! Gleder meg til å lese rapport fra dagen
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Tilbake fra besøket i det hjemsøkte huset.
De to mediumene som var med plukket opp to personer, en mann som haltet og en dame som så ut som en slags bestyrerinne.
Mediumene følte en lett berøring på det ene stedet.
De så også hvordan huset skulle ha sett ut før, bl.a noen trappenedganger som ikke finnes idag.
De merket også endel negativ energi der.
Jeg knipset endel bilder, og på ett bestemt sted dukket det opp en kroppsformet skygge på 3 av ca. 20 bilder.
Har mailet dem over til mediumene for at de også skal se på dem.
Tok opp lyd, prøver å lytte etter EVP nå og på det ene opptaket høres tydelig "hvem er det", noe ingen av oss sa.
Må vel betegnes som rimelig vellykket.

Det er også snakk om at det ønskes en husrenser, så hvis noen her ønsker å prøve seg så kan de sende en PM.
Er i Holmestrand, midt mellom Tønsberg og Drammen
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Jampy »

Noe av den infomasjonen mediummene gav, går det an til å få bekreftet ved å evt gå inn i arkiver eller slikt?
Om den nevte noe navn eller beskrivelse av personene går det sikkert an til å finne ut om noen av dem har levd der. Gammel tegning av huset for å se trappoppgaver osv..

Det er masse annet man også kan gjøre enn å bare ta bilder og EVP, og man kan ta lærdom for det. Ikke fordi du tviler eller ikke tviler på om mediumene har gjort sitt arbeid, men fordi du da får et bedre innsyn på saken.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Ankh skrev:Jeg knipset endel bilder, og på ett bestemt sted dukket det opp en kroppsformet skygge på 3 av ca. 20 bilder.
Du kan jo også sende de til meg, så skal jeg legge de ut her i tråden...

Kan være kjekt å se om vi ser noe "mer" . . .
så kan du senere sammenligne utsagn herfra - mot de to mediumene... ?
Kan kansje gi litt "artige" kombinasjoner ?

( og skeptikerene våre kan komme med sine kommentarer ;) )

A
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Asbjørn: Bilder og lydklipp er sendt på mail

Personmessig så har flere medium uavhengig av hverandre navngitt dem.
Huset er gammelt og har vært påbygd og ominnredet flere ganger.
Har vært en lang rekke hendelser der, fra ting som forsvinner, lys som slår seg av og på, dører som smeller igjen, vannkraner som åpner seg, lyder, skritt, og spesielt barn har fanget opp mye der.
Spør hvorfor den lille gutten kan gå gjennom veggen osv.
Er et aktivt sted, som nok bør renses.

Hvis noen ønsker å prøve seg kan dere sende en PM.
De mediumene som har vært der påstår at det er endel negativ energi der, men jeg føler ikke noe slikt selv.
Er et gammelt hus så knirking og knaking kan selvsagt stamme fra naturlige ting...
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Her er bildene ; Klikk på bildene for å se stor versjon

https://www.paran.no/a/ankh1.jpg

https://www.paran.no/a/ankh2.jpg

https://www.paran.no/a/ankh3.jpg

Her har jeg sjekket lyden, plukket ut det som kan være interresant,
dette høres ut som "- hawave -" men - hva det skal bety er en annen sak...

Her har jeg isolert og gjentatt lydsekvensen flere ganger slik at man kan høre skikkelig etter...
https://www.paran.no/a/ankh_lyd_fix.mp3
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Jampy »

Nå skal jeg komme med en av de mest irriterende setningene på hele paranormal.no.
"Jeg ser ingenting jeg" :bandit

Hvilket kamera brukte du? Når bildet er mørkt og uklart er det lett for at vi ser det vi leiter etter. Det er hjernen sin måte å normalisere det unormale. Akkurat som at vi kan se figurer i skyene :mozilla_laughing:

Men det kan selvfølgelig være noe der, bare at jeg ikke klare å se det. Helst ikke fortell meg hvor det er fordi jeg vil finne ut av det selv. Det er så lett for at man lurer seg selv til å se noe om andre begynner å forklare.
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Jeg ville forsøke med mobiltelefon, fordi det er det folk flest har med seg hele tiden og jeg ville teste ut hvor bra det kunne bli.
Ble bedre på den lille mobilskjermen, men pcens større skjerm dro bildet ut til å bli veldig kornete.
Jeg hadde egentlig håpet på en orbe.
Jeg satte meg ned i et av rommene det har vært mye aktivitet, og knipset sikkert 15-20 bilder mot samme sted.
Tre av dem syntes jeg det kunne skimtes en skygge inntil veggen, som om det sto en titter bak hjørnet.
Jeg ble riktignok lurt mange ganger i huset, fordi det ligger inntil en vei og når biler kjørte forbi dannet det seg skygger fra billysene.
Man blir jo også litt spent når man er på slikt sted, så jeg skal ikke påstå at jeg er sikker på dette.

Lydklippet skvatt jeg litt når jeg hørte.
Brukte stemmeopptakeren på mobilen og tok opp masse småklipp på litt over minuttet på de ulike stedene som er mest kjent.
Hørte ingenting på noen av dem, unntatt dette som jeg oppfattet som "who is it" eller "hvem er det".
Er ingen ekspert på dette, så mulig jeg bare har fanget opp en tilfeldig lyd som hjernen tolker, men synes uansett det var litt snodig.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Bildene er nok for utydelige til å finne ut noe som helst.
Dersom du vil ta slike bilder, må du ha en mobil med minimum 5 Mpix for i det heletatt å få noe å kunne vurdere skikkelig.
Grunnen er enkel :

Her skal du se på et enkelt eksempel på hva som skjer med et bilde, hvor oppløsningen er for dårlig:

HVA er dette ? Et menneske ? en soldat i uniform ? Et spøkelse ? Kansje en hest med dusk på hodet ?
Bilde

Svaret ser vi straks vi får detaljene med :
PRIME_BBCODE_SPOILER_SHOW PRIME_BBCODE_SPOILER: Klikk her når du vet hva som er bak
Bilde

Ankh skrev: Lydklippet skvatt jeg litt når jeg hørte.
Brukte stemmeopptakeren på mobilen og tok opp masse småklipp på litt over minuttet på de ulike stedene som er mest kjent.
Hørte ingenting på noen av dem, unntatt dette som jeg oppfattet som "who is it" eller "hvem er det".
Er ingen ekspert på dette, så mulig jeg bare har fanget opp en tilfeldig lyd som hjernen tolker, men synes uansett det var litt snodig.
Dette lydkippet ditt, kan være noe "uvanlig" - men kan og være klær som gnisser mot mobilen, - f.ex.
Derfor er det viktig å ha minst mulig forstyrrelser når man skal gjøre slike opptak,
både med hensyn til "egenstøy" - støy som kommer av at man holder opptaksutstyret, støy som kommer fra viberasjon i underlaget, og også folk som prater - om enn i annet rom..

Jo mer "normal" støy som er på et opptak, jo mindre sjanse er det for å faktisk få noe spesielt i opptaket.
Husk på det neste gang, så kan det hende du får noe mer interresant opptak.

mvh Asbjørn
Antall ord: 295

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Jampy »

Asbjørn: du dine bilder :roll: Men de forklarer jo veldig godt og gjør at man forstår det med støy mye bedre.

Ankh: Hva med å prøve med et vanlig kamera nestegang? Det vil gi klarere bilder og gjøre det bedre å skille ting fra hverandre.
Når du tar EVP er det beste å bruke vanlig lydopptak og plassere det på et bord eller noe fra dere. :mozilla_smile:
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Ja, driver og prøver og feiler her.
Var to sider ved saken:
For det første så tenkte jeg at jeg ville prøve med noe "alle" har med seg og se hvor bra det kunne bli, og jeg tenkte også at hvis jeg skal vase rundt og fyre av blits i øst og vest så kunne det forstyrre mediumet som var med.
Dernest så prøvde jeg å gjøre to ting på en gang, følge med på hva mediumene fant og derfor haste litt etter og dernest få noen opptak uten å forstyrrre mediumene.
Moben HAR 5 Mp og tar normalt rimelig gode bilder, men det var for mørkt i dette tilfellet og for dårlig tid.
Tar med kamera og eventuelt stativ neste gang.
Stemmeopptaket ble ikke så ille, bortsett fra at man fikk støy når man måtte haste videre og kom borti klær og lignende.
Var det opp til meg så skulle vi vært der mye lengre, men de mediumene som var med tok seg "kun" en runde for å se hva de plukket opp.
Vi diskuterte også litt om det var lettere å få dem frem hvis man var alene, kontra at fire stykker roter rundt.

Uansett var det en start, og man lærer hele tiden så jeg skal forhåpentligvis prøve påny andre steder.
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Ankh skrev:Ja, driver og prøver og feiler her.
Moben HAR 5 Mp og tar normalt rimelig gode bilder, men det var for mørkt i dette tilfellet og for dårlig tid.
Tar med kamera og eventuelt stativ neste gang.
Stemmeopptaket ble ikke så ille, bortsett fra at man fikk støy når man måtte haste videre og kom borti klær og lignende.

Som du selv nevner, er det flere ting som kreves for å få resultater som man faktisk kan vurdere seriøst . . .

Først og fremst tid - at man har tid til å finne roen, og gjøre lydopptak som varer noen minutter- og uten støy.
Som du vil merke / allerede har merket, er opptaket forsterket kraftig, og samtidig støyredusert - for å få frem de lydene som var av interesse der. Det medførte at den støyen av klær, og bakgrunnsprat ble veldig høy - og derfor bare måtte klippes vekk og kastes.
Det er de få sekundene vi har som faktisk kan være av interesse...
Tenk deg hva som kunne ha dukket opp i læøpet av et 5 minutters opptak hvor det ellers var stille ....

Når det er så mørkt som det var da du tok bildene, får du en veldig lang "lukkertid" -slik at kamera får nok lys til å klare å gjengi et bilde.
Det vil da være en nødvendighet å ha det stående på stativ, - uansett hvor stødig du er, vil du aldri klare å holde kamera stødig nok.

Et "Nødtriks" i slike tilfeller, er å finne en dørkarm, et hjørne på veggen, og andre faste objekter- også støtte kamera mot disse faste objektene. Eventuelt la det stå på et bord eller ei hylle.
Kamera må da hvile støtt mot det man støtter det mot, slik at det er mest mulig stabilt.
Men dette krever litt trening, - og du ser raskt på bildene om du klarer å holde det stødig nok.
Dersom du har kamera med timer - ( dvs vente 10 sekund før bildet taes), anbefaler jeg å bruke den, - slik at ikke selve klikket på knappen forskyver kamera.
Da får man ti sekund fra man trykker på knappen til bildet taes, og kan da få kamera ganske stabilt mot hjørne, dørkarm, osv

Stativ og tidsutløsning er dog det beste.
Noen kamera har også "seriebilder" - eller flere bilder med visse intervaller.
Sjekk bruksanvisningen på kamera.

Ustødighet på kamera gjør at selv gode kamera får dårlige bilder...

A
Antall ord: 429

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Jampy »

Man kan ikke gjøre alt perfekt og man lærer noe hele tiden :mozilla_smile:

Asbjørn kom med noen gode råd (som alltid 8) men uten bilde denne gangen faktisk :shock: hihi )
Sist redigert av Jampy på 31 Jan 2010 22:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Jampy skrev:Man kan ikke gjøre alt perfekt :mozilla_smile:

Man gjør alltid noen "tabber" - - med litt trening går tabbene så mye bedre ;)
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links