Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Poltergeist saker
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Aug 2007 11:56
- 17
- Kjønn (valgfri): Jente
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 2 ganger
Poltergeist saker
Hei,
Jeg lurer på om det er noen her inne som vet om poltergeist saker som har skjedd opp gjennom årene i Norge? Prøver å grave fram saker og har funnet noen få til nå. Det kan også være poltergeist saker fra nyere tid eller som holder på nå :mozilla_smile:
// Jampy
Jeg lurer på om det er noen her inne som vet om poltergeist saker som har skjedd opp gjennom årene i Norge? Prøver å grave fram saker og har funnet noen få til nå. Det kan også være poltergeist saker fra nyere tid eller som holder på nå :mozilla_smile:
// Jampy
Antall ord: 53
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: Poltergeist saker
Er litt usikker på definisjonene her.
Selv så definerer jeg et gjenferd/spøkelse som noe som kun er synlig og ikke angriper folk eller kaster ting på folk.
Jeg definerer poltergeist som et litt mer aggresivt og fysisk gjenferd, som fysisk angriper folk eller kaster ting, slår i veggene osv.
Vi hadde en fyr i familien som ikke var snill med hverken kona eller barna, og både familien og enka ble glade når han endelig døde.
Enka opplevde etterpå at hun ble fysisk angrepet av sin døde mann, spesielt hvis hun satte seg i stolen som pleide være hans og lignende.
Det var så ille at hun valgte å flytte fra huset, har ikke hørt noe fra de nye eierne om de merker noe men antar at vi ville gjort det hvis de opplevde noe lignende.
The Mackenzie poltergeist i Edinburgh er vel et av de mest kjente, har dessverre aldri fått tid til å besøke det men har sett endel bilder fra turister som har besøkt det og fått kutt og blåmerker.
http://www.youtube.com/watch?v=9WOOIfYYuT0
Selv så definerer jeg et gjenferd/spøkelse som noe som kun er synlig og ikke angriper folk eller kaster ting på folk.
Jeg definerer poltergeist som et litt mer aggresivt og fysisk gjenferd, som fysisk angriper folk eller kaster ting, slår i veggene osv.
Vi hadde en fyr i familien som ikke var snill med hverken kona eller barna, og både familien og enka ble glade når han endelig døde.
Enka opplevde etterpå at hun ble fysisk angrepet av sin døde mann, spesielt hvis hun satte seg i stolen som pleide være hans og lignende.
Det var så ille at hun valgte å flytte fra huset, har ikke hørt noe fra de nye eierne om de merker noe men antar at vi ville gjort det hvis de opplevde noe lignende.
The Mackenzie poltergeist i Edinburgh er vel et av de mest kjente, har dessverre aldri fått tid til å besøke det men har sett endel bilder fra turister som har besøkt det og fått kutt og blåmerker.
Antall ord: 191
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Okt 2008 14:15
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bergen
Jeg har vært der, to ganger må si at vi ikke opplevde noe, men gøy og spennende var det da! Pappa mente han følte noe bak seg da vi var inni et av fengselskamrene (han sto helt bakerst inntil veggen)hvor det var helt mørkt. Men stemningen var jo til å ta å føle på nærmest så godt mulig det bare hjernen som spilte han et puss, hvem vet Anbefaler ihvertfall dette videre, får vite mye om historien i området, og det er jo alltids spennende med eldgamle kirkegårder med masse skumle utskjæringer! man kan til og med se kulene i veggen fra da folk fra fengselet ble slaktet!Ankh skrev:
Nå var det ikke meningen å gå off topic her, men mener dette er et bra sted å besøke dersom man er interessert i paranormalt såvel som historie. Dette er et sted hvor det har skjedd en del grusomme ting.
Antall ord: 207
«En nasjons storhet og moralske fremskritt kan måles etter hvordan dyrene behandles» Gandhi
Hide post links |
Heldiggrisen!!!!
Det var endel paranormale turer i Edinburgh, men måtte velge en så jeg dro på city of the dead turen i de underjordiske gangene og rommene.
Det var et paranormalt museum på Royal mile, og det hadde endel bilder fra poltergeistet og turister som var blitt skadet.
Siste gang vi var der var museumet stengt, men det stod en plagat med diverse utklipp fra turen.
MENER at turen kun er åpen om vinteren og høsten, da den tas i mørket....?
Det var endel paranormale turer i Edinburgh, men måtte velge en så jeg dro på city of the dead turen i de underjordiske gangene og rommene.
Det var et paranormalt museum på Royal mile, og det hadde endel bilder fra poltergeistet og turister som var blitt skadet.
Siste gang vi var der var museumet stengt, men det stod en plagat med diverse utklipp fra turen.
MENER at turen kun er åpen om vinteren og høsten, da den tas i mørket....?
Antall ord: 84
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Ankh: Når det kommer til hva poltergeist egentlig er så er det mange forskjellige alternativer. Mye er fordi vi egentlig ikke vet så mye om hva poltergeist er. Vi har forskere som forsatt tror at poltergeist er en type ånd, men de fleste vil jeg våge å si tror at poltergeist er noe vi skaper selv. RSPK som William Roll kaller det - tilbakevendende spontan psykokinese (recurrent spontaneus psychokinesis). Jeg holder med William Roll sin teori, men tror også at det noen ganger kan både være RSPK og ånder som "arbeider" sammen. At vi kan både ha RSPK og ånder på samme sted.
**
Det virker ikke som at det er mange saker om poltergeist som har skjedd opp gjennom årene. Siden alt av rapporter fra Norsk parapsykolgiske selskap før 1950 er gått tapt er det ikke mye å hente der. Derfor må jeg prøve å finne andre måter å få gravd dem fram på.
**
Det virker ikke som at det er mange saker om poltergeist som har skjedd opp gjennom årene. Siden alt av rapporter fra Norsk parapsykolgiske selskap før 1950 er gått tapt er det ikke mye å hente der. Derfor må jeg prøve å finne andre måter å få gravd dem fram på.
Antall ord: 158
Hide post links |
Har også lest om de ulike forklaringene på hva det er.
Mange påpeker at i perioder med store forandringer, som barn som blir tenåringer og lignende kan frembringe fenomenene...men jeg synes også det da heller mot bl.a telekinese og slike ting.
Av det jeg har lest, så har poltergeistene vært mer aggresive og voldsomme enn gjenferdene så ihvertfall for min egen del så har jeg trukket en skillelinje der.
Occultopedia definerer det slik:
http://www.occultopedia.com/p/poltergeist.htm
Mange påpeker at i perioder med store forandringer, som barn som blir tenåringer og lignende kan frembringe fenomenene...men jeg synes også det da heller mot bl.a telekinese og slike ting.
Av det jeg har lest, så har poltergeistene vært mer aggresive og voldsomme enn gjenferdene så ihvertfall for min egen del så har jeg trukket en skillelinje der.
Occultopedia definerer det slik:
http://www.occultopedia.com/p/poltergeist.htm
Antall ord: 85
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
ja, det er mange teorier så ingen er "rett eller gal", i så fall ikke til vi forstår dette bedre.
En annen teori er at de med eplepsi og nerveskader også kan "framkalle/lage" poltergeist. I mange poltergeist saker har de funnet ut at poltergeist agenten (personen som er årsaken til poltergeist aktiviteten) har hatt skader i nervesystemet.
Hittil vil jeg si at D. Scott Rogo har den beste teorien; Different poltergeist cases emerge from different psychological roots.
Han trodde ikke at den "represses hostility" teorien alltid var grunnen til poltergeistaktivitet, men at det kunne være mange andre grunner.
Dessverre ble Scott brutalt drept i 1990 (40 år gammel) og fikk aldri jobbet skikkelig med teorien.
Han og William Roll er vel de som har utmerket seg mest når det gjelder arbeid innen poltergeist-fenomenet. Kunne godt ha tenkt meg å få møtt Scott om han hadde vært i livet og hørt mer om teorien hans for bøkene gir bare en enkel skisse.
En annen teori er at de med eplepsi og nerveskader også kan "framkalle/lage" poltergeist. I mange poltergeist saker har de funnet ut at poltergeist agenten (personen som er årsaken til poltergeist aktiviteten) har hatt skader i nervesystemet.
Hittil vil jeg si at D. Scott Rogo har den beste teorien; Different poltergeist cases emerge from different psychological roots.
Han trodde ikke at den "represses hostility" teorien alltid var grunnen til poltergeistaktivitet, men at det kunne være mange andre grunner.
Dessverre ble Scott brutalt drept i 1990 (40 år gammel) og fikk aldri jobbet skikkelig med teorien.
Han og William Roll er vel de som har utmerket seg mest når det gjelder arbeid innen poltergeist-fenomenet. Kunne godt ha tenkt meg å få møtt Scott om han hadde vært i livet og hørt mer om teorien hans for bøkene gir bare en enkel skisse.
Antall ord: 169
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Aug 2009 11:28
- 15
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Møre og Romsdal
- Blitt takket: 6 ganger
Som dere sier,så er det delte meninger om dette med Poltergeist også. Uansett hva som skaper dette/hva dette er,så har jeg opplevd det på to forskjellige måter:
1. Krydderhylle på veggen som rista kraftig.
2. Banking på dører.
1. Krydderhylle på veggen som rista kraftig.
2. Banking på dører.
Antall ord: 43
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Asbjørn mener :
Poltergeist fenomen og "onde ånder" er gjerne to sider av samme sak.
La oss begynne med "onde ånder".
Jeg tror at i de fleste tilfeller hvor man snakker om "onde ånder"- så er det heller
mennesker som går igjen - i ånden.
La oss si du flytter inn i en "ny" leilighet - ledig fordi forrige eier etter en tid på sykehuset - døde.
Ble begravet og alt det der.
Av en eller annen grunn, har ånden til dette mennesket reist "hjem igjen" til leiligheten vedkommende bodde i.
( den er nå solgt til nye eiere, og inventaret er jevnt fordelt mellom arvinger, freetex, og restavfallet. )
De nye eierene har sin egen smak når det gjelder innredning, og pyntegjenstander.
Dette medfører bilder på veggene, kunst, og planter som de liker.
Den ene planten er en Asalea
Denne setter de ved østvinduet. Og finner den på gulvet neste dag...
Dette gjentar seg...
Vel, saka er at den gamle eier av leiligheta, ikke vil ha blomster i østvinduet, fordi der skal han sitte og se på de vakre soloppgangene.
Og iallfall ikke en asalea - det var den siste planten konen hadde gitt, før "det" skjedde - ( "det" var at konen døde... f.ex).
Noe som også trigger sinnet til den gamle... tross alt - planten var kansje årsaken... ?
De nye eiere - ser planten slengt på gulvet... ikke bare en gang, men flere ganger.
-første gangen hadde den sikkert stått for langt utpå kanten i vinduet...
-andre gangen- så de litt rart på hverandre...
-tredje gangen begynte dette å bli merkelig...
-fjerde gang - ble dette nevnt til venninnen til fruen, og venninnnen hadde nettopp lest en bok om demoner og greier... Så det måtte nok være en ond demon som forårsaket dette....
Etter enda noen runder, samt andre merkelige ting i huset, ( den gamle eier irriterte seg fordi ting ikke var der de skulle-må vite ) -
så fikk de fatt i en som kunne dette med å "rense hus".
Da kom det for en dag, at - dette var ikke ondt, det var heller ikke noen demon, det var bare den stakkars gamle forrige eier - en helt vanlig person - bare at nå var han død.
Men ånden hans visste ikke at han var død, - forstod det ikke.
( eller turde ikke å gå inn i lyset - der var jo skjærsilden, og veien "rett ned"... )
Så den som da kom, hjalp ånden med å komme videre - etter litt "dikkedering" - og gjerne med hjelp av gode ånder... og Hjelpere og . . .
Dermed ble det stille - asaleane fikk stå i fred, og vokste og ble stor,
og en vakker dag, måtte de innrede et barnerom
Roen og freden senket seg ned over husstanden i sin nye leilighet...
Poltergeisten her er da at planten stadig havner på gulvet...
Irritasjonen har fått den gamle avdøde til å samle så mye energi at han greide å velte planten...
Så det er mine tanker om dette...
A
Poltergeist fenomen og "onde ånder" er gjerne to sider av samme sak.
La oss begynne med "onde ånder".
Jeg tror at i de fleste tilfeller hvor man snakker om "onde ånder"- så er det heller
mennesker som går igjen - i ånden.
La oss si du flytter inn i en "ny" leilighet - ledig fordi forrige eier etter en tid på sykehuset - døde.
Ble begravet og alt det der.
Av en eller annen grunn, har ånden til dette mennesket reist "hjem igjen" til leiligheten vedkommende bodde i.
( den er nå solgt til nye eiere, og inventaret er jevnt fordelt mellom arvinger, freetex, og restavfallet. )
De nye eierene har sin egen smak når det gjelder innredning, og pyntegjenstander.
Dette medfører bilder på veggene, kunst, og planter som de liker.
Den ene planten er en Asalea
Denne setter de ved østvinduet. Og finner den på gulvet neste dag...
Dette gjentar seg...
Vel, saka er at den gamle eier av leiligheta, ikke vil ha blomster i østvinduet, fordi der skal han sitte og se på de vakre soloppgangene.
Og iallfall ikke en asalea - det var den siste planten konen hadde gitt, før "det" skjedde - ( "det" var at konen døde... f.ex).
Noe som også trigger sinnet til den gamle... tross alt - planten var kansje årsaken... ?
De nye eiere - ser planten slengt på gulvet... ikke bare en gang, men flere ganger.
-første gangen hadde den sikkert stått for langt utpå kanten i vinduet...
-andre gangen- så de litt rart på hverandre...
-tredje gangen begynte dette å bli merkelig...
-fjerde gang - ble dette nevnt til venninnen til fruen, og venninnnen hadde nettopp lest en bok om demoner og greier... Så det måtte nok være en ond demon som forårsaket dette....
Etter enda noen runder, samt andre merkelige ting i huset, ( den gamle eier irriterte seg fordi ting ikke var der de skulle-må vite ) -
så fikk de fatt i en som kunne dette med å "rense hus".
Da kom det for en dag, at - dette var ikke ondt, det var heller ikke noen demon, det var bare den stakkars gamle forrige eier - en helt vanlig person - bare at nå var han død.
Men ånden hans visste ikke at han var død, - forstod det ikke.
( eller turde ikke å gå inn i lyset - der var jo skjærsilden, og veien "rett ned"... )
Så den som da kom, hjalp ånden med å komme videre - etter litt "dikkedering" - og gjerne med hjelp av gode ånder... og Hjelpere og . . .
Dermed ble det stille - asaleane fikk stå i fred, og vokste og ble stor,
og en vakker dag, måtte de innrede et barnerom
Roen og freden senket seg ned over husstanden i sin nye leilighet...
Poltergeisten her er da at planten stadig havner på gulvet...
Irritasjonen har fått den gamle avdøde til å samle så mye energi at han greide å velte planten...
Så det er mine tanker om dette...
A
Antall ord: 492
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Asbjørn:
En slik historie av poltergeist har jeg ikke hørt før. Det var faktig artig å lese noe nytt.
Men med dette mener du at poltergeist ikke er "energier" som vi mennesker lager selv ved å f.eks nedtrykke føleser?
Med det motsatte, at det er energien til ånden(e) som gjør det?
Men hvis det er en ånd hvorfor pleier de å fokusere på en person og bare er aktiv når den personen er i rommet? Og flytter rundt med den personen?
Grunnen til at "mange" mener at "repressed hostility" teorien kan være riktig er fordi et poltergeist oppfører seg ofte som et barn. Banker i veggene, slenger med dører, hiver på ting. Akkurat som et sint og irritert barn, den gjør det barnet helst vil gjøre selv. Og at poltergeist agenten har akkurat det, "repressed hostility".
Men det som forundrer meg er når poltergeisten begynner å få sin egen personlighet og vi har hatt tilfeller der poltergeisten har vist seg og snakket.
I den berømte Enfield saken fikk "den" sin egen stemme (nå var jeg ikke der og kan ikke vite om jenten på en eller annen måte klarte å lure etterforskerene), men der gikk det så langt at leger måtte komme og gi jenten beroligende.
Siden det ofte henger sammen med unge tidlig i pubertetstadiet og pleier å forsvinne når de er kommet i puberteten får det meg til å tro at hvis det er en ånd som har "skylden" så må et menneske også "være med", hvis du forstår.
En slik historie av poltergeist har jeg ikke hørt før. Det var faktig artig å lese noe nytt.
Men med dette mener du at poltergeist ikke er "energier" som vi mennesker lager selv ved å f.eks nedtrykke føleser?
Med det motsatte, at det er energien til ånden(e) som gjør det?
Men hvis det er en ånd hvorfor pleier de å fokusere på en person og bare er aktiv når den personen er i rommet? Og flytter rundt med den personen?
Grunnen til at "mange" mener at "repressed hostility" teorien kan være riktig er fordi et poltergeist oppfører seg ofte som et barn. Banker i veggene, slenger med dører, hiver på ting. Akkurat som et sint og irritert barn, den gjør det barnet helst vil gjøre selv. Og at poltergeist agenten har akkurat det, "repressed hostility".
Men det som forundrer meg er når poltergeisten begynner å få sin egen personlighet og vi har hatt tilfeller der poltergeisten har vist seg og snakket.
I den berømte Enfield saken fikk "den" sin egen stemme (nå var jeg ikke der og kan ikke vite om jenten på en eller annen måte klarte å lure etterforskerene), men der gikk det så langt at leger måtte komme og gi jenten beroligende.
Siden det ofte henger sammen med unge tidlig i pubertetstadiet og pleier å forsvinne når de er kommet i puberteten får det meg til å tro at hvis det er en ånd som har "skylden" så må et menneske også "være med", hvis du forstår.
Antall ord: 265
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
DET sa jeg ikkeJampy skrev:Men med dette mener du at poltergeist ikke er "energier" som vi mennesker lager selv ved å f.eks nedtrykke føleser?
Det jeg sa at poltergeist fenomen KAN følge ånder...
Nå må du huske på at også DU er en ånd.... En ånd ( og sjel ) i en menneskekropp....
Jeg begrenser ikke poltergeist ( opprinnelig tysk utrykk, og betyr bankeånd) - til bare å være noe som kommer fra ånder ( les avdøde), disse fenomen kan ha mange kilder.
Det er et kjent fenomen at spesielt tenåringer kan "dra med seg" slike fenomen, uten noen påviselig felles årsak, - dvs dette er noe som kan inntreffe hos alle -med alle forutsetninger, og i alle livssituasjoner.
Noen mener det kan ha sammenheng med at kroppen gjennomgår forandringer- - ref puberteten - men ingen bevis som sådan er fremlagt etter hva jeg kjenner til.
( forsåvidt ikke uvanlig ved paranormale fenomen...)
A
Antall ord: 156
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
aha, der gikk det et lys opp for meg. Takk.Asbjørn skrev:DET sa jeg ikkeJampy skrev:Men med dette mener du at poltergeist ikke er "energier" som vi mennesker lager selv ved å f.eks nedtrykke føleser?
Det jeg sa at poltergeist fenomen KAN følge ånder...
Nå må du huske på at også DU er en ånd.... En ånd ( og sjel ) i en menneskekropp....
Jeg begrenser ikke poltergeist ( opprinnelig tysk utrykk, og betyr bankeånd) - til bare å være noe som kommer fra ånder ( les avdøde), disse fenomen kan ha mange kilder.
Det er et kjent fenomen at spesielt tenåringer kan "dra med seg" slike fenomen, uten noen påviselig felles årsak, - dvs dette er noe som kan inntreffe hos alle -med alle forutsetninger, og i alle livssituasjoner.
Noen mener det kan ha sammenheng med at kroppen gjennomgår forandringer- - ref puberteten - men ingen bevis som sådan er fremlagt etter hva jeg kjenner til.
( forsåvidt ikke uvanlig ved paranormale fenomen...)
A
Antall ord: 169
Hide post links |
Er nok mest saker fra utlandet, ligger masse på nettet når man googler.
Fant bl.a disse:
http://www.mysteriouspeople.com/poltergeist.htm
Jeg har vel en mistanke om at folk er redde for å bli oppfattet som gale eller bli ledd ut så de fleste holder vel kjeft om det de har opplevd av slike saker.
Hollywood har vel også gjort sitt til å skape bildet av poltergeist fenomenet, og folk flest tror vel at poltergeist er spøkelser som drar folk inn i TVen....
Fant bl.a disse:
http://www.mysteriouspeople.com/poltergeist.htm
Jeg har vel en mistanke om at folk er redde for å bli oppfattet som gale eller bli ledd ut så de fleste holder vel kjeft om det de har opplevd av slike saker.
Hollywood har vel også gjort sitt til å skape bildet av poltergeist fenomenet, og folk flest tror vel at poltergeist er spøkelser som drar folk inn i TVen....
Antall ord: 85
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Ja, de fleste sakene er i utlandet, men jeg gir ikke opp håpet med å finne saker som har skjedd her i Norge. Har funnet enda en sak og den skjedde i 1990. Fikk vite det av en fra Norsk Parapsykologisk Selskap som jeg har kontakt med gjennom e-post. Han undersøkte saken selv.
Stort sett alt jeg finner blir sent til han fra Norsk Parapsykologisk Selskap og William Roll. William er av norsk-dansk avstamming og kan norsk, noe som sikkert har gjort at han tok interesse for mitt lille prosjekt. Han er sikkert like nysgjerrig som meg på poltergeistssaker i Norge.
Stort sett alt jeg finner blir sent til han fra Norsk Parapsykologisk Selskap og William Roll. William er av norsk-dansk avstamming og kan norsk, noe som sikkert har gjort at han tok interesse for mitt lille prosjekt. Han er sikkert like nysgjerrig som meg på poltergeistssaker i Norge.
Antall ord: 104
Hide post links |