Universet & dets hemmeligheterTeoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Teoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Innlegg av ludoburgero »

Jeg mener at det ikke er vits å være religiøs dersom det i det lange løp begrenser deg mer enn det gjør i å berike deg, altså i form av din livsutfoldelse. Enkelt og greit.
Antall ord: 37
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Jeg mener at det ikke er vits å være religiøs dersom det i det lange løp begrenser deg mer enn det gjør i å berike deg, altså i form av din livsutfoldelse. Enkelt og greit.
Kunne ikke ha sagt det bedre selv mann :coffe2
Antall ord: 47
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av kristiane »

Enig jeg au... :notworthy:
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Re:

Innlegg av problem »

mordecai skrev:For det første så viser den de ufattelige tilfeldighetene som må til for at alt er kommet til eksistens av seg selv.
Men dette er faktisk helt klassisk statistikk. I følge wikipedia så er universet mellom 13.5 og 14 milliarder år gammelt. Sannsynligheten for at liv skal oppstå er til en hver tid veldig liten, siden naturen hele tiden jobber imot det, men på grunn av at universet er så überpsykogammelt så blir det likevel ganske sannsynlig at liv vil oppstå i løpet av de 14 milliarder årene som tid har eksistert. Det er som lotto; hvis man spiller hver dag i 1000 år eller hva det var, så kan man forvente å få alle tallene riktig én gang. Derfor forventer også de fleste forskere innen emnet at det finnes liv på andre planeter enn jorda. Nå har vi jo akkurat begynt å se oss rundt på Mars for å sjekke om det bor noen der.

Edit: Og først nå oppdaget jeg at jeg svarte på et innlegg fra 2006.
Sist redigert av problem på 06 Jan 2010 17:24, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TheTech

Innlegg av TheTech »

Så hvor kom Gud fra? Han ble ikke skapt av et uhell/tilfeldigheter?

Balanse skjer av seg selv. Kast en ball mot veggen og ikke gjør mer. Den finner en slags balanse og blir liggende på bakken i 1 million år, helt til noen flytter på den. Oi, noen har ødelagt balansen den har hatt i 1 million år?

"Kom høna eller egget først?" blir tatt opp. Det fins et enkelt svar, et svar jeg har hele tiden kommet med siden jeg var 8 år gammel. Oppgraderte den litt i fjor. Egget kom først, den kom fra et annet dyr. Så ble det mutasjon i egget.

Her er den rosa elefanten som i følge den filmen IKKE skal eksistere: Bilde
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Innlegg av Mentalist. »

Ser at alle er imot, må beklage hvis jeg sa noe feil.

men troen er hverfall hva som fungerer for meg, hvis dere tror noe annet er det det som fungerer for dere, det ordtaket skrevet i rødt hvar mer tilnærmet meg.

men hyggelig og få deres synspunkt
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TheTech

Innlegg av TheTech »

Mentalist. skrev:Lønner seg og være kristen i det lange løp, Hva har du og tape , ingeting, hva kan du vinne alt, evig liv, lykke, felleskap i evig tid, man har ingeting og tape, og kan vinne alt
Pappa hadde en kristen venn en gang i utlandet. De to hadde mye kontakt, men en dag svarte hun ikke mer på mailene pappa sendte henne. Da han fikk se nyhetene skjønte han hvorfor, - en gjeng kristne hadde tatt livet sitt. Hun tapte sin kropp som hun kanskje aldri får igjen?
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Mentalist:

Jeg er verken for eller imot, jeg er her på jorda og i livet for å stille spørsmål og lære.
Noen spørsmål blir kanskje aldri besvart, og det er noe jeg bare velger å leve med.

Slik er det ikke alltid for folk som hengir seg til vitenskap og religion: de ønsker svar.

Og de må ha svar for å bli tilfredse. De ser ikke alltid underet og den fantastiske følelsen av å leve i uvisshet og ta noe for det det er og bare nyte det. Så bytter de det ut med en Gud eller noe.

Det er trist... i mine øyne, da... men jeg lurer veldig på hva de får utav det,
og som sagt: hvis det er berikende - hvorfor ikke? Jeg hadde nok sverget til en ferdigpakke av en religion jeg også, om jeg fantes noe som passet, men jeg velger å hele tiden være i en prosess der jeg lever mitt eget liv og min egen "religion" basert på frihet, så endeløs som jeg får den, og selv om jeg velger å følge enkelte moralske og etiske leveregler (f.eks. de fleste i tråd med norsk lov), så klarer jeg meg utmerket uten kristendommen.

Kan du ikke forklare meg hvorfor du velger å leve ditt liv som kristen og hva du mener dette gjør for deg? Om du mener Gud leder deg til de riktige valgene du tar i livet, er det da noen grunn til å IKKE ta ære for dette selv? For jeg mener, at hvis Gud finnes, så er han i oss alle - og da er det din gave å basere dine valg og tanker på hva du selv føler er riktig... med sunn fornuft... med ditt hjerte... og med ditt hode.

Ikke hva som står i en bok. Ingen vits å tvinge seg selv til å leve en annen manns liv, vel?

Jeg skulle så inderlig ønske at mennesker skal lære seg å stole på sin egen dømmekraft.
Dette krever erfaring, og det krever åpenhet. Det krever å møte utfordringer og ta sjanser.
Å overgi seg til en slags Fjordland-løsning/ferdigpakke med leveregler og bud er vel egentlig bare en form for ansvarsfraskrivelse og trygghetssøkning. En slags erstatning for dødsangst eller det å møte komplekse utfordringer. Alle ønsker jo for enkelhets skyld å bruke mest energi på det de aller helst egentlig vil. Og visse religioner innebærer jo nettopp å gi avkall på enkelte lyster. Det er det fineste, tror jeg, å ha karakter - MEN IGJEN (et stort MEN!) - hva om dette begrenser deg i å utvikle deg selv? Hva om det begrenser deg i å gjøre noe som kunne ført til at du ble lykkelig? Er det da verdt det?

Burde vi ikke heller alle sammen i fellesskap sørge for å ha det best mulig, sammen med hverandre? En verden for folk flest - en verden hvor så mange som mulig (kanskje alle?) er inkludert - og en verden der mangfold, forskjellige livssyn og meninger alle er akseptert, så lenge man ikke ønsker å gjøre hverandre skade?

For meg handler det om å stole på de verdiene som er i våre hjerter. Ikke krangle om hva som er den beste måten å leve på - det blir for dumt... det blir destruktivt...

Vi lever tross alt bare en gang (for alt vi vet, og det virker sånn ut - kroppslig iallefall).
Antall ord: 564

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Mentalist. »

Du kommer her med mye bra, men jeg dømmer mit eget liv slik som du, bare jesus er i det.

Burde vi ikke heller alle sammen i fellesskap sørge for å ha det best mulig, sammen med hverandre

Dette er akurat hva kristendommen sier, ta vare på dine nære, det er viktig og leve livet sammen med andre. Jesus er en veileder til et bedre liv, et liv med tro, lykke, felleskap. Bibelen hjelper deg med alle slags plager eks er du nedfor og eks planlegger selvmord, er jesus en vei til lykke,
Bibelen får andre til og føle se verdifulle, alle menesker er like mye vært, man kan ikke erstate ett meneske. For så mye har gud elsket verden at han ga sin sønn den enebørne for hver den som tror på ham skal ikke ga fortapt men ha evig liv, Joh,3,16, Den lille bibel. det dette betyr er at gud elsker hver og en, alle er verdifulle, gir deg håp.

Kan du ikke forklare meg hvorfor du velger å leve ditt liv som kristen og hva du mener dette gjør for deg? Om du mener Gud leder deg til de riktige valgene du tar i livet, er det da noen grunn til å IKKE ta ære for dette selv? For jeg mener, at hvis Gud finnes, så er han i oss alle - og da er det din gave å basere dine valg og tanker på hva du selv føler er riktig... med sunn fornuft... med ditt hjerte... og med ditt hode.

Han gir deg veiledning, tro, håp og evig lykke, han får meg opp når jeg er nede, han hjelper ens med ett hvert problem, bibelen gir deg alt dette og mer, som sakt guds ord er bibelen.
I tilegg når du er kristen tror du på det evige liv, evig lykke med gud og meneske.
via gud har jeg en mening med livet, leve med de jeg elsker, leve med gud, kristne har ett budskap om og spre budskapet om guds ord. Kristendommen er den relgionenen som du har en mening med livet, du har ikke regler som i koranen på eks hva du skal spise Osv, dette viser at kristne kan dømme sitt liv bare med jesus i det. De reglene kristne tar hensyn til er de 10 bud.
Du har rett hvis han finnes, som jeg tror så lever han i oss alle, jeg vil ikke ta på meg noe ære, fordi gud er den som har skapt meg, og dette jeg skriver er fra bibelen Så det er han sine ord og ikke minne. men jeg mener de ord som ham sier.
gud hjelper deg og ta de viktige valgene i livet, bibelen er en veiledning til dette.

Hvis du ikke har lest bibelen vil jeg anbefale deg og gjøre det, hva kan det skade.
når du leser bibelen er det så genialt skrivd, og omfattet i korthett, og skrivd så genialt at vi akuratt kan forstå det, mye forstår du ikke før du har erfaring, jeg oppfatet Hva Som egentlig mentes med Joh,3,16, før jeg var rundt 11-13 år. Men hvis du forstår den logiken som står der, så er det ingen bok i verden som er skrevet på samme måte som bibelen, Eks. Ordspråkene kap 13 vers 15. Med god forstand vinner en menskenes velvilje, men de tro løses vei er hard Utfordrer deg til om du kan tyde dette, så godt er vært vers i bibelen skrevet, tenk hva som skjuler seg i den book. Anbefaler igjen om og lese i den.

fikk du dine sver?
Vil du prøve og tyde verset?
og vil du ta en kikk i bibelen?

Hvile vært glad for svar av deg igjen....................... ;)
Antall ord: 647

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Fint det, Mentalist... men jeg skjønner ikke hvor Jesus kommer inn i bildet?

Hvis du vet alt dette selv, og alt dette positive du skriver, hvorfor trenger du å tillegge Jesus disse egenskapene? Eller hvorfor gå striks etter det kristendommen sier, hvis du allerede vet dette? Jeg tror ikke mennesker er avhengige av den for å kunne leve slikt som beskrevet.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev: Dette er akurat hva kristendommen sier, ta vare på dine nære, det er viktig og leve livet sammen med andre. Jesus er en veileder til et bedre liv, et liv med tro, lykke, felleskap. Bibelen hjelper deg med alle slags plager eks er du nedfor og eks planlegger selvmord, er jesus en vei til lykke,
Bibelen får andre til og føle se verdifulle, alle menesker er like mye vært, man kan ikke erstate ett meneske. For så mye har gud elsket verden at han ga sin sønn den enebørne for hver den som tror på ham skal ikke ga fortapt men ha evig liv, Joh,3,16, Den lille bibel. det dette betyr er at gud elsker hver og en, alle er verdifulle, gir deg håp.
Han gir deg veiledning, tro, håp og evig lykke, han får meg opp når jeg er nede, han hjelper ens med ett hvert problem, bibelen gir deg alt dette og mer, som sakt guds ord er bibelen.
I tilegg når du er kristen tror du på det evige liv, evig lykke med gud og meneske.
via gud har jeg en mening med livet, leve med de jeg elsker, leve med gud, kristne har ett budskap om og spre budskapet om guds ord. Kristendommen er den relgionenen som du har en mening med livet, du har ikke regler som i koranen på eks hva du skal spise Osv, dette viser at kristne kan dømme sitt liv bare med jesus i det. De reglene kristne tar hensyn til er de 10 bud.
Du har rett hvis han finnes, som jeg tror så lever han i oss alle, jeg vil ikke ta på meg noe ære, fordi gud er den som har skapt meg, og dette jeg skriver er fra bibelen Så det er han sine ord og ikke minne. men jeg mener de ord som ham sier.
gud hjelper deg og ta de viktige valgene i livet, bibelen er en veiledning til dette.
Hvis du ikke har lest bibelen vil jeg anbefale deg og gjøre det, hva kan det skade.
når du leser bibelen er det så genialt skrivd, og omfattet i korthett, og skrivd så genialt at vi akuratt kan forstå det, mye forstår du ikke før du har erfaring, jeg oppfatet Hva Som egentlig mentes med Joh,3,16, før jeg var rundt 11-13 år. Men hvis du forstår den logiken som står der, så er det ingen bok i verden som er skrevet på samme måte som bibelen, Eks. Ordspråkene kap 13 vers 15. Med god forstand vinner en menskenes velvilje, men de tro løses vei er hard Utfordrer deg til om du kan tyde dette, så godt er vært vers i bibelen skrevet, tenk hva som skjuler seg i den book. Anbefaler igjen om og lese i den.
Jeg har lest boka som kalles Bibelen, og en del av de Apokryfe og Gnostiske skriftene som ikke ble med i de "samlede verker", og jeg kan si at jeg ikke har funnet mye godhet i Guden din Jahve.
Dere kristne preker og preker om Jesus og Det nye Testamentet hele tiden, men det ser ut til at dere ofte glemmer den Ortodokse Jødiske delen som kalles Gamle Testamentet.
Den "guden" det står om der bringer ikke mye håp, bare ødeleggelse, sjalusi, slaveri og død.
Det er helt greit at den mytologiske Jeshua/Issa/Jesus hadde en del gode verdier, noen gode poeng og liknelser, men han er nok ikke enestående i dette.
Se på Buddha, Dalai Lama, Sokrates, Krishna, Neale Donald Walsh?

Boken du prater om er satt sammen av et panel med mennesker, skrevet av mennesker.
Mye er historien til Jødene, mye er folke-eventyr, myter, drømmer, mytologier fra et folk i Midt-Østen som er fanatisk religiøse, den gang som nå.

At den fysiske verden finnes, at det finnes gjerninger som kan defineres som "gode" og "onde" av oss mennesker, og boka Bibelen eller Koranen, beviser ingenting når det gjelder at guden Jahve er Universets begynelse.
Det er kun dogme og tradisjon dratt hit fra Midt-Østen....desverre.
Antall ord: 712
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Mentalist. »

Boken du prater om er satt sammen av et panel med mennesker, skrevet av mennesker

Vet det, men gud kommunikaserer via meneske og skriver da denne bok via kommunukasjon med mange menesker og gud.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av Mentalist. »

ludoburgero

Jeg tror ikke mennesker er avhengige av den for å kunne leve slikt som beskrevet.

Nei det er sannt, men er en hjelp, trøst, veiledning for menesker i nedfore situasjoner.
Kristene styrker også sin kommunikasjon via bibelen, har ikke noe med det sp. og gjøre men er en bonus for kristene
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Klart det kan være en trøst, men jeg vil finne trøst i andre mennesker heller.
Jeg vil leve livet mitt med andre jeg er glad i. Og jeg er stygt redd for at den boka kan bli en slags erstatning i ensomme tider, og så blir det bare en ond sirkel.

Er det noe jeg har kjennskap til, så er det onde sirkler.
Ofte er det sånn at det man forsøker å fokusere vekk ifra, er det man ender opp med.
Man vil ha det man ikke kan få, og det man forsøker å unngå kommer til en.
Og da vil jeg aller helst ikke ha denne type trygghet. Selv om den nok kan hjelpe andre.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Boken du prater om er satt sammen av et panel med mennesker, skrevet av mennesker

Vet det, men gud kommunikaserer via meneske og skriver da denne bok via kommunukasjon med mange menesker og gud.
Ja, det er det klassiske naive svaret Kristne alltid kommer med som svar.
Både Koranen og Bibelen er antatt skrevet av en gud gjennom menneskene som skrev tekstene.
Dette er jo noe tilhengerene håper på, for å rettferdiggjøre sin tro.
Men hvordan visste panelet som Ireneus ledet, når de samlet skriftene som ble til den moderne Bibel, akuratt hva som ble skrevet gjennom "Herren" og ikke?
Mange skrifter ble forkastet, som Judas og Thomas-evangeliet, som hadde en mer Gnostisk tilnærming.

Koranen ble også angivelig skrevet gjennom kommunikasjon mellom Muhammed og Jødenes gud, hvor denne guden sa at Kristendommen ikke var fullkommen, og at den nye retningen som ble til Islam, var mer riktig det denne guden opprinnelig ønsket.

Samme guden talte, to nye retninger innen religionen ble skapt, begge med bakgrunn av Jødenes gamle testament, og begge inneholder gamle testamentet.

Hvem skal bestemme akuratt HVILKE av disse skriftene som er den riktige kommunikasjonen mellom denne guden og menneske?
Hva er kriteriene?
Antall ord: 204
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links