Universet & dets hemmeligheteruendeligt

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: uendeligt

Innlegg av ludoburgero »

Hvis det bare er slik at kroppen råtner, synes jeg det er rart at vi i det hele tatt er her.
Hvilken større hellig makt er det da vi tjener med våre liv til?

Generasjon på generasjon har jo levd, sivilisasjoner har blitt reist og har falt. Vi blir alle født, utstyrt med denne gnisten, livskraften, vi er bevisste over vår egen eksistens, vi funderer, vi arbeiderer, hjelper til i samfunnet med vår rolle, bygger - enten kunst og annet av emosjonell og intellektuell karakter - eller strukturer, bygninger, monumenter.

Hva gjør vi alt dette for? For å klare oss selv? Nei takk, jeg går ikke på den.
Dette er alt utover de primære behovene vi har. Vi utvikler oss. Sjelelig, åndelig.
Vi fylles med erfaringer, informasjon, visdom, kunnskaper - vi blir opplyste, vi føler det, vi bruker det til det vi kan og/eller vil. Vi er her for en grunn.
Antall ord: 158
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Sep 2009 00:55
15

Innlegg av angvaaald »

Men som du sier at hvis man begynenr et sted på jorda fortsetter rett fram, ender man tilslutt opp på samme sted som man startet, har jo men jordas tyngdekraft å form å gjøre, tenk om ikke universet ahr noe form? det er j det som er uendelighet. Men perosnlig så tror jeg ikke på uendelighet jeg tror universet slutter ett eller annet sted, men der det slutter må det jo være no? Tenk deg at universet ikke er uendelig, å du har kommet til "enden" hva skjer når d går utenfor grensen, blir du til ingenting fordi det er INGENTIGN utenfor universet, men ingenting er jo egentlig ikek ingenting, alt som kan definers er jo no? så hva er egentlig ingenting. Eller er greia at man bare møter en vegg, altså der universet slutter? Man bli så spinnvill av å tenkte på sånne ting,øfff:) men for å adde på en siste ting, jeg tror ikke vi mennesker er ment for å skjønne, sidne da hadde jo vi være på"bølgelengde" med gud ellr skaperen, å hvem lager folk som er like smarte som seg selv? halÅÅ , da blir man ikke noe spesiell lenger,så det tror jeg ikek gud ville gjort, uansett gud er jo så perfekt osv, noe som ikke vi mennesker er så obvious! tenekr ikke vi altså gud å menneskene) likt, da hadde vi løst alle myserterier for lenge siden. å siden vi ikek tenker likt som gud så kommer vi heller aldri til å forstå . Så man kan vri å vende å tenke så mye man vil men vi kommer aldri til å finne svarene, tror vi bare gjør oss enda mer forvirra av det.:):) IM OUT
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Når en treffer på en vegg er det alltid noe bak veggen.
Antall ord: 13
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

Så er uendelighet et faktum eller en definisjons sak?. Det vil alltid være noe bak "hinderet" det spørs bare om du velger å komme forbi det eller ikke. Eller vil det alltid være noe bak neste hinder? Er alle ting ment for å sammenlignes?
hvis noen skjønt det der da huhuh
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

I følge einstein er universet krummet og tøybart, så da blir det noe alla internet, hvis du skjønner hva jeg mener.
Antall ord: 24
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

så det kan vokse på en måte? men der universet ikek har "vokst" enda da? hva skulle vært der, et anna univers? men da kolliderer jo universene i hverandre etterrsom de vokser?
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

angvaaald skrev:Men som du sier at hvis man begynenr et sted på jorda fortsetter rett fram, ender man tilslutt opp på samme sted som man startet, har jo men jordas tyngdekraft å form å gjøre, tenk om ikke universet ahr noe form? det er j det som er uendelighet.
Nei... eller... jo. Både og!
Her snakker du om uendelighet som en definisjonssak;
vi går ring og ring, og det er selvvalgt. Vi er begrenset til denne runde kula kaldt jorda, og ender derfor opp på samme sted etter å ha gått rundt den. Uendeligheten er, ironisk nok, begrenset.
Som du sier... "tyngdekraft og form"...

Uendelighet som i sin egentlige definisjon - noe som ikke HAR noen ende - så kan man jo ikke si at man har gått i ring rundt i Universet... si at man hypotetisk hadde muligheten til å være rundt i "hele Universet", så hadde det jo fremdeles vært noe utenfor, selv om kanskje "vårt Univers" (slik vi kjenner det) er begrenset. Med på tanken?

Spørsmålene vi først må redegjøre for da er:
Hva er det vi kaller Universet, og hvis det finnes noe utenfor, hva er det? Og hvor stanser det?
Hvis det stanser - må vi vel gå utifra at Ingenting eksisterer også? Men hva er denne Ingenting?
Men perosnlig så tror jeg ikke på uendelighet jeg tror universet slutter ett eller annet sted, men der det slutter må det jo være no? Tenk deg at universet ikke er uendelig, å du har kommet til "enden" hva skjer når d går utenfor grensen, blir du til ingenting fordi det er INGENTIGN utenfor universet, men ingenting er jo egentlig ikek ingenting, alt som kan definers er jo no? så hva er egentlig ingenting.
OK, beklager... men nå svarte jeg underveis mens jeg leste... og jeg ser vi sier nesten akkurat det samme her... :) Artig det også da... men ja... du må gjerne fortelle meg hva Ingenting er ;)
Eller er greia at man bare møter en vegg, altså der universet slutter? Man bli så spinnvill av å tenkte på sånne ting,øfff:) men for å adde på en siste ting, jeg tror ikke vi mennesker er ment for å skjønne, sidne da hadde jo vi være på"bølgelengde" med gud ellr skaperen, å hvem lager folk som er like smarte som seg selv? halÅÅ , da blir man ikke noe spesiell lenger,så det tror jeg ikek gud ville gjort, uansett gud er jo så perfekt osv, noe som ikke vi mennesker er så obvious! tenekr ikke vi altså gud å menneskene) likt, da hadde vi løst alle myserterier for lenge siden. å siden vi ikek tenker likt som gud så kommer vi heller aldri til å forstå . Så man kan vri å vende å tenke så mye man vil men vi kommer aldri til å finne svarene, tror vi bare gjør oss enda mer forvirra av det.:):) IM OUT
Haha! :D
Man kan bli koko av å tenke mindre enn det der!

Ja, kanskje ikke så dum tanke at meningen med livet er å plages med mysterier og forgjeves forsøke å finne svar på de tingene vi lurer på? ;) Og når vi først har funnet det ene svaret, så dukker det faen meg bare opp mangedoblede spørsmål basert på det svaret igjen...

:lol:
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

angvaaald skrev:Så er uendelighet et faktum eller en definisjons sak?. Det vil alltid være noe bak "hinderet" det spørs bare om du velger å komme forbi det eller ikke. Eller vil det alltid være noe bak neste hinder? Er alle ting ment for å sammenlignes?
hvis noen skjønt det der da huhuh
Jeg skjønner faktisk nøyaktig hva du mener ;) Liker måten du tenker på.
Du beskriver den fint i allefall.
angvaaald skrev:så det kan vokse på en måte? men der universet ikek har "vokst" enda da? hva skulle vært der, et anna univers? men da kolliderer jo universene i hverandre etterrsom de vokser?
Og det du sier her... selv om dette blir LITT annerledes: det som faktisk skjer akkurat nå er at vår galakse kolliderer med en annen! Det er et faktum... jeg skal lete etter linken til artikkelen!

http://www.aftenposten.no/viten/article3389017.ece

...men de klarer ikke helt å bestemme seg, ser det ut som... for litt siden skrev de at en kollisjon ikke ville finne sted før om lenge, lenge, lenge... vi er jo midt inne i den, ifølge den første linken.

http://www.aftenposten.no/viten/article2862107.ece
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

hehe, ja så jeg har funnet ut da at menigen med livet er å gruble oss grønn å blå på hva meningen med livet er, til vi har "idemyldret" oss så langt ooppi dundas,å tror alt er komplisert å jævli, så dævver vi å skjønner at alt var egntlgi ganske enkelt,å vi brukt opp all tiden på jorda på å fundere på MØKK:)

Det er nesten så jeg kan se likhetstegn med biblen å"meningen med livet", for jeg mener biblen er kreft på bok, den manupilerer mennesker å for de til å ha et teit liv, som de tror de vil ha ,men de vil egentlig ikke, de har bare blitt hjernevasket av boka:) Så jeg mener meningen med livet, spørsmålet. Å biblen ble kasta ned her på jorda for å hjelpe mennekseheten på en onskapsfull men genial måte:) for de som var smarte nok, klarte å se forbi disse "hinderne" de å leve livet som de selv vil, å ikke la seg karlegge etter en bok eller de folk mener en meningen med livet, for de som klarer å se forbi de tingene kommer til å ha en jævli fett liv! skjønne rhvis inegn skjnner hva jeg preiker om
Antall ord: 196

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Er ikke det litt av sjarmen med det hele da..?
Uten å være fengslet av disse hinderne, hadde vi jo ikke hatt noen frihet å strekke oss etter...

;)
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

joa du sier noe! men noen blir jo hjernevasket livet ut:) jeg syns dte er litt kjipt:)
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Det blir vi alle, mer eller mindre, og på hver sin måte.
Vi er ikke unntak noen av oss, men noen har mer fokus på å vær kritiske til informasjonen de blir servert enn andre. Trikset er nok å allltid stille meg litt skeptisk (men samtidig åpen) til det hele.

:)
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

jeg tenkte lenge på noe å komem tilbake med, men kom ikke på noe:) men sidne jeg syns det er fett å være usaklig...Biblen suger å alle mennsker som vier livene sine til den å:).
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Det syns jeg ikke. Jeg tror det er viktig at noen lever med håp.
Om det er falskt eller ikke, så funker det nok - eller gir en følelse av å funke.

Hva er forskjellen egentlig? Folk lever jo på løgner uansett, og alt forandrer seg med tiden...
Jeg liker å se det slik at tiden vi lever her er en serie av forandringer vi utsettes for, og forandringer vi skaper selv. Alt det vi gjør er forandringer.
Noen trygge rammer trenger vi på veien - noe å kunne lene oss på.
Dette kan gi styrke og trygghet, uansett om det er en bibel.
Nå er jeg ikke det spor kristen selv, men jeg synes ikke det er ille at noen vier sitt liv til Bibelen.

Så lenge de ikke føler at det holder dem nede, da.
Noe som er en helt annen ting... og hvis de plages med det, hvorfor vie livet sitt til den?

Vi har friheten og vi lever bare en gang. Alle bør gjøre det de føler må være riktig for dem.
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av angvaaald »

for all del, hakke noe imot kristene, har bare noe imot de som lever livet sitt sånn de tror gud vil at de skal leve det. Å tro på no å ha noe å støtte seg på er bare flott! men lev livet ditt sånn du vil leve det, ikke sånn du tror du må leve det. Å nå kommer vell du med no alla,men de kristene lever livet sitt sånn de vil leve det, det er kristedommen de brenner å ånder for å gjør livet verdt leve så for dem er det det ulitimale liv ish talen!!! :)
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links