Lørdag 5. desember 2009 var en vennegjeng på 5 samlet i en bygd et sted i Oppland. Vi er en gjeng der alle er 18 år og har begynt å utforske litt rundt spiritisme og forskjellige seanser. Flere av oss er mottakelige, og også denne gangen tok nysgjerrigheten overhånd. Vi bestemte oss for å prøve Automatic Writing, der ideen er at en av deltagerene holder en penn/tusj, og ved å konsentrere energi og ønske ånder som vil kommunisere til å kommunisere gjennom pennen/tusjen. Av de 5 som var samlet var det også en skeptiker iblant oss.
Utstyret vi hadde var en blokk med A3-ark og en sort tusj. Seansen ble innviet ved at vi kun tillot ånder med gode hensikter gjennom, og at våre beskyttere vil passe på oss. Den av oss som tidligere har fått mest kontakt, og flere ganger har blitt 'oppsøkt' fra den andre siden begynte med å holde tusjen mens vi andre la hendene på bordet. Ganske snart begynte tusjen å skrive, samtidig som at personen som holdt tusjen fikk kraftige skjelvninger i sin høyre hånd. Det som kom fram var noe som kunne se ut som et rom med en tydelig galge på sin høyre side.
Seansen ble da avsluttet. Vi startet så en ny seanse hvor skeptikeren holdt pennen, hvor vi ba om et portrett av den vi fikk kontakt med. En kvinneskikkelse ble tegnet, igjen med galgen på sin høyre side.
Seanse avsluttet. Ny seanse ble startet, og jeg ville prøve. Arket lå vannrett, og etter en stund kjente jeg at tusjen begynte på sin egen ferd, og var svært klar over hvor den ville på papiret. Da den omsider stoppet så jeg ned på papiret og ingen rundt bordet fikk noe tydelig ut av tegningen, og vi tenkte at dette var veldig rart. Da jeg brettet om til neste ark i blokken fikk vi derimot en liten støkk, da vi så at bak på papiret jeg nettopp hadde tegnet på var det helt tydelig en kvinne som hang i en galge.
Personen som først holdt pennen, som vi regner som den mest mottakelige tok igjen styringen. Denne gangen tok vi utgangspunkt i stikkordene som vi hadde fått underveis, og en annen deltaker rundt bordet fikk også frem årstallet 1923. Vi skrev på et ark flere ruter med stikkordene vi hadde fått frem, og spurte ånden som å ringe rundt det som passet. Blant ordene vi skrev ned var det '1923, uskyld, 'henging vi dom' og brann'.
Denne gangen var det mye sterkere krefter som tok tak. Denne gangen fikk vi frem ord og setninger. Det første som ble skrevet var ordet 'mord', noe som først ga oss en liten støkk. Men ingen av oss hadde en følelse av direkte ondskap, heller en frustrasjon over gjentagelse fra åndens side. Vi valgte derfor å fortsette. Etter at det første arket hadde blitt fyllt ut satt vi igjen med flere ting som hadde kommet frem. Vesentlige stikkord som kom frem var; 'mord', 'gud tok forbarm', hun skrev 'nei' under uskyld, noe som ser ut som enten 'jeg bad i huset', '1823' og ordene 'gud' og 'barn' som går igjen, også 'Gud tok dem'.
Da arket ble fylt ble arket snudd så hun kunne kommunisere på ett nytt ark. Skjelvingen i høyre hånd fortsatte, og personen som holdt tusjen hadde på dette tidspunktet kommet i en slags transe, og husket i senere tid ikke mye av det som hadde skjedd. Satt også med øynene lukket.
På det nye arket var skriften langt klarere, og av det vi fikk frem var;
'Huset brant jeg', på spørsmål om hvordan hun døde skrev hun 'Gutten tegnet det for meg', 'gud skyld', 'hoppet ut vinduet', og den samme tegningen som kom frem på det første arket. Også navnet 'Nora Borch' kom frem.
Seanse avsluttet. Vi var alle litt utmattede etter seansen som varte i godt over en time, men ivrige på å finne ut mer. Vi googlet stikkordene, men fant ikke noen direkte link til navn eller årstall, helt til vi fant frem til dette; http://www.vl.no/kristenliv/article4364789.ece
Grue Kirke som i 1822 brant ned under en barnedåp under mystiske omstendigheter, dvs at ingen visste hvordan brannen oppstod. Majoriteten av de som brant inne var kvinner og barn, men mange klarte likevell å berge livet gjennom å hoppe ut av vinduet.
Det jeg berr om er; dersom noen har kjennskap til lokalsamfunnet eller kjenner til historien eller navnet 'Nora Borch', vennligst ta kontakt i denne tråden, eller som med innspill på ting vi kanskje har oversett eller andre ting som kan være relevant. Jeg har bilder av alle tegningene og skal legge de ut så fort jeg finner ut av hvordan.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Automatic Writing - Grue kirke, brannkatastrofen i 1822
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 24 Nov 2009 23:30
- 15
- Kjønn (valgfri): Guteslamp
Automatic Writing - Grue kirke, brannkatastrofen i 1822
Antall ord: 808
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Re: Automatic Writing - Grue kirke, brannkatastrofen i 1822
Alle tegningene lagt ved siden av hverandre, hva som er hva.
Bilde 4 i forhold til den første linken.
Bilde 5 i forhold til den første linken.
Bilde 4 i forhold til den første linken.
Bilde 5 i forhold til den første linken.
Endret: Har lagt inn linkene med RIMG tagger, så vi ser bildene rett her i forumet.
Klikk på bildene for full størrelse.
Admin
Klikk på bildene for full størrelse.
Admin
Antall ord: 53
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Takk for en fyldig rapport.
Det var interessant dette, men litt vanskelig for en på utsiden og ha meninger for eller imot.
Det hadde vert fint med opplysninger fra automatskriften som kunne verifiseres. Syns du ikke det ?
F.eks Nora Borc- kan hun spores i noen kilder, om det er tilfellet hadde du kunne ha litt beviser sånn ovenfor dere selv i alle fall.
Om det skal fungere som beviser for andre må dere nesten gjøre dette under en eller annen slags overvåking. Så vil dere sikkert møte argumentet etterpå att dere googlet dette før dere begynte.
Men fra det lille jeg har hørt om automatskrift er det ganske sånn som dere får det. I biter og stykker.
Spennende og høre mere fra dere.
Det var interessant dette, men litt vanskelig for en på utsiden og ha meninger for eller imot.
Det hadde vert fint med opplysninger fra automatskriften som kunne verifiseres. Syns du ikke det ?
F.eks Nora Borc- kan hun spores i noen kilder, om det er tilfellet hadde du kunne ha litt beviser sånn ovenfor dere selv i alle fall.
Om det skal fungere som beviser for andre må dere nesten gjøre dette under en eller annen slags overvåking. Så vil dere sikkert møte argumentet etterpå att dere googlet dette før dere begynte.
Men fra det lille jeg har hørt om automatskrift er det ganske sånn som dere får det. I biter og stykker.
Spennende og høre mere fra dere.
Antall ord: 133
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Takk for svar!
I en senere seanse med automatic writing fikk vi kontakt med en avdød som var nært tilknyttet mediumet (familie). Da vi spurte om Nora Borch fortalte han rett ut at hun var ute etter å skremme oss, at navnet er fiktivt, men at hun faktisk brant kirken. Den seansen var forøvrig veldig tydelig, langt tydeligere enn denne, og varte i rundt en time og resultatet var rundt 8-9 sider med klar håndskrift og til tider, tegninger. Vil ikke legge ut de bildene med tanke på personlige spørsmål som kom frem. Men kan legge ut bilder fra andre seanser (til og med video!)
Tror jeg bare legger jakten etter Nora Borch død, da vi nok aldri kommer til å finne ut noe mer om akkurat det. Men en spennende opplevelse!
I en senere seanse med automatic writing fikk vi kontakt med en avdød som var nært tilknyttet mediumet (familie). Da vi spurte om Nora Borch fortalte han rett ut at hun var ute etter å skremme oss, at navnet er fiktivt, men at hun faktisk brant kirken. Den seansen var forøvrig veldig tydelig, langt tydeligere enn denne, og varte i rundt en time og resultatet var rundt 8-9 sider med klar håndskrift og til tider, tegninger. Vil ikke legge ut de bildene med tanke på personlige spørsmål som kom frem. Men kan legge ut bilder fra andre seanser (til og med video!)
Tror jeg bare legger jakten etter Nora Borch død, da vi nok aldri kommer til å finne ut noe mer om akkurat det. Men en spennende opplevelse!
Antall ord: 138
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Jeg syns i allefall att dette er veldig spennende , og det er lett å forstå att det hadde vert skikkelig kult for de på forumet om du kunne finne noe som hadde litt sånn bevis i seg.
Om dere har mye materiale så har du sikkert noe mere interesant også.
De du har bilde av er skikkelig kule og, men som sagt er det vanskelig for oss som ikke var der og vite ektheten og hvordan dette er gjort.
Men interessant er det.
Om dere har mye materiale så har du sikkert noe mere interesant også.
De du har bilde av er skikkelig kule og, men som sagt er det vanskelig for oss som ikke var der og vite ektheten og hvordan dette er gjort.
Men interessant er det.
Antall ord: 83
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Ja absolutt. Når jeg har fotografert de andre arkene skal jeg legge opp en ny tråd, men dette blir nok etter jul. Skal også se om jeg får lagt opp en video.
Antall ord: 35
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Sep 2009 00:11
- 15
- Kjønn (valgfri): Unggutt
Nå er ikke jeg noe ekspert på det å søke opp folk fra 1800-tallet, men noen raske søk og litt lesing i artikkelen ledet meg til Kirkebøkene for Grue Kirke fra perioden 1814-1830. Der står det blant annet om alle som døde. Jeg antar at hvis kvinnen dere leter etter døde rundt disse tider så kunne det vært en ide å sjekke dette:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9154
Det er ganske knotete å lese siden det bare er skannet inn og ikke skrevet inn (Jeg fant ivertfall ikke noe som var skrevet inn), men jeg antar at det går ann å lese det hvis dere ønsker å vite mer om "Nora Borch" og om hun eksisterte i virkligheten.
Hold oss oppdatert og Lykke til med jakten
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9154
Det er ganske knotete å lese siden det bare er skannet inn og ikke skrevet inn (Jeg fant ivertfall ikke noe som var skrevet inn), men jeg antar at det går ann å lese det hvis dere ønsker å vite mer om "Nora Borch" og om hun eksisterte i virkligheten.
Hold oss oppdatert og Lykke til med jakten
Antall ord: 136
Edelt er mennesket, jorden er rik!
Finnes her nød og sult skyldes det svik. - Nordahl Grieg
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Føler at det blir riktig av meg å dele det lille jeg har funnet ut:
Såvidt jeg kan finne så finnes det ingen Nora Borch mellom år 1700-1823, eneste ved navnet Nora Borch som jeg kan finne er en kvinne som ble født i 1887. Hun ble født i Fredrikstad og var datter av Jens Theodor Anderssen og Helma Eugenie Broch. I 1915 giftet hun seg med Håkon Irgens.
Beklager, men jeg tror ikke det finnes noen Nora Broch som passer tidsperioden dere leter etter, selv om det er mulig jeg tar feil. Kan det være mulig at den som har tatt kontakt med dere har sent dere på vilspor med vilje? Jeg mener å huske en av advarslene vdr. Spiritisme er at de som du får kontakt med kan påstå å være noen andre enn de egentlig er?
Såvidt jeg kan finne så finnes det ingen Nora Borch mellom år 1700-1823, eneste ved navnet Nora Borch som jeg kan finne er en kvinne som ble født i 1887. Hun ble født i Fredrikstad og var datter av Jens Theodor Anderssen og Helma Eugenie Broch. I 1915 giftet hun seg med Håkon Irgens.
Beklager, men jeg tror ikke det finnes noen Nora Broch som passer tidsperioden dere leter etter, selv om det er mulig jeg tar feil. Kan det være mulig at den som har tatt kontakt med dere har sent dere på vilspor med vilje? Jeg mener å huske en av advarslene vdr. Spiritisme er at de som du får kontakt med kan påstå å være noen andre enn de egentlig er?
Antall ord: 146
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
PssstSigMar32 skrev: Beklager, men jeg tror ikke det finnes noen Nora Broch som passer tidsperioden dere leter etter, selv om det er mulig jeg tar feil.
(...dessuten er det en vesentlig forskjell på Borch og Broch også)Julekalender skrev: (...) Da vi spurte om Nora Borch fortalte han rett ut at hun var ute etter å skremme oss, at navnet er fiktivt, men at hun faktisk brant kirken.
Spennende lesning, "Julekalender"!!
Lilja
Antall ord: 71
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Godt noen gir meg ett klaps i bakhode når jeg surrer slik
Jeg tror det bare er jeg som surret i den siste posten min, men for sikkerhetens skyld så skal jeg dobbeltsjekke alt jeg har vært innom av sider, bare for å ha noe å gjøre (Kjedsomhet er en forferdelig sykdom). Uansett: Takk for sparket tilbake til virkeligheten Lilja
Jeg tror det bare er jeg som surret i den siste posten min, men for sikkerhetens skyld så skal jeg dobbeltsjekke alt jeg har vært innom av sider, bare for å ha noe å gjøre (Kjedsomhet er en forferdelig sykdom). Uansett: Takk for sparket tilbake til virkeligheten Lilja
Antall ord: 61
Hide post links |