ludoburgero skrev:Moonstone skrev:Som Deep Space skriver, så er mitt syn på religion basert på år med studier, både av religionene, samfunn, psykologi, spiritualitet og filosofi.
Ikke fordi det ikke er "kult" eller er "inn" å mislike religion.
Dessverre går vi alle rundt med en forbannelse over oss som gjør at vi interesserer oss for ting vi er interesserte i, uansett hvor banalt det der hørtes ut. Det er mest sannsynligvis slik at ditt syn på religion faktisk ER det at du synes det er "kult" (kall det hva du vil) å mislike religion.
Misliker du religion, er det ikke fordi du innerst ikke vil mislike det, for å si det sånn da.
Du assosierer religion med noe. Noe negativt. Og dette er høyst vanlig for oss alle. Vi fungerer sånn at vi assosierer en ting med en annen. Elementer ved religiøsitet får deg til å gjøre opp en mening om det, og du dømmer det som noe negativt.
Du kan ikke si noe om hvorfor jeg misliker hva religion ødelegger for folk, samfunn eller enkeltmennesker Ludo.
Jeg har mine grunner, basert både på studier og på opplevelser.
Det er IKKE pga at det ikke er "kult" å like religion, for jeg har ALLTID gitt blaffen i hva som blir ansett som "kult" i samfunnet, å gått min vei samme f...
Det er bare å studere historie, og man vil se det stygge som religion kan bidra til.
Men det er også ting religion kan føre med seg som kan bidra til noe man kan anse som "positivt", som håp, samhold osv.
Men håp og samhold kan også finnes UTEN religion, så da er man samtidig ikke avhengig av religion for å finne det.
ludoburgero skrev:[Jeg synes ikke noe særlig om tobakkrøyking. Det finnes mange gode argumenter for å ikke røyke, men jeg lar folk velge selv. Om de vil røyke, er det opp til dem. Jeg kan likevel se det positive ved at nikotin kan gi en beroligende effekt (først og fremst på de som er avhengige av nikotin fra før) og at det er slik at hukommelsen forbedres i innlæringsprosessen ved bruk av nikotin, men dessverre ødelegger nikotin for når hjernen skal hente frem fra hukommelsen igjen. Altså kan det være gunstig å snuse eller røyke mens man leser til eksamen, men tvert imot dumt å røyke/snuse under utførelsen av eksamen.
Ser du sammenligningen? Vi kan alle se objektivt på noe, eller vi kan se både fordelene og ulempene. Man trenger likevel ikke dømme de som røyker, på samme måte som man ikke trenger å dømme de som er religiøse. Dømmer man religionen blir det som å dømme tobakken i seg selv. Den er der og folk benytter seg av den. De har et valg og jeg ser ikke det store problemet, så lenge folk har valgene sine. Hva mennesker gjør, det gjør de fordi de føler det gagner dem.
Eller interesserer dem.
Ja, de som finner noe i ferdig uttenkte verdensbilder kan godt fortsette med det, men hold det UTENFOR Staten, skoler og politikken. Ikke belemmre oss andre med det. Staten KAN IKKE gjøre slik de har gjort til nå, å la EN religion bli påtvunget folk fra fødsel av, gjennom skolen, gjennom et helt liv, bare fordi "det er sånn"
La det bli et personlig valg, og ikke påtvunget av Staten.
La det bli mulighet for mangfold av religioner også, som skal stå på LIK LINJE med Kristendom.
La folk som ikke velger Kristendom få samme muligheter og tilbud.
Det Norske samfunn er på mange måter litt i Steinalderen enda, slik jeg ser det..
ludoburgero skrev:Moonstone skrev:Opplysningstiden har gjort det vanskelig for religioner å holde grep om folket, og spesielt i disse tider som informasjon ligger bare et tastetrykk unna på Internett..
Man trenger ikke å møte opp i egne menighetshus eller kirker for å høre på spesielt utvalgete "opplyste prester" for å høre den "eneste sannheten" lenger.
Den kan man finne selv, og velge fritt i akuratt HVA som er sant for DEG.
Og slik bør det være..
Folk liker å holde et grep på livet sitt også, ikke bare at "religioner holder et grep om folket".
Ofte er det nettopp slik at folk ønsker å styre livet sitt i en "bedre" retning, hvor de er mer prinsippfaste og vil ha mer orden på livene sine. Samtidig er det kanskje i forbindelse med å holde seg vekke fra f.eks. rusmidler, og da kan kristendommen bli en trøst. Det at noen sier det er løgn er dessverre en litt utenksom ting å gjøre dersom folk faktisk har fått noe så konstruktivt utav å bytte ut narkohelvetet sitt med en religion.
Skjønner?
Ja, et eksempel på at det også kan bidra til noe "positivt", dog hva som er positivt og ikke er veldig individuelt.