Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Lier mentalsykehus?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Lier mentalsykehus?
hei, hva er egentlig historia bak Lier Mentalsykehus?
Antall ord: 8
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Re: Lier mentalsykehus?
Det er vel at det har vært en del folk med tragiske sjebner der, som har blir lobotomert osv.plkw3 skrev:hei, hva er egentlig historia bak Lier Mentalsykehus?
Også er det jo en del som hevder at det går igjen mange ånder der.
Nå er stedet stengt, og ulovlig å bevege seg på området.
Antall ord: 57
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Okt 2008 19:51
- 16
- Kjønn (valgfri): Dame
- Lokalisering: Drammen
Hei du
Vet ikke hva du vet fra før, men du kan lese en del på denne siden:
http://gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com/historie?cr=5
Det går også en del vandrehistorier av nyere tid om hva som skjer der oppe nå!! Det er ikke lenger lov å gå inn der uten tillsyn, men bare å stå utenfor og kjenne på atmosfæren er skummelt nok
Vet ikke hva du vet fra før, men du kan lese en del på denne siden:
http://gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com/historie?cr=5
Det går også en del vandrehistorier av nyere tid om hva som skjer der oppe nå!! Det er ikke lenger lov å gå inn der uten tillsyn, men bare å stå utenfor og kjenne på atmosfæren er skummelt nok
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Mar 2009 10:30
- 15
Bygningene ble oppført i 1920-årene. På grunn av forfall er 4 av 7 bygninger stengt, den siste i 1986. Sykehuset hadde opp mot 6-700 pasienter for få tiår siden, mens det nå er ca. 100 pasienter der.
De siste årene har det blitt populært for ungdommer å ta seg inn for å oppleve paranormale ting. Bygningene forfaller, malingen flasser av, vinduer er knust, møbler og medisinsk utstyr står igjen og det er gjort innbrudd og hærverk gjennom flere år.
Det er ikke så mye historie om Lier sykehus pga. at mye holdes skjult for offentligheten. Ingvar Ambjørnsen forteller om sin tid som sykepleier på Lier i boka "23-salen". Jeg har også selv hørt historien fra en som var sykepleier der på 70-tallet; Blant annet fortelles det om tvilsomme behandlingsmetoder. Pasienter ble f.eks. senket ned med tvang i et slags elektrobadekar for å roes ned. De ble lagt i beltesenger, det ble utført lobotomi, tung medisinering, og det var uten tvil behandlinger som ødela mennesker. Noe har kommet til overflaten i senere tid, men det er utvilsomt mye som holdes skjult også..... Har selv forsøkt å "grave" litt i historien, men ledelsen ved sykehuset er svært sparsomme med opplysninger....
Bygningene slik de fremstår i dag er som hentet ut fra en skrekkfilm - knuste vinduer, rotete korridorer og et fuktig og forstummende mørke.. Vaktholdet rundt bygningene er trappet opp de siste årene. - Kanskje på grunn av rasfaren og sikkerheten, - eller kanskje fordi de bare vil ha oss vekk derfra.
De siste årene har det blitt populært for ungdommer å ta seg inn for å oppleve paranormale ting. Bygningene forfaller, malingen flasser av, vinduer er knust, møbler og medisinsk utstyr står igjen og det er gjort innbrudd og hærverk gjennom flere år.
Det er ikke så mye historie om Lier sykehus pga. at mye holdes skjult for offentligheten. Ingvar Ambjørnsen forteller om sin tid som sykepleier på Lier i boka "23-salen". Jeg har også selv hørt historien fra en som var sykepleier der på 70-tallet; Blant annet fortelles det om tvilsomme behandlingsmetoder. Pasienter ble f.eks. senket ned med tvang i et slags elektrobadekar for å roes ned. De ble lagt i beltesenger, det ble utført lobotomi, tung medisinering, og det var uten tvil behandlinger som ødela mennesker. Noe har kommet til overflaten i senere tid, men det er utvilsomt mye som holdes skjult også..... Har selv forsøkt å "grave" litt i historien, men ledelsen ved sykehuset er svært sparsomme med opplysninger....
Bygningene slik de fremstår i dag er som hentet ut fra en skrekkfilm - knuste vinduer, rotete korridorer og et fuktig og forstummende mørke.. Vaktholdet rundt bygningene er trappet opp de siste årene. - Kanskje på grunn av rasfaren og sikkerheten, - eller kanskje fordi de bare vil ha oss vekk derfra.
Antall ord: 261
Hide post links |
Høres skummelt ut! Jeg hørte en gang at en jente forsvant på Lier. Er det sant? :mozilla_surprised:
Antall ord: 20
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Mai 2009 05:02
- 15
Hei :mozilla_smile: Gamle Lier mentalsykehus er er et nedlagt mentalsykehus på Lier rett utenfor Drammen. Skummelt og spesiellt sted men mye historie og tragedie helt tilbake til tidlig 1900 tallet. Var faktisk på Lier mentalsykehus idag, derfor sitter jeg nå for å søke litt rundt om det å har funnet litt int på google blant annet. Det er veldig rotete der inne og skummelt egentlig. er forbudt å gå inn der men nysjerrigheten tok overhånd for meg og noen venner hehe :mozilla_wink: Jeg merket ingen veldig spesielle ting der men var veldig spennende der og man er ikke så veldig høy i hatten når man går rundt inne der men det var absolutt verdt turen dit Men man skal passe litt på hvor man går for det er lett å rote se bort i det store bygget så greit å være med noen som har vært der før. Også bør man se opp for knust glass på gulvet osv. Mye gamle ting dem brukte der når det var pasienter der bla. rullestoler osv. Skummelt sted og var en opplevelse. Men hvis folk tar seg en tur ditt bør man være obs på at det er mot loven å gå inn der pluss at man kan også møte folk der som kan være ruset på forskjellige ting for det så ut som et fint tilholdssted for dopmisbrukere osv. Men historien om at det har fåregått mye fælt der tror jeg på for det var et lite hyggelig sted og man bør ha respekt for det.
Da har jeg sakt noe av det jeg har opplevd. Og jeg tror ingen liten jente har forsvunnet der. jeg kom ivertfall ut igjen :mozilla_wink:
Da har jeg sakt noe av det jeg har opplevd. Og jeg tror ingen liten jente har forsvunnet der. jeg kom ivertfall ut igjen :mozilla_wink:
Antall ord: 295
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Mar 2009 10:30
- 15
Det er nok ingen som har forsvunnet i ruinene, da ville det vært masse om det i nyhetene. Men en del har blitt ganske skremt der inne, mest sannsynlig trigget av omgivelsene.
Det går utallige vandrehistorier om hva som skjer/har skjedd med de som besøker Lier,men mye er funnet på- vi liker å la oss fascinere av slike historier og det gjør det jo bare enda mer spennende å oppdage stedet :mozilla_wink:
Det går utallige vandrehistorier om hva som skjer/har skjedd med de som besøker Lier,men mye er funnet på- vi liker å la oss fascinere av slike historier og det gjør det jo bare enda mer spennende å oppdage stedet :mozilla_wink:
Antall ord: 77
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Okt 2009 18:47
- 15
Heisann, interessant tråd!
Det jeg har hørt om Gamle Lier Mentalsykehus er at det i 1987 ble stengt av myndighetene PGA. at det ble foretatt så mange "eksperiementer" på pasientene(som ble erklært ulovlige).
Stengningen foregikk slik:
ALLE som befant seg i bygningen fikk besked om å forlate bygget og området.
Legene og Overlegene rotet i villt raseri før de forlot bygget som etter det skal ha vært uberørt!
Dette er hovedgrunnen til at det ligger gamle Journaler, Skalpeller, Utstyr for lobotomering osv. inne der fortsatt.
Norske myndigheter har prøvd i ettertid å dekke over historien til huset, derfor finnes det ingen bekreftelse på noen historie fra stedet.
Håper dette opplyser dere litt mer :mozilla_smile:
Ellers ligger det som tidligere sagt mange bra bilder ute på http://www.gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com
Det jeg har hørt om Gamle Lier Mentalsykehus er at det i 1987 ble stengt av myndighetene PGA. at det ble foretatt så mange "eksperiementer" på pasientene(som ble erklært ulovlige).
Stengningen foregikk slik:
ALLE som befant seg i bygningen fikk besked om å forlate bygget og området.
Legene og Overlegene rotet i villt raseri før de forlot bygget som etter det skal ha vært uberørt!
Dette er hovedgrunnen til at det ligger gamle Journaler, Skalpeller, Utstyr for lobotomering osv. inne der fortsatt.
Norske myndigheter har prøvd i ettertid å dekke over historien til huset, derfor finnes det ingen bekreftelse på noen historie fra stedet.
Håper dette opplyser dere litt mer :mozilla_smile:
Ellers ligger det som tidligere sagt mange bra bilder ute på http://www.gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com
Antall ord: 141
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2005 14:33
- 19
- Kjønn (valgfri): Gift heks
- Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
- Har takket: 50 ganger
- Blitt takket: 192 ganger
Det var en versjon jeg har b¨de hør og lest at gamle lier ble lagt ned som følge av rehablitering og byggingena av nye lier. for de dette og et til var de eldste så sto disse på nedlegings listen.
Jeg mener også å ha hørt at mye av det gamle utstyre bel igjen siden Spykratien forlengt ikke hadde bruk for dem fordi det har kommet ny metoder.
Jeg mener å ha lest at deler av de gamle arkiven ble stående på oppbevaring.ndt om kring både Restenav historien ligger rundt her på forumet og andre steder på nett.
Jeg mener også å ha hørt at mye av det gamle utstyre bel igjen siden Spykratien forlengt ikke hadde bruk for dem fordi det har kommet ny metoder.
Jeg mener å ha lest at deler av de gamle arkiven ble stående på oppbevaring.ndt om kring både Restenav historien ligger rundt her på forumet og andre steder på nett.
Antall ord: 103
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Heksepusen skrev:Det var en versjon jeg har b¨de hør og lest at gamle lier ble lagt ned som følge av rehablitering og byggingena av nye lier. for de dette og et til var de eldste så sto disse på nedlegings listen.
ok, godt mulig
som jeg sa så finnes det ingen bekreftelse på hvorfor og hvordan dette foregikk...
Antall ord: 122
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Det er vi helt enige om. For den forklaringen jeg kom med er jo en liten del av mange offentlige utalser og ting andre kilder.
Det jeg lurer forsatt litt på er at når det gjelder arkiven pasient mapper osv så skal jo dem makuleres ikke settes på et lager og i alle fall ikke på dn måten.
Aparater og slik er litt mer forstålig da.
Det jeg lurer forsatt litt på er at når det gjelder arkiven pasient mapper osv så skal jo dem makuleres ikke settes på et lager og i alle fall ikke på dn måten.
Antall ord: 69
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Heksepusen skrev:Det er vi helt enige om. For den forklaringen jeg kom med er jo en liten del av mange offentlige utalser og ting andre kilder.
De kompisene mine som har vert der har funnet et rom med mange Journaler og lignende strødd utover gølvet og div pulter/skrivebord.
Maskinene er litt skumle, fordi de kan tydeligvis plugges i stikkontakten og brukes
Har noen andre vert der?
Send gjerne PM :mozilla_laughing:
Antall ord: 119
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2005 16:45
- 19
- Lokalisering: somewhere over the rainbow
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 11 ganger
Da jeg var der for noen år siden fant jeg også de journalene.. var kjempe mange av dem, og man kunne lese hva de var der for, hva som ble gjort og når de døde.. av sikkert de 100 journalene jeg leste igjennom (hvis det ikke var flere) så døde usedvanlig mange iløpet av det samme året..
syns det var veldig merkelig.. og metodene var tortur spørr du meg..
Har hørt en historie der om en jente som ble ''torturert'' på loftet i den øverste bygningen. hun ble visst tatt opp dit for å prøve ut nye metoder som i dag ble sett på som tortur.. :/
om dette er sant eller ikke aner jeg jo ikke, men har bodd i lier i 17 år og ble fortalt dette av en eldre herremann som hadde bodd like ved sykehusene hele livet sitt.. han ville ikke snakke om så mye, bortsett fra denne historien da som vi hadde hørt rykter om og spurte han
Ellers så er jeg veldig nysgjerrig på den ene døren som er boltet fast i den ene kjelleren.. på døren er det et lite kikkhull hvos du da ser en steintrapp som går nedover i sirkel... lurer sånn på hva som er der nede og hvorfor den er blitt boltet fast.. noen som har hørt noe om det??
Har hørt en historie der om en jente som ble ''torturert'' på loftet i den øverste bygningen. hun ble visst tatt opp dit for å prøve ut nye metoder som i dag ble sett på som tortur.. :/
om dette er sant eller ikke aner jeg jo ikke, men har bodd i lier i 17 år og ble fortalt dette av en eldre herremann som hadde bodd like ved sykehusene hele livet sitt.. han ville ikke snakke om så mye, bortsett fra denne historien da som vi hadde hørt rykter om og spurte han
Ellers så er jeg veldig nysgjerrig på den ene døren som er boltet fast i den ene kjelleren.. på døren er det et lite kikkhull hvos du da ser en steintrapp som går nedover i sirkel... lurer sånn på hva som er der nede og hvorfor den er blitt boltet fast.. noen som har hørt noe om det??
Antall ord: 232
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Kan vel si det slikt at alle som har hvert på lier og kommer til og dra ditt vil sitte med et eller fler spørsmål om sted? Hvis ikke hadde vi ikke giddet og snakke om det stede. ( ja det gjelder meg selv også)
Antall ord: 46
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
camillah skrev:Da jeg var der for noen år siden fant jeg også de journalene.. var kjempe mange av dem, og man kunne lese hva de var der for, hva som ble gjort og når de døde.. av sikkert de 100 journalene jeg leste igjennom (hvis det ikke var flere) så døde usedvanlig mange iløpet av det samme året..
FØLG NORSK LOV !
Merk : Vær forsiktig med å legge ut personlig informasjon om deg selv og andre, dette omhandler også omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
ADMIN
Antall ord: 286
Hide post links |