Universet & dets hemmeligheter ⇒ KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Hej alla på para
Är det någon här som känner till något om Kundalini.
Hade själv min Kundlini resning 1992.
Anser att det här är den största hemligheten i mänsklighetens historia.
Både sumererna och egyptierna kände väl till denna.
I Asien är den väl utspridd och accepterad däremot i väst har det
alltid varit en medveten hemlighet för "vissa grupper".
Är det någon här som känner till något om Kundalini.
Hade själv min Kundlini resning 1992.
Anser att det här är den största hemligheten i mänsklighetens historia.
Både sumererna och egyptierna kände väl till denna.
I Asien är den väl utspridd och accepterad däremot i väst har det
alltid varit en medveten hemlighet för "vissa grupper".
Antall ord: 75
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Her er bildet:
Interessant tema
Edit: Hvorfor virker ikke bildet? Det virka før jeg trykka "F5" for å oppdatere sida
Interessant tema
Edit: Hvorfor virker ikke bildet? Det virka før jeg trykka "F5" for å oppdatere sida
Sist redigert av Dagros på 11 Aug 2009 08:15, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 20
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 3114
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Ja, jeg har litt kjennskap til Kundalini-yoga, og Kundalini prinsipper.First Day skrev:Hej alla på para
Är det någon här som känner till något om Kundalini.
Hade själv min Kundlini resning 1992.
Anser att det här är den största hemligheten i mänsklighetens historia.
Både sumererna och egyptierna kände väl till denna.
I Asien är den väl utspridd och accepterad däremot i väst har det
alltid varit en medveten hemlighet för "vissa grupper".
Vel, vi vet vel alle sammen grunnen til at kunnskapen her i Vesten KUN har vært tilstede i små lukkede grupper.
Det er jo fordi all anen spirituell aktivitet og tro har vært forbudt av en tvangsinnført religion som har styrt med jernhånd de siste 2000 åra..
Antall ord: 140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Är det verkligen ingen som vet något om Kundalini
Energikraften bär på en stor "nyckel" i mänsklighetens historia
http://www.bing.com/images/search?q=kundalini&FORM=BIFD#
http://www.youtube.com/watch?v=LZb--kA6IzI
Energikraften bär på en stor "nyckel" i mänsklighetens historia
http://www.bing.com/images/search?q=kundalini&FORM=BIFD#
http://www.youtube.com/watch?v=LZb--kA6IzI
Antall ord: 39
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 619
- Startet: 16 Nov 2005 13:12
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Ålesund
- Har takket: 13 ganger
- Blitt takket: 40 ganger
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Tantra tar for seg mye av kundalini.. Men det er også mye snakk om å vekke kundalini ""slangen" feil vei..
Antall ord: 19
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.
- Galileo Galilei
- Galileo Galilei
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Du använder dig av väldigt gamla uttryck som ormen eller slangen.Horus^ skrev:Tantra tar for seg mye av kundalini.. Men det er også mye snakk om å vekke kundalini ""slangen" feil vei..
Dom symbolerna använde ju sig egyptierna av och de lever fortfarande
kvar hos vissa människo grupper.
Uppdatera dig till dagens kunskapsnivå och använd uttrycket
Dubbel-Helix = där 2st spiralformade energi strömmar reser sig
mot din hjärna och bildar en ring, för att sedan lämna dig.
När detta är gjort har du öppnat dina kanaler i samtliga chakra.
Det primära vid all Kundalini = Hjärnan (allt annat är sekundärt)
Antall ord: 113
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Du verkar påläst återkom gärna med lite historik fårn år 30 och fram till våra dagar.Moonstone skrev:Ja, jeg har litt kjennskap til Kundalini-yoga, og Kundalini prinsipper.First Day skrev:Hej alla på para
Är det någon här som känner till något om Kundalini.
Hade själv min Kundlini resning 1992.
Anser att det här är den största hemligheten i mänsklighetens historia.
Både sumererna och egyptierna kände väl till denna.
I Asien är den väl utspridd och accepterad däremot i väst har det
alltid varit en medveten hemlighet för "vissa grupper".
Vel, vi vet vel alle sammen grunnen til at kunnskapen her i Vesten KUN har vært tilstede i små lukkede grupper.
Det er jo fordi all anen spirituell aktivitet og tro har vært forbudt av en tvangsinnført religion som har styrt med jernhånd de siste 2000 åra..
Antall ord: 163
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Sist redigert av First Day på 25 Aug 2009 12:25, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 14
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 1573
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
- Blitt takket: 4 ganger
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Kan ikke du First day fortelle oss, hvordan du erfarte din kundaline opplevelse?
Antall ord: 13
Vær snille mot dyrene
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Innlegg: 5155
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Jeg har hørt ordet før, men husker ikke hva kundalini går ut på. Noen her må gjerne fortelle! Jeg kan selvfølgelig google temaet, men er redd at det blir veldig overfladisk og blandet info. Derfor vil jeg gjerne at f.eks. First day eller noen erfarne forteller litt her i denne tråden! :mozilla_smile:
Antall ord: 59
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Tack för bilden DagrosDagros skrev:
Det finns hur mycket som helst att berätta om Kundalini, mne låt oss först börja
med lite historik rörande Kritendomen och Jesus.
För mig är Kundalini det högsta man kan uppnå vid meditation och yuoga.
Både Buddha, Jesus, Einstein, Pytagarhos m.fl. har haft Kundalin resning och
därför också fått den förstärkta hjälpen inom repsektive verksamhets område.
Det är helt din egen personlighet och intresse som gynnas.
Det som skrivits ner om vad Jesus kunde åstadkomma är c:a 50% sant och resterande
är falska påståeenden. Lögnerna som spreds var dock av sådan omfattning att de
stiftande organen ansåg att om Jesus gjort allt det här måste han vara Guds son och
Maria måste ha befruktats av Gud. Sagt och gjort........sedan rullar allt igång och här
nedan kan ni läsa om hur man med olika maktmedel försökt med våld införa den nya
läran.
Det är en hemsk läsning och sträker siig från när Jesus var 30 år och fram till våra dagar.
Från Jesu födelse till år 31
Jesus föds i den romerska provinsen Judéen. Omkring år 30 framträder hans syssling Johannes och förkunnar att Messias snart kommer att ta makten och upprätta sitt rike. Han uppmanar sina landsmän att vända om, börja följa Guds vilja och låta döpa sig. Johannes Döparen förklarar att Jesus är den man väntat på.
Jesus inleder en drygt treårig predikoverksamhet och samlar en skara elever. Han anklagas slutligen för omstörtande verksamhet, döms till döden och avrättas.
År 31-101
Jesu anhängare, som alla är judar och tillhör den judiska religionen, ser hans framträdande som en uppfyllelse av de gammaltestamentliga profetiorna. Hans ord skrivs ner. De evangelier och brev som kommer att utgöra "Nya testamentets skrifter" författas och bevaras av den Jesustroende församlingen som lever i ständig väntan på att deras herre när som helst ska återvända från himlen som Messias för att upprätta Guds rike på jorden.
Apostlarna reser runt och förkunnar för judarna i den grekisk-romerska omvärlden att Messias har kommit. Tusentals blir övertygade om att profetiorna verkligen har gått i uppfyllelse och man låter döpa sig som bekräftelse på sin tro. Alltfler grupper av Jesustroende uppstår runtom i Medelhavsområdet.
100-talet
Runtom i den hellenistisk-romerska världen bildas grupper av judar som blivit övertygade om att Jesus är den väntade Messias. Snart ansluter sig även ickejudar och kristenhetens centrum flyttas från Jerusalem till Antiokia, Alexandria och Rom.
I och med att man vägrar delta i den statliga romerska religionsutövningen drabbas man av svåra förföljelser. De kristna tvingas mötas i hemlighet.
Gnostiska läror tränger in i församlingen och apologeter bekämpar villoläror och bemöter kyrkans motståndare. Man formulerar en trosbekännelse och slår fast vilka skrifter som är inspirerade av Gud och ska användas i församlingens undervisning.
200-talet
Tron på att Jesus är Messias (Kristus) och tron på hans budskap förvandlas successivt till en ny religion, kristendomen, med centrum i Rom. Den tar intryck av grekiska och romerska tankar och seder och tar alltmer avstånd från Jesu och apostlarnas egen tro, judendomen.
Församlingen är fortfarande en förföljd minoritet. För att bättre motstå förföljelserna, motarbeta kätterska läror, bemöta intellektuella angrepp och sprida evangelium införs striktare organisation i församlingarna. Biskoparnas blir alltmer autokratiska och kyrkan förlitar sig alltmer på filosofiska resonemang för att hävda sin lära.
Romarriket utsätts för ett växande tryck från barbariska stammar. De kristna ses som en försvagande faktor och resultatet blir förföljelser. Många av de mest trofasta kristna blir martyrer. Andra söker sig bort från samhället och blir eremiter och munkar.
Mot slutet av seklet har den nya religionen nått långt upp i Europa. De första kyrkobyggnaderna uppförs. Romarriket delas i en östromersk och en västromersk del.
300-talet
Den framgångsrike generalen Konstantin, som anslutit sig till kristendomen, blir kejsare. Han utfärdar först ett dekret om tolerans gentemot de kristna och gör sedan kristendomen till romersk riksreligion. Snart har kyrkan förvandlats till en statlig institution som själv börjar förfölja och döda oliktänkande.
Miljoner människor tvångsansluts. Man bygger stora katedraler där det tidigare stått hedniska tempel och endast präster tillåts förkunna Guds ord. Biskoparna träffas i en serie kyrkomöten för att skapa enighet i avgörande lärofrågor, främst rörande Guds, Kristi och den Heliga andens natur.
Konstantin gör Konstantinopel till ny huvudstad i det romerska imperiet och därmed blir biskopen i Rom mäktigast i Italien.
Goter, barbarer och vandaler börjar invadera Romarriket.
400-talet
Den romerske biskopen Leo I börjar skapa det som sedermera blir medeltidskyrkan. Han förklarar att biskopen i Rom är aposteln Petrus efterträdare och därmed hela kristenhetens överhuvud. Kyrkomötet i Kalcedon ger honom och hans efterträdare titeln "påve".
Martyr- och relikkulten breder ut sig. Förhärligandet av jungfru Maria växer. Kyrkobyggnaderna pryds med målningar och statyer. Gamla och Nya testamentet översätts till latin.
I protest mot den officiella, institutionaliserade kristendomen utvecklas det enkla klosterlivet. Klostren blir centra för undervisning och viktiga verktyg för missionen. "Ökenfäderna" beger sig ut i öknen för att be och vara ensamma med Gud.
500-talet
Kristendomen sprider sig i hela Mellanöstern. I Europa ökar den romersk-katolska kyrkans inflytande i och med att frankernas kung Klodvig anslutit sig till kristendomen.
Olika kulturer inkorporeras i kyrkan och den västliga (romerska) kyrkan antar diverse ceremonier av hedniskt ursprung. Grunden läggs till det medeltida påvedömet. Vandaler, heruler och ostrogoter försöker överta det romerska rikets position, men det blir slutligen den katolska kyrkan som fyller det maktvakum som uppstått i och med romarrikets fall. Kyrka och stat flätas nu samman alltmer.
Den östromerske kejsaren Justinianus gör ett försök att återupprätta det fallna Romarriket.
600-talet
Den romerska kyrkan växer i makt och prestige i Europa. Klyftan mellan de kristna kyrkorna i öst (med centrum i Konstantinopel) och väst (med centrum i Rom) ökar. Östkyrkan erkänner inte påvens överhöghet.
Västkyrkan breder ut sig i Västeuropa medan östkyrkan sprider sig upp över Östeuropa. Orglar och kyrkklockor införs i kyrkorna.
I Mellanöstern uppstår islam och arabiska muslimska styrkor erövrar Palestina, Syrien, Egypten, Karthago och Nordafrika.
700-talet
De östromerska biskoparna fördömer tillbedjan av helgonbilder i kyrkorna, medan påven stöder det. Kristna missionärerna når Kina.
Den romerska kyrkans politiska makt växer, särskilt i Tyskland, där invånarna tvingas "bli kristna" under dödshot. Frankerna invaderar Italien och skänker mark till kyrkan som upprättar påvestaterna. Påven kröner den frankiske kungen Karl den store till "Helig romersk kejsare" över en stor del av Europa.
Nordborna får kontakt med den romersk-katolska kristendomen genom vikingarnas expeditioner och genom trälar som man för med sig tillbaka hit. Det händer också att vikingar låter sig döpas till den nya läran.
Araberna erövrar södra Spanien men hejdas av frankiska styrkor och kommer inte längre upp i Europa.
800-talet
Missionsarbetet bland de europeiska och slaviska folken utökas. Kristendomen införs på Balkan och i det stora ryska riket. Romersk-katolska missionärer från Tyskland och England når Skandinavien. Samtidigt breder korruptionen ut sig inom den romerska kyrkan.
Karl den stores dynasti och kyrkan stärker varandras makt.
900-talet
Hela Europa har anslutits till den romersk-katolska kyrkan, som fortfarande lider av svår korruption. Påvarna tillsätts ofta av stridande furstar och efterträder varandra i snabb följd. De flesta slutar sin karriär genom att avsättas, fängslas eller mördas. Kyrkan företer inte längre några likheter med den skara troende som tusen år tidigare samlats i Jerusalem för att invänta Messias återkomst och upprättandet av Guds rike.
Otto den Store återupplivar Karl den Stores dröm om ett heligt romerskt rike.
I nordvästra Europa kämpar keltiska munkar för att skydda de kristna skrifterna undan härjande nordmän.
Den masoretiska texten till den hebreiska bibeln färdigställs.
1000-talet
Stridigheterna inom kyrkan fortsätter. Under en period finns det tre rivaliserande påvar. Påven Gregorius VII förklarar den romersk-katolska kyrkan ofelbar och beslutar att prästerna ska leva i celibat. Han förklarar vidare att påven står över alla jordiska furstar och att ingen kan bli frälst som inte erkänner honom som sin härskare.
Det blir en avgörande brytning mellan de kyrkliga ledarna i öst och väst - mellan patriarken i Konstantinopel och påven i Rom. Kristenheten delas upp i en västlig (latinspråkig katolsk) och en östlig (grekiskspråkig ortodox) del.
Den gregorianska sången ersätts av polyfonisk sång.
I slutet av seklet startar det första korståget för att erövra Jerusalem och driva bort muslimer och judar.
1100-talet
Påvarna startar flera korståg för att erövra Palestina och Jerusalem. Människor ur alla samhällsklasser sällar sig till korsfararna. De flesta korstågen misslyckas.
Den romersk-katolska kyrkan etablerar sig i hela Skandinavien. Tron på Marias obefläckade avlelse sprider sig.
På flera platser i Europa uppstår nu reformrörelser som förkastar den katolska kyrkans traditioner och prästerskapets rikedom och slapphet. Man vill se en återgång till den ursprungliga kristna tron. Kyrkan svarar med att förfölja rörelsernas medlemmar, och ledarna grips och bränns levande på bål.
1200-talet
Påvedömet når sin största makt och startar ytterligare korståg för att "befria" Palestina från judar och muslimer. Dessutom genomförs korståg för att befria Europa från alla som har en annan tro än den tillåtna romersk-katolska.
Inkvisitionen, den kyrkliga domstolen, griper, torterar och mördar tusentals djupt troende människor som vågar kritisera den rika kyrkan och det korrumperade prästerskapet och strävar efter att följa Jesu ord i stället för den institutionaliserade kyrkans lärosatser. De första som drabbas är albigenserna. Under en tjugoårsperiod dödas nästan alla albigenser.
1300-talet
Påvedömet börjar förlora sin politiska makt och blir så impopulärt att påvarna tar sin tillflykt till franska Avignon och vistas där större delen av seklet. Så inleds den stora schismen med flera konkurrerande påvar.
Samtidigt drabbas Europa av digerdöden och 25 miljoner människor, en fjärdedel av befolkningen, dör. Judarna förföljs och drivs ut ur England, Frankrike och Spanien.
John Wycliffe och Jan Hus är de första berömda oliktänkarna. Wycliffe är katolsk präst men protesterar mot mycket av vad kyrkan lär. Hus går ännu längre - han angriper prästerskapets synder - och bränns på bål.
1400-talet
Under den stora schismen håller den romersk-katolska kyrkan en serie kyrkomöten i syfte att reformera kyrkan, men man uppnår inte mycket. Kyrkans moraliska sönderfall med korruption och nepotism fortsätter. Reformatoriska rörelser uppstår.
Samtidigt inträffar andra avgörande händelser. Turkarna erövrar Konstantinopel och det strömmar in en våg av lärda män från öster. Kolumbus seglar till Amerika. Katolicismen sprids via spansk och portugisisk kolonisation till Latinamerika, Afrika och Indien.
Renässansen börjar. Donatello, Michelangelo, Botticelli, Leonardo da Vinci och andra skapar konstverk med kristna teman.
1500-talet
Reformationen inleds, till en början i syfte att åstadkomma en reform av den romersk-katolska kyrkans liv och lära. Den västliga kyrkan splittras i en katolsk och en protestantisk del. Katoliker och protestanter förföljer och mördar varandra. Döparrörelsen uppstår.
Jesuitorden börjar sända missionärer utomlands.
Bibeln översätts till olika språk och tack vare boktryckarkonsten påskyndas reformationens utbredning över Europa.
1600-talet
Många europeiska länder ansluter sig till protestantismen medan andra försöker hålla fast vid den romersk-katolska läran. Resultatet blir religionskrig och förföljelser.
Missionärer är verksamma i Afrika, Kina, Indien, Japan, Australien och Nya Zeeland. Nordamerika koloniseras. På många håll dödas och förslavas urbefolkningen och "omvänds" med våld. I Europa och Amerika utspelas häxjakter.
1700-talet
Upplysningtidens författare ifrågasätter kristendomen. Nya tankar vinner popularitet.
Katolikerna förtrycks i England. Judarna förtrycks överallt.
I Amerika orsakar slaverifrågan splittring bland de kristna församlingarna.
I England uppstår en landsomfattande väckelse som leder till grundandet av den metodistiska rörelsen.
1800-talet
Protestantisk mission bedrivs runtom i världen och Bibeln översätts till mängder av språk. Kristna engagerar sig i frågor rörande slaveriet, nykterhet, fängelser och undervisning. Profetiorna om Jesu återkomst aktualiseras.
Nya vetenskapliga upptäckter resulterar i konflikt mellan vetenskap och religion. Bibelns trovärdighet ifrågasätts.
Olika väckelserörelser når Sverige och skapar oro inom den lutherska statskyrkan. Många lämnar Svenska kyrkan och startar fria församlingar.
1900-talet
Mäktiga ateistiska stater uppstår och kollapsar. I två världskrig slåss Europas "kristna" nationer mot varandra. Efter andra världskrigets massmord på judar får judarna ett eget land. Mot slutet av seklet förenas de europeiska länderna i en ekonomisk, politisk och militär union. Missionärer når praktiskt taget vartenda område i världen och 95 procent av mänskligheten kan läsa Bibeln på sitt eget språk. Karismatiska kristna rörelser uppstår. Internet och massmedia ger nya sätt att sprida evangeliet.
2000-talet
Det kristna hoppet är detsamma i dag som för 2000 år sedan - att de urgamla profetiorna ska gå i uppfyllelse och man ska få se Människosonen - Messias - komma på himmelens skyar för att upprätta sitt rike. Till dess är det de troendes uppgift att följa Jesu avslutande uppmaning till sina efterföljare - att göra alla folk till hans lärjungar...
FÖR ER SOM ORKAR HÄR KOMMER ETT SAMMANDRAG ÖVER 1200-TALET
1200 talet
Påvedömet når sin största makt och startar ytterligare korståg för att "befria" Palestina från judar och muslimer. Dessutom genomförs korståg för att befria Europa från alla som har en annan tro än den tillåtna romersk-katolska.
Inkvisitionen, den kyrkliga domstolen, griper, torterar och mördar tusentals djupt troende människor som vågar kritisera den rika kyrkan och det korrumperade prästerskapet och strävar efter att följa Jesu ord i stället för den institutionaliserade kyrkans lärosatser. De första som drabbas är albigenserna. Under en tjugoårsperiod dödas nästan alla albigenser.
# 1201 När seklet börjar har antalet ortodoxa kristna i Egypten minskat till uppskattningsvis 100 000.
# 1202 Det fjärde korståget startar efter att ha godkänts av påven Innocentius III.
# 1203 Franska Toulouse lovar att förfölja katarerna.
- Under hot från kung Emmerich av Ungern avsvär sig Kulin av Bosnien den bogomilska (patarenska) tron och accepterar påvens överhöghet och den romerska kalendern.
# 1204 De europeiska korsfararna attackerar och plundrar Konstantinopel, säte för den östliga, ortodoxa kristna kyrkan. Påven i Rom insätter en italienare som patriark av Konstantinopel. Allt detta vidgar sprickan mellan kyrkorna i öst och väst ytterligare och omintetgör alla förhoppningar om en återförening av den östliga och västliga kristenheten.
- Påve Innocentius III skickar Peter av Castelnau och abboten av Citeaux till Languedoc för att utrota albigensernas lära. Albigenserna är en kristen riktning som förkastar centrala läror i den romersk-katolska tron och ser kyrkan som korrumperad och förvärldsligad och kräver en återgång till den rena, urkristna tron. Bland annat avvisar man en rad företeelser som man menar inte har något stöd i bibeln, såsom bilddyrkan, transsubstantiationsläran, spädbarnsdop, skärselden, Mariadyrkan, omvändelse på dödsbädden, mässor för de döda, prästerlig syndaförlåtelse och bruk av vapen.
# 1205 Biskopen av Rom utser Stephen Langton till ärkebiskop av Canterbury. Langton delar in Bibelns böcker i kapitel. Påven Innocentius III förbjuder alla jurister att ge någon form av juridisk hjälp till dem som kyrkan klassat som kättare eller till dem som bistått eller försvarat dem på något sätt.
# 1206 Den spanske prästen Dominikus, grundaren av dominikanerorden, uppges ha fått rosenkransen (radbandet) av jungfru Maria
# 1207 Påven Innocentius III uppmuntrar adeln i norra Frankrike att delta i ett korståg mot dem i södra delen av landet som stödde katarerna. I gengäld skulle de få samma syndaförlåtelse som de korsfarare som begav sig till det Heliga landet (plus möjlighet att lägga beslag på den sydliga adelns egendomar).
# 1208 Den 26-årige italienaren Giovanni Francesco (Franciskus) Bernardone från Assisi får en uppenbarelse i kyrkan i staden Portunicula. Han beslutar sig för att avstå från rikedomen för att följa Jesus och ägna sitt liv åt att predika, sjunga, vårda spetälska och hjälpa de fattiga bönderna.
- Påven Innocentius III utlyser ett korståg mot valdenserna och albigenserna (även kallade "katarer") i södra Frankrike som upplevs som ett hot mot kyrkomakten. Det här är första gången kyrkan startar korståg mot en kristen grupp.
- I Sverige kröns kung Erik X Knutsson av ärkebiskop Valerius. Påven lovar honom besittningsrätt till allt land han kan erövra från hedningarna.
# 1209 Franciskus får Roms stöd för sin grupp tonåriga "små bröder" och grundar franciskanerorden. Dessa fattigmunkar predikar ett enkelt liv. I Frankrike gör dominikanermunkarna samma sak.
- Under korståget mot albigenserna går korsriddarna till attack mot den franska staden Bézier i syfte att döda alla som inte delar de romerska kyrkans tro. Man jämnar staden med marken och slaktar 20 000 män, kvinnor och barn. Korsriddaren Simon de Montfort intar staden Carcasonne och fängslar albigenserna.
- Påve Innocentius III exkommunicerar kung Johan av England som motsatt sig en ärkebiskopsutnämning.
- Påven godkänner inrättandet av ett biskopsstift för södra Finland. Det placerades slutligen i Åbo.
# 1210 Påve Innocentius III erkänner franciskanerorden som grundats av Franciskus av Assisi.
# 1211 Mongolen Djingis Khan erövrar Kina, Iran och Irak.
# 1212 Judarna i Toledo massakreras av korsfarare.
- En herdepojke säger att Gud gett honom i uppdrag att starta ett barnkorståg som ska ta Jerusalem från de muslimska araberna. Två barnkorståg inleds, ett i Tyskland och ett i Frankrike. Många av barnen dör på vägen österut av svält och sjukdomar och 50 000 tas tillfånga av pirater och säljs som slavar.
- Clara av Assisi grundar en franciskansk klosterorden för nunnor.
# 1213 Constantine Stilbes, metropolit av Cyzicus i exil, skriver en traktat mot den romerska kyrkan. Han är särskilt kritisk mot den västerländska kyrkans kärlek till kriget och pekar på den utbredda synen bland korsfararna att de som stupar i strid ska räknas som martyrer, det faktum att en biskop som bar på ett kors hade lett attacken mot Konstantinopel, liksom händelser då "kristna" riddare på stridshästar hade ridit in i kyrkor och slaktat de ortodoxa kristna som tagit sin tillflykt dit. Stilbes är också den förste bysantin som noterar och förkastar avlatsbreven. Han betraktar även romarna som opålitliga eftersom påven uppger sig ha makt att befria dem från alla edsvurna löften de kan tänkas avlägga i framtiden.
- Påven ger kung Johan av England förlåtelse då han slutligen accepterar den ärkebiskopsutnämning som han tidigare motsatt sig.
# 1215 Det fjärde laterankonciliet tar upp frågan om kätteriet, sammanfattar och stadfäster medeltida romersk-katolska doktriner och ritualer (definierar de sju sakramenten) samt stärker påvens auktoritet. För att bekämpa den slappa moralen uppmanar kyrkomötet till årlig nattvard och bikt. Man fastslår också officiellt "transsubstantiationsläran", dvs att nattvardens bröd och vin bokstavligen förvandlas till Jesu kropp och blod.
- Man förklarar vidare att judar bör stängas in i getton samt tvingas bära en gul cirkelformad lapp på sina ytterplagg för att skilja sig från den övriga befolkningen. Dessutom beslutar man inrätta en kyrklig domstol - inkvisitionen - och utlyser ett nytt korståg.
- Peter Valdo och valdenserna fördöms på nytt som kättare. Dessa hängivna troende (som senare kommer att betraktas som föregångare till den protestantiska reformationen) utsätts för svår förföljelse i flera sekler.
# 1216 Den spanske prästen Dominicus de Gusmán grundar dominikanerorden med tiggarmunkar i Languedoc. Ordens syfte är att omvända muslimer och judar till den romersk-katolska läran och göra slut på allt som kyrkan betraktar som villoläror.
- Påve Innocentius III visar sin uppskattning av den svenske kungen Erik Knutssons försök att ansluta finnarna till den romersk-katolska kyrkan genom att erkänna Sveriges rätt till sydvästra Finland.
# 1217 Kejsaren Fredrik II ger mark på Sicilien till den Tyska ordens riddare.
- Serbiens härskare får sin krona från Rom, vilket tyder på visst romerskt inflytande över det historiskt ortodoxa landet.
# 1218 Det femte korståget inleds.
# 1219 Franciskus av Assisi, som följt med korsfararna, predikar för sultanen av Egypten.
- Kung Valdemar II av Danmark och ärkebiskop Andreas av Lund leder ett korståg in i Estland. De grundar staden Tallinn med biskopssäte och importerar sedan tyska nybyggare och dominikanermunkar.
# 1220 Dominikanermunkar missionerar i Centralasien, Persiska viken, Indien och Kina. En engelsman vid namn Thomas blir biskop av Åbo och sprider aktivt evangelium bland finnarna.
- Påve Honorius III ger dominikan- och fransiskanordnarna i uppdrag att genomföra inkvisitionen.
- Tysklands kung Fredrik II lovar att ansvara för nästa korståg och som tack kröner påven honom till tysk-romersk kejsare.
# 1222 Andres II av Ungern utfärdar "en gyllene bulla" som undantar prästerskapet från beskattning och vägrar utlänningar och judar att äga mark eller inneha statliga tjänster. En engelsk präst bränns på bål för att ha delat Jesu egen tro - den judiska.
- Nordens första dominikaankloster grundas i Lund.
# 1223 Franciskus av Assisi arrangerar historiens första levande julkrubba, med riktiga djur, i en grotta utanför italienska Greccio.
# 1224 I sin konstitution förklarar Fredrik III att kättare som fälls av en kyrklig domstol ska brännas på bål.
# 1225 Sancta Maria kyrka i Visby på Gotland invigs.
# 1226 Påven fastställer karmelitordens stadgar. Enligt dessa ska bröderna bo i skilda celler, ägna sig åt bön och handarbete, leva i fattigdom, avstå från att äta kött och iaktta tystnad under en stor del av dagen.
- Franciskus av Assisi avlider.
# 1227 Greve Ugolino väljs till påve Gregorius IX.
# 1228 Sjätte korståget startar, anfört av kejsare Fredrik II. Franciskus av Assisi helgonförklaras. Stephen Langton, ärkebiskop av Canterbury som i slutet av 1100-talet gjorde den första kapitelindelningen av Bibeln, avlider.
- Dominikanerna anlägger sitt första konvent i Visby.
# 1229 Korsfararna anländer till Jerusalem. Den romerske kejsaren Fredrik II undertecknar ett fördrag med den muslimske egyptiske sultanen Kamil som avträder Betlehem, Nasaret och Jerusalem samt en korridor mellan hamnstaden Acre och Jerusalem för de kristna pilgrimerna. Fredrik tågar in i Jerusalem och loåter kröna sig till kung i Heliga gravens kyrka. Fredsfördraget förkastas dock av båda religionernas förespråkare och senare utesluts Frederick ur den "kristna" kyrkan för att ha skapat fred i stället för krig...
- Kyrkomötet i Toulouse förbjuder vanligt folk att läsa bibeln eller att inneha bibliska böcker. Endast liturgiböcker tillåts och då bara på latin (som inte folket förstår).
- I ett brev till kyrkan på Cypern uppmanar den landsflyktige patriarken Germanos II av Konstantinopel till fortsatt motstånd mot påven i Rom.
# 1231 Påven startar inkvisitionen i syfte att utrota villoläror innan de hinner sprida sig till massorna. Domstolar som huvudsakligen består av dominikanermunkar får i uppdrag att rannsaka kättare, främst katarer och valdenser. I praktiken fungerar inkvisitorerna som polis, åklagare, domare och jury. Den praktiska verkställigheten av straffen, dvs att tortera och bränna obotfärdiga kättare på bål, överlät man däremot åt de sekulära myndigheterna.
- Den första gruppen inkvisitorer sänds till spanska Aragon, och den första permanenta kätteridomstolen inrättas i franska Toulouse. Konrad av Marburg utses till Tysklands förste inkvisitor. Han påstår sig senare ha avslöjat många "djävulsdyrkare" under sin terrorregim.
- Påven Gregorius IX klagar hos biskoparna i Tyskland över att judarna där behandlades för väl. Han förbjuder vänskapliga relationer mellan kristna och judar.
# 1233 Kyrkan låter bränna ett stort antal katarer på bål i Pisa.
# 1236 Judiska samhällen i Anjou, Poitou, Bordeaux och Angouleme attackeras av korsriddare. Tretusen judar slaktas och 500 judar överlever genom att ansluta sig till katolska kyrkan.
- I den finska inlandsprovinsen Tavastland utsätts kristna för blodiga förföljelser av folk som vill hålla fast vid sin gamla religion. Påven utfärdar en korstågsbulla mot tavasterna.
# 1237 Mongoler erövrar Moskva och förstör Kiev.
# 1238 Den svenske kungen Birger Jarl och biskop Thomas inleder det andra svenska korståget mot Finland och underkuvar tavasterna.
- Valencia återerövras.
# 1239 I Montwimer i Champagne låter inkvisitorn Robert le Bougre bränna cirka 180 oliktänkande som alla rannsakats och dömts på mindre än en vecka.
# 1240 Många katarer bränns på bål i Milano.
# 1242 Den ryske fursten Alexander Nevskij besegrar de tyska ordensriddarna i slaget på Peipussjöns is och bevarar Ryssland ortodoxt.
# 1243 Inkvisitionen i södra Frankrike bränner ett stort antal katarer. Många katarer flyr till Pyrenéerna, Lombardiet och Bosnien. Rörelsens ledare samlas i Montsegur.
# 1244 Montsegur faller och cirka 200 av katarernas ledare dör i inkvisitionens lågor utan rättegång. Turkar i den egyptiske sultanens tjänst befriar Jerusalem, och i Europa ställs nu krav på ett sjunde korståg.
# 1247 I det franska stiftet i Österrike börjar det cirkulera rykten att judar dödar kristna barn, och två franciskanermunkar inleder en undersökning för inkvisitionens räkning.
# 1248 Spanska Sevilla återerövras av Ferdinand III och därmed har muslimerna endast kontroll över kungariket Granada.
- Ludvig IX av Frankrike startar det sjunde korståget som riktas mot Egypten.
- Den påvlige legaten Vilhelm av Sabina sammankallar till kyrkomöte i Skänninge för att reglera de kyrkliga förhållandena i Sverige så att de överensstämmer med den kanoniska rätten. Man beslutar bland annat att präster skall leva i celibat och att de ska kunna sälja sin jord utan sina släktingars samtycke.
# 1249 Den katolske greven Raymund av Toulouse låter bränna 80 oliktänkande på bål i sin närvaro.
- Korsfararna tränger in i Egypten men möter stort motstånd.
# 1250 Eusebius av Esztergom grundar Sankt Paulus den förste eremitens orden ("paulinmunkar") genom att förena alla eremiter som levt i Ungerns och Kroatiens skogar.
- Korsfararna massakreras av egyoptiska styrkor.
# 1252 Påven Innocentius IV utfärdar en bulla som godkänner användandet av tortyr för att tvinga fram bekännelser och namn på andra kättare.
# 1255 Roger Bacon, teleskopets, mikroskopets och termometerns uppfinnare, blir franciskanermunk.
# 1256 Påve Alexander IV ger inkvisitorerna rätt att ge varandra syndernas förlåtelse för alla "oegentligheter" de gör sig skyldiga till i sitt arbete.
- Thomas av Aquino får påvens dispens att ta teologie examen vid universitetet i Köln trots att han bara är 31 år, tre år för ung.
# 1259 Påven Alexander IV bekräftar att tortyr kan användas för att tvinga fram bekännelser i rättegångar mot kättare.
- I Danmark pågår en strid mellan kyrkan och kungen. Kung Kristoffer I, som blivit bannlyst, låter fängsla och förnedra ärkebiskopen.
# 1260 I Europa uppstår "gisslarsekten" som kritiserar kyrkans förvärldsligande och skaror av "flagellanter" drar omkring på Europas landsbygd och piskar sig själva på torgen som botgörelse i syfte att få förlåtelse för sina synder.
# 1261 Den bysantinske kejsaren Michael VIII Palaiologos återerövrar Konstantinopel från de västeuropeiska korsriddarna, som kontrollerat den bysantinska huvudstaden i mer än 50 år, och återupprättar den ortodoxa kyrkans regim.
# 1263 Rabbi Moshe Ben Nachmon vinner en teologisk debatt i Barcelona över katolska lärde och som straff förvisas han från Spanien. I fortsättningen kommer judar att tvingas in i teologiska debatter, men med restriktioner rörande hur de framställer sina argument.
# 1264 Dominikanermunken Thomas av Aquino publicerar "Summa Contra Gentiles" som förenar vetenskap och religion.
# 1265 Påven Clemens IV vidhåller beslutet att tortyr kan användas för att tvinga fram bekännelser i rättegångar mot kättare.
- Poeten Dante Alighieri, som senare ska skriva Divina Comedia och därmed bidra till att ge folk den totalt obibliska bilden av helvetet som en sorts brinnande underjordisk håla med torterande djävlar, föds.
# 1267 De kyrkliga myndigheterna i Wien beordrar alla judar att börja bära kläder som visar att de är judar. Påven startar inkvisitionen i Rom.
- Thomas av Aquino förklarar att judar inte ska behandlas som medmänniskor utan ska leva i evig underkastelse.
- Ludvig IX av Frankrike befaller att alla judar i landet måste bära en symbol föreställande ett hjul, utskuren i lila ylle, fastsydd på kläderna.
# 1270 Det åttonde och sista korståget börjar, lett av Ludvig IX.
- Massmord på judar i Weissenberg, Magdeburg, Sinzig, Erfurt och andr städer. I Sinzig låser mn in hela den judiska församlingen i synagogan på sabbaten och bränner dem levande.
# 1272 Det sista korståget kollapsar efter kung Ludvig IX:s död i Nordafrika.
# 1273 Thomas av Aquino avslutar arbetet med sin "Summa Theologiae", medeltidens teologiska mästerverk där han sammanfattar den skolastiska teologin och skriver: "Jag förstår, för att jag må tro."
# 1274 Kyrkomötet i Trent godkänner läran om ett brinnande helvete där syndare plågas för evigt.
# 1275 Moses av León författar den första judiska kabbalaskriften, "Zohar".
# 1277 På ett koncilium i Tälje bekräftar kung Magnus Ladulås att alla gårdar, som tillhör kyrkan, ska vara fria från skatt till konungen. I gengäld får kungen kalla sig "kung av Guds Nåde".
# 1278 Myndigheterna i England griper 683 judar och avrättar 293 genom hängning sedan de anklagats för förfalskning.
# 1280 I Polen kräver kyrkan att judarna ska isoleras från resten av befolkningen. I Spanien tvingas judar lyssna medan munkar håller omvändelsepredikningar i deras synagogor.
- Det berömda verket "Kebra Negast" (Kungars ära) sammanställs i Etiopien.
# 1281 Ärkebiskopen av Canterbury låter stänga alla synagogor i sitt stift.
# 1283 Massmord på judar i Tyskland.
# 1285 I tyska München bränns 180 judar på bål sedan de vägrat låta sig döpas och ansluta sig till den romersk-katolska läran.
- I Sverige grundläggs domkyrkan i Uppsala.
# 1290 Kung Edvard I (Långskank) driver ut alla judar - 16 000 stycken - ur England under dödshot. Den Tyska ordens riddare erövrar hela Preussen. I Kiev bryter pesten ut och dödar cirka 7 000 personer.
# 1291 Muslimska styrkor befriar staden Acre i Palestina från korsriddarna och driver bort de europeiska inkräktarna. Därmed upphör den "kristna" militära närvaron i Mellanöstern och uppgiften att sprida den katolska läran överlåts åt munkar som predikar bland människorna.
# 1293 Det tredje svenska korståget, lett av Torgils Knutsson, går till Karelen i östra Finland och skapar en gränslinje mellan det katolska väst och ortodoxa öst.
# 1294 Judarna fördrivs från Bern i Schweiz.
# 1295 Mongolerna börjar konvertera till islam.
# 1296 De elva kardinalerna kan inte enas om vem de ska utse till påve. De väljer den åttioårige eremiten Peter Morone som tar namnet Celestine V. Han avgår efter några månader på grund av inre strider inom kyrkan.
# 1298 En tysk adelsman vid namn Rindfleisch samlar en liten armé och börjar slakta judar i stad efter stad. På ett halvår dödar han uppskattningsvis 100 000 judar i 140 tyska amhällen.
# 1300 Påven Bonifacius VIII tillkännager det första "jubelåret" och meddelar en fullkomlig avlat, jubileumsavlat. Uppskattningsvis två miljoner vallfärdar till Rom detta år. Två präster står framför altaret i Peterskyrkan och bokstavligen skyfflar in penninggåvor. Enorma summor dras in till påvestaten.
Vad får Ni för uppfattning ?
Antall ord: 5831
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
HejSvartepus skrev:Jeg har hørt ordet før, men husker ikke hva kundalini går ut på. Noen her må gjerne fortelle! Jeg kan selvfølgelig google temaet, men er redd at det blir veldig overfladisk og blandet info. Derfor vil jeg gjerne at f.eks. First day eller noen erfarne forteller litt her i denne tråden! :mozilla_smile:
Läs det här först
Kundalini resning är den största kända funktions förstärkningen som man känner till.
Den är också farlig om man inte vet hur man skall handskas med den.
En okontrollerad resning kan leda till oönskade konsekvenser.
Den Intuisjon Network, en tenkende tillatt Television Underwriter, presenterer følgende transkripsjon fra serierekke Thinking tillatt, Samtaler På Leading Edge of Knowledge og Discovery, med Dr. Jeffrey Mishlove.
WHAT IS KUNDALINI? HVA ER KUNDALINI? with LEE SANNELLA, MD med LEE SANNELLA, MD
JEFFREY MISHLOVE, Ph.D.: Hello and welcome. Jeffrey MISHLOVE, Ph.D.: Hei og velkommen. Kundalini is a concept that's been developed in the theory and philosophy of yoga. It represents a coiled energy located at the base of the spine, considered like a coiled serpent or the serpent power, and through yogic practice or other circumstances this coiled energy rises through the body, activating various psychic and nervous energy centers. Kundalini er et konsept som er utviklet i teori og filosofi yoga. Det representerer en coiled energi plassert på undersiden av ryggraden, regnes som en coiled slange eller orm makt, og gjennom yogic praksis eller andre forhold denne coiled energi stiger gjennom kroppen, aktiverer ulike synsk og nervøs energi centers. In yoga this is thought of as an auspicious sign of spiritual attainment. I yoga er dette tenkt som et auspicious tegn på åndelig oppnåelse. However, from the point of view of Western psychology and psychiatry, these same symptoms might be viewed as psychotic. Men fra synspunkt av vestlig psykologi og psykiatri, de samme symptomene kan bli sett på som psykotisk. With me today in the studio is Dr. Lee Sannella, a physician and author of The Kundalini Experience: Psychosis or Transcendence? Dr. Med meg i dag i studio er Dr. Lee Sannella, en lege og forfatter av The Kundalini Erfaring: psykose eller Transcendence? Dr. Sannella is the founder of the Kundalini Clinic, and is an expert in dealing with individuals, both Eastern and Western, who are experiencing these symptoms of kundalini rising. Sannella er grunnleggeren av Kundalini Clinic, og er en ekspert på å håndtere mennesker, både i Øst og Vest, som opplever disse symptomene av kundalini stigende. Welcome, Lee. Velkommen, Lee.
LEE SANNELLA, Ph.D.: Hello, Jeffrey. LEE SANNELLA, Ph.D.: Hei, Jeffrey.
MISHLOVE: It's a pleasure to have you here. MISHLOVE: Det er en glede å ha deg her. You know, it's intriguing. Du vet, det er spennende. In Western medicine we have the symbol of the caduceus, with the snakes twisted up the staff of Hermes. I Vest-medisin har vi symbolet på caduceus, med slanger vridd opp stab av Hermes. It's very, very similar to the symbol of the coiled serpent rising in the kundalini theory of yoga. Do you think there's a connection? Det er svært, svært lik symbolet på coiled slange stiger i kundalini teorien om yoga. Synes du det er en sammenheng?
SANNELLA: Well, I think they both represent the same thing. One is a popularization of the other. SANNELLA: Vel, jeg tror de begge representerer det samme. Ene er en popularization av de andre.
MISHLOVE: Which? MISHLOVE: Hvilke?
SANNELLA: Well, the caduceus is the derived symbol. SANNELLA: Vel, caduceus er avledet symbol.
MISHLOVE: It's the original symbol of Hippocrates, I think, the founder of medicine. MISHLOVE: Det er det opprinnelige symbolet på Hippocrates, tror jeg, grunnleggeren av medisin.
SANNELLA: I don't know whether it was one or two serpents at that time, but it's close. SANNELLA: Jeg vet ikke om det var en eller to slanger på den tiden, men det er tett.
MISHLOVE: So there's a sense in which this understanding of the coiled energy rising through the body is very ancient. MISHLOVE: Så det er en følelse som denne forståelsen av coiled energi stiger gjennom kroppen er svært gamle. It was known to the ancient Western Greek physicians, as well as to the yogic practitioners. Det var kjent for de gamle vestlige greske leger, samt til yogic utøvere.
SANNELLA: Well, I don't know. SANNELLA: Vel, jeg vet ikke. The coil to me means potential. It's a potential energy until it is activated. The spiral til meg betyr potensial. Det er en potensiell energi før den er aktivert. And the crossing of the snakes has more probably to do with the nadis, or the other accessory energy centers, aside from that which is supposed to be in the spinal canal. Og krysset av slanger har trolig å gjøre med nadis eller annet tilbehør energi centers, bortsett fra det som er ment å være i rygg kanalen. But our modern concept doesn't completely accord with that model. Men vårt moderne konsept ikke helt enig med denne modellen.
MISHLOVE: Let's step back just a second, because you've introduced the term the nadis, and I think you're referring to centers of energy, like ganglia of nerves, that might be located in the arms, in the legs, around the sides -- sort of like the acupuncture meridians, or acupuncture points. MISHLOVE: La oss gå tilbake bare et sekund, fordi du har innført begrepet den nadis, og jeg tror du henviser til sentre av energi, som ganglia av nerver, som kan være plassert i armene, i bena, rundt sider - slags som akupunktur meridians eller akupunktur punkter.
SANNELLA: That's good enough. SANNELLA: Det er god nok.
MISHLOVE: And also in yoga there's the concept of the chakras being central organs of psychic energy located right along the spinal column, basically; the third eye is one we often hear about. MISHLOVE: Og også i yoga er det begrepet av chakra som sentrale organer av psykisk energi som ligger til høyre langs rygg kolonne utgangspunktet; tredje øyet er en vi gjerne høre om. These are concepts that have been articulated very cogently and in quite a lot of detail in yogic philosophy, and I gather that these are concepts that you take seriously as a medical doctor. Dette er begreper som er formulert svært cogently og i ganske mange detaljer i yogic filosofi, og jeg samler at dette er begreper som du tar på alvor som en lege.
SANNELLA: Not really. SANNELLA: Ikke egentlig. I take seriously the new event in the brain -- a new, as you said, psychophysiological event in the brain, which is what the kundalini is to me. Jeg tar på alvor den nye hendelsen i hjernen - en ny, som du sa, psychophysiological hendelse i hjernen, som er hva kundalini er til meg. The peripheral signs and symptoms, and the descriptions which refer to the spinal cord and the accessory systems, whatever they are -- acupuncture or nadis -- are all derivative from the central event in the brain, which is a change itself, which represents psychophysiological change in the whole organism. Den ytre tegn og symptomer, og beskrivelser som refererer til ryggmarg og tilbehør systemer, uansett hva de er - akupunktur eller nadis - er avledet fra den sentrale hendelsen i hjernen, som er en endring i seg selv, som representerer psychophysiological endring i hele organismen. This change then gives the person who has spiritual inclinations the equipment with which to more adequately join with the divine, which as you said is the original meaning of yoga. Denne endringen så gir personen som har åndelige inclinations utstyret som til mer adekvat delta med det guddommelige, som du sier er den opprinnelige betydningen av yoga.
MISHLOVE: Now, the experience that is called kundalini, this change in the brain -- if one were in a culture such as the Hindu culture or other comparable cultures, if the person had this experience and communicated it to other people, it would be identified in this spiritual context -- "Oh yes, it's kundalini." MISHLOVE: Nå erfaringen som kalles kundalini Denne endringen i hjernen - hvis en er i en kultur som Hindu kultur eller andre sammenlignbare kulturer, hvis personen hadde denne erfaringen og formidlet det til andre mennesker, det ville være identifisert i denne åndelige sammenheng - Å ja, det er kundalini. And the person would be treated within that social framework. Og personen vil bli behandlet innenfor sosiale rammer. In our culture, when a person typically has the same experience -- and I gather you've worked with people who have had it spontaneously, or people who have been meditating and all of a sudden had it -- what happens? I vår kultur, da en person vanligvis har samme erfaring - og jeg samler du har arbeidet med mennesker som har hatt det spontant, eller personer som har vært meditere og plutselig hadde det - hva skjer?
SANNELLA: Well, it's largely something which you have learned not to talk too much about, because people have no understanding of it in general, of course, and therefore you're looked at as being quite odd, if not a little bit worse than odd -- more seriously afflicted than just being odd. SANNELLA: Vel, det er stort sett noe som du har lært å ikke snakke for mye om, fordi folk ikke har noen forståelse av den generelle, selvsagt, og derfor er du sett på som ganske merkelig, hvis ikke litt dårligere enn Odd - mer alvorlig afflicted enn bare å være ulike.
MISHLOVE: So in other words, in one culture this would be considered a very auspicious experience. MISHLOVE: Så med andre ord i en kultur vil dette bli vurdert som et svært auspicious opplevelse. People would be happy. Folk vil være lykkelig. A person would be getting a lot of positive attention and support to go through the experience and let it unfold. En person skulle få mye positiv oppmerksomhet og støtte til å gå gjennom erfaring og la den folde. In our own culture, the response might be quite the opposite. I vår egen kultur, er svaret kan være helt motsatt.
SANNELLA: Yes. SANNELLA: Ja. And there are lots of other openings, in the sense that this is not the only one. Og det er mange andre åpninger, i den forstand at dette er ikke den eneste. Probably we should call it the master opening in the psychophysiology of the human being, but there are lots of preliminary and other states, psychic states, that correspond to the yoga siddhis or powers -- like out-of-the-body states, for instance, or bilocation states, or whatever the states are, and all of them are in a sense real. Men vi skal kalle det mestertjeneren åpning i psychophysiology av menneske, men det er mye foreløpige og andre stater, synsk stater, som samsvarer med yoga siddhis eller krefter - som out-of-the-body stater, for forekomst, eller bilocation stater, eller hva de stater, og alle av dem er på en måte virkelig. They are clearly defined in yoga, and people experience them, and if anyone wants to take the time and effort to search them out, they still exist all over the world. De er klart definert i yoga, og opplever dem, og hvis noen vil ta tid og krefter på å søke i dem ut, de fremdeles finnes over hele verden.
MISHLOVE: And people might experience these states without being engaged in any spiritual practice at all. MISHLOVE: Og folk kan oppleve disse landene uten å bli engasjert i enhver åndelig praksis for alle.
SANNELLA: Certainly. SANNELLA: Selvsagt.
MISHLOVE: And it must be all the more confusing for these people. MISHLOVE: Og det må til et enda mer forvirrende for disse menneskene.
SANNELLA: Yes, because I've had people write me the oddest things: "Take this 'kantaloni' away from me. I don't want it anymore. It's bothering me. I can't do my work. It keeps me awake at night." SANNELLA: Ja, fordi jeg har hatt folk skrive meg oddest ting: "Ta dette 'kantaloni" vekk fra meg. Jeg ønsker ikke det lenger. Det plager meg. Jeg kan ikke gjøre mitt arbeid. Det holder meg våken om natten. " It's very annoying in some cases and to some people. Det er svært irriterende i enkelte tilfeller og på enkelte personer.
MISHLOVE: Let's talk about psychosis for a minute, Lee. These experiences seem to be breaks with reality. MISHLOVE: La oss snakke om psykose litt, Lee. Disse erfaringene synes å være brudd med virkeligheten. People are hearing voices, seeing visions, having physical ailments for which there is no organic cause. Folk høre stemmer, se syner, og de har fysiske plager som det ikke er noen organisk årsak. These are all typical symptoms of psychosis. Dette er typiske symptomer på psykose. Do you view all psychosis as a spiritual opening? Vil du se alle psykose som en åndelig åpning?
SANNELLA: No. Psychosis may accompany spiritual opening of this kind, either in part or almost continuously, and the two can be distinguished and should be, because the psychosis is something to be understood, but not supported in the same way that you would support a spiritual opening, which is a normal sort of process that man is heir to. SANNELLA: Nei psykose kan følge åndelig åpning av denne typen, enten delvis eller nesten kontinuerlig, og de to kan være preget og bør, fordi psykose er noe å bli forstått, men ikke støttet på samme måte som du ville støtte en åndelig åpning, som er en vanlig form for prosess som mannen er arving til.
MISHLOVE: Can you define psychosis, then, and try and distinguish between it and a spiritual opening? MISHLOVE: Kan du definere psykose, da, og prøve å skille mellom det og et åndelig åpning?
SANNELLA: Well, psychosis in general is having no insight into all of these things that are going on. SANNELLA: Vel, psykose generelt har ingen innsikt i alle disse ting som skjer. It is aberration without understanding of that aberration as being aberrated. Det er avvik uten forståelse for at avvik som aberrated. That's a crude definition, but you get a very clear idea of what is psychotic and what is not, simply by talking with someone in the ordinary way. Det er en rå, men du får en veldig klar idé om hva som er psykotisk, og hva er ikke, bare ved å snakke med noen i den vanlige måten. I mean, they might start off on a total tangent, or show absolutely no emotional responsiveness to some things and a super-responsiveness to others, inappropriate affect, and so forth. Jeg mener, de kan begynne på en total tangent, eller viser absolutt ingen følelsesmessige responsen til noen ting, og en super-lydhør for andre, upassende påvirke og så videre.
MISHLOVE: A classic example of what we think of as psychosis are people who believe themselves to be Jesus Christ. MISHLOVE: Et klassisk eksempel på hva vi tenker på som psykose er mennesker som mener seg å være Jesus Kristus.
SANNELLA: Yes. SANNELLA: Ja.
MISHLOVE: Now, sometimes this might represent a genuine spiritual opening, sometimes it might not. MISHLOVE: Nå, noen ganger dette kunne representere en genuin åndelig åpning, noen ganger kan det imidlertid ikke.
SANNELLA: Yes. SANNELLA: Ja.
MISHLOVE: And to discern whether or not that spiritual opening is legitimate must be a very subtle and delicate thing to do. MISHLOVE: Og å tyde enten som åndelig åpning er legitimt må være en veldig fin og delikat tingen å gjøre.
SANNELLA: Well, it is, and it could change from moment to moment in the person, if they were relatively unstable. SANNELLA: Vel, det er, og det kan endre seg fra øyeblikk til øyeblikk i den personen, hvis de var relativt ustabil.
MISHLOVE: In developing the procedures in the Kundalini Clinic, you have spent a lot of time with people who are having genuine spiritual openings that would appear to be psychotic, and who need support within our Western context to get through that. MISHLOVE: I utvikle prosedyrer i Kundalini Clinic, du har tilbrakt mye tid med mennesker som har ekte åndelig åpninger som ville synes å være psykotisk, og som trenger støtte innen vår vestlige konteksten å komme gjennom det.
SANNELLA: Well, yes, that's the primary mode of treatment, is support for that part of it which is, as I say, explainable and understandable in historical and cross-cultural terms, because this appears in all cultures. And that part which is universal to man also, which is his aberrated state. SANNELLA: Vel, ja, det er den viktigste modusen for behandling, er støtte for at en del av det som er, som jeg sier, explainable og forståelig i historiske og tverrkulturell vilkårene, fordi dette ser ut i alle kulturer. Og at en del som er universell til mannen også, som er hans aberrated staten.
MISHLOVE: I would suppose that the basic kind of support that could be offered is just to be with that person and to let them communicate with you what they're experiencing as they experience it, without judging them. MISHLOVE: Jeg vil anta at den grunnleggende form for støtte som kan gis er bare å være med den personen og å la dem kommunisere med deg det de opplever som de opplever det, uten å bedømme dem.
SANNELLA: Well, I would say that's the primary mode of therapy, yes. SANNELLA: Vel, jeg vil si det er den viktigste modusen for terapi, ja.
MISHLOVE: Does it involve, for example, meditating together with them? MISHLOVE: Har det innebærer for eksempel meditere sammen med dem?
SANNELLA: It does sometimes. SANNELLA: Det virker noen ganger. It could, certainly, if that is something that comes natural to the therapist. Det kunne sikkert, hvis det er noe som kommer naturlig til terapeuten. If it's not, that's a different matter. Hvis ikke, det er en annen sak. Some of us are talented in that way, and some of us are talented in other ways. Noen av oss er talentfull på den måten, og noen av oss er talentfull på andre måter. Some of us like to massage, manipulate, and so forth. Noen av oss liker å massasje, manipulere og så videre.
MISHLOVE: I would think a big problem that a person would have, experiencing a kundalini experience or a spiritual opening, would be how it would affect their relationships with their family, with their spouse or loved ones, with their children. MISHLOVE: Jeg vil tro et stort problem at en person ville ha, opplever et kundalini opplevelse eller en åndelig åpning, vil være hvordan den vil påvirke deres forbindelser med sin familie, med sin ektefelle eller sine kjære, med sine barn. How are they going to communicate what's happening to them to other people who may have no context within which this would make sense at all? Hvordan har de tenkt å kommunisere hva som skjer med dem til andre mennesker som ikke har noen sammenheng som dette ville gi mening i det hele tatt?
SANNELLA: It's very difficult. SANNELLA: Det er veldig vanskelig. That's one of the main difficulties, and that's why lots of people get more unstable than they need to be, because they don't have this outlet, and they don't have the understanding that surrounds them. Det er en av de viktigste problemene, og det er grunnen til at mange mennesker får mer ustabil enn de trenger for å bli, fordi de ikke har denne kontakten, og de ikke har den forståelse som omgir dem. It's quite difficult, and also they're apt to become quite grandiose about it, as a compensation for the put-down or letdown that they feel. Det er ganske vanskelig, og også de er apt å bli ganske grandiose om det, som en kompensasjon for den settes ned eller letdown at de føler.
MISHLOVE: What's your prognosis for cases like this? MISHLOVE: Hva er din prognose for tilfeller som dette? Do they get better after a while? Vil de bli bedre etter en stund? How long does it typically take? Hvor lang tid tar det vanligvis tar?
SANNELLA: Oh yes, they all get better, in the sense that it cools off. SANNELLA: Oh yes, de alle bli bedre, i den forstand at den kjøler av. It may take anywhere from -- some people are furious because they've only had the experience once, and then it leaves, and they look for the rest of their life for it. Det kan ta alt fra - noen folk er rasende fordi de bare har hatt den opplevelsen en gang, og det går, og de ser for resten av livet for det. I have a few people like this. Jeg har noen få personer som denne. Other people get very tired of it after ten or twelve years. Andre mennesker får veldig lei av den etter ti eller tolv år.
MISHLOVE: You mean it can be a persistent, kind of annoying symptom for that long? MISHLOVE: Du mener det kan være en vedvarende, type irriterende symptom for lenge?
SANNELLA: It can be somewhat annoying. SANNELLA: Det kan være litt irriterende. It depends on what they are doing with it, and whether they have a practice in which it can be incorporated naturally and gracefully, and so forth. Det kommer an på hva de gjør med den, og om de har en praksis der det kan bli tatt naturlig og gracefully og så videre. If they're fighting it, of course, usually they're successful, not always, in fighting it. It has a way of its own. Hvis de kjemper det, selvfølgelig, vanligvis de er vellykket, ikke alltid, i kamp det. Det er en måte for seg.
MISHLOVE: When you say fighting it, are you saying -- MISHLOVE: Når du sier bekjempe det, er det du sier --
SANNELLA: Resisting. SANNELLA: motstå.
MISHLOVE: Is that healthy for a person to do, to resist? MISHLOVE: Er det sunt for en person å gjøre, å motstå?
SANNELLA: No, I don't think so. SANNELLA: Nei, jeg tror ikke det. Because it's part of their natural equipment, which has been called into action, and therefore they should honor it like any other function of the body. Fordi det er en del av sin naturlige utstyr, som har blitt kalt til handling, og derfor bør de respektere det som noen annen funksjon i kroppen.
MISHLOVE: Do you find that after a period of time, if a person has this opening, and then they learn how to adjust, to resolve things, to establish a higher equilibrium, that then their life begins to function, you might say, at a higher level? MISHLOVE: Synes du at etter en periode, dersom en person har denne åpningen, og de lærer hvordan du justerer å løse ting, å etablere en større likevekt, som da livet begynner å fungere, kan du si at et høyere nivå?
SANNELLA: Well, I think often that will happen. SANNELLA: Vel, jeg tror ofte det vil skje. They may be in and out of that state. De kan være inn og ut av staten. It's unusual to have someone who is totally in that divine connection constantly. Det er uvanlig å ha noen som er helt i det guddommelige forbindelse stadig. Those are the avatars who we see in Jesus and Buddha and so forth. De er avatarene som vi ser på Jesus og Buddha og så videre.
MISHLOVE: Well, Lee, you're a medical doctor. MISHLOVE: Vel, Lee, du er en lege. You practice in the psychiatric area. Du praksis i psykiatrien området. You deal with people who are having religious experiences, or spiritual experiences. Du håndtere mennesker som har religiøse opplevelser, eller spirituelle opplevelser. Can you talk a little bit about the role in which a mental health professional would be working with a spiritual community in dealing with situations, cases of this kind? Kan du snakke litt om rollen som en mental helse profesjonell skulle arbeide med et åndelig fellesskap i å håndtere situasjoner tilfeller av denne typen?
SANNELLA: Well, ordinarily you don't have many of them in the first place. SANNELLA: Vel, vanligvis trenger du ikke mange av dem i utgangspunktet. They are lesser states of intense prana, perhaps; prana is an energy that precedes, usually, the kundalini, or that simmers down to it. De er mindre statene intense prana, kanskje; prana er en energi som før, vanligvis er kundalini, eller at simmers ned til den.
MISHLOVE: You mean a full-fledged kundalini experience is still quite rare? MISHLOVE: Du mener en full-fledged kundalini opplevelse er fortsatt ganske rare?
SANNELLA: Yes, it's quite rare. SANNELLA: Ja, det er ganske sjelden. And ordinarily, the thing to do in a spiritual community, if you're a therapist, is first you have to get it in perspective, that people are not going to want to be tampered with in the psychiatric manner, and that's perfectly reasonable. Og vanligvis er ting å gjøre i et åndelig fellesskap, hvis du er en terapeut, først må du få det i perspektiv, som folk ikke kommer til å bli tuklet med på psykiatrisk måte, og det er helt rimelig. But secondly, when you have people who are persistently, let us say, character disordered, or going back to drugs and alcohol and things like that persistently, and showing other gross signs of immaturity, then ordinary therapy can be very useful for them, and it should be not confused with whatever they're doing spiritually. Men det andre, når du har folk som er vedvarende, la oss si, tegnet disordered, eller gå tilbake til narkotika og alkohol, og ting som det vedvarende, og viser andre brutto tegn på immaturity, deretter ordinær terapi kan være svært nyttig for dem, og den bør ikke forveksles med hva de gjør åndelig. But on the other hand, they will not probably advance on this particular path that they've chosen until they become more mature. Men på den annen side vil de ikke trolig forhånd på denne banen at de har valgt, inntil de blir mer modne.
MISHLOVE: In other words, it sounds as if what you're saying is that normal psychotherapy, mental health intervention, often is to deal with a person on the level of their ego and how their ego is interacting with the world, whereas real spiritual work seems to go beyond the ego. MISHLOVE: Med andre ord, det høres ut som om det du sier er at vanlig psykoterapi, psykiske inngrep, som ofte er å håndtere en person på nivået på deres ego og hvordan deres ego er i samspill med verden, mens ekte åndelig ser ut til å gå utover ego.
SANNELLA: Well, hopefully. SANNELLA: Vel, forhåpentligvis. I mean, often we think we are going beyond the ego, and are deluding ourselves. Jeg mener, ofte vi tror vi går utover ego, og er deluding selv. That's the most common. But in general, what you say is correct. Det er mest vanlig. Men generelt hva du sier er riktig.
MISHLOVE: Earlier, when I asked you do you subscribe to or accept the theory of the chakras and the nadis, you said not quite; you said there are physiological events going on in the brain that have been interpreted this way by these cultures. MISHLOVE: Tidligere, da jeg spurte du gjør du abonnerer på, eller godta teorien av chakra og nadis, du sa ikke helt, du sa det fysiologiske hendelser skjer i hjernen som har blitt tolket slik av disse kulturene. To what extent do you think the people who are having these experiences that might lead them to a higher level of functioning, are being misled by the supermarket of Oriental spiritual traditions that are available? I hvilken grad tror du folk som har disse erfaringene som kan lede dem til et høyere nivå av funksjon, blir villedes av supermarked av Oriental åndelige tradisjoner som er tilgjengelige?
SANNELLA: Oh, I don't think that they're misleading necessarily. I just think they are sort of cast in concrete. SANNELLA: Å, jeg tror ikke at de er misvisende nødvendigvis. Jeg tror bare de er slags støpt i betong. They're a little bit overdetermined. And so it leads people to expect a certain kind of sign to appear, and it may be very, very much different than that, because there's tremendous individual difference, not only in physiology, but in the cultural and spiritual backgrounds that people bring to this experience. De er litt overdetermined. Og så har vi folk til å forvente en viss form for skilt som skal vises, og det kan være veldig, veldig mye annerledes enn det, fordi det er enorme individuelle forskjeller, ikke bare i fysiologi, men i det kulturelle og åndelig bakgrunn at folk tar med til denne opplevelsen. And so the Kung people, for instance, and the Bushmen in South Africa, have a very similar experience, from their verbal descriptions, but it lacks a lot of the very elaborate descriptions that you read about in the classical kundalini. Og så Kung folk, for eksempel, og Bushmen i Sør-Afrika, har en svært lik erfaring fra sine verbale beskrivelser, men den mangler mye av den svært detaljerte beskrivelser du lese om i den klassiske kundalini. The Taoists, on the other hand, have sort of in between, because they have a model which is closer to our neurophysiological model than either the Kung or the classical yoga models. Den Taoists, derimot, har liksom i mellom, fordi de har en modell som er nærmere vår neurophysiological modell enn enten Kung eller klassisk yoga modeller.
MISHLOVE: So if a person were experiencing this kind of phenomenon, and they weren't already strongly committed to one tradition or another, it might be useful for them to look into Taoism. MISHLOVE: Så hvis en person ble opplever denne type fenomen, og de var ikke allerede sterkt forpliktet til en tradisjon eller en annen, kan det være nyttig for dem å se inn Taoisme.
SANNELLA: Well, yes, I would certainly think both classical Hindusim and Taoism. SANNELLA: Vel, ja, jeg vil gjerne tenke både klassisk Hindusim og Taoisme.
MISHLOVE: But there's a sense in which what I hear you saying is that spiritual traditions in general differ from your approach, which is a little more scientific, insofar as they might be dogmatic and say this is the way our scriptures say the experience has been reported, rather than looking at the uniqueness of each situation. MISHLOVE: Men det er en følelse som det jeg hører det du sier er at åndelige tradisjoner generelt avvike fra din tilnærming, som er litt mer vitenskapelig, i den grad de kan være dogmatic og sier dette er måten våre Skriftene si erfaring er rapportert, snarere enn å se på unikt for hver situasjon. Lee, how do you think that this kundalini phenomenon reflects on our understanding of medicine in general, our understanding of the potentials of the human being? Lee, hvordan tror du at dette kundalini fenomenet reflekterer på vår forståelse av medisin generelt, vår forståelse av potensialene av menneske? What can Western science really learn from all of this? Hva kan Western science virkelig lære fra alt dette?
SANNELLA: Well, I think it brings us up very short and reminds us that participation in the universe is what all kinds of development is about, and that the linear, verbal, and logical mind and its usefulness is extremely limited and should not be indulged in endlessly and without relief, and that there's more in our philosophies than are dreamt of in the logical, linear mind, which has been overdone by our science and by our medicine, by our philosophy. SANNELLA: Vel, jeg tror det bringer oss opp veldig kort, og minner oss på at deltakelse i universet er det alle slags utvikling handler om, og at lineær, verbal og logiske tankene og nytten er svært begrenset og ikke bør indulged i det uendelige, og uten hjelp, og at det er mer i vår filosofi enn drømt om i logisk, lineær tankene som har vært overdone av vår vitenskap og vår medisin, med vår filosofi. Whatever it is, you name it, it's been overdone. Uansett hva det er, alt mulig, det har blitt overdone. And now we're going to have to learn the subtle language of all of those wonderful disciplines, because they are wonderful disciplines; but they all have a subtle language and a subtle occurrence and a participatory aspect which most of our professionals have shunned, and they're going to have to change or they're going to have to be left behind. Og vi er nå nødt til å lære det subtile språk for alle de fantastiske fag, fordi de er fantastiske disipliner, men de har alle et subtilt språk og en subtil forekomst og participatory aspekt som de fleste av våre teknikere har shunned og de er nødt til å endre eller de er nødt til å stå bak.
MISHLOVE: You spoke earlier about a change that occurs in the brain. MISHLOVE: Du snakket tidligere om en endring som skjer i hjernen. How much does Western science know about this change? Hvor mye koster vestlige vitenskapen vet om denne endringen?
SANNELLA: We don't know anything about it, and we don't even believe it exists. SANNELLA: Vi vet ikke noe om det, og vi ikke tro at den finnes. But we have a certain amount of laboratory evidence that it really does exist, and we certainly have all the clinical evidence in the world, in every psychic area, to know that they are real. Men vi har en viss mengde laboratorium tyder på at det virkelig finnes, og vi har alle kliniske bevis i verden, i alle synsk området, å vite at de er virkelige. They also can be faked. De kan også være forfalsket. They're also exaggerated endlessly. De er også overdrevet uendelige. They're also completely off-base; but they're also real, and there are a few of them that I have participated in, in my studies throughout the years, because I was very hardheaded as a scientist. De er også fullstendig off-base, men de er reelle, og det er noen av dem at jeg har deltatt i, i mine studier i år, fordi jeg var veldig hardheaded som forsker. I knew intuitively that all this stuff had something to it, but I'd never seen it nor felt it. Jeg visste intuitivt at dette var noe for det, men jeg hadde aldri sett det heller ikke følte det. So I went out and searched until I found these things and could confirm them for myself. Så jeg gikk ut og søkte før jeg funnet disse tingene og kan bekrefte dem for meg selv.
MISHLOVE: Many years ago a Hindu writer named Gopi Krishna wrote a book on kundalini, in which he suggested that this was the force that underlies great genius, and that by practicing yoga, having a kundalini experience, one could awaken great intellectual powers or great musical powers, the abilities of great genius. MISHLOVE: Mange år siden en hindu skribent navngitt Gopi Krishna skrev en bok om kundalini, der han antydet at dette var den styrken som ligger under store geni, og at ved å praktisere yoga, som har en kundalini opplevelse, en kan vekke stor intellektuell makter eller stor musikalske krefter, evnene til store geni. Do you think there's something to that argument? Synes du det er noe som argument?
SANNELLA: Well, I think it's a valid argument. SANNELLA: Vel, jeg tror det er et gyldig argument. I take certain exceptions to it, because he calls almost everything that is oddball kundalini, whether it's psychotic or whether it's genius. Jeg tar visse unntak til den, fordi han kaller nesten alt som er oddball kundalini, enten det er psykotiske eller om det er genialt.
MISHLOVE: You mean he might say, for example, by definition Mozart had experienced kundalini. MISHLOVE: Du mener han kan si, for eksempel ved definisjonen Mozart hadde opplevd kundalini.
SANNELLA: Oh, of course, by definition, yes. SANNELLA: Oh, selvfølgelig, per definisjon, ja. But I would not necessarily agree with that. Men jeg ville ikke nødvendigvis enig i det. But that's just a technical difference. I don't think it's very important. Men det er bare en teknisk forskjell. Jeg tror ikke det er veldig viktig.
MISHLOVE: Basically you might say that if individuals were really interested in reaching out and finding out what are these higher levels of brain functioning, higher levels of mental functioning, that the practice of spiritual disciplines, apart from the dogmatic philosophies associated with them, would be a valuable pursuit. MISHLOVE: I utgangspunktet kan du si at hvis individene ble veldig interessert i å nå ut og finne ut hva som er høyere nivåer av hjernen fungerer, høyere nivåer av mental funksjon, at praksisen med åndelige disipliner, bortsett fra dogmatic filosofier forbundet med dem, ville være en verdifull forfølgelse.
SANNELLA: Well, yes, I think it's always valuable to develop your real and true and transcendent aspects. SANNELLA: Vel, ja, jeg tror det er alltid nyttig å utvikle din reelle og sanne og transcendent aspekter.
MISHLOVE: Let me ask you a personal question, since you've brought this up. MISHLOVE: La meg spørre deg et personlig spørsmål, siden du har tatt opp dette. What kind of practices do you engage in, in this regard? Hva slags rutiner har du deltar i, i denne forbindelse?
SANNELLA: Oh, I've engaged in so many different practices I would bore you to tears telling you about them, through my active search for -- SANNELLA: Åh, jeg har engasjert i så mange forskjellige fremgangsmåter Jeg vil kjede deg til tårer fortelle deg om dem, gjennom aktivt søk etter --
MISHLOVE: Well, I know you and I were involved in Taoist yoga exercises together ten years ago. MISHLOVE: Vel, jeg vet du og jeg var involvert i Taoist yoga øvelser sammen ti år siden.
SANNELLA: Absolutely. SANNELLA: Absolutt. I've been in a dozen or more disciplines for years of each. Jeg har vært i et dusin eller flere disipliner for år hver. I haven't looked at them in a cursory manner. Jeg har ikke sett på dem i en cursory måte. But the search itself is a sign of certain fundamental work that hasn't been done in our psyches and our character and so forth. Men søket i seg selv er et tegn på grunnleggende arbeid som ikke har vært gjort i vår psyches og vår karakter og så videre.
MISHLOVE: What is that? MISHLOVE: Hva er det?
SANNELLA: Well, you see we are very reactive creatures, and even from the event of birth we have developed certain kinds of defenses and certain kinds of constrictions that push us into this ceaseless searching. And of course it's all here. SANNELLA: Vel, du ser vi svært reaktive skapninger, og selv fra tilfelle fødselen vi har utviklet visse typer forsvar og visse typer constrictions at presse oss inn i denne uopphørlig søke. Og selvfølgelig alt er her. You don't have to go any other place for it; it's all here, and it is hard to learn that lesson and to learn the disciplines that may help to evoke that and to make it real in yourself, so that you real-ize it, make it real. Du trenger ikke å gå noe annet sted for det, alt er her, og det er vanskelig å høre at leksjon og lære fagområdene som kan bidra til å fremkalle det og å gjøre det ordentlig på deg selv, slik at du virkelig-ize det gjør det virkelig.
MISHLOVE: If I can rephrase what you're saying, as a person who has been investigating gurus and following spiritual traditions and looking at it seriously, all over the world, as a matter of fact, for twenty years or more -- MISHLOVE: Hvis jeg kan rephrase hva du sier, som en person som har vært undersøkt gurus og følgende åndelige tradisjoner og ser på det alvor, over hele verden, som et spørsmål om faktum, for tjue år eller mer --
SANNELLA: More than that. SANNELLA: Mer enn det.
MISHLOVE: More than that. MISHLOVE: Mer enn det. What you're saying is that your impetus, your desire to engage in this search, was a reflection of an inner emptiness, or an inner need of your own? Hva du sier er at din drivkraft, at du ønsker å engasjere seg i dette søket, var en refleksjon av en indre tomhet, eller et indre behov for din egen?
SANNELLA: Well, yes, I would say that. SANNELLA: Vel, ja, jeg vil si. Inner need, yes. Indre trenger, ja.
MISHLOVE: And what you're saying actually is that there's a way of satisfying that inner need without searching all over the world. MISHLOVE: Og det du sier faktisk at det er en måte å tilfredsstille det indre trenger uten søker over hele verden.
SANNELLA: Yes, I would say that's true, but it's difficult. SANNELLA: Ja, jeg vil si at er sant, men det er vanskelig.
MISHLOVE: Can you talk about that a little more? MISHLOVE: Kan du snakke om det litt mer?
SANNELLA: Well, spiritual practice is difficult at best -- in other words, when you have all the advantages, let us say with a very intuitive and sensitive organism, and one that easily enters into the various psychic realms and that has energies available, like the kundalini energy, for instance. SANNELLA: Vel, åndelig praksis er vanskelig i beste - med andre ord når du har alle fordelene, la oss si med et svært intuitivt og følsom organisme, og en som enkelt inngår ulike synsk Realms og som har krefter tilgjengelig, som kundalini energi, for eksempel. There are others. Det er andre. There are visionary energies, there are psychic energies; they're all closely related. Det er visjonære krefter, det er synsk energier; alle er nært beslektet. But it is difficult at best, when you make your world truly psychic, which means sacred, as I'm using it. Men det er vanskelig i beste fall, når du gjør din verden virkelig synsk, som betyr hellig, så jeg bruker den. And that is the whole thing, to make the world sacred -- every object in it, nature, all the animals, because they are inhabiting this planet just exactly the same as we are, and are just as essential as we are, but we don't see it that way. Og det er alt, å gjøre verden til hellig - alle objektene i det, naturen, alle dyrene, fordi de er inhabiting denne planeten akkurat nøyaktig det samme som vi er, og er like viktig som vi er, men vi ikke kan se det på den måten.
MISHLOVE: We have this resistance that we touched on earlier. You said you didn't think this resistance was a good idea, and yet it almost seems instinctive. MISHLOVE: Vi har denne motstanden som vi rørte på tidligere. Du sa at du ikke tror denne motstanden var en god idé, men det nesten synes instinktive.
SANNELLA: Oh, it is. SANNELLA: Å, det er. The resistance comes just from being born. Motstanden kommer bare blir født. I mean, some of us get it in such a dramatic form that it's totally clear that that's what it is -- a certain kind of way we reacted when we were very small to our separation from mother, and separation from all those other people and beings out there who are all potential enemies when they are separate from us. Jeg mener, noen av oss få det på en slik dramatisk form at det er helt klart at det er hva det er - en bestemt type måten vi reagerte da vi var veldig små til våre atskillelse fra mor og adskillelse fra alle de andre mennesker og vesener der ute som er alle potensielle fiender når de er adskilt fra oss. But we are totally one with all of life, and that's what we have to relearn. Men vi er helt med hele livet, og det er hva vi har å relearn.
MISHLOVE: Without going on a thirty-year search around the world, are there other ways? MISHLOVE: uten å gå på en tretti år søker over hele verden, er det noen andre måter? How does one get through that resistance? How does one experience the more natural state? Hvordan virker en komme gjennom at motstand? Hvordan kan en oppleve mer naturlig tilstand?
SANNELLA: Well, for one thing, you find teachers or teachings that reflect in a clear, Western way for us Westerners what that's all about. SANNELLA: Vel, for en ting, du finner lærere eller læren som reflekterer på en klar, Vest måte for oss vestlige hva det handler om. And that's not easy, but it's available, and we don't have to suffer quite so much. Og det er ikke lett, men den er tilgjengelig, og vi trenger ikke å lide så mye. But on the other hand, Westerners are very ill equipped to do spiritual practice, and it's my experience, from myself, that we have tremendous resistance to surrendering and to communion with whatever you want to call it -- the Great Spirit, or the divine, or -- Men på den annen side vestlige er svært dårlig rustet til å gjøre åndelig praksis, og det er min erfaring, fra meg selv, at vi har stor motstand mot surrendering og nattverden med hva du vil kalle det - Great Spirit, eller guddommelig eller --
MISHLOVE: The infinite. MISHLOVE: Den uendelige.
SANNELLA: The infinite, or the cosmos. SANNELLA: Den uendelige, eller Cosmos. It's all one to me. Alt er en til meg. The words are just different labels. Ordene er bare forskjellige etiketter.
MISHLOVE: Is there some sense in which we could maybe appreciate our resistance, even to the extent of kind of respecting it, nurturing the resistance itself as being a part of our divine nature? MISHLOVE: Finnes det en måte der vi kan kanskje sette pris på vår motstand, selv i den grad av typen respekterer den, pleie motstanden seg som en del av vår guddommelige natur?
SANNELLA: Well, it's a part of it, but it's a part of it that we have to really learn to deal with as early as possible and as intelligently as possible, and without the dramatics that are necessary in some cases, because I have some people, and even in myself, my insights into that particular resistance are continuing to unfold, even at my age. And somehow, those unfoldings have to be speeded up a bit, because the world needs open, free, expressive, connected people to turn it about from its present course of craziness. SANNELLA: Vel, det er en del av det, men det er en del av det at vi må virkelig lære å håndtere så tidlig som mulig og så intelligent som mulig, og uten dramatics som er nødvendig i enkelte tilfeller, fordi jeg har noen mennesker, og selv i meg selv, min innsikt i en bestemt motstand fortsetter å brette ut, selv på min alder. Og en eller annen måte, de unfoldings være fart litt, fordi verden trenger åpent, gratis, uttrykksfulle, koblet folk til å slå det om fra sin nåværende løpet av craziness.
MISHLOVE: Dr. Lee Sannella, you've really been able to express, from a medical point of view and from a personal point of view, the essence, I think, of kundalini experience, and beyond that, the essence of spiritual search. MISHLOVE: Dr. Lee Sannella, du har faktisk vært i stand til å uttrykke, fra et medisinsk synspunkt og fra et personlig synspunkt er essensen, tror jeg, av kundalini opplevelse, og utover det, essensen av åndelig søk. I would hope that the kind of work that you're doing will help to create the world that you've just described, Lee. Jeg ville håpe på at den type arbeid som du gjør, vil bidra til å skape verden som du nettopp har beskrevet, Lee. Thank you very much for being with me. Tusen takk for at du blir med meg.
SANNELLA: Thank you, Jeffrey. SANNELLA: Takk, Jeffrey.
END END
Antall ord: 8230
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 1573
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
- Blitt takket: 4 ganger
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Kan vi ikke bare kalle det ÅNDELIG oppvåken? resultat av at Kundalinikraften vekkes opp?
På den annen side.. noen får kundalini og det sies at at det ikke alltid er bra, at man er ikke forberedt på denne åndelige kraftsalven, dermed kan det bli et mer helvete enn paradis...
så da resonnerer jeg at Kundalini likevel ikke er den endelige sanne oppvåkningen? For da skal man ikke bli tullerusk eller få et negativt sjokk som man ikke klarer å komme over med det første Det er en del av de opplevelsen underveis kundalini, tror jeg.. og trenger heller ikke å være et sjokk og brått... det kan og komme langsomt og befeste seg i hele kropp/sjel.
Any one, any ideas?
På den annen side.. noen får kundalini og det sies at at det ikke alltid er bra, at man er ikke forberedt på denne åndelige kraftsalven, dermed kan det bli et mer helvete enn paradis...
så da resonnerer jeg at Kundalini likevel ikke er den endelige sanne oppvåkningen? For da skal man ikke bli tullerusk eller få et negativt sjokk som man ikke klarer å komme over med det første Det er en del av de opplevelsen underveis kundalini, tror jeg.. og trenger heller ikke å være et sjokk og brått... det kan og komme langsomt og befeste seg i hele kropp/sjel.
Any one, any ideas?
Antall ord: 125
Vær snille mot dyrene
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Innlegg: 588
- Startet: 18 Feb 2007 21:12
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norra Skandinavien
- Blitt takket: 1 gang
Re: KUNDALINI <DEN STÖRSTA SANNINGEN>
Det är hastigheten i själva resningen som ej får gå för fort.snuppedilla skrev:Kan vi ikke bare kalle det ÅNDELIG oppvåken? resultat av at Kundalinikraften vekkes opp?
På den annen side.. noen får kundalini og det sies at at det ikke alltid er bra, at man er ikke forberedt på denne åndelige kraftsalven, dermed kan det bli et mer helvete enn paradis...
så da resonnerer jeg at Kundalini likevel ikke er den endelige sanne oppvåkningen? For da skal man ikke bli tullerusk eller få et negativt sjokk som man ikke klarer å komme over med det første Det er en del av de opplevelsen underveis kundalini, tror jeg.. og trenger heller ikke å være et sjokk og brått... det kan og komme langsomt og befeste seg i hele kropp/sjel.
Any one, any ideas?
Det energiströmmen gör är att öppna kanaler och om du har någon blockering blir det komplikationer. Man bör därför inhämta så mycket kunskaper man kan om ämnet innan man påbörjar en medveten aktivitet.
Det finns även vissa kemiska koncentrat som kan starta en okontrollerad resning. (FARLIGT)
Nästan alla som får en kundalini resning kan efter ett par år säga att man inte längre tror utan att man vet att det finns en större karfat/gud eller kalla det vad du vill. För i själva verket är vi en del av densamme.
Du nämner andlig uppvakning, ja det är sant men det primära är fortfarande vad som sker i hjärnan och där är det ditt eget intresse område som stärks. feks. einstein, mozart etc.
Om du däremot är intresserad av det "okända" så kommer du att få en väldig upplysning. Så skedde med Buddha och Jesus etc.
En annan fundering som jag tycker du skall tänka på är. Varför är det till 99% manliga individer som lyckas med nyckelpositioner för vår vidare utvecklin ??
Jag, vet svaret vet du ?
Antall ord: 348
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Probably also one part of the buildning of the Universe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |