lysglimt skrev:Kan jeg forstå det sånn at gnostisismen også egentlig er en form for kristendom? Denne varianten tiltaler meg langt mer enn dagens kristendom..Hvis jeg forstår det riktig så vil det være mulig å finne mange trekk til gnostisismen i bibelen hvis man leser den med den forståelsen.. I enkelte snitt altså..
God link du kom med moonstone. Har tilbrakt noen timer der nå.. hehe
Nja, den er mer Kristendommens utsprung og forløper.
Kristendommen som vi ser i mange varianter idag er basert på en sammenslåing av Gnostisisme og Jødedom.
Jesus/Jeshua blir av mange nå beregnet som en av de som bringte Gnostisismen frem til folk på den tiden. Den nye filosofiske/spirituelle retningen var ukjent for Jødene som praktiserte Jødedom, og forstod ikke budskapenes sanne essens eller innhold, da Gnostisismens bakgrunn er Platonisme(fra filosofen Platon) og tradisjoner fra Egypt, som Toth's læringer, og religion/visdom fra Østen.
Det ironiske er at Jødene som tolket og laget de kristendomsformene vi har idag, ikke egentlig forstod Gnostikernes sanne budskap og livsfilosofi.
Jødene misforstod Gnostikernes "Himmelske far" og trodde de snakket om Jødenes Gud, Jahve.
Gnostikerne nektet å være med på den voksende Kristendom, som de anså som ufullstendig og misforstått, og fulgte heller sin opprinnelige Gnostiske retning.
Dette ble de straffet for siden såklart, da de ble kalt "kjettere" av Kirken, som hadde med årene vokst i antall og makt, og ble til slutt nesten helt utryddet, og alle skriftene forsøkt ødelagt.
Så man kan kort og godt kalle dagens Kirke et misfortått forsøk og avart av Gnostisisme.
Og ja, det finnes Gnostisk visdom i Bibelen, om man leser den med "Gnostiske øyne"
Gnostisisme overlevde gjennom Hermetisme og Alkyki i Europa, i skjulte sirkler og ordner, av frykt for å bli brent av kirken på bål som "kjettere"