Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGangsti på Hauketo -- m/oppdatering...

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Hauketor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Jul 2009 02:32
15
Blitt takket: 1 gang

Gangsti på Hauketo -- m/oppdatering...

Innlegg av Hauketor »

La i forrige uke ut følgende innlegg under Spøkelsesguiden.
Nederst følger en liten oppdatering.

Dette skjedde litt over midnatt mellom torsdag 16. og 17. juli i år (2009). Jeg hadde
vært på kontoret svært sent siden jeg ønsket å blir ferdig med det holdt på med til neste
dag. Jeg syklet fra jobben nede i Mosseveien og tilbake til Hauketo.
Dette er en absolutt sann hendelse. Jeg skal nedenfor forsøke å beskrive så detaljert og
godt jeg kan.

Litt bakgrunn. Jeg 52 år, har høyere utdannelse og er temmelig skeptisk til alt som har med
det "overnaturlige" og "spøkelser" og har bodd på flere steder hvor det sies å "spøke".
Har aldri sett noe men har opplevd flere hendelser som kan forklares på én eller annen måte.
Har også vært der mutters alene om nettene -- legger meg sjelden før 2-3 om natta, og blir
ikke det minste skremt av den grunn. Man kan si det sånn at jeg ikke er lettskremt,
men har respekt for at andre kan være det, og har igrunnen vært den som har vært flinkest
til å finne mulige forklaringer på "rare lyder i natten". På denne bakgrunnen burde
det være opplagt at jeg ikke har noen interesse av å koke opp en "spøkelseshistorie"
bare for å skremme noen stakkars lettskremte sjeler.

Ok tilbake til historien. Jeg syklet som vanlig sørover langs Mosseveien og over
gangbroen over Mosseveien ved Fiskevollen. Derfra går det en gang- og sykkelsti gjennom
skogen oppover til Sloråsen. Da jeg hadde nådd toppen av denne sykkelstien går sykkelstien
parallelt med og nord for Ljabrudiagonalen hvor det er en undergang som går under veien
som heter Sloreåsen.

Her er kartreferanse:
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 29&ie=UTF8

Da jeg var omtrent 10 meter fra undergangen ser jeg en helt svart mannsskikkelse stå midt i gangveien
akkurat ved utgangen av tunnelen på den andre siden. Jeg tenkte "Nå må du passe deg da! -- Ok jeg
får vel legge meg så godt til høyre som mulig..." Har på dette tidspunktet fått opp farten og det
ville bare ta noen sekunder å passere undergangen. Akkurat idet jeg kom inn i tunnelen snur
skikkelsen seg og ser stivt rett på meg -- akkurat som han ble svært overrasket over å seg meg,
og begynner å bevege seg mot kanten av tunnelen -- mot venstre (nordover).
Jeg har syklet og gått på det aktuelle stedet utallige ganger og visste godt at det ikke er
noe å forta seg bak der. Det er en betongvegg som går mot en loddrett fjellvegg og ikke akkurat
stedet hvor du normalt ville gått. Syntes derfor det var litt merkelig oppførsel. Fra jeg var midt
i tunnelen til jeg kom frem til der hvor han sto tok deg meg kanskje 1-2 sekunder å tilbakelegge.
Idet jeg kommer ut av tunnelen ser jeg til venstre bak den smale kanten for jeg var jo litt
nysgjerrig på hva han holdt på med. "Hadde han tenkt å hoppe rett på meg tro?" Men der var det
ingen! Ikke en lyd! Helt tomt! Det er totalt umulig å klatre opp fjellskrenten på 1-2 sekunder!
Jeg tenkte WTF! Han må ha forsvunnet i løse lufta! Jeg stoppet litt opp for å se bedre men der
var det absolutt ingen! ...og totalt stille!

Dagen etter var jeg tilbake omtrent på samme tiden av døgnet for å undersøke saken nærmere.
Gatelyktene er alle slik plassert at det er plent umulig at det kunne ha vært en svart skygge
av noen som gikk over tunnelen eller på veien ved siden av. Jeg testet ut alle mulige vinkler og
plasseringer. Men nei. Tenkte faktisk å gjøre et forsøk å klatre opp fjellskrenten -- men ga opp
bare ved tanken. Selv om du er supergodt trent ville du ikke klart det på under 2 sekunder.
Dessuten ville det laget masse lyder og bevegelser i kvistene oppover fjellskrenten.

Jeg har i de siste dagene tenkt ganske mye på denne hendelsen og klarer rett og slett ikke å
komme opp med noen plausibel forklaring. Tipper på at hadde det vært noen andre ville nok de ha
syntes at det var en temmelig skummel skikkelse -- totalt svart -- ikke antydning til ansiktstrekk
eller noen andre fargenyanser. Og helt lydløs. Det var jo akkurat det som hadde fått meg til å tro
at det kanskje hadde vært en skygge. Men i ettertid når du står der, ser du klart at det ikke er
noe som helst å lage skygge på fra den retningen jeg kom -- veien går bare videre bak der han sto.

Kunne vært interessant å høre om det foreligger andre rapporter på lignende hendelser i det
aktuelle området.

----------------
Oppdatering:
----------------
Var i helgen en liten tur på den lokale puben og ble fortalt at mannen som bodde i huset rett
ved undergangen på gangstien døde samme dagen som jeg så skikkelsen på gangstien!
Antall ord: 841

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jul 2005 05:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Gangsti på Hauketo -- m/oppdatering...

Innlegg av Kim »

Siden når begynte en 52 år gammel høyere utdannet person å bruke uttrykk som "wtf"?
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Kim skrev:Siden når begynte en 52 år gammel høyere utdannet person å bruke uttrykk som "wtf"?
Tipper det var omtrent på samme tida som dattera mi begynte å kommunisere med oldemora si på sms ;) 52 er ingen alder lenger, skjønner du!

Spennende historie!!

Lilja
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hauketor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Jul 2009 02:32
15
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Hauketor »

Har brukt sms og Internett aktivt siden 95/96, men er WEB-utvikler så det er kanskje ikke så merkelig... Antageligvis har det bare gradvis sneket seg inn som en del av ordforrådet. FYI så blir det norske språket stadig mer anglifisert... :)
Men siden du spør skal du få et svar. Ikke helt sikker, men synes å minnes at uttrykket ble vanlig på nettet fra ca 2003/4. Selv en 52 åring med høyere utdannelse kan vel lete fram ett eller annet kraftuttrykket når du oppdager at du har sett "skrømt" tydelig og klart rett foran deg. Ellers er det svært sjelden at jeg har behov for det...
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

En aldri så liten digresjon her...
WTF har vært vanlig ihvertfall siden 1999 på nettet ;)

(dessverre har LOL vært enda mer utbredt i enda lengre tid...)
Antall ord: 28
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links