Det er helt greit. Jeg synes ikke det er ille å bli kalt litt fanatisk (ikke veldig fanatisk, engang), men er nysgjerrig på hvorfor du mener at jeg virker slik? Hva legger du i ordet "fanatisme"?Kimbara skrev:
Du fremstår som til dels fanatisk, men det ble lagt fram litt feil av meg, det beklager jeg.
Hvis en trussel om noe ikke-eksisterende fremsettes, er det da en trussel? Hvis noen truer meg med etevleh eller qwerty, da vil jeg ikke føle meg særlig truet. Jeg føler meg ikke truet når muslimer advarer meg mot helvete. Jeg føler meg kun truet når folk fremsetter trusler som går på liv og helse.Det trenger ikke har ikke noe å si. Jeg tror ikke på Helvete, men opplever likevel at den fremgangsmåten mange kristne har, er å utstede trusler. Uansett hvor reell trusselen er, så er det like fullt en trussel.
"Jeg er riv ruskende uenig med deg, men vil forsvare din rett til å ytre det". Sier dette, nokså frie sitatet, deg noe? Det at jeg forsvarer menneskers rett til å advare mot helvete betyr ikke at jeg er enig i fremgangsmåten, at jeg selv har advart mot helvete eller noen gang kommer til å gjøre det.Jeg har heller ikke sagt noe om at du har skrevet noe slikt her i tråden, men siden du forsvarer dette så sterkt, så regner jeg med at du enten gjør/ha gjort, eller kommer til å gjøre det.
Det som er forkastelig, er å sette seg i Guds sted og fordømme mennesker til helvete, det har du helt rett i. Intet menneske, uansett kristen eller ei, kan gi seg selv denne retten. Men å advare om at det finnes et helvete, og fortelle hva som kan kvalifisere til å komme dit, er en annen ting.Dette har som sagt ikke noe med meningsytring å gjøre. Det som er essensen her er hvordan mange religiøse påtar seg rollen som allviter og griper personlig inn ved å fremsette trusler. Uansett om det er på "Guds vegne", så er dette en ganske forkastelig ting å gjøre.
Begge disse ytringene er beskyttet av ytringsfriheten, enten vi liker det eller ikke. Hvis vi har innsigelser til det som blir sagt, må vi argumentere mot det. Hvorfor kan ikke et menneske sette seg i Guds sted og avsi en helvetesdom? Eller hvorfor kan ikke religiøse informere om sin tros lære og advare mot det som kan ødelegge mennesker?
Hva gir deg inntrykk av at jeg ikke har tenkt over at det kan oppfattes slik? Jeg tar aktivt del i dine påstander, går inn i dem og gir mine motargumenter. Å være reflektert er ikke synonymt med å gi deg rett, men å vurdere dine utsagn kritisk og utfordre deg tilbake med motargumenter hvis jeg har noen, eller innse at jeg kanskje tar feil. Jeg ser at trusler om helvete kan oppfattes som reelle trusler for den som tror på slikt og er usikker på sin stilling framfor Gud. Men jeg snakker om ateisten som ikke tror på helvete. Der vet jeg av egen erfaring som ateist at snakk om helvete ikke oppfattes truende.Med at du er lite reflekterende mener jeg at du ikke ser ut til å ha tenkt over at det for mange kan oppfattes som trusler, og istedet valser ivei med din egen kristne agenda.
Iveren bunner i to ting som er nøye knyttet sammen: Det jeg har fått (den kristne tro) er så fantastisk at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg holder den for meg selv. Det handler om kjærlighet for mine medmennesker: Jeg vil at de skal ha det like godt som meg. Det eneste som driver kristne er kjærligheten.Så hvorfor denne iveren etter å frelse folk? Jeg sier ikke at du har gjort noe slik akkurat nå, men du forsvarer det, derfor spør jeg slik.Ingenting. Å vinne deg for Kristus gir meg ingenting. Det er kun du som vinner noe på det.
Å vinne et menneske for Jesus er å gi dette menneske den største gave, en uendelig verdifull skatt: Et liv i samfunn med Gud. Og det er et liv som aldri tar slutt. Å vinne mennesker for Jesus handler om å hjelpe dem hjem til Faren som inderlig ønsker å gi dem alt som er godt.Du skrev lengre opp her at "Vårt mål som kristne bør være å vinne mennesker for Jesus". Hva mente du med det?
En meningsytring kan gjerne gis i form av doktrine og konklusjon uten belegg. Men jeg er enig i at det vekker større interesse om det følger med litt argumentasjon. Derimot er det også mulig å bruke den første, ubegrunnede påstanden som en tankevekker som kan lede ut i en fruktbar samtale der argumentasjon og dialog kommer til sin rett.Jeg sier ikke at dere driver med hjernevask, jeg sier at det minner om det. Og jeg må nok en gang få presisere at de fleste kristne innlegg jeg har lest her, ikke kun forkynner sitt syn på ting, de legger det fram som en gitt sannhet. Da går plutselig meningsytringen over i doktrine og konklusjoner uten belegg.
Er det ikke mer fruktbart å la hver part først få fremme sitt syn ensidig, og så stille hverandre spørsmål som reflekterer og belyser eventuelle problemstillinger? Du fremmer jo her selv en ensidig meningsytring: At det finnes feil og selvmotsigelser i bibelen. Dette verken dokumenterer du, eller reflekterer over.1. Å forkynne noe på en ensidig måte er å kun ta utgangspunkt i sin egen tro, fremlegge den som en sannhet, fremfor å ha en litt mer reflekterende fremgangsmåte og ta i betraktning de feilene og selvmotsigelsene som faktisk er påvist i Bibelen (for eksempel).
Det finnes helt klart sekter som gjør bruk av såkalt hjernevasking. Men dette handler ikke først og fremst om budskap (selv om det kan gjelde det også) men om metode. For at noe slikt skal kunne gjennomføres må man evne å isolere medlemmene og slik sett kun få dem til å høre det man vil de skal høre, og overbevise dem. Det er på ingen måte mulig på et åpent diskusjonsforum på nettet.2. Dette kan minne om hjernevask fordi det er slik hjernevask ofte blir utført - presse den informasjonen og de meningene man vil ha fram inn i hodene på folk. Jeg sier ikke at det er slik overalt, men det finnes mange lukkede menigheter og sektliknende grupperinger som driver på slik. Da oftest på barn. Levende Ord er vel et slik eksempel vil jeg tro (dette blir bare en påstand fra min side, da jeg ikke vet så mye om dem i skrivende øyeblikk...rett meg gjerne om jeg tar feil ).
Levende Ord har de siste årene åpnet seg veldig, og er nok mindre sekterisk enn før.
Sekter kan selvsagt fokusere på barn, men det er helst voksne som blir ofre for deres arbeid. Barn blir med på lasset sammen med foreldrene (noe som kan være ille nok), men utvikler ofte egen evne til selvstendig tenkning og gjør opprør i tenårene.
Mange diskusjoner her og der fører ofte til sammenblandinger, så det er greit. Det jeg vil utfordre deg på, er tanken om at det å forsvare noens rett til å uttale seg ikke betyr at man er enig. Jeg har aldri anvendt helvete som en grunn til å tro, og vil neppe gjøre det heller.3. Jeg beklager, jeg blandet litt sammen med innleggene til Runehera, som jeg hadde en liknende diskusjon med. Du kan bytte ut "du" med "de", og siden du ser ut til å forsvare den måten å preke på, så gjelder forsåvidt argumentet på en måte.
Selvsagt. Men respekt for et menneske er noe annet enn respekt for meningene dette mennesket forfekter. Det er svært viktig at vi er klar over denne forskjellen. Jeg forventer ingen respekt for mitt livssyn, men jeg forventer respekt på grunnlag av min menneskelighet, og respekt for retten til å tro hva jeg vil.Hvis man er et kjærlig menneske så har man respekt for andre i det minste.
Jeg vet ikke noe om Runehera, men jeg tror ikke det er mulig å danne seg et bilde av mennesker gjennom det lille de skriver på nettet. Men det finnes helt klart mennesker som ikke tenker selv, men som antar andres ideer ukritisk. Dette kan gjelde både kristne som hører en predikant og ateister som hører Richard Dawkins.Ingen er tjent med å være nikkedukke, og det er derfor jeg forsøker å få folk til å tenke selv framfor å leve etter gamle religioner og skrifter. Jeg vet ikke helt hvor iherdig kristen du er (mulig jeg har generalisert deg litt), men for eksempel Runehera er slik.
Jeg er en veldig iherdig kristen, men jeg alle mine meninger og all min tro fastholder jeg på grunnlag av flere års studier. Jeg forfekter aldri et syn uten å kunne begrunne det - i hvertfall er det målet. Og jeg lar gjerne troen min bli utfordret med vanskelige spørsmål, fordi hvis det jeg tror er feil så vil jeg vite det. Men er det sant, da tåler det å bli saumfart.
Selvsagt, og her sier du det selv: Reelle trusler vs tro. Helvete er ikke reelt for den som ikke tror på helvete, og ergo ingen trussel.Det er forskjell på å advare folk mot reelle trusler, og å advare mot deler av en personlig tro.
Du svarer egentlig selv på det spørsmålet jeg brenner inne med akkurat nå: Hvorfor får du det inntrykket av folk? Svaret, slik jeg tolker ditt spørsmål om hvorfor kristne er besatt av å frelse, er at du tror at kristne får belønning for strevet. Hvem er det som ivrer sånn for noe uten å få belønning? Det er en helt naturlig tanke. Men i kristendommen finnes det ingen belønning.Alle kristne gjør nok ikke det, men veldig mange gir meg det inntrykket. Hvorfor ellers være så besatt av å få folk over på "sin side"? Var det ikke Jesus som sa at dere skulle spre ordet og frelse folk? Og ble det ikke samtidig sagt "vend det andre kinn til"? Hva lever du etter?
Jesus sa vi skulle omvende folk. Men vi får ingen belønning. Vi gjør det av kjærlighet. Når Jesus har elsket oss så høyt at han gav sitt liv for oss, da blir vi fylt med kjærlighet til ham og av kjærlighet til ham og til vår neste sprer vi dette budskapet.
Jeg prøver mitt beste å leve etter Jesu ord. Men av og til driter jeg meg på leggen, og da må jeg bare legge meg flat og beklage.
Falske fordi de fleste kristne (det blir jo egentlig litt feil å si "dere", siden det er så mange forskjellige tolkninger) ser ut til å prøve å fremstå som reddende engler fordi religionen deres sier at de skal det.
Men når du vet at vi ikke gjør dette fordi vi blir kommandert og lovet belønning, men fordi en kjærlig Far og Venn ber oss om å spre nestekjærlighetens budskap, er det da fortsatt et inntrykk av falskhet? Jeg vet at kristne har samme feil som andre mennesker, så vi vil kanskje gi dårlig inntrykk av og til. Men vi er oppriktige.
Med tanke på de ulike tolkningene, så er de ikke så ulike som det man kanskje skulle tro.
Ja, det kanskje virke slik. For noen er det kanskje sant. For andre handler det om at de er fastlåst i et kristent språk, der og ord og uttrykk stenger. Andre er ikke så flinke til å ordlegge seg i en diskusjon, atter andre har intet ønske om å diskutere. Uansett skal man ikke tro at de fleste kristne er naive og ureflekterte.Lite selvstendige fordi dere følger skriftene på en nesten naiv måte, og alle forsøk fra utenforstående på å reflektere rundt troen deres blir avfeid med bibelsitater og doktriner.
Hvorfor leve etter reglene til en Gud vi ikke vet om finnes, hvis man er selvstendig?
Fordi man er blitt overbevist om at Gud finnes.
Disse to er ikke motsetninger, men utfyller hverandre. I enkelte tilfeller vil noen mennesker vurdere enten den ene eller den andre som det beste alternativet, basert på gitte argumenter.Hvorfor søke enkle svar i en gammel bok fremfor å sette seg mer inn i hvordan verden, psykologien og naturen fungerer?
Ignorant er det ikke på noen måte. Det er uttrykk for en oppriktig bekymring for sine medmennesker.Din definisjon på å "ødelegge seg selv" kommer vel fra religionen din og troen på Gud. Jeg syns det virker som mange kristne mener at alle som ikke er kristne ødelegger seg selv. Dette er ikke nestekjærlig, det er ignorant.
I den grad religioner oppleves som undertrykkende er det fordi mennesker bruker dem slik, ikke fordi de i sitt vesen nødvendigvis er sånn.Religioner er undertrykkende i mer eller mindre grad. Her overses gjerne menneskelige aspekter til fordel for en eller annen Gud og hans vilje.
Og som sagt: Dette er sannheten. Så får du avgjøre hva du selv vil tro.Jeg er enig i det første, men du skal ikke si at du forteller om sannheten når du forteller om din religion. Det er en "sannhet" for deg, men ikke nødvendigvis i virkeligheten. Det er bare å være hoverende.
Nok en gang kommer det litt an på hvordan man velger å legge det fram.
Tror du de fleste kristne forkaster evolusjon og jordas alder?Jeg setter ting litt på spissen, og det er litt dårlig diskusjonsetikk
Men at dere forkaster vitenskap og fakta, det er sant. Evolusjonen og alderen på Jorda er to eksempler.
Mener du at evolusjonsteorien er mer enn bare en teori? Det er den beste teorien vi har så langt, derfor aksepterer jeg den, men vitenskapen er i prinsippet åpen for at det kan oppstå andre og bedre begrunnede teorier.
Så du mener at alle paranormalene fenomen kan forklares ved hjelp av psykologi? Jeg synes dette var en meget forenklet forestilling av hvordan mennesker oppfører seg. De aller færreste mennesker har innblikk i psykologi, likevel er de svært reflekterte og oppegående - og i stand til å ta et valg om hva de vil tro eller ikke tro.Minimal kunnskap om psykologi gir seg til kjenne ved troen på paranormale fenomener innen kristendommen, gjengmentalitet, lite innblikk i hvordan mennesker tenker og handler (dere liker å dele opp ting i "godt" og "ondt", Gud og Satan), osv.
Kristendommens ulike retninger er ikke så forskjellige at du kan sette de ti bud og troen på Gud som særmerker. Det som særmerker alle kristne kirkesamfunn er troen på Jesus som Guds enbårne sønn, og hans død og oppstandelse. Uten denne er kristendommen intet. En noe mer detaljert beskrivelse av alle kristne kirkesamfunns tro og lære finner du i de oldkirkelige trosbekjennelsene.Vel, det er mange forskjellige tolkninger. Hva mener du er særtrekkene?
Det er innskrenkende overfor de kristne, men overfor alle andre, de som ikke er kristne, er dette en befrielse. Det at vi har en statskirke f.eks. er noe som henger igjen fra gammelt av, og er absolutt ikke en nødvendighet i dag.
Vi diskuterer ikke kristendommens særstilling i samfunnet (jeg er forresten i mot statskirken). Vi snakker om kristnes rett til å tale offentlig om sin tro. Denne retten kan ikke innskrenkes.
Du kan fint få lov å både tro og å snakke om troen din, for all del, men det bør være noe personlig.
Hvordan kan jeg få snakke om min tro fritt, hvis denne talen skal begrenses til den personlige sfære (eller mener du at talen min skal inneholde kun personlige elementer?). Nei, forkynnelse av religion skal være tillatt i det offentlige. Enhver kan få tillatelse til å stille seg opp på Karl Johan og spre kristendommen. Enhver kan dele ut flygeblader, eller ringe på døren hos folk og forkynne (selv om jeg ikke mener dette er en god fremgangsmåte).
Det grunner i kjærlighet.Hvorfor dette sterke behovet for å spre troen din forresten?
Det er riktig, det skal ikke skje. Men hva har jeg med Heilag Olav å gjøre?Fordi de som trodde på norrøn mytologi ble fratatt denne retten, noe som ifølge deg ikke skal skje.
Det kan man alltids ordne!Kan du vise at dette er en myte?
At overgrep og tvang skjedde er det ingen som benekter, men at kristningen kun skjedde ved sverd er en stor overdrivelse. For en mer reflektert gjennomgang av temaet kan du lese litt her http://www.forskning.no/Artikler/2004/d ... 1719700.09
Jeg er ikke enig. Les litt medisin, filosofi eller matematikk fra antikkens dager, og du vil se at de var både avanserte og utviklede. Vi er fortsatt avhengige av Pytagoras og Aristoteles, for eksempel. De gamle grekerne visste hva omkretsen på jorda var, ikke ved at datamaskiner og satelitter hadde regnet det ut, med ved at de selv foretok målinger og beregniner.Jeg burde kanskje sagt "et mer avansert og utviklet samfunn". I tiden de store religionene ble til var ikke kunnskapsnivået like høyt som i dag, naturlig nok. Religioner oppstod av samme grunn som spøkelseshistorier oppstår. Det vi ikke har svar på, det lager vi et svar på. Dette er noe jeg prøver å sette meg dypere inn i, men det er tunge studier.
På hebraisk - som skapelsesberetningen originalt er skrevet på - er ordet for dag "yom". Dette ordet kan bety både en bokstavelig dag, eller det kan bety et tidsrom av ulik lengde. For eksempel står det at Gud en av disse "dagene" skapte solen og månen, slik at vi kunne få dag og natt... Altså er det ikke nødvendigvis riktig at verden ble skapt på seks bokstavelige dager.Jeg siktet til generelle påstander som kristendommen kommer med; at jorden er skapt på seks dager, at Satan lokker oss, at evolusjonen ikke finner sted, osv. Jeg ordla meg litt feil i farten, så jeg beklager misforståelsen der
Det er heller ikke slik at Satan lokker oss. Vi lokker oss selv. Satan kan sikkert lokke oss han også, men vi klarer jobben ganske bra på egenhånd.
Evolusjon? Som sagt er det en vitenskapelig teori som er godt underbygget. Jeg holder meg til den, men griner ikke om forskere plutselig skulle gjøre nye funn som viser at mennesker stammer fra en bestemt mann og kvinne
Hvordan kan det da ha seg at vitenskapen blomstret opp i de kristne og islamske landene? Vi kan finne forskere og vitere som Hildegard av Bingen, Averroës, Occham osv. Det finnes helt klart mennesker som sikkert ønsker å stanse all utvikling, men det synes å være et moderne, sekterisk fenomen, ikke et generelt kristen eller islamsk fenomen. Tvert i mot.Som tidligere nevnt fornekter religioner som kristendommen og islam vitenskap og fakta (og ofte psykologi og andre menneskelige aspekter), slik gammel doktrine gjør at utviklingen i verden bremses opp.
Er antall religiøse på vei ned? Det synes som om interessen for det åndelige er større enn på lenge. Men kanskje er det forskjell på åndelig interesse og religiøs hengivenhet?Jeg sier ikke at religion skal utryddes (jeg får en følelse av at du sikter til Holocaust her nå), men det er viktig å opplyse folk, slik at overtro ikke blir nødvendig. Antallet religiøse er på vei ned, og det er en god ting.
Det at folk står som medlemmer i statskirken, døper barna sine og gravlegges på kristent vis, er ikke ensbetydende med at disse menneskene faktisk ER kristne. Det er tradisjoner.
Tradisjon, ja, men det er også noe mer. Man må ta et aktivt valg om å døpe barnet, for eksempel. Man må gjennom en samtale med presten. For noen er det ren tradisjon. For ganske mange er det faktisk en mulighet til å få uttrykke sin tro, ettersom de mangler frimodighet og ikke minst ordene som trengs til å snakke om troen.
Og hva ved Alternativmessen er det som er så spennende og annerledes, tror du?Alternativmesser er heller ikke noe spesielt kristent eller religiøst, og trekker nok mennesker fordi det er spennende og annerledes.
Det er nok et bedre ordvalg, ja.Man kan si at religion er noe som berører de fleste, men ikke dermed sagt opptar dem.
Til ditt neste spørsmål:
Kristendommen har tilhengere fordi folk er kristne i større eller mindre grad.
Med tanke på at kristne ble forfulgt i ca 300 år og i løpet av denne perioden spredte seg som ild i tørt gress blant både fattige og rike, velutdannede og ikke-utdannede i hele Romerriket, så er det nok ikke så enkelt som å si at religion sprer seg fordi makthaverne ønsker det slik.Du kan jo reflektere litt over hvordan religion sprer seg, og hvorfor. Se det i lys av tiden slik spredning pågikk, sett det opp mot det generelle utdanningsnivået, hvem som styrte skolene, og hvem som hadde makten.
Ja, vi ser jo hvor tvangskristnet du er blitt...Tvangskristning kan foregå både åpenlyst og mer subtilt. At vi hadde kristendom som fag på skolen tidligere er faktisk tvangskristning i relativt liten skala.
Jeg tror nok at stridighetene i Midtøsten både kan begrunnes religiøst, politisk og på all annen måte. Det handler om vanntilgang, fruktbart land, naturressurser, penger, ideologi, religion, etnisitet - you name it. Det ene fyrer opp det andre, og voldsspiralen fortsetter. Å skylde på religion som den "egentlige" årsaken blir for enkelt.Det snakkes om Helvete, og at man kommer dit om man ikke tror.
Også har vi selvfølgelig mange av stridighetene rundt om i verden. Krisen i midtøsten for eksempel - religion. Det krangles tilsynelatende om landområder, men det er på grunn av forskjellige religiøses syn på hva som ble lovet dem av landområder av Gud, og på grunn av de "hellige" stedene det kryr av der.
Jeg tror jeg har besvart dette ovenfor.Hvordan kan du ellers feste din lit til en religion som prøver å avlive fakta om naturen, mennesket og jorden?
Som du sikkert har oppdaget er dette helt feil.Jeg vil tro du, siden du er kristen og forsvarer Guds ord, at du fester din lit til Bibelen, dermed forkaster du for eksempel evolusjonslæren.
Faktisk omfavner jeg vitenskapen, så den fordommen tror jeg du trygt kan legge av deg her og nå.Ved ditt snakk om "sannhet" forkaster du vitenskapen, og ved det kristne syn på menneskers begrensede frie vilje (Satan som frister), fornekter du også psykologien.
Kristendommen forfekter en lære om fri vilje. Mennesket faller lett for sine egne fristelser (Satan trengs ikke til slikt).
Ok, hvordan vil du si Satan passer inn i psykologien?
Satan har ingen plass i psykologien. Det er mennesket selv som står for eventuelle fristelser.
Hvordan vil du avkrefte at psyken vår lett kan overbevise seg selv om at noe er "ekte" bare man vil det selv?
Hvorfor skulle jeg avkrefte det? Det er jo sant at vi kan overbevise oss selv om ulike ting.
Alle mennesker har sine mestringsstrategier - livet er tøft. Og det er svært bibelsk: Det sies at Gud har lagt ned lengselen etter seg i oss. Det at gudstro oppstod blant mennesker på et gitt tidspunkt i historien som følge av behov, betyr derimot ikke at Gud ikke eksisterer. Er du med?Eller hva med den høyst psykologiske og sannsynlige årsaken til at troen på Gud først oppstod?
Det høres ut som om du har funnet din nisje, og det unner jeg deg selvfølgelig, men hvordan kan du påstå at Gud svarte?
Fordi jeg erfarte det. Det er som om jeg skulle spørre deg hvordan du kan påstå at du ser. Du erfarer det.
Det var nok mer et behov for å få en avklaring. Jeg regnet ikke med at noe skulle skje, men kunne ikke legge det fra meg uten å ha prøvd. Jeg hadde ikke noe ønske om å bli kristen.Hvis det var ved at du plutselig ble troende, kan ikke dette like gjerne ha vært på grunn av ditt eget ønske om dette. Hvis du først ba til Gud om dette, så vil jeg tro det lå et sterkt ønske der fra din side.
Og hvis du har studert Bibelen, så er du sikkert også klar over alle selvmotsigelsene (jeg viste noen av disse i et tidligere innlegg til Runehera). Hvordan vil du forklare disse?
Jeg har sett flere påstander om bibelske selvmotsigelser, men jeg har aldri sett noen som faktisk er det når det blir studert. Påstander om selvmotsigelser bunner ofte i dårlige kunnskaper om de bibelske skriftenes litterære særegenheter. Jeg vet ikke hvilket innlegg du refererer til, kunne du gjentatt noen av selvmotsigelsene?
Som sagt tror jeg på begge.Hva er grunnen til at du valgte å tro på den kristne lære framfor de fakta vitenskapen legger fram?
På grunn av din forsvarsposisjon gikk jeg ut ifra at du også prater i slike ordlag. Hvis jeg tar feil så beklager jeg.
Det er helt greit.
Eller det kan bli starten til en fruktbar samtale... Interesse skapes ofte ved at man fremsetter påstander som skaper reaksjoner. Dernest kan dokumentasjonen komme.Så hva er problemet med å gjøre det? Før man har dokumentasjoner og bevis skal man ikke snakke om noe som om det er en sannhet. Det blir rett og slett misledende og, som jeg skrev i sted, fordummende.
Kristendommen er velbegrunnet.Nja, det blir likevel ikke på samme måte. Ihvertfall ikke når det er snakk om å fremlegge sannheter.
I det siste du skriver tar du rett og slett feil. Tro handler aldri om viten. Tro er tro nettopp fordi det ikke er velbegrunnet. Viten har gode grunner.
Du blander nå sammen viten med naturvitenskap. Ikke all viten opererer med naturvitenskapens kriterier. Det er for eksempel ikke mulig innen litteraturvitenskap eller historievitenskap. Likevel har vi meget gode grunner for å tro det historikerne forteller oss. Kristendommen kan ikke testes og bevises naturvitenskapelig, men den er velbegrunnet.Hvis kristendommen har så rett som du påstår, så burde det kunne falsifiseres, testes, bevises, men det kan ikke det. Tvert imot.
Sant det, men hvis de kan begrunne sin tro stiller saken seg annerledes.Troende kan tro de vet, men det blir ikke mer sant av den grunn.
Og som sagt: Kristendommen er velbegrunnet.Vel, heller ikke disse er alltid like ærlige i sin fremgangsmåte, men nok en gang er det altså snakk om høyst reelle ting, og ikke en tro. Advarselen på røykpakker har en god begrunnelse, og det er lungekreft. Lungekreft vet vi eksisterer, og det forskes intenst på området hver dag. Vi vet at røyking øker risikoen for dette, og dette har vi studier som viser.
Man går kun fortapt hvis man avviser Jesu død og oppstandelse på korset.Så må du også se hva truslene om Helvete stammer fra (om vi skal tro Runehera) - at man ikke følger Guds ord. Diktaturisk. Innskrenket frihet. Det er ikke bare en advarsel om Helvete, det er en trussel om at hvis man ikke følger Guds vilje, så kastes man i Helvete.
Hva får deg til å tro at jeg ikke har dekning?Her er du selvmotsigende. Du sier man skal ha god dekning for ting man sier, men likevel snakker du like iherdig om din "sannhet" uten å ha noe dekning for det.
På hvilken måte er han diktaturisk?Altså, det kristne budskap har mye positivt i seg, men det som ødelegger er alt rundt. Det oppfordres til å følge en diktaturisk gud
Det er ikke reglene som frelser. Man følger reglene av kjærlighet.følge regler som ofte er tvetydige (du skal ikke slå ihjel...men hva om det gjelder livet?), osv.
Evolusjon tror jeg kanskje jeg svarte på, selvmotsigelsene må jeg ha presentert for å kunne svare på, og Guds eksistens kan ikke bevises - men den kan begrunnes. Jeg foreslår at vi oppretter noen nye tråder med disse ulike temaene, slik at vi slipper disse endeløse trådene. Jeg tror ikke jeg orker å skrive så langt som dette en gang tilDu kan jo prøve å bortforklare evolusjonen, selvmotsigelsene i Bibelen, og bevise Guds eksistens?
Vel, enten er du åpen for at du kan ta feil, eller så er du det ikke. Det blir argumentene som avgjør hvorvidt du skal godta påstander eller ikke.Jeg har et åpent sinn, og en del av dette er å ikke høre til noen religion eller tro i det heletatt. Jeg er ikke troende (man trenger ikke å ha troen for å ha et åpent sinn i forhold til en tro), men jeg har interesse av psykologien som ligger bak tro, og grunnlaget for å faktisk tro.
Jeg er ikke så åpen for alt direkte prat om sannheter innen troens verden.
Simpelten at det fremlegges et grunnlag (?).
Som sagt ble dette altfor langt. Er du med på å opprette flere nye tråder for hvert tema som kunne være interessant?
Ha en fin kveld, det er veldig spennende å prate med deg!