runehera skrev:
ok, korleis vil du eg skal sitera?
Det blir mer ryddig om man deler opp sitatene til hvert spørsmål, men i og med at du opererer med nummerering, så trenger du egentlig ikke å sitere i det hele tatt.
Han behandler alle likt i den sammenheng at dei Gud ser vil tar Han hensyn til etter deires vilje, og dei Gud ser ikkje vil tar Han også hensyn til etter deires vilje...Gud har ingen favoritter, Han tar kun hensyn til kva folk vil...
En allmektig skapning som Gud burde ha nok i topplokket til å forstå psykologien til de han selv har skapt. Du maler et sort/hvitt-bilde av både verden og det åndelige.
Men jeg har uansett illustrert for deg hvor forskjellige oppfatninger det finnes av Gud og Bibelen. Du har på ingen måte rett til å hevde at du tror "det rette". Du bruker akkurat de samme argumentene som andre troende.
2. nope, Jesus hylla ikkje i seg sjøl men Gud Fader...Jesus peikte alltid på Faderen i alle ting Han gjorde...
Jeg skrev ikke om Jesus, jeg skrev om Gud. Men uansett så er vel Jesus det samme som Gud. Gud, Jesus og den Hellige Ånd - Den Hellige Treenighet?
3. er ikkje så løye ein ser slik på det når blikket er festa mot menneskene og ikkje mot Jesus...
Dette er jo nettopp deres problem, at dere ikke evner å se rundt dere, bare "opp".
Prøv å sett deg litt inn i psykologi og mennesker, så vil du kanskje få noen aha-opplevelser. Det beste av alt er at dette ikke krever noe av deg annet enn å tenke.
ja, stolthet fører til fall... den som setter seg høgt skal settast lavt og den som opphøyer seg sjøl skal senkast ned... eksempel: Knut er sjøldiggar. kor mange venner trur du han får når han kun er opptatt av seg sjøl og ikkje folk rundt han?! visst ein har blikket festa på seg sjøl blir ein ofte veldig fortvila, fordi ein ser at ein er full av feil og mangler...med mindre ein er perfekt, som ingen er...ser ein derimot på andre blir ein ofte forvirra, men ser ein på Jesus blir ein forvandla...den slår aldri feil og har aldri slått feil! hjernevaska vil man bli uansett samme kva ein gjer eller ikkje gjer, for i verden bombarderes man med inntrykk og slike ting heile dagen lang...det som betyr noko er kven som hjernevasker eller kor hjernevaskinga kjem ifrå...om det er hjernevasking som er bra, eller om det er hjernevasking som er dårlig...er ikkje til å flykta for hjernevask...
Du går ut ifra at Gud eksisterer og at Jesus fortsatt lever. Dette finnes det ingenting som taler for. Det som finnes, derimot, er kunskap om psyken.
Så hvorfor velger du å tro på Jesus? Jeg kan forklare deg det enkelt og greit; du vil til Himmelen. Det er en egoistisk holdning. Du kan fint gjøre alt mulig godt i verden uten å tro på Jesus, men du velger å overse kunnskap og mennesker, og heller tro på ditt ego.
Hjernevasking er å effektivt gå inn for å prente inn en tro eller mening hos noen, helst ved hjelp av tvang. Hjernevasking pågår ikke i det daglige. Jeg skjønner at du sikter til TV f.eks. TV-en kan man slå av - noe jeg også ofte gjør når det kommer kristne programmer på skjermen.
Hvis man er litt smart, og tenker selv, så kan man fint stå imot hjernevask.
4. er ikkje så løye det når Guds Ord blir satt ut av kraft, er mulig det og...eksempel: ein ufrelst prest leser noko bibelvers...flokken sovner... ein frelst pastor leser noko bibelvers mens han er fylt opp av Den Hellige Ånd...flokken blir gira...
Jeg har vært borti all slags kristne mennesker som har forkynt sin tro, men aldri har det slått meg som annet enn eventyr. I voksen alder har jeg fått, og får stadig, nye beviser for at det også faktisk ER eventyr.
har ikkje tid å lesa alle versene, men leste dei første (1.Mos.1:25-26 kontra 1.Mos.2:18-19): kva som er motsigande der då?
Det ene hevder at mennesket ble skapt ETTER dyrene, mens det andre hevder at vi ble skapt FØR.
ang. Joh. 5,22 at Gud ikkje dømmer nokon: Jesus er Gud...
ang. Joh. 8,15 at Jesus ikkje dømmer nokon: visst du bryr deg om sammenhengene i forhold til desse versene ser du at dei utdyper hverandre: det er forskjellige typer dømming: to typer er: * dommens dag-dømming * mennesketypisk-dømming.
Skrev ikke du nettopp at Jesus tilba Gud, og at gud ikke er sjøldigger? Og her sier du at Jesus ER Gud?
Her kan du forresten se hvor forskjellig Bibelen tolkes av folk. Du kan ikke og skal ikke hevde at DU vet hva som er rett.
nope, Guds Ord utdyper hverandre...eksempel: visst Ole påstår at eit hus uten vindu som er låst ikkje har rom sjøl om han ikkje er inne i huset, får ikkje opp døra, og dermed ikkje ser rommene, betyr ikkje det at det ikkje er rom sjøl om han ikkje klarer å sjå rommene fordi han er forblinda...han må f.eks. bruka motorsag og skjera vekk deler av huset for å kunne sjå inn...med andre ord ødelegga noko for å få tilgang til å sjå inn...
Nok eksempler nå. Jeg har vist deg en rekke bibelvers, og du har ikke giddet å lese alle engang. Spesielt den første selvmotsigelsen jeg viste deg kan ikke bortforklares med at de "utfyller hverandre". Det er en regelrett kontinuitetsfeil, og beviser langt på vei at Bibelen er skrevet av mennesker.
handler ikkje om kva ein meiner eller ikkje meiner, men om kva ein veit eller ikkje veit...
Men du vet ikke, for du sitter ikke på noe dokumentasjon. Du tror du vet. Du "vet med deg selv". Psykologer kan forklare det annerledes, og din visshet slår sprekker. Mye av det du "vet" er dessuten bevist feil. Evolusjonen, jordens alder, og ikke minst menneskelige aspekter.
5. nope, ikkje i den sammenheng...
kjem an på kva ein legger i begrepet "dritt"? kan tolkast på mange måter det...
Nei, "dritt" kan ikke tolkes på så veldig mange måter. Slutt å vri deg unna, og svar på spørsmålet mitt.
6.
www.mjl.no
halvsant det du skriver ang. lotto flaks-greiene. men eg må legga til dette: Gud hører bønnene til dei frelste lenge før dei ber dei og har på forhånd lagt til rette alt..."gud"feldig og ikkje tilfeldig for å setta ord på det... det samme gjelder fly-greiene...
Du gir meg en superkristen webside som bevis for at ekte mirakler forekommer? Dette er mennesker med nøyaktig samme tro som deg, så det blir det samme som om du bare skulle skrevet det selv. Jeg ba om bevis. Siden du hevder at ekte mirakler forekommer, så har du vel bevis?
Det andre du sier der tar igjen utgangspunkt i at Gud eksisterer, og er verdiløst som argument i denne sammenhengen. Du synser bare om hvordan Gud arbeider med bønner. Nok en billig bortforklaring. Jeg regner med det er derfor det finnes så mange kristne; fordi den tilbyr enkle svar på alt som enten ikke har noe svar, eller har et svar som ikke er bekjentgjort ennå. Slik var det med hvor dyr og mennesker kommer fra. Slik var det med tilblivelsen av jorden. Slik var det med verdensrommet. Alt dette vet vi mer om nå enn den gang Bibelen ble skrevet.
Ifølge Bibelen gikk solen rundt jorden f.eks. Dette er jo latterlig å tenke på i dag (men du tror det kanskje, siden Bibelen er Guds ord, og han ikke lyver?).
7. hjerta ditt, da innerste i deg, ber ofte om andre ting enn det som hodet ditt gjør eller i forhold til ordene dine (det du sier/skriver)...eksempel: Knut er forelska i Mari. Knut er veldig beskjeden og veldig sjenert. Mari går forbi han og skal til å gi han ein klem, Knut springer vekk, men han vil det egentlig ikkje...i sitt hjerta vil han ha ein klem av ho...
er ingen som tvinger deg til å tru heller...men den som ikke tror er allerede dømt...
er ikkje forskjellsbehandling det nei som eg har nevnt tidligare i innlegget...kjem nett an på kva ein legger i, kva ein definerer, "å elske" og "kjærlighet" det...
mykje vranglære...
Hjertets oppgave er å frakte blod rundt i kroppen, og det inneholder ikke følelser. Alle følelsene vi har og får kommer fra hjernen.
Igjen tegner du verden i sort/hvitt. Følelseslivet er langt mer komplisert enn du skal ha det til, og hvis du leser litt psykologi vil du forstå det. Det er alltid omstendigheter rundt, det er alltid konsekvenser, det er alltid mye å veie for og imot for i tankene, man har alltid en livshistorie som farger de valgene man gjør. Mange er preget av hendelser tidligere i livet.
Din verden fortoner seg som en tegnefilm slik du fremstiller den ved eksempler.
Gud tar heller ingen liv...men kanskje ein ser det slik visst satan er eins gud...satan tar liv, Gud redder liv. koffor skulle Gud ha frelst menneskene gjennom Jesus visst Han hadde tatt liv?! hovudforskjellen på Gud og satan: Gud hjelper mennesker, satan ødelegger mennesker... så då er det opptil ein og kvar kven ein vil ha som Gud bevisst/ubevisst (ubevisst pga. satans løgn og bedrag som Gud advarer mot - til dei som elsker Ham).
Det eneste som gir liv til mennesker, er mennesker, og det eneste som tar livet av oss er at viktige kroppsfunksjoner slutter å fungere.
Guden din tar kanskje ikke fysisk livet av folk, men ifølge deg dømmer han dem til Helvete i evigheten. Ja, det er jo mye bedre.
Hitler advarte mot jødene også. De var også løgnere og onde. Din gud er igrunn slående lik Hitler på mange måter. Han tok heller ikke liv direkte, han dømte folk til et helvete i konsentrasjonsleir.
Nei, Satan er et kristent argument som brukes for å "uskadeliggjøre" de argumentene som blir brukt imot dem. Sier noen at evolusjonen beviser feil i Bibelen, så er det Satan som snakker gjennom dem, og Satan lyver. Mer har de ikke å si.
selvfølgelig!
trøster meg faktisk med alt som står i Skriften... for eg skal ikkje gjera det som står i egen kraft - men i Den Hellige Ånd`s kraft...
i denne sammenheng virker Gud ved dei frelste sin vilje...
enten er ein trell under satan, ellers er ein Kristi trell. og Kristi trell ELSKER eg å vera!!!
ellers hadde eg fortsatt hatt satan som trell! smak og behag!
Hva med å bare leve livet som en fri mann, og heller le av troen på både Gud og Satan?
ein sak er å vera tilgitt, ein anna sak er å vera plagd... ein vil jo ikkje pina seg sjøl heller ved å gjera slike ting...
og meir piner ein seg sjøl visst ein gjer slike ting når Gud er i personen...
Det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg forsøker å vise deg hvor latterlig det opplegget er, og hvor lite "godt" det er hvis man tenker nøyere etter.
ang. selvmordsbomberne: nope, hadde det vore samme prinsipp hadde selvmordsbomberne bedd om unnskyldning, men dei fekk aldri tid til det...den heilhjerta unnskyldningen kommer først etterpå ein har gjort noko gale...og selvmordsbomberne trur at dei trur på Gud mens dei trur på satan...Guds gjerninger og satans gjerninger er veldig forskjellige, men visst ein blander Gud og satan ilag som samme person er det løgn - og løgnens far er satan, så då er det altså satan det er snakk om og ikkje Gud i den sammenheng...
Det sier du, selvmordsbombere sier noe annet. De "vet" at de er lovet en plass i Paradis om de utfører slike handlinger. Hvorfor tar de feil og ikke du?