Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderAngrepet i søvne

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Steinas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Nov 2005 10:00
19

Angrepet i søvne

Innlegg av Steinas »

Etter endt nattevakt en dag, la jeg meg i senga med vinduet vidåpent. Etter noen timer våkner jeg av at noe fyker forbi meg og hører lyden av vinger. Regner da med at ei due har flydd inn vinduet i syvende etasje. Har nemlig sett disse utenfor før.

Jeg åpner øynene og reiser meg opp, men noen due er ikke å se. Ikke noe annet heller. Så jeg legger meg ned og lukker øynene med hendene samlet under dyna. Sekunder etter at jeg har lukket øynene, så er det noe som klemmer over begge hendene og begynnner og hale og dra.

Det første jeg tenkte var faktisk "jævla sterk due dette". Jeg prøvde febrilsk å åpne øynene, men det var håpløst. Det var rett og slett helt umulig, det var akkurat som de var limt igjen. Så det eneste jeg kunne gjøre var å prøve å dra hendene til meg og begynte da å kjempe med beiset som halte i meg. Dette varte vel en rundt ti sekunder. Da slapp beistet taket, og i samme sekund kunne jeg åpne øynene.

På soverommet var det selvsagt ingen gigantisk due eller andre dyr. Ingen merker på hendene, men det ville det vel uansett ikke vært ettersom de var beskyttet av dynen. Det hele føltes utfattelig ekte der og da, men jeg tok det overraskende rolig og la meg til å sove etter en rask titt under senga og sov godt et par timer videre.

Så, var alt dette bare en drøm? En så kraftfull drøm som jeg senere våknet av? Jeg er 99% sikker på at jeg var helt våken da jeg trodde dua fløy inn. Kan jeg ha sovnet med en gang og begynt å drømme, eller kanskje det bare virket som dette skjedde med en gang? Jeg har drømt mens jeg har vært halvveis våken før, men dette var ekstreme greier.

Kan også ta med at der jeg jobber som nattevakt så ser det ut til at det spøker. På rundene går jeg i flere eldre bygg. Det ene er rundt 150 år gammelt, men pusset opp. Det tok ikke lang tid før jeg merket meg den ene fløyen i det ene bygget. Jeg fikk nesten med en gang en fornemmelse om at det gikk igjen ei gammel skoletannlege eller noe der.

Hårene reiser seg over hele kroppen når jeg går inn i den fløyen. Det går ofte kaldt nedover ryggen, og på rundene som er midt på natten så kommer det ofte en sterk dunst, ikke ulik den man kjenner på tannlege/legekontor. Jeg har senere funnet ut at dette faktisk er en gammel skolebygning, så det kan jo meget vel være at det faktisk går igjen ei gammel skoletannlege eller helsesøster der! Har nå gått runder der jevnt og trutt i snart et år, og det slår aldri feil. Lukter det tannlege der, så reiser hårene seg på ryggen. Innbildning?

Det mest creepy skjedde likevel i trappeoppgangen like ved. Rundt klokken 0200 gikk jeg opp trappen og får da høre flere barn le litt lengre nede, der jeg akkurat hadde gått. Den glemmer jeg ikke så fort...

Merkelig det der, det virker som slike ting kommer mot meg uansett hvor jeg er. Barndomshjemmet, forrige jobbsted og nåværende har alle hatt slike merkelige hendelser. I tillegg til den noe rare "drømmen" i nåværende leilighet.

Det gjør meg ikke så mye, men det hadde likevel vært greit å få litt fred en gang i blant...

Noen formening om alt dette?
Antall ord: 620

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Angrepet i søvne

Innlegg av Kimbara »

Du har etter alt å dømme opplevd en søvnparalyse. Følelsen av at noe holder en fast/drar i en, ikke kunne åpne øynene, hallusinasjoner...

Og det at du tenkte "jævla sterk due dette" viser enda mer at dette var i halvsøvne ;)

Det er fullt mulig nattjobbingen bidrar til dette - men ikke på den måten du tror. Om man forstyrrer døgnrytmen kan nemlig slike søvnforstyrrelser lett oppstå.

Det er dog ikke noe å bekymre seg over. Du får bare ta det som underholdning. Om det skulle forekomme ofte slik at det ødelegger søvnen finnes det glimrende behandlingsmetoder.
Antall ord: 104
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Nov 2005 13:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Det du beskriver kalles hypnagogia eller søvnparalyse. Du kan lese om det i en del tråder her inne og mange andre plasser på nettet. Det er en lammelse av kroppen som skjer mellom våken og drømmende (REM) tilstand. Det er vanlig at man kan se mye rart under en slik paralyse, også høre lyder, føle at man blir holdt fast osv.
Antall ord: 67
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Steinas
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Steinas »

Fikk vel egentlig svar på dette med en gang da jeg leste et par tråder lengre ned her, men takk likevel. Jeg må da ha vært i halvsøvne og rett og slett innbillet meg at det var noe som fløy forbi og vekket meg med andre ord.

Vel, da er det bare denne skoletannlegen igjen da...

To svar klokka fire om natta, hvilke andre forum kan man forvente det? :mozilla_tongue:
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BloodBunny
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mar 2009 00:26
15
Kjønn (valgfri): Shedevil
Lokalisering: Hælvette(Sarpsborg)

Innlegg av BloodBunny »

Utrolig spennende det du forteller. Hvor er det du jobber?
Kan jo godt være en gammel tannlege/helsesøster som går igjen.
Det er det jo faktisk ingen som vet.
Prøv med evp davel? Ta opp i korridorene og se om du får noe?
Antall ord: 48
Seeing is believing
-I don`t believe in ghosts.
-Oh, don`t worry. You will.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quesaturn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Jul 2009 15:13
15
Kjønn (valgfri): all woman

Innlegg av quesaturn »

Hei :P

Jeg har også opplevet dette. Jeg "drømte" men var "våken". Det er en heilt merkelig tilstand å være i.
Jeg opplevde at det var noen som tynget meg ned i sengen, jeg fikk ikke opp øynene, men jeg var samtidig "våken".Etterhvert gikk denne tilstanden over til at Det var en dame som var i rommet mitt som fikk meg til å gjøre akrobatiske ting i senga. Jeg sto blant annet på hodet og på hendene og litt forskjellig. Og til slutt landet jeg med et "bang" i sengen min og jeg kunne åpne øynene mine.. det var ingen der. Men det føltes ut som om jeg var våken når dette skjedde og at ho dama(som jeg så som en mørk skikkelse) var real.
Jeg synes det var en forferdelig tilstand og vil ikke oppleve dette igjen.
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Jeg har også opplevd dette noen ganger. Tre av dem, som jeg husker:

Ei gang sov jeg. Så trodde jeg jeg var i ferd med å våkne. Jeg skulle til å åpne øynene, men åpnet dem ikke. Beholdt dem lukket. Lå på høyresida, med venstresida oppover. Tror dyna var over. Så, rett etter at jeg hadde vurdert å åpne øynene, men beholdt dem lukket, så kjente jeg plutselig et jævlig "bor", et slags ujevnt, bredt bor, som hakket med hakkete sirkelbevegelser i sida. Dette føltes HELT ekte, men det var faktisk en drøm (!), og faktisk, det gikk da over så fort jeg våkna. Et par sekunder før. Men det var der i noen sekunder, før jeg fikk våkna. Merkelig følelse, ikke noe man vil oppleve flere ganger 8)

Ei annen gang så var jeg i ferd med å våkne (trodde jeg). Jeg satte meg opp, åpnet øynene. Drømmen fortsatte å gå sin gang, ETTER at jeg hadde satt meg opp, og åpnet øynene. Da TRODDE jeg at jeg hadde våknet. Plutselig befinner jeg meg svevende under et låvetak (!), kan se meg selv sveve, men ikke noe rundt. Kun et par takbjelker, og taket. Ja, også beveget jeg meg fremover i lufta. Dette var en crazy følelse, noe man helst ikke vil oppleve igjen 8)

Ei tredje gang, så sov jeg også. Jeg sov, vet det fordi jeg lå på ryggen, og ikke kunne åpne øynene. Jeg trodde jeg var i ferd med å våkne, idet jeg åpnet øynene. Så frem, så opp, så alt i rommet. Så døra. Så alt. Men så EGENTLIG ingenting. Så, helt plutselig, kommer det frem en stor baby i lufta, som sitter og hugger med ei slags øks mot meg. Da skjønte jeg jeg drømte... 8)

Etter alle tre episodene jeg beskrev her, våknet jeg med puls på 500 og svett og skalv som et uår og klappet tenner. Mektige, skremmende, uønskede opplevelser, som kanskje egentlig skulle bety noe 8)
Antall ord: 337

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
GraverMark
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Jun 2009 00:56
15
Kjønn (valgfri): Hufsitufsen
Lokalisering: Skauen
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 6 ganger
Kjønn:

Innlegg av GraverMark »

lol, "jevla sterk due" :mrgreen:
Antall ord: 4
Barbēlō

I suffered, I learned, I changed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Steinas
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Steinas »

BloodBunny skrev:Utrolig spennende det du forteller. Hvor er det du jobber?
Kan jo godt være en gammel tannlege/helsesøster som går igjen.
Det er det jo faktisk ingen som vet.
Prøv med evp davel? Ta opp i korridorene og se om du får noe?
Kan dessverre ikke si akkurat hvor jeg jobber, men det er i nærheten av Akershus festning. Tror ikke noen evp er lurt å ta med på jobben der, for å si det sånn. Kan nok mistolkes.

Det kan jo selvsagt være innbildning, men det hender at jeg går i helt andre tanker når jeg går runder og ikke helt ser hvor jeg er i byggene. Men selv om jeg ikke merker at jeg går akkurat inn i det rommet, så går det kaldt nedover ryggen for det. Da blir jeg veldig obs på hvor jeg :p

Det er jo litt rart at den tannlegelukta skal komme i timene etter midnatt. Går jeg der på kvelden eller tidlig en morgen, så lukter det kun svakt. Mellom 0000 og 0400 derimot...
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
The Sofus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Aug 2009 19:17
15

Innlegg av The Sofus »

Det blir kanskje å trekke det litt langt å si at noe lignende har skjedd meg meg. Men det har hendt et par ganger når jeg har lagt meg ned for å sove, at etter en 5-10 minutter med øynene lukket (Dette er altså når jeg prøver å sove) Så er det som om noen slår meg i hodet, eller sparker en hard fotball. Noen som vet hva det kan være? Jeg kan ikke akkuratt si at jeg er plaget med det, men det har skjedd et par ganger. Og jeg har ikke klart å sovne når dette har intruffet, Jeg har vært bevisst
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links