Universet & dets hemmeligheterKonklusjoner, finnes de?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Amazon
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2007 19:15
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Konklusjoner, finnes de?

Innlegg av Amazon »

Hei!

Sett at premissene for en sann konklusjon, er at den er utvilsom. Dvs. at man ikke under noen omstendigheter kan tvile på at den er sann.

Det er sefølgelig viktig å kunne "konkludere" i det menneskelige språket og vi må jo også kunne ta ting forgitt, ellers kunne man komme til å tvile på alt og vår eksistens hadde trolig blitt en større prøvelse. Men, hvor mange sanne konklusjoner kan vi oppdrive? Det hadde vært "artig" å finne ut av. Selv har jeg veldig få, kun to og de er ikke mine en gang..

Trodde ikke det fantes noen sanne konklusjoner før jeg "oppdaget" den mest kjente av de alle "Cogito ergo sum"- Rene Decartes (jeg tenker ergo eksisterer jeg) Jeg mener den er sann fordi den overgår en fysisk definering av eksistens og betrakter evne til mentale tanker og kognitive refleksjoner som en (av gjerne flere) definisjoner av å eksistere, som ikke kan tviles på.

Den andre sanne konklusjonen jeg har er: "jeg vet at jeg ikke vet alt". Den kan jeg heller ikke tvile på.

For å finne en sann konklusjon, må man gjerne stille spørsmål om det finnes muligheter til å tvile på den, uansett hvor små, finnes det grunnlag for tvil, - er den ikke sann (men grei nok til hverdags ;)). Jeg mener de to konklusjonene over er "valide" noen som har noen flere?
Antall ord: 232
Søk råd i vinen, men fatt beslutning i vann

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Konklusjoner, finnes de?

Innlegg av BA. »

Amazon skrev:Trodde ikke det fantes noen sanne konklusjoner før jeg "oppdaget" den mest kjente av de alle "Cogito ergo sum"- Rene Decartes (jeg tenker ergo eksisterer jeg) Jeg mener den er sann fordi den overgår en fysisk definering av eksistens og betrakter evne til mentale tanker og kognitive refleksjoner som en (av gjerne flere) definisjoner av å eksistere, som ikke kan tviles på.
Ifølge en slik definisjon eksisterer det ikke stener. Heller ikke atomer, og dermed eksisterer heller ikke jeg, siden jeg er bygget opp av atomer.

Aksiomer (av typen A=A) er vel også av disse konklusjoner du tenker på, selv om de ikke er like filosofisk formulert.
Antall ord: 112
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Amazon
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2007 19:15
17
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Amazon »

Påstanden er vel bare en av evt. flere måter å definere eksistens på. Den har en positiv fokus ved å påvise eksistens basert på evnen til å tenke. Den avkrefter derimot ikke annen eksistens. Den utelukker ikke at steiner og atomer eksisterer. Selv om det er lite sannsynlig for at en stein eller et atom kan tenke, så kan det finnes grunn til tvil, selv om den er aldri så liten.

Påstanden definerer heller ikke vår eksistens med atomer da dette vel er den fysiske kroppens byggemateriale, det er tankene i seg selv, som ikke er fysiske, som er definisjonsgrunnlaget for vår eksistens, ifølge påstanden.

Evnen til å tenke, enten man er fysisk tilstede eller ikke, er det som i følge påstanden konkluderer med at man eksisterer. Dette åpner opp for at hvis det finnes bevisste energier i universet så blir de definert som eksisterende nettopp ved å være bevisst, selv om de ikke eksisterer i fysisk forstand.
Antall ord: 164
Søk råd i vinen, men fatt beslutning i vann

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Påstanden i seg selv utelukker ikke det fysiske, men hvis du i din tolkning av den utelukker det fysiske, så kan vi ta det som utgangspunkt.

Hva er så jeg'et? Er ikke det kjemiske og elektromagnetiske reaksjoner mellom fysiske objekter som former tankene våre? Er ikke selvbevisstheten en del av tankene? Kan en tanke eksistere uten en hjerne å eksistere i? Kan man dele virkeligheten i fysisk og mental virkelighet?

At påstanden er positiv er jeg enig i, men likevel vil den virke negativt. Hvis tanken er en forutsetning for kunnskap om eksistens, vil manglende evne til kunnskap indikere spørsmål om eksistens.

Er det grunn til å stille spørsmål om hvorvidt atomer eksisterer?

Men for å glemme det fysiske, så kan vi tenke oss setningen "bevisstheten min tenker, derfor har jeg bevissthet."

Eller for å ta Descartes egne ord, "Je pense donc je suis" Jeg tror [jeg finnes], derfor finnes jeg"
Det er vel ingen grunn til å betvile sin egen eksistens, men forutsetningen er da at man i utgangspunktet aksepterer at jeg'et finnes.
Antall ord: 178
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Sokrates mente værtfall at ingen menneskelige konklusjoner og vedtatte sannheter og konsepter ikke kan vites med sikkerhet, AV NOEN.
"Det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet noe", er et berømt sitat, og innsikten som fikk han til å gå sin egen vei og tale mot samfunnet han levde i.

Så, absolutte konklusjoner, finnes de?
Jeg vil ikke velge side i spørsmålet, da filosofien blir drept av absolutte svar ;)
Antall ord: 73
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Nov 2005 13:12
19
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Moonstone skrev:Sokrates mente værtfall at ingen menneskelige konklusjoner og vedtatte sannheter og konsepter ikke kan vites med sikkerhet, AV NOEN.
"Det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet noe", er et berømt sitat, og innsikten som fikk han til å gå sin egen vei og tale mot samfunnet han levde i.

Jeg vil ikke velge side i spørsmålet, da filosofien blir drept av absolutte svar ;)
Godt sagt :)
Og når det er sagt, så er hele vitenskapen bygget på nettop, filosofi.
Antall ord: 91
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Horus^ skrev:
Moonstone skrev:Sokrates mente værtfall at ingen menneskelige konklusjoner og vedtatte sannheter og konsepter ikke kan vites med sikkerhet, AV NOEN.

Godt sagt :)
Og når det er sagt, så er hele vitenskapen bygget på nettop, filosofi.
Filosofi, som ikke er absolutt, har utviklet seg til vitenskap, som ønsker å være absolutt.
Antall ord: 108
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Amazon skrev:Det er sefølgelig viktig å kunne "konkludere" i det menneskelige språket og vi må jo også kunne ta ting forgitt, ellers kunne man komme til å tvile på alt og vår eksistens hadde trolig blitt en større prøvelse. Men, hvor mange sanne konklusjoner kan vi oppdrive? Det hadde vært "artig" å finne ut av. Selv har jeg veldig få, kun to og de er ikke mine en gang..
Ingen som helst, og dette var heller ingen konklusjon.
Trodde ikke det fantes noen sanne konklusjoner før jeg "oppdaget" den mest kjente av de alle "Cogito ergo sum"- Rene Decartes (jeg tenker ergo eksisterer jeg) Jeg mener den er sann fordi den overgår en fysisk definering av eksistens og betrakter evne til mentale tanker og kognitive refleksjoner som en (av gjerne flere) definisjoner av å eksistere, som ikke kan tviles på.
Vel, dette kan også være å legge vel mye i det...
At noen tenker er kanskje grunnlaget for at de kan reflektere over sin eksistens, men også masse annet. Jeg velger å si at alt eksisterer, men at hver ting/skapning har sin egen måte å eksistere på. For meg er spørsmålet om HVORDAN og HVOR man eksisterer viktigere.
Eksisterer det parallelle univers, går det an å separere mitt sjelelige/åndelige liv fra det fysiske, og eksisterer det noe etter døden? Er alt bare et spørsmål om energi? Finnes det et sted hvor energi IKKE eksisterer, eller er det et umulig spørsmål på lik linje som hva som skulle finne seg utenfor universet dersom det ikke var uendelig?
Den andre sanne konklusjonen jeg har er: "jeg vet at jeg ikke vet alt". Den kan jeg heller ikke tvile på.
Jeg vil også se mye sannhet i dette du her kaller en konklusjon, men samtidig gir det meg en ambivalent følelse ettersom jeg også tolker utsagnet som ren retorikk.
For å finne en sann konklusjon, må man gjerne stille spørsmål om det finnes muligheter til å tvile på den, uansett hvor små, finnes det grunnlag for tvil, - er den ikke sann (men grei nok til hverdags ;)). Jeg mener de to konklusjonene over er "valide" noen som har noen flere?
Det er så klart riktig at det er viktig å kunne konkludere og ta for gitt, som du sier. Men i det hele og det store tror jeg ikke det har noe for seg, det er når vi kommer ned på detaljnivå og vi mennesker vil skape endringer i vår virkelighet at det blir viktig for oss med prinsipper, konsepter og konklusjoner. Riktige fremgangsmåter teknologisk og medisinsk sett. For eksempel er det greit å kunne noter dersom en skal gjengi et musikalsk verk - MEN det fins unntak: gehør for eksempel. Sjefen min spiller i band og har aldri kunnet noter, men han er en kløpper på gitar. Og de spiller en hel haug med coverlåter. En lege gjør derimot noe mye viktigere (eller?) og må derfor være autorisert og vite hva han driver med. Han må gå utifra konklusjoner og det han har lært av kunnskaper. Erfaringer er også viktig i mange sammenhenger, og dreier seg kanskje ofte om "uskrevne konklusjoner". Normer også.

Det finnes ingen urokkelig sannhet ihvertfall. Det tror jeg.
Alt forandrer seg med tiden, og sannheter er tøyelige. Hvor går grensen mellom overdrivelse og det å pynte på sannheten? I forhold til en ren og skjær sannhet?
Antall ord: 579
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Kanskje konklusjonen er at spørsmålene er viktigere enn konklusjoner?
Antall ord: 11
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Konklusjonen er at det ikke finnes konklusjoner ? :mozilla_surprised:
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Spørsmålene er alltid viktigste.
Det finnes som sagt ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Uten å undre hadde vi heller aldri fått vite noe.
Et viktig tankekors.
Antall ord: 31
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links