Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKatter på gamlehjemmet

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
KariRoed
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Jan 2009 23:09
15
Kjønn (valgfri): Jinte

Katter på gamlehjemmet

Innlegg av KariRoed »

Nå har det seg slik at jeg jobber på gamlehjem og det har hendt at jeg har "sett svarte katter som piler forbi meg" mens jeg har vært på jobb (det er ikke tillat med dyr på gamlehjemmet). I ettterkant av dette er en eller fler som har død. Jeg lurer på om det er fler som har noen liknende opplevelser?
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: Katter på gamlehjemmet

Innlegg av TheMartine »

Har ikke opplevd lignende, nei. Men jeg snakket en gang med noen som jobbet på et gamlehjem hvor de hadde en huskatt (levende, altså), og det rare var at den ikke sjelden fant veien inn på rommet til en som var døende, og var der til pasienten var gått bort. Men hva det betyr å ha en død huskatt, det aner jeg ikke.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Den historien har jeg også hørt, Martine! Den er så rørende... Snille pusen som følger de eldre over på den andre siden :mozilla_smile:

Kanskje de sorte kattene er en form for hjelpere som ser til at alle finner veien over til den andre siden og gjør dem trygge, på ein måda...?
Antall ord: 57
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Det er ikke en historie, da, Svartepus. Jeg hørte det fra en dame som jobbet på Gimle gamlehjem. Jeg var der for å skrive en artikkel om at katten var blitt borte. No shit :mozilla_tongue:
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Ja jeg innså at jeg hadde formulert det litt feil... Det var visst på TV jeg så et innslag om et lignende tilfelle der en katt på et gamlehjem visste når folk var døende, og satt ved deres side den siste tiden. En sann historie som lignet på din sikkert like sanne historie, m.a.o. ;)
Antall ord: 58
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Da er vi enige =)
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

TheMartine skrev:.... Gimle gamlehjem ....
Det må være det kuleste jeg har hørt. Gimle gamle.

Nå er det vel ikke helt uvanlig at dyr sanser at mennesker er døende.
Både hunder og katter har kjent mennesker i så mange år, og vært en del av familien, at jeg tror ikke det er så rart at de etterhvert har lært seg å merke slike ting.
Det ligger liksom i genene deres, virker det ut som?
Antall ord: 78
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Katter skulle fått mer lov til å besøke alle mulige instutisjoner, syke barn blir elleville av katter, da.. Dyr må inkluderes der det er mulig!!

Jeg skal ha Grå Jscko, når jeg har fått intallert meg i mitt nye hjem, hvor det enn blir.
Men det tar jeg i en annen tråd... ;)
Antall ord: 56
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

KariRoed skrev:Nå har det seg slik at jeg jobber på gamlehjem og det har hendt at jeg har "sett svarte katter som piler forbi meg" mens jeg har vært på jobb (det er ikke tillat med dyr på gamlehjemmet). I ettterkant av dette er en eller fler som har død. Jeg lurer på om det er fler som har noen liknende opplevelser?
I følge en nettside med innsendte historier fotallte en sykepleier på Haukeland sykehus følgende.
Det var vinter. Når det er vinter så er det jo ikke så mye insekter rundt om.

Hun fortallte att en stor fet flue fløy rundt hodet hennes veldig nære. Da døde en pasient.
Senere gjentok det seg. Den fete flua kom, en pasient døde.

Dette var med litt tids mellomrom.
Så fortalte en på den andre skiftet att hun også hadde opplevd det der.
Så hendte det en tredje gang att denne flua kom fra intet. Da ble hun redd. Og ganske riktig...
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

KariRoed skrev:Nå har det seg slik at jeg jobber på gamlehjem og det har hendt at jeg har "sett svarte katter som piler forbi meg" mens jeg har vært på jobb (det er ikke tillat med dyr på gamlehjemmet). I ettterkant av dette er en eller fler som har død. Jeg lurer på om det er fler som har noen liknende opplevelser?
Minner meg om en historie fra gammel norsk folketro: hvis man så en ravn fly over et hus, ville noen i det huset dø kort tid etter.
Kanskje dere er så priviligerte å ha et helt eget slikt dyr, en mystisk katt? :) Ikke vet jeg, men interessant er det hvertfall.. kanskje et medium kunne finne ut hvem det er og hvorfor pus er der? Syns det er spennende jeg (selv om det var litt makabert, da, at folk døde etterpå)
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vingeløs flyver
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Feb 2009 22:14
15

Innlegg av vingeløs flyver »

Hver gang noen i slekta vår har gått bort, så har det samlet seg store flokker kråker(?)-sorte og grå, på taket og ganske nær til huset som f.eks. verandaen og terrassen. Det skjer hver gang og de samler seg akkurat på det tidpunktet når vedkommende har dødd. Ikke egentlig så ekkelt men litt rart. Men pusekatter har jeg ikke sett noe til. Hadde jo vært litt søtere da :mozilla_innocent:
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Jeg mener og ha lest et sted om at det veldig vanelig at dyr kan varsle d;d, His man ser hva historien sier om dyr og d;den saa har alle troer og land forkjelige dyr. baade med i d;den og som varsler. Saa det med at du ser en svart katt som varsel er nok godt mulig hvis man er motakelig for det. Jeg har en munk som dukker opp hver gang det hender noe forferdelig. saa alt er vel mulig.
Antall ord: 84
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
KariRoed
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Jan 2009 23:09
15
Kjønn (valgfri): Jinte

Innlegg av KariRoed »

Syns det er veldig fint at det er så mange har svart på denne tråden :)
Takk til alle som har svart til nå :) Det er fint med litt innputt :)
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

vingeløs flyver skrev:Hver gang noen i slekta vår har gått bort, så har det samlet seg store flokker kråker(?)-sorte og grå, på taket og ganske nær til huset som f.eks. verandaen og terrassen. Det skjer hver gang og de samler seg akkurat på det tidpunktet når vedkommende har dødd. Ikke egentlig så ekkelt men litt rart. Men pusekatter har jeg ikke sett noe til. Hadde jo vært litt søtere da :mozilla_innocent:
Fugler skal visstnok være "tegn på død" - eller, det var veldig feil formulert, men vet ikke hvordan jeg ellers skal si det. Hvertfall har jeg hørt om flere som har observert unaturlig mye flere fugler en tid etter at en nær har gått bort. For eksempel: da morfar, som likte seg best til vanns i båten, døde, ble det plutselig flust med måker rundt huset til mormor, og ikke bare det, men de stalket mamma også. Hørt om flere som mener fugler har en slags connection med dette, men kommer ikke på flere eksempler. Kanskje vil de trøste de gjenværende eller gi et slags signal om at nå ble det "en plass ledig" på jorden? Hørtes makabert ut på den måten, men tolk det som du vil =P
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dr. Wannacut
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Jan 2009 22:18
15

Innlegg av Dr. Wannacut »

Min Mor jobbet på sykehjem før og hun fortalte meg dette.

At hvis en person var døende og det var en katt på sykehjemmet (en ekte katt som noen hadde med seg) Nå så hoppet den opp på fange til den som var døende, enda det var mange som lå til sengs der. Men katten hoppet kun opp på fanget eller i armkroken til de som var i ferd med å dø. Katten lå der helt til vedkommende hadde gått bort.
Litt hyggelig egentlig
Antall ord: 87
Er det en ting jeg ikke er redd for så er det at verden går under i morgen. For husk, i Australia feks, er det jo allerede morgen.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links