Healing og annen alternativ medisinIKKE erstatt leger med alternativ medisin!

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: IKKE erstatt leger med alternativ medisin!

Innlegg av ludoburgero »

Alle er medskyldige til en viss grad, fordi vi alle driver hverandre og oss selv i forskjellige trosretninger. Kanskje var det faktisk legemiddelindustriens hovmod og konsekvente fornektelse av å rett øynene i enkelte andre retninger som nettopp gjorde at denne familien så standhaftig skulle stå ved sin overbevisning.

Du har sannelig rett i at galskap skal eksponeres, men det er viktigere å forebygge at slike feil beslutninger tas av foreldre enn å "nok en gang få et bevis på at det er galskap, og så ferdig med det". Hva mener du gjøres konstruktivt utav et slikt tilfelle?
Tror du virkelig det vekker opp noen fra deres tro, eller tror du at det bare skaper enda mer splid?
Antall ord: 115
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Timetravel_0 »

Ludo skrev:Du har sannelig rett i at galskap skal eksponeres, men det er viktigere å forebygge at slike feil beslutninger tas av foreldre enn å "nok en gang få et bevis på at det er galskap, og så ferdig med det". Hva mener du gjøres konstruktivt utav et slikt tilfelle?
Tror du virkelig det vekker opp noen fra deres tro, eller tror du at det bare skaper enda mer splid?
Jeg tror at gutten nå har store sjanser for å overleve. Det er jo det som betyr noe. Dine og alle andre sine følelser driter hvertfall jeg i.

Er det for lite konstruktivt? Vil du heller at legestanden skal innrømme hva slags drittsekker de er? Du vet ingenting om det.
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Timetravel_0 skrev:
Ludo skrev:Du har sannelig rett i at galskap skal eksponeres, men det er viktigere å forebygge at slike feil beslutninger tas av foreldre enn å "nok en gang få et bevis på at det er galskap, og så ferdig med det". Hva mener du gjøres konstruktivt utav et slikt tilfelle?
Jeg tror at gutten nå har store sjanser for å overleve. Det er jo det som betyr noe. Dine og alle andre sine følelser driter hvertfall jeg i.

Er det for lite konstruktivt? Vil du heller at legestanden skal innrømme hva slags drittsekker de er? Du vet ingenting om det.
Det er forsåvidt greit å drite i det, men for alt du (og jeg og alle andre) vet, så er gutten ikke gammel nok til å skjønne om det betyr noe for ham å overleve eller ikke.
Bare sånn for kynismens skyld.

Er vel noe med dette medmenneskelige ved oss som vil at denne gutten skal få overleve.
Vet ikke jeg, men du har helt rett i at jeg ikke vet noe om at "legestanden er drittsekker", for sånn sett finnes det sabla mange leger, sabla mange 13-åringer med kreft og ikke minst ufattelig mange mennesker som tror på allslags rare ting her i verden.

En ting er sikkert, og det er at man må nesten få ta et valg selv.
Overformynderi kan nok være greit det, men i dette tilfelle er det også det medmenneskelige som har slått til. Og jeg sier ikke det er feil, for aller helst skulle jeg også sett at denne gutten fikk den behandlingen han trenger. Det er ikke det det er snakk om her, selv om jeg kanskje distanserte meg følelsesmessig ifra det.
Antall ord: 309

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Timetravel_0 »

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyhe ... g/6310515/

Tydeligvis ser det ut til at han kan komme til å dø en smertefull død likevel.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Alle er medskyldige til en viss grad, fordi vi alle driver hverandre og oss selv i forskjellige trosretninger. Kanskje var det faktisk legemiddelindustriens hovmod og konsekvente fornektelse av å rett øynene i enkelte andre retninger som nettopp gjorde at denne familien så standhaftig skulle stå ved sin overbevisning.

Du har sannelig rett i at galskap skal eksponeres, men det er viktigere å forebygge at slike feil beslutninger tas av foreldre enn å "nok en gang få et bevis på at det er galskap, og så ferdig med det". Hva mener du gjøres konstruktivt utav et slikt tilfelle?
Man kan alltid forskyve skyld på andre, men det er ikke alltid det funker. Så i dette tilfellet. Det nytter ikke å fraskrive svindleren eller foreldrene ansvaret for denne gutten og skyve det over på legevitenskapen.

Eksponering av galskap er et middel til å vekke folk og forebygge andre fra å gjøre samme feil. Man skal ikke være ferdig med det. Vi bør ha samme krav til dokumentasjon av de såkalte alternative behandlinger som til medisinske behandlinger. Det er dessverre en stund til vi får dette, så i mellomtiden får dessverre homøopater, kiropraktorer, soneterapeuter, og healere leke seg fritt i markedet.
Antall ord: 222
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Vel, jeg er jo til dels enig med deg her, BA.
Men de leker jo ikke bare.
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
abrj
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Sep 2004 12:25
20
Kjønn (valgfri): Hannkjønn
Lokalisering: Asker
Blitt takket: 1 gang
Kjønn:

Innlegg av abrj »

En ting jeg som healer og diplomert akupressør synes er viktig å stresse ovenfor mine klienter er at healing og akupressur ikke skal erstatte medisinsk behandling, men er et verdifullt tillegg til denne.

Er man syk bør man vurdere å oppsøke lege også. Man skal heller ikke slutte med medisiner, eller slutte å gå til legen sin om man velger å benytte healing eller akupressur for sine problemer.

Men, folk har fri vilje til å benytte den behandlingsformen de vil. Vil man benytte akupressur eller healing må man få lov til det.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Det er godt at du som professjonell også bekrefter det jeg har htt inntrykk av! Jeg haar nemllig oppfattet det sånn, at alle de som driver med respekt for seg selv og pasienten gjør slik som deg. :D
Antall ord: 39
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
abrj
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Sep 2004 12:25
20
Kjønn (valgfri): Hannkjønn
Lokalisering: Asker
Blitt takket: 1 gang
Kjønn:

Innlegg av abrj »

Hva tenker du på?
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Jeg mente at de som driver seriøst også inkluderer og noen ganger anbefaler pasienter å oppsøke lege. Jeg finner det betryggende, og et tegn på at healeren er seriøs.

Så det var et kompliment ;)
Antall ord: 36
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Nov 2005 13:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Men tenk på alle gangene leger har feildiagnostisert og feilmedisinert pasienter, det forekommer vel i like stor grad, men man hører vel skjeldent så mye om det. :fis
Antall ord: 28
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hest
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Jun 2009 04:00
15

Innlegg av hest »

Jeg tviler på at det forekommer i like stor grad.
Jeg ser også at utøverene av akademisk medisin har gode metoder for å sikre åpenhet og læring av egne og andres feil. Dette blir vektlagt fremfor straff og sanksjoner, nettopp for å optimailisere pasientsikkertheten.
Jeg sier ikke noe om hva som virker og ikke virker av forskjellig type behandling nå, men jeg kan med stor sikkerhet fastslå at akademisk medisin har systemer som langt overgår det man ser på den alternative siden. Akkurat dette burde alternativsiden ta lærdom av. Pasientsikkerhet burde jo stå ganske høyt oppe på listen for denne yrkesgruppen også.
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Horus^ »

hest skrev:Jeg tviler på at det forekommer i like stor grad.
Jeg ser også at utøverene av akademisk medisin har gode metoder for å sikre åpenhet og læring av egne og andres feil. Dette blir vektlagt fremfor straff og sanksjoner, nettopp for å optimailisere pasientsikkertheten.
Jeg sier ikke noe om hva som virker og ikke virker av forskjellig type behandling nå, men jeg kan med stor sikkerhet fastslå at akademisk medisin har systemer som langt overgår det man ser på den alternative siden. Akkurat dette burde alternativsiden ta lærdom av. Pasientsikkerhet burde jo stå ganske høyt oppe på listen for denne yrkesgruppen også.

Jeg har ikke sett noe som vitner til pasientsikkerhet eller oppfølging heller for den del hos min fastlege.. Satt litt på spissen, så har han satt en diagnose før du har fått tid til å sette deg ned.
Har også hørt en del skrekk eksempler ifra andre leger rundt om.
Det er velkjent at leger (iallefall i Norge) skriver ut medisiner over en lav sko.

Her er ett par eksempler:

http://www.nrk.no/nyheter/1.6200529

http://www.p4.no/story.aspx?id=313537

http://www.dagsavisen.no/meninger/article393209.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 583968.ece

Dette er ikke noe nytt. Men det virker som vi mer eller mindre lukker øynene for dette.
Men til syvende og sist burde det ringe en bjelle hos pasienten også, når han får foreskrevet antipsykotika for smerter i storetåa. We are sooo sheep! :mrgreen:
Antall ord: 256

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hest
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Jun 2009 04:00
15

Innlegg av hest »

Riktig, her har de gjort undersøkelser på feilmedisinering, og de innrømmer at de må bli bedre. De setter også i gang tiltak for å redusere antallet feilmedisineringer.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Horus^ »

hest skrev:Riktig, her har de gjort undersøkelser på feilmedisinering, og de innrømmer at de må bli bedre. De setter også i gang tiltak for å redusere antallet feilmedisineringer.
Og dette viste også hvor grove feil leger kan gjøre. De er langt ifra feilfrie, og man får ikke alltid riktig behandling, medisinering desverre. De setter hele tiden i gang tiltak for å bedre rutiner osv for slike ting, men det er ikke gjort over natten, såpass skjønner de fleste. At de innrømmer at de bør bli bedre kommer bare som en selvfølge når hundrevis dør av slurv hvert år.
Antall ord: 108

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links