ok, jeg er veldig veldig våken, så jeg kjører et innlegg til før sengetid
Min far gikk en skitur/jakttur på et fjell i øvre Valnesfjord for noen år siden.
Da han satte seg ned for å ta en pause og spise litt hørte han at noen kom gående på ski bak steinen han satt ved. det knirka i gamle treski, og han lurte på hvem som kom gående med sånne gamle ski? (det er ikke heeelt utdødd i bygda vår, men så langt opp på fjellet er det uvanlig)
han hørte det knirke lenge, og fikk grøss nedover ryggen da han innså at lyden passerte foran ham, og forsvant nedover bakken..
en annen historie jeg har hørt fra noenlunde samme område er om en mann som var på fisketur en sommernatt. han laga seg kaffebål ved vannet, og satt og slappa av og kikka på duppen som lå litt ute.
han hadde hund med seg, som lå og sov ved beina hans.
etter en stund reise hunden seg og ble stående å se mot noen busker noen hundre meter unna, og plutselig løp den av sted, på vakt. mannen tenkte jaja, han hører vel noen dyr, og kikka bare litt etter den. noen minutter senere kom hunden ut av buskene, logra og hoppa opp som opp mot et menneske som hadde noe godt å lokke meg.. den peste og logra hele veien rundt vannet, forbi mannen ved bålet, og fulgte stien et godt stykke, før den stoppa og ble stående som for å se etter "mennesket" som gikk videre... så kom den og la seg ved bålet igjen.. mannen hadde selvsagt bare sett hunden!
skummelt.. pappa var så snill å fortelle denne historien da vi var på telttur ved det vannet!!
kjempekoselig..!! *grøss*