Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderhusrens

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

husrens

Innlegg av livingdeaddoll »

Det er lenge siden jeg har vært her inne nå, men for en stund siden skrev jeg noe om at vi skulle ha en husrens av en klarsynt som bor i Svelvik området. Så tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det hadde gått.
Jeg selv var ikke med på selve prosessen som ble gjort her i huset, men fikk jo vite litt om hvordan ting hadde foregått. Den klarsynte hadde fått alene tid og gått rundt i huset og følt seg frem til ting. Jeg selv, selv om jeg tror på diverse paranormale fenomener, stiller jeg meg noe skeptisk til selvutnevnte klarsynte, healere og liknende som tar betalt for slike jobber. Men jeg ble faktisk imponert når jeg fikk høre om alt hun hadde sett/følt her i huset. Hun fortalte om en som overvåket oss, et familiemedlem som gikk bort for noen år tilbake. Og hun kom med ganske konkrete ting når det gjalt alder, sykdom o.l. Dette var opplysninger ingen hadde gitt henne på forhånd. Hun hadde visst gått inn på soverommet hans, gått ned til foreldrene mine med et rart utrykk i ansiktet. Og forsiktigt begynt å snakke om den som bodde/bor på dette rommet.
Hun hadde også sett ting om oss andre som bor her i huset, spesielle ting om meg og min søster, som stemte bra. Så foreldrene mine, begge to, var veldig fornøyd med husrensen og jeg imponert..
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: husrens

Innlegg av Kimbara »

livingdeaddoll skrev:Så foreldrene mine, begge to, var veldig fornøyd med husrensen og jeg imponert..
...og den "klarsynte" godt fornøyd med at cold reading-teknikken bragte henne nærmere den 60-tommers plasma-TV'en hun har så lyst på.

For det var mest sannsynlig dette hun baserte seg på. Litt drama og skuespill får fort de disponerte troende til å åpne pengeboka, slik det har gjort med f.eks. kristne til alle tider.

Jeg mener ikke å være frekk ved å si dette, men vil poengtere at "klarsynte" ofte er flinke til å manipulere folk.
Antall ord: 96
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kimbara skrev:Jeg mener ikke å være frekk ved å si dette, men vil poengtere at "klarsynte" ofte er flinke til å manipulere folk.
Det ER dessverre enkelte som driver slik, det vet vi, men å skjære alle over en kam er som å si at en unge har kasta stein -og den steinen skada bilen din. Dermed kaster alle unger stein på bilen din, og skader den . . . .

Den som bor på stedet der det er "aktivitet", vil somregel ganske snart etter besøk av en som "vet litt mer", oppdage om det fortsatt skjer ting i huset, og om andre forhold er som tidligere, eller har forandret seg.
Det kan være lyder som forstyrrer, det kan være unormalt kalde områder, osv.
Når tilogmed folk som ikke vet om at det har vært klarsynte tilstede merker forskjell fra før og etter, da er det mer enn bare ord som virker.

A
Antall ord: 154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:
Kimbara skrev:Jeg mener ikke å være frekk ved å si dette, men vil poengtere at "klarsynte" ofte er flinke til å manipulere folk.
Det ER dessverre enkelte som driver slik, det vet vi, men å skjære alle over en kam er som å si at en unge har kasta stein -og den steinen skada bilen din. Dermed kaster alle unger stein på bilen din, og skader den . . . .
Dette er jo en helt håpløs sammenligning.

Alle kontrollerte forsøk på å finne ut av klarsyn har endt med at det enten er svindel eller selvbedrag man snakker om. Ut fra dette kan vi ikke si noe konkret om alle de tilfellene som ikke er undersøkt i kontrollerte omgivelser, men det er liten sannsynlighet for at de heller er ekte da.

For å overføre dette til din sammenligning, vil det bli stikk motsatt. Bilen er skadet av steinkasting, og det er undersøkt femten småbarns mulighet for å ha stått bak. Siden ingen av disse kan ha gjort det, vil man gå ut fra at ingen småbarn har kastet steinen. Da er muligheten tilstede for at voksne eller større unger/ungdom kan ha gjort det. Eller stå beinhardt på den første overbevisningen og påstå at det er småbarn som har gjort det til tross for at man har vist at småbarn ikke har forutsetningene som skal til for å ha gjort det.
Den som bor på stedet der det er "aktivitet", vil somregel ganske snart etter besøk av en som "vet litt mer", oppdage om det fortsatt skjer ting i huset, og om andre forhold er som tidligere, eller har forandret seg.
Det kan være lyder som forstyrrer, det kan være unormalt kalde områder, osv.
Når tilogmed folk som ikke vet om at det har vært klarsynte tilstede merker forskjell fra før og etter, da er det mer enn bare ord som virker.
For alt man vet kan det være mange andre ting som også virker inn. F.eks. hvis de som bor der føler at de har blitt kvitt et problem, så kan deres humør føre til at andre merker en forskjell i huset.

Jeg vet selvfølgelig ikke, noe ingen andre heller gjør, men det at vi ikke vet kan heller ikke brukes som evidens for noe en tror.

Det at vi ikke kan forklare enhver påstand betyr bare at påstanden ikke kan forklares slik situasjonen er. Det betyr ikke at det er noe overnaturlig eller paranormalt som foregår.
Antall ord: 433

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
18

Kimbara skrev:
livingdeaddoll skrev:Så foreldrene mine, begge to, var veldig fornøyd med husrensen og jeg imponert..
...og den "klarsynte" godt fornøyd med at cold reading-teknikken bragte henne nærmere den 60-tommers plasma-TV'en hun har så lyst på.

For det var mest sannsynlig dette hun baserte seg på. Litt drama og skuespill får fort de disponerte troende til å åpne pengeboka, slik det har gjort med f.eks. kristne til alle tider.

Jeg mener ikke å være frekk ved å si dette, men vil poengtere at "klarsynte" ofte er flinke til å manipulere folk.
Det er jeg vel klar over, men hun kom med konkrete detaljer hun ikke kunne ha gjettet seg til.
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

livingdeaddoll skrev: Det er jeg vel klar over, men hun kom med konkrete detaljer hun ikke kunne ha gjettet seg til.
Det er nettopp det man forsøker å oppnå ved å bruke cold reading-teknikken. Det er ikke hun som kommer med konkrete detaljer som stemmer - det er "offeret" som selv får det til å passe. Det er derfor "medier" uttaler seg så diffust. Han/hun leter etter reaksjoner.

Vi mennesker har en mental egenskap som gjør at vi konstant ser etter sammenhenger og mønstre. Det er denne egenskapen man bruker når et "medium" nevner en rekke "detaljer". Vi setter det sammen med våre egne puslespillbrikker, og selv om vi faktisk må klippe til biten så den passer anser vi den som særdeles treffende når vi endelig får den på plass.

Vær obs på dette neste gang du eventuelt er med på en slik "seanse".
Antall ord: 152
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

livingdeaddoll skrev:Det er lenge siden jeg har vært her inne nå, men for en stund siden skrev jeg noe om at vi skulle ha en husrens av en klarsynt som bor i Svelvik området. Så tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det hadde gått.
Jeg selv var ikke med på selve prosessen som ble gjort her i huset, men fikk jo vite litt om hvordan ting hadde foregått. Den klarsynte hadde fått alene tid og gått rundt i huset og følt seg frem til ting. Jeg selv, selv om jeg tror på diverse paranormale fenomener, stiller jeg meg noe skeptisk til selvutnevnte klarsynte, healere og liknende som tar betalt for slike jobber. Men jeg ble faktisk imponert når jeg fikk høre om alt hun hadde sett/følt her i huset. Hun fortalte om en som overvåket oss, et familiemedlem som gikk bort for noen år tilbake. Og hun kom med ganske konkrete ting når det gjalt alder, sykdom o.l. Dette var opplysninger ingen hadde gitt henne på forhånd. Hun hadde visst gått inn på soverommet hans, gått ned til foreldrene mine med et rart utrykk i ansiktet. Og forsiktigt begynt å snakke om den som bodde/bor på dette rommet.
Hun hadde også sett ting om oss andre som bor her i huset, spesielle ting om meg og min søster, som stemte bra. Så foreldrene mine, begge to, var veldig fornøyd med husrensen og jeg imponert..
så flott!! :mozilla_cool:
ja det var godt det hjalp. og jeg tror på det du sier. har selv opplevd endel dritt i et hus her i sør. svarte skygger og folk som går igjen og banking og snakking, flytting på ting.

når disse som driver ut ting kommer med detaljer så tviler jeg sterkt på disse er noe juks.

stol på det du opplevde og hørte fra dem og kke hør på så mye skeptikere som ikke har opplevd noe, det er mitt råd.... :mozilla_wink:
det er viktig at du selv avgjør hva som er rett for deg å stole på.

takk for at du fortalte dette, er spennende å høre på hvordan ting har gått osv :D

stå på!! :mrgreen:
Antall ord: 383

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
18

Kimbara skrev:
livingdeaddoll skrev: Det er jeg vel klar over, men hun kom med konkrete detaljer hun ikke kunne ha gjettet seg til.
Det er nettopp det man forsøker å oppnå ved å bruke cold reading-teknikken. Det er ikke hun som kommer med konkrete detaljer som stemmer - det er "offeret" som selv får det til å passe. Det er derfor "medier" uttaler seg så diffust. Han/hun leter etter reaksjoner.

Vi mennesker har en mental egenskap som gjør at vi konstant ser etter sammenhenger og mønstre. Det er denne egenskapen man bruker når et "medium" nevner en rekke "detaljer". Vi setter det sammen med våre egne puslespillbrikker, og selv om vi faktisk må klippe til biten så den passer anser vi den som særdeles treffende når vi endelig får den på plass.

Vær obs på dette neste gang du eventuelt er med på en slik "seanse".
skjønner hva du mener, men hun kom IKKE med diffuse uttalelser. det var konkrete ting hun kom med om personen som ikke er blant oss mer.. og ingen hadde fortalt henne noe som helst om denne personen.
Antall ord: 192

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 23:09
18
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av green eyes »

Hei igjen:)

Koselig å høre at dere fikk et så godt utbytte av husrensen!

Kimbara:
Kjenner du noen som jobber som medium?
Antall ord: 22
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

green eyes skrev: Kimbara:
Kjenner du noen som jobber som medium?
Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg kjenner godt til metodene som benyttes.
Antall ord: 25
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

det holder ikke å si at du bare vet hvordan metodene er og hvordan de benyttes....
du må ha opplevd det og sett det samt vært med slike folk for å si om dette er tull eller ikke ;)
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev:det holder ikke å si at du bare vet hvordan metodene er og hvordan de benyttes....
du må ha opplevd det og sett det samt vært med slike folk for å si om dette er tull eller ikke ;)
Så du må ha vært på en trylleforestilling for å kunne si at det ikke er magi? Man selv ha vokst opp med julenissetradisjonen for å skjønne at julenissen ikke eksisterer?
Antall ord: 71
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Nei, Kimbara... Nå går du for langt..

Her finnes det seriøse personer som driver med rens av hus..

Tull av deg å sammenligne julenisse tro, med rens av urolige hus.

Nå, får du stoppe i tide, for her er du på en sti du ikke kjenner til..
Antall ord: 49
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev:Nei, Kimbara... Nå går du for langt..

Da forstår du ikke hva jeg mener. Jeg forsøkte å få frem at man ikke personlig må ha vært vitne til noe for å kunne forstå mekanismene bak.

Jeg betviler ikke at mange mennesker er seriøse og tror de kan "rense" hus, men du må bare godta at jeg stiller meg kritisk til om de har noen "evner". Husk at det er den som sier h*n har fantastiske evner eller har opplevd noe vanvittig som har bevisbyrden til enhver tid, og derfor skal være litt forsiktig med å anklage andre for å snakke tull...
Antall ord: 147
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Atheos

Innlegg av Atheos »

HappeTittenTooYouNow skrev:Nei, Kimbara... Nå går du for langt..

Da må de seriøse personene komme med skikkelige forklaringer da. Eller driver dem på "en sti dem ikke kjenner til" selv?
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links